woordenschat en taalstimulering

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praten met kinderen over de wereld !
Advertisements

Kleine engelen Foto’s, tekst en geluid!.
Doublet deel 1 – de basis.
Leer de namen van de noten 1
De verschillende fasen in de elektronische noterings- procedure.
27 februari 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe 12 1 Ten aanzien van de uitingen des geestes, broeders, wil ik u niet onkundig laten. 2.
Er zal altijd iemand... REM: Everybody Hurts..
“Zonder taal geen verhaal” .
Stichting Lezen & Schrijven
Discipelschap.
1 Spelen en leren: het begint al bij de voorschool. Aan het werk met jonge kinderen !
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Duidelijk schrijven voor iedereen
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Leer de namen van de noten 2
Vergaderen Gebruikt materiaal Actie! Office3 bso blz. a Benoem het materiaal in de tweede kolom in je boek op blz b In de derde kolom.
“Ik kan dit niet oplossen...” “Ik zal de weg voor jou banen”
Destillatie.
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Marketing Werkgroep 6.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
9 febr Zoetermeer. 1Korinthe 3 1 En ik, broeders, kon niet tot u spreken als tot geestelijke mensen, maar slechts als tot vleselijke, nog onmondigen.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
Silverman “Vaardig communiceren in de gezondheidszorg, een evidence based benadering”, 2006 “Skills for communicating with patients” 2005 Silverman, Kurtz.
CULTUREEL KAPITAAL ?????? Je eerste keer weet je niet wat je te wachten staat om dat je het niet kent. De eerste keer dat ik naar het toneel ging was.
Vredeszondag 26 september 2010 Vrede komt er niet vanzelf. Laten wij daarom bij onszelf beginnen en over onze haag of muur heen kijken naar iedereen om.
Wanneer heb je een echt, levend, geloof?
Al doende leren training docenten
Lydia van Deelen managing consultant CPS
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
A H M F K EB C x 88. Korte zijde bij A en C changement met gebroken lijnen (opsluiten!) Daarna rijden.
A H M F K EB C x 92 Galop Binnenruiters grote volte bij A en C -partnerruil- Volgende korte zijde in.
De dag uit het leven van Maria Elena
De wapenrusting van God
Om even bij stil te staan.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
HET KARAKTER VAN EEN LEIDER
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Succes met taal Bij het invoegen van een nieuwe titeldia wordt het tekstvak met omschrijving niet toegevoegd. Dit moet worden gekopieerd uit deze.
In deze dienst zal voorgaan. In deze dienst zal Prof. dr. V.E. d’Assonville voorgaan. Na de zegen zingen we Ps. 145 : 1, 4, 5 Schriftlezing: Johannes 17.
Ernesto Cortazar “Eternal Love Affair”
Laaggeletterden herkennen en dan?
Wat kunnen wij samen doen aan laaggeletterdheid in Almere?
Workshop 2: Plezier in je werk: daar word ik blij van!
Verander je wereld 2 Samuel 11:1-2 Bij het aanbreken van het voorjaar, de tijd waarin koningen gewoonlijk ten strijde trekken, stuurde David opnieuw een.
Lucas 18: Bijbel in Gewone Taal
Zondag 2 HC Franeker 13 september 2009
IA – LABELS Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
Gezondheid oudere migranten in Utrecht (selectie)
Proeftoets periode 1 4 havo.
10 januari 2013 bijbelstudie nr. 3 Vanaf hoofdstuk 1:19.
18 augustus 2013 Den Haag. 11 Het woord is betrouwbaar: immers, indien wij met Hem stierven, zullen wij ook met Hem leven; 12 indien wij volharden, zullen.
Vraag 1: Wat is het thema van de kinderboekenweek?
Thema: Thuis of tehuis? Bejaardenzorg.
Tot 10 tellen in geloof -samen oefenen om leerling van Jezus te zijn-
Tot 10 tellen in geloof -samen oefenen om leerling van Jezus te zijn-
Paniek !!!.
Ouderbijeenkomst.
Ouderbijeenkomst. ZOMER © Rezulto Onderwijsadvies in opdracht van de PO-Raad.
MSVN Leeswijzer patiëntenvoorlichting Dag 1 29 maart Ingrid Molenaar
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
DE BIBLIOTHEEK STIMULEERT LEESPLEZIER: ÓÓK BIJ ZWAKKE LEZERS 4you! IN DE BIBLIOTHEEK.
Ware spreuken. door ingrid v.b.i..
Ouderbijeenkomst.
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Ouderbijeenkomst.
Lezen in groep 3 Okt 2017.
Ouderbijeenkomst.
Ouderbijeenkomst ©Rezulto Onderwijsadvies in opdracht van de PO-Raad.
Transcript van de presentatie:

woordenschat en taalstimulering EEN WERELD TE WINNEN: VANZELF SPREKEND Bas van Eerd

(c) 2014 Taaltrainer.com / Rezulto Onderwijsadvies BV opbouw woordenschat 4 6 8 10 12 NL 3000 4500 6000 11000 17000 niet-NL 1000 2600 4200 10000 (c) 2014 Taaltrainer.com / Rezulto Onderwijsadvies BV

(c) 2014 Taaltrainer.com / Rezulto Onderwijsadvies BV 60% We moeten – , zei een – uit Singapore tegen – . We hebben geen – meer. Singapore is maar een – – met een – – – . We – met – – dat we niet – kunnen. – – ik – een – met een – aan – – , het – er – . Voor de – mensen is dit nog – de – – van – , maar dat is een niet meer te – – geworden. (c) 2014 Taaltrainer.com / Rezulto Onderwijsadvies BV

(c) 2014 Taaltrainer.com / Rezulto Onderwijsadvies BV 70% We moeten – , zei een – uit Singapore tegen – . We hebben geen – meer. Singapore is maar een klein – met een sterk – – . We – met zo’n – dat we niet anders kunnen. – – ik – een huis met een – aan beide – , het – er – . Voor de – mensen is dit nog steeds de – – van – , maar dat is een niet meer te – – geworden. (c) 2014 Taaltrainer.com / Rezulto Onderwijsadvies BV

(c) 2014 Taaltrainer.com / Rezulto Onderwijsadvies BV 80% We moeten – , zei een – uit Singapore tegen me. We hebben geen – meer. Singapore is maar een klein – met een sterk groeiende bevolking. We – met zo’n – dat we niet anders kunnen. – – ik iedereen een huis met een – aan beide – , het liefst er – . Voor de meeste mensen is dit nog steeds de – wijze van wonen, maar dat is een niet meer te – – geworden. (c) 2014 Taaltrainer.com / Rezulto Onderwijsadvies BV

(c) 2014 Taaltrainer.com / Rezulto Onderwijsadvies BV 90% We moeten omhoog, zei een – uit Singapore tegen me. We hebben geen – meer. Singapore is maar een klein eiland met een sterk groeiende bevolking. We – met zo’n ruimtegebrek dat we niet anders kunnen. – – ik iedereen een huis met een tuin aan beide zijden, het liefst er – . Voor de meeste mensen is dit nog steeds de – wijze van wonen, maar dat is een niet meer te – – geworden. (c) 2014 Taaltrainer.com / Rezulto Onderwijsadvies BV

(c) 2014 Taaltrainer.com / Rezulto Onderwijsadvies BV 100% We moeten omhoog, zei een architect uit Singapore tegen me. We hebben geen keus meer. Singapore is maar een klein eiland met een sterk groeiende bevolking. We kampen met zo’n ruimtegebrek dat we niet anders kunnen. Natuurlijk gun ik iedereen een huis met een tuin aan beide zijden, het liefst er omheen. Voor de meeste mensen is dit nog steeds de ideale wijze van wonen, maar dat is een niet meer te realiseren droom geworden. tiponen (c) 2014 Taaltrainer.com / Rezulto Onderwijsadvies BV

(c) 2014 Taaltrainer.com / Rezulto Onderwijsadvies BV woorden als basis COGNITIEF COMMUNI-CATIEF WOORDEN-SCHAT SOCIAAL- EMOTIO-NEEL (c) 2014 Taaltrainer.com / Rezulto Onderwijsadvies BV

(c) 2014 Taaltrainer.com / Rezulto Onderwijsadvies BV concepten labels WOORDEN-SCHAT competent voelen (c) 2014 Taaltrainer.com / Rezulto Onderwijsadvies BV

(c) 2014 Taaltrainer.com / Rezulto Onderwijsadvies BV termen labels concepten netwerk dekkingsgraad mattheuseffect (c) 2014 Taaltrainer.com / Rezulto Onderwijsadvies BV

(c) 2014 Taaltrainer.com / Rezulto Onderwijsadvies BV meedenken meepraten WOORDEN-SCHAT meedoen (c) 2014 Taaltrainer.com / Rezulto Onderwijsadvies BV

incidenteel en intentioneel leren Een balst gebruik je om je kwug te florken. Tijdens het woezelen heb je daarom vaak een balst nodig. Vender het stofelt, ga ik vandaag met de bus naar huis. (c) 2014 Taaltrainer.com / Rezulto Onderwijsadvies BV

(c) 2014 Taaltrainer.com / Rezulto Onderwijsadvies BV oefenen met labelen (1) identiek noteren razendsnel onmiddellijk cruciaal indien metamorfose catastrofe toenemen ridicuul (c) 2014 Taaltrainer.com / Rezulto Onderwijsadvies BV

(c) 2014 Taaltrainer.com / Rezulto Onderwijsadvies BV oefenen met labelen (2) gemakkelijk braaf rennen rijmpje pijn doen heel erg ook en moment huilen (c) 2014 Taaltrainer.com / Rezulto Onderwijsadvies BV

(c) 2014 Taaltrainer.com / Rezulto Onderwijsadvies BV oefenen met labelen (3) Pak je spulletjes op tafel. = Tover je benodigdheden tevoorschijn. ... (c) 2014 Taaltrainer.com / Rezulto Onderwijsadvies BV

(c) 2014 Taaltrainer.com / Rezulto Onderwijsadvies BV tips Neem geen genoegen met ‘ding-woorden’. Vraag door. (Wat bedoel je precies? Hoe noemen we dat? Hoe zou een schilder dat zeggen?) Label, label en label. Neem ook verwante woorden mee. (complex – eenvoudig) (c) 2014 Taaltrainer.com / Rezulto Onderwijsadvies BV

(c) 2014 Taaltrainer.com / Rezulto Onderwijsadvies BV tips Herhaal in je taalgebruik. Gebruik een labellijst in je werkruimte. Stimuleer kinderen de woorden te gebruiken. Laat kinderen in hele zinnen spreken. Omring je met teksten. Heb plezier! (c) 2014 Taaltrainer.com / Rezulto Onderwijsadvies BV

tijd voor vragen / discussie © 2014 TAALTRAINER.com