Computer-technologie verandert de manier waarop we communiceren en onszelf uitdrukken.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET DIGITALE ARBEIDSPLEIN Het Digitale Arbeidsplein is een website ontwikkeld in het kader van het project “Zelfmanagement van de eigen loopbaan” van MeijerConsult.
Advertisements

Anders inzetten van spelcomputers
Wiki’s in het Hoger Onderwijs Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
Het inzetten van social media voor het vak Duits in de tweedeklassen havo/vwo op het Candea College. M.T Roggenthien.
Wat doet e-cultuur? Klaas Kuitenbrouwer, Kunstraad Groningen, 7 maart 2010.
K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
Het verkeer is wél een spelletje
Bibliotheek.nl Mobiele App Bibliotheek.nl Jan-Pieter Laauwen 23 maart 2010.
Ook buiten de klas kennismaken met de taal van je ‘buren’!
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
 QI&feature=related QI&feature=related.
Peter Dirven WELKOM Innovatie ?
Schatten van Stadsarchief Amsterdam 12 april 2011
Learning analytics: de docent
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
Project SOCIALE MEDIA Samen uitzoeken op welke wijze de sociale media werkt, geregeld is, wordt gebruikt…..
Presentatie A&O netwerk Arbeid & Organisatie van het NIP Nederlands Instituut van Psychologen darwine.
Eric Holtman Hoofd Xchange, Centrum voor Nieuwe Media.
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
Lesgeven en begeleiden
Module school en samenleving
Mediawijsheid - Cultuureducatie een happy match John Leek –
Vraagstelling Op welke manieren kunnen fans hun eigen invulling geven aan een spel door af te wijken van de norm die de makers aan de game meegeven?
Powerpoint in de klas Michiel D. Jansen o.b.s. De Draaimolen.
Kernproject V1 College 1 31 Januari 2008 Instituut voor Interactieve Media.
Marianne Spier Manager Content & Communicatie
Audiovisueel materiaal in de klas BOA 4 februari.
Brainstorm sociale media in het onderwijs
Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie.
S OCIALE M EDIA Joke Hoogendijk Maart SOCIALE MEDIA: WAT IS DAT? Social media is een verzamelnaam voor alle internettoepassingen waarmee het mogelijk.
Naam: HUPKES Mijn hobby : GAME Klik op “Naam”. Vul je naam in. Doe hetzelfde met “hobby” Hier kun je een foto / tekening Invoegen.
Who are stakeholders? Financiele gegevens? Omroep?
BERLIJN…. BERLIJN… & de opdracht opdrahc RESULTAAT VAN JE INSPIRATIE OEFENING UPLOADEN OP JE PORTFOLIO…
nieuwe toepassingen 2008 Schoolbib 2.0 / VVBAD Mechelen, 5 november 2008 Rosemie Callewaert - Project Manager VCOB.
Boom uitgevers Den Haag. Korte presentatie BJu en de digitale wereld Onze visie op digitaal in het Hoger Onderwijs? En-en: boek plus digitaal (inclusief.
Op weg naar de goede vraag SIA RAAK-Publiek project
CinekidStudio: zelf doen geeft inzicht!. Introductie Games (serious games / cots games) Virtuele werelden Playful digital tools Onderzoek naar het gebruik.
Bibliotheek vredespaleis digitale bibliotheek
Datavisualisatie > Design: data > vorm > betekenis minor I research Crosslab winter 2011 I
Het KB e-Depot Waarom, wat en voor wie
In het ‘nieuwe’ leren maakt de docent veel gebruik van You Tube
De stad, het verhaal, de beleving en de media: eigen onderzoek minor I research Crosslab + Redactioneel herfst 2010 I
Computer-technologie verandert de manier waarop we communiceren en onszelf uitdrukken.
#DurfTeVragen Collectieve intelligentie op Twitter Erik van Leeuwen
Verrijkte Content Helicon Studiedag 2013, Velp John Hanswijk.
13/02/2014 Onderzoek Happy Aging 1 : De context. Wie zijn die ouderen (verschillende profielen: leeftijd, opleiding, voormalig beroep, locatie, interessen,
Minor Digital Marketing Wat gaan we doen? Inleiding Tio Leren en ervaren hoe de online technologie bijdraagt aan een succesvolle bedrijfsvoering. Vorm:
Games met een boodschap Rajiv Krijnen. Games met een boodschap Onderzoeksvraag Wat maakt een game? Subvragen Hypothese Bronnen.
Welkom op donderdag 22 januari 2015 Vanaf 17:00 tot 19:00 uur (incl
Learning by sleep.
Het gebruik van virtual reality en serious gaming in de psychologie
Mediawijs.be Stuurgroep Plan Geletterdheid. Definitie Mediawijsheid ‘Het geheel van kennis, vaardigheden en attitudes waarmee burgers zich bewust en kritisch.
Bovenkamer on tour Presentatie BOJOG september 2014.
1 e-Books & i-Papers Rik Min researcher Centre for Telematics and Information Technology (CTIT) & Faculty of Educational Science and Technology (EDTE)
Experimenteren op Afstand SURF/DU dag – 7 oktober 2004 Gaming, Simulaties, Cases: Authentic Learning Leendert van Gastel Universiteit van Amsterdam.
Social media presentatie
Welkom Informatie, Multimedia & Management mens, organisaties en informatietechnologie.
Medmec04 Engagement.
 Wat is het?  Mogelijkheden  In praktijk  Opgericht in februari 2005  Platform waar iedereen video’s kan uploaden  In 2006 overgenomen door Google.
MEDIATHEORIE Karlijn Goossen, 2015.
Hoe bereiken we Stadse Alleseters?. Kenmerken Stadse Alleseter jaar -Vrije tijd : uit eten, winkelen, terras, bioscoop -Zijn oververtegenwoordigd.
Media en Kennistechnologie 19 april 2002NIOC vision on e-mission Media en Kennistechnologie een nieuw ICT-curriculum Erik Jansen Faculteit.
Leerlingen en social media
H1 Media en communicatie
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Social media voor statenleden/politici
How to Kijken naar kunst Procesgericht werken stimuleren.
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Computer-technologie verandert de manier waarop we communiceren en onszelf uitdrukken

