DE INDUSTRIËLE REVOLUTIE Periode aan klas 8A door Nathalie French
DAG 2 - Checklist nalopen - Huiswerk bespreken - Vergelijking van het leven van kinderen nu en 200 jaar geleden - Industriële revolutie – de betekenis en oorsprong - Huiswerk
CHECKLIST Als het goed is heb je de volgende onderdelen in het net in je schrift; - Word web - Voorwoord - Titelpagina - Het huiswerk voor vandaag
HUISWERK Beschrijf in detail een schoolweek uit je leven (1 pagina) Beschrijf in detail een vakantieweek uit je leven (1 pagina) Geef van beide weken aan in welk jaar ze zich afspeelden. Denk vooral aan de ‘gewone’ dagelijkse dingen, bijvoorbeeld hoeveel tijd je op school doorbrengt, wat eet je op een dag, hoe je je vrije tijd besteedt, wat voor huishoudelijke taken je doet, heb je een bijbaantje?
VERGELIJKING
Uren per week (168 uren totaal) Lilly 13 jaar (1813)Jijzelf 13 jaar (2013) School (incl reistijd) 0 uur Werk (incl reistijd)102 uur (geen reistijd) 7 uur pauze Huishoudelijke taken14 uur Vrije tijd10 uur Slapen35 uur
BETEKENIS Industriële (Latijn Industria : ijver) = bijvoeglijk naamwoord van industrie; alle activiteiten waarbij de mens grondstoffen bewerkt om er nieuwe producten van te maken. De productie gebeurt in werkplaatsen met machines en in grote aantallen. Revolutie (Latijn Revolutio : omwenteling) = plotselinge ingrijpende verandering in een samenleving.
OPDRACHT Schrijf de Latijnse oorsprong van de woorden over en leg in eigen woorden de betekenis van Industriële Revolutie uit. Maak een tekening van ervoor en erna (denk aan het filmfragment)
TEKENINGEN
HUISWERK Beschrijf een week uit het leven van een kind met rijke ouders dat 200 jaar geleden in Engeland woonde (halve pagina). Beschrijf een week uit het leven van een kind met arme ouders of zonder ouders dat 200 jaar geleden in Engeland woonde (halve pagina). Zoek op het internet naar informatie