High pressure Direct Injection

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
havo A Samenvatting Hoofdstuk 2
Advertisements

Het directe en onder hoge druk inspuitsysteem door
Luidsprekers behoort bij open leertaak OT 6.2.1
Hoofdstuk 5: Draaistroommotoren 6 BEI Elektriciteit en Lab Vanhee S.
Bedrijfswagens: een nieuwe fiscale regeling Vanaf 1 januari 2012 wijzigt de berekening van het belastbaar voordeel bij privégebruik van een bedrijfswagen.
Snelheid Hoe kan ik rekenen.
Aandrijfmechanica Hefbomen, Hamers, Pneumatische aandrijvingen, Elektrische aandrijvingen.
Vermogen 1.
Centrale Controle-Stuureenheid
(E)OBD.
Snelheid Hoe kan ik rekenen.
Lading Lading is een grootheid met symbool Q. De eenheid is de coulomb met symbool C.
Wat is DALI? Digital Addressable Lighting Interface
Presentatie Compact diesel:
Maak zonder weerstand je proefwerk natuurkunde!
Basisgeheugenschakelingen
Samenvatting Newton H2(elektr.)
Logische schakelingen
Meet-, stuur- en regelsystemen
EVENWICHTEN STATISCH EVENWICHT DYNAMISCH EVENWICHT
Newton - VWO Elektromagnetisme Samenvatting.
De norm voor de F. Rubben 02-RIS-04: EN De norm voor de F. Rubben.
Starten van elektromotoren
THERMODYNAMICA Hoofdstuk 5
Lichtgevoelige weerstand
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
5.1 Definitie van vermogen
Sledge Hammer.
ABB Softstarters Serie PS S en PS D(H)
Les 9 Gelijkstroomschakelingen
Geluid Andries de Boer Groep 5.
2.6 Het gebruik van formules en diagrammen