The end of the book? The end of television? The end of the newspaper?

The end of the book? Boeken en - amazon - e-book (iliad – amazon kindle) - publishing on demand - interactive paper

Lovebytes / Processing |

The end of the television? Televisie/film/video en - you tube - social media - online televisie - media op mobiele telefoon - gaming?

The thruth about Marieke / cross-media production by Sveriges Television (SVT) and The company P

The end of the newspaper? Kranten en tijdschriften en - online krant/magazine - e-book (iliad – amazon kindle) - media op mobiele telefoon - blogging / twitter

Nrc Next / Mark Rooker

Innovatie > minor de mogelijkheden zien en benutten van nieuwe technologie en digitale media!

Aaron Koblin/ Mechanical Turk

Inhoud Minor project 1: Storytelling module 1/2 (urban) gaming & locatieve media & project 2: Me and You and Data module 3/4 databases – interactie/participatie

Minor = Projecten die digitale media van nu kenmerken Onderwerpen en thema’s die spelen binnen de beroepspraktijk

//////////////////////////////////////

Project 1 / Omschrijving In het eerste blok verken je de basisprincipes van games, die je in het tweede blok toepast in het uiteindelijke project.

Project 1 / Module 1 Doel / Vraagstelling - Hoe kan je gameprincipes gebruiken in een ontwerp, film, kunstwerk, en/of campagne - Hoe kun je non lineaire vertelvormen inzetten binnen je werk

Lineair versus non-lineair

Project 1 / Module 1 Wat leer je? - basisprincipes van gaming: (non-lineaire) verhaalstructuren gameplay - je leert verschillende game genres en hun eigenschappen kennen - je kan deze eigenschappen op een eigenzinnige manier inzetten in een project

Project 1 / Module 2 Wat is locatieve media? Complex layering of the real and the virtual - De relatie tussen mens en plaats nader onderzoeken. Deze koppeling daagt uit tot nieuwe manieren van verhalen vertellen en nieuwe vormen van communicatie. Welke mogelijkheden biedt dat voor ontwerpers en kunstenaars?

Project 1 / Module 2 Doel / Vraagstelling - Door locative media in te zetten, het mogelijk maken om onzichtbare, plaatsgebonden informatie te visualiseren. - Welke ervaringen kan je ontwerpen door verhalen d.m.v. media te koppelen aan een geografische plek? - Kennismaking met locative media: plaatsgebonden ervaringen

Project 1 / Module 2 Technologie? High tech gps, mobiele technologie, mscapers Middle tech qr-code Low tech sms / telefoon / graffiti / krijt

Blast Theory / Can you see me know Online en offline urban games

QR Code / Semacode

Low Tech / Yellow Arrow Sms

Project 1 / Module 2 Wat leer je? - je maakt kennis met de mogelijkheden van locative media - je kan de vaardigheden van module 1 toepassen op locative media - je leert hiervoor innovatieve toepassingen te ontwerpen

Project 1 / Module 1/2 Wat is het resultaat? - interactieve cityguide - locatie gebaseerde campagne/game betreft een festival - locatie gebaseerde game (low tech of high tech!)

//////////////////////////////////////

Aaron picnic 2008 Talking about data visualisation

Project 2 / Omschrijving Voor dit project vormt een collectie van data; een verzameling van informatie het uitgangspunt. Het doel van dit project is om het fenomeen database te verkennen, kritisch te analyseren en op een verassende manier te ontsluiten voor het publiek

Lust / Digital Depot | Generation Random

Project 2 / Module 3 Doel / Vraagstelling In deze module kijk je met een kritisch oog naar de informatiestructuren en –systemen van databases. Hoe zou je bijvoorbeeld als ontwerper de gebruikersdatabase van de bibliotheek kunnen veranderen? Het gaat in deze module om het ontwerpen, ordenen en contextualiseren van informatie.

Project 2 / Module 3 Wat leer je (o.a.)? - je leert de basisprincipes van de werking van een database - je leert omgaan met grote hoeveelheden data - je leert ordeningsprincipes mbt. informatie ontwerp - je leert interfaces te ontwerpen voor databases

Jonathan Harris / Interface ontwerpen| statistiek

Project 2 / Module 4 Doel / Vraagstelling Een actuele vraag bij interactie ontwerpen is: wat wordt jouw rol als ontwerper in een tijd waarin het publiek zelf ook auteur of producent is geworden. Je maakt in dat kader kennis met participerend ontwerpen. Hoe kan je bijvoorbeeld de interface van een fotoarchief zo ontwerpen dat het de gebruiker inspireert om de eigen foto’s toe te voegen?

Project 2 / Module 4 Wat leer je (o.a.)? - je verdiept je in interface en interactie ontwerpen - je maakt kennis met de rol van de gebruiker in het ontwerp - je kan de kennis uit module 3 toepassen op het interactie ontwerp van de database - je leert participerend ontwerpen, gericht op de deelname van de gebruiker.

Project 2 / Module 3/4 Wat is het resultaat? - film gemaakt uit het materiaal van het archief - een vernieuwende interface waarmee je informatie kan onsluiten - diverse data-visualisaties; boek, web, print etc. - interactieve installatie - etc.

//////////////////////////////////////

Voor wie? - is geinteresseerd in innovatie - wil meer weten over digitale media en wil deze graag kunnen toepassen binnen zijn werk - staat open voor experiment - staat open voor andere disciplines - is in staat om zelfstandig te kunnen werken

Interdisciplinaire minor voor de crossmediale ontwerper - invulling minor vanuit je eigen interesse en vakgebied - vanuit je eigen vakgebied de ontwikkelingen op het gebied van digitale media leren toepassen

Docenten 2 hoofdocenten (experts) betreft project 1 en 2. Dit jaar hadden we: hoofddocent project 1; Tijmen Schep hoofddocent project 2; Puntpixel: Jorit Sybesma en Marc de Bruijn Gastdocenten o.a.; Joris Dormans, Walter Langelaar, Kars Alfrink, Ranj, Catalogtree, Gerlinde Schuller, Rob van Kranenburg, Jasper Schelling etc.

////////////////////////////////////// studenten presentatie zie ook:

Meer info Aldje van Meer Kantoor 1.7D t