Voorlichtingsavond 4 VWO Donderdag 15 september 2011
Programma Voorstellen deelschoolleider, mentoren en decaan/teamcoach Organisatie Begeleiding Werkweek Loopbaanoriëntatie Pauze Kennismaken met mentor
Organisatie Halfjaarroosters Vier toetsweken Afsluitende vakken
Examenreglement CE versus SE Combinatiecijfer (anw,lit,ml,pws) De onderdelen ckv, lo en lob moeten voldoende afgesloten worden. Herkansingen
Begeleiding door school Mentoren, docenten Contactvertrouwenspersoon Verzuimcoördinator Tutoren Interne en externe begeleiders Deelschoolleider Dyslexiecoach
Begeleiding door ouders Website, roosters, data, overgangsnormen. Magister, cijfers, absentie. Teletop, examenzaken, studiewijzer, intekenen ouderavonden. Ouderlaag
Werkweek Waarom? Leuk Leerzaam
Werkweek Waarom? Wanneer? Van 27 t/m 30 september
Werkweek Waarom? Wanneer? Waar? Gulpen Geuldal Plateau van Margraten Belgie-Luik
Binnenhof-Court Kampvuurplaats Doorkijk naar achterveld-uitzicht over het heuvellandschap
Voor de allerkleinsten hebben we ook ...
Docenten terras tijdens mooi weer
nogmaals doorkijkje
Boerderij is verdeeld in aantal appartementen Boerderij is verdeeld in aantal appartementen. Elk appartement heeft eigen tv-keuken en toilet/douche
Afspraken GEEN DRANK OF DRUGS
Programma Amerikaanse militaire begraafplaats Margraten Barbecue Avondwandeling Gulpen Universiteit van Maastricht Grotten St. Pietersberg Zwembad Gulpen Stadswandeling en bezoek Dom te Aken Snowworld Feestavond Stadswandeling Maastricht of Veldwerk in Geuldal Budget- en sleutelbeheer Zelf verzorgen diner en ontbijt
Loopbaanoriëntatie Beste ouders, Vorig jaar heeft uw zoon/dochter al een aantal keuzes moeten maken. Welk profiel kan en wil ik gaan doen, welke profielkeuzevakken wil ik en welke keuze-examenvak of vakken kies ik met 1 dan wel 2 keuzevakken. Bij de keuze van het profiel speelde interesse en capaciteiten een rol en voor een enkeling was al duidelijk wat hij/zij later wil worden. De meeste leerlingen weten nog helemaal niet wat ze met hun diploma willen. Uw zoon / dochter staat de komende jaren voor een belangrijke beslissing. Wat ga ik doen wanneer ik mijn diploma behaal? I.t.t. zijn/haar vriendjes op het VMBO en HAVO heeft uw zoon/dochter daar wat meer tijd voor. Vele vragen moeten beantwoord worden voordat een keuze gemaakt kan worden. Vragen als: - HBO of WO - wat ga ik studeren - waar ga ik studeren ga ik wel studeren of ga ik er een jaartje tussen uit. Loopbaan oriëntatie maakt deel uit van de 2e fase, moet voldoende afgesloten worden!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Er staan in het PTA uren voor gereserveerd U ziet u zal met uw zoon / dochter de nodige keren rond de tafel zitten om deze vragen samen proberen te beantwoorden. In mijn presentatie zal ik een aantal zaken de revue laten passeren die een rol spelen bij het keuzeproces, zodat u uw zoon/dochter de komende jaren kunt stimuleren en begeleiden.
MOGELIJKHEDEN NA HET VWO-EXAMEN
H.B.O. V.W.O WERKEN W.O. BUITENLAND WERKEN STUDEREN HBO is meer een praktische opleiding, je wordt voor een bepaald beroep opgeleid, meer de vraag Hoe doe je iets Universitair onderwijs vooral gericht op de vraag Waarom, men is onderzoekend nieuwsgierig Bachelor voorbereidend, master verdiepend. Op zich is het mogelijk dat men na een universitaire bachelor gaat werken, de praktijk zal zijn dat men verder gaat met een master Leerlingen schrikken vaak terug voor Universiteit, denken dat ze dat niet aankunnen. Een gemiddelde tot goede VWO leerling moet een universitaire opleiding aankunnen, hangt meer af van je instelling, meer praktisch of meer theoretisch BUITENLAND WERKEN STUDEREN
Loopbaanoriëntatie Berust op twee pijlers: Zelfkennis Kennis van de wereld van opleidingen en beroepen Bovenstaande ga ik nu toelichten
Zelfkennis Wat voor iemand ben ik? Welke eigenschappen heb ik? Waar liggen mijn interesses ? Wat zijn mijn sterke en minder sterke kanten? Hieraan wordt vooral m.b.v. Keuzeweb aan gewerkt Wat voor iemand ben ik?? Beschouwend of meer praktisch Welke eigenschappen heb ik? Doorzetter etc. Waar ligt mijn interesse? Onderzoek iets met mensen etc. Kan goed communiceren, schrijven etc. We spreken tegenwoordig over competenties. Uw zoon/dochter kan misschien heel goed leren maar heel slecht samenwerken. Je kan dus op school al je competenties ontwikkelen.
Ontdekken van de wereld van opleidingen en beroepen Stappenplan: Oriënteren Klas 4 en 5 Verkennen Klas 5 en 6 Verdiepen Klas 5 en 6 Kort doorlopen welke fasen met onderscheid in het kiezen van een vervolgopleiding. Het systeem is ontleent aan de opendagen brochures van de HBO en WO opleidingen. Citeren aantal activiteiten. Via de iconen kan de leerling zien waarvoor die activiteit bestemd is Orienteren: Websites,,voorlichtingsmiddag Copernicus en Oscar Romeroverschil HBO-WO Welke opleidingen passen bij mijn profiel? Hoe kan ik een goed beeld krijgen van een opleiding/hogeschool. Welke zijn er, Hoe zit een studie in elkaar. Verkennen: bijv. Open Dag (demonstreer ik straks mbv dedecaan.net) Verdiepen: bijv; proefstuderen, een dagje meelopen,masterclasses, webclasses, aansluitprogramma een bepaalde opleiding onderzoeken, zelfde opleidingen vergelijken Knoop doorhakken alles op een rijtje zetten Knoop doorhakken Klas 6
Activiteiten in 4 vwo Introductie http://oscarromero.dedecaan.net/ en Keuzeweb Bezoek Universiteit van Maastricht 28 september Identitest Bezoek WO middag 10 november OSG Bezoek HBO middag 24 november Oscar Romero Bezoek en verslagen van Open Dagen WO / HBO (zie voorlichtingsbrochures en Studiekeuze 123) Overzicht en bijhouden activiteiten via Keuzeweb Plusactiviteiten bij de universiteiten voor gemotiveerde leerlingen Decaanweb demonstreren (nog geen keuzeweb) wel of niet ingelogd; opleidingen, links, forum, keuzekenners, WO middag toelichten HBO middag toelichten Studiekeuze123 demonstreren? je moet investeren in je toekomst opendagen, dit jaar sporadisch, misschien de 2e helft van het jaar Uitleg / demonstreren Keuzeweb
Toekomstdossier / Keuzeweb Overzicht en verslagen van ondernomen activiteiten Een houvast in de begeleiding Onderdeel van het schoolexamenprogramma Belangrijk om steeds een stapje verder te komen in het keuzeproces Wordt zichtbaar bijgehouden in Keuzeweb 4 vwo: 30 studielasturen (portfolio) Toekomstdossier toelichten.
Begeleiding LOB Decaan in 4 vwo introduceert Oscarromero.dedecaan.web en Keuzeweb bereidt voor op WO- en HBO-middag bespreekt testresultaten en stimuleert zoekgedrag leerling volgt, stimuleert en beoordeelt het keuzeproces samen met de mentoren geeft toestemming bezoek Open Dagen e.d. in schooltijd verschaft informatie en informatiemateriaal voert gesprekken met leerlingen over studiekeuze
Begeleiding LOB Mentor voert gesprekken volgt en stimuleert het keuzeproces via Keuzeweb verwijst indien nodig naar de decaan
Begeleiding LOB Rol van de ouder/verzorger? stimulator, bijv. meegaan naar open dagen, belangstelling tonen gesprekspartner, bespreek opgedane ervaringen de zaken op een rijtje zetten en de mogelijk volgende stap bespreken mogelijkheid om uzelf aan te melden bij oscarromero.dedecaan.net, eventueel als keuzekenner
Tenslotte Zijn er nog vragen ?
Lokalenindeling na de pauze V4a dhr. Overtoom 0.06 V4b dhr. Harpe 0.07 V4c mevr. van den Reek 0.08
En toen …… was er koffie!