Computer-technologie verandert de manier waarop we communiceren en onszelf uitdrukken
The end of the book? The end of television? The end of the newspaper?
The end of the book? Boeken en - amazon - e-book (iliad – amazon kindle) - publishing on demand - interactive paper
Lovebytes / Processing |
The end of the television? Televisie/film/video en - you tube - social media - online televisie - media op mobiele telefoon - gaming?
The thruth about Marieke / cross-media production by Sveriges Television (SVT) and The company P
The end of the newspaper? Kranten en tijdschriften en - online krant/magazine - e-book (iliad – amazon kindle) - media op mobiele telefoon - blogging / twitter
Nrc Next / Mark Rooker
Innovatie > minor de mogelijkheden zien en benutten van nieuwe technologie en digitale media!
Aaron Koblin/ Mechanical Turk
Inhoud Minor project 1: Storytelling module 1/2 (urban) gaming & locatieve media & project 2: Me and You and Data module 3/4 databases – interactie/participatie
Minor = Projecten die digitale media van nu kenmerken Onderwerpen en thema’s die spelen binnen de beroepspraktijk
//////////////////////////////////////
Project 1 / Omschrijving In het eerste blok verken je de basisprincipes van games, die je in het tweede blok toepast in het uiteindelijke project.
Project 1 / Module 1 Doel / Vraagstelling - Hoe kan je gameprincipes gebruiken in een ontwerp, film, kunstwerk, en/of campagne - Hoe kun je non lineaire vertelvormen inzetten binnen je werk
Lineair versus non-lineair
Project 1 / Module 1 Wat leer je? - basisprincipes van gaming: (non-lineaire) verhaalstructuren gameplay - je leert verschillende game genres en hun eigenschappen kennen - je kan deze eigenschappen op een eigenzinnige manier inzetten in een project
Project 1 / Module 2 Wat is locatieve media? Complex layering of the real and the virtual - De relatie tussen mens en plaats nader onderzoeken. Deze koppeling daagt uit tot nieuwe manieren van verhalen vertellen en nieuwe vormen van communicatie. Welke mogelijkheden biedt dat voor ontwerpers en kunstenaars?
Project 1 / Module 2 Doel / Vraagstelling - Door locative media in te zetten, het mogelijk maken om onzichtbare, plaatsgebonden informatie te visualiseren. - Welke ervaringen kan je ontwerpen door verhalen d.m.v. media te koppelen aan een geografische plek? - Kennismaking met locative media: plaatsgebonden ervaringen
Project 1 / Module 2 Technologie? High tech gps, mobiele technologie, mscapers Middle tech qr-code Low tech sms / telefoon / graffiti / krijt
Blast Theory / Can you see me know Online en offline urban games
QR Code / Semacode
Low Tech / Yellow Arrow Sms
Project 1 / Module 2 Wat leer je? - je maakt kennis met de mogelijkheden van locative media - je kan de vaardigheden van module 1 toepassen op locative media - je leert hiervoor innovatieve toepassingen te ontwerpen
Project 1 / Module 1/2 Wat is het resultaat? - interactieve cityguide - locatie gebaseerde campagne/game betreft een festival - locatie gebaseerde game (low tech of high tech!)
//////////////////////////////////////
Aaron picnic 2008 Talking about data visualisation
Project 2 / Omschrijving Voor dit project vormt een collectie van data; een verzameling van informatie het uitgangspunt. Het doel van dit project is om het fenomeen database te verkennen, kritisch te analyseren en op een verassende manier te ontsluiten voor het publiek
Lust / Digital Depot | Generation Random
Project 2 / Module 3 Doel / Vraagstelling In deze module kijk je met een kritisch oog naar de informatiestructuren en –systemen van databases. Hoe zou je bijvoorbeeld als ontwerper de gebruikersdatabase van de bibliotheek kunnen veranderen? Het gaat in deze module om het ontwerpen, ordenen en contextualiseren van informatie.
Project 2 / Module 3 Wat leer je (o.a.)? - je leert de basisprincipes van de werking van een database - je leert omgaan met grote hoeveelheden data - je leert ordeningsprincipes mbt. informatie ontwerp - je leert interfaces te ontwerpen voor databases
Jonathan Harris / Interface ontwerpen| statistiek
Project 2 / Module 4 Doel / Vraagstelling Een actuele vraag bij interactie ontwerpen is: wat wordt jouw rol als ontwerper in een tijd waarin het publiek zelf ook auteur of producent is geworden. Je maakt in dat kader kennis met participerend ontwerpen. Hoe kan je bijvoorbeeld de interface van een fotoarchief zo ontwerpen dat het de gebruiker inspireert om de eigen foto’s toe te voegen?
Project 2 / Module 4 Wat leer je (o.a.)? - je verdiept je in interface en interactie ontwerpen - je maakt kennis met de rol van de gebruiker in het ontwerp - je kan de kennis uit module 3 toepassen op het interactie ontwerp van de database - je leert participerend ontwerpen, gericht op de deelname van de gebruiker.
Project 2 / Module 3/4 Wat is het resultaat? - film gemaakt uit het materiaal van het archief - een vernieuwende interface waarmee je informatie kan onsluiten - diverse data-visualisaties; boek, web, print etc. - interactieve installatie - etc.
//////////////////////////////////////
Voor wie? - is geinteresseerd in innovatie - wil meer weten over digitale media en wil deze graag kunnen toepassen binnen zijn werk - staat open voor experiment - staat open voor andere disciplines - is in staat om zelfstandig te kunnen werken
Interdisciplinaire minor voor de crossmediale ontwerper - invulling minor vanuit je eigen interesse en vakgebied - vanuit je eigen vakgebied de ontwikkelingen op het gebied van digitale media leren toepassen
Docenten 2 hoofdocenten (experts) betreft project 1 en 2. Dit jaar hadden we: hoofddocent project 1; Tijmen Schep hoofddocent project 2; Puntpixel: Jorit Sybesma en Marc de Bruijn Gastdocenten o.a.; Joris Dormans, Walter Langelaar, Kars Alfrink, Ranj, Catalogtree, Gerlinde Schuller, Rob van Kranenburg, Jasper Schelling etc.
////////////////////////////////////// studenten presentatie zie ook:
Meer info Aldje van Meer Kantoor 1.7D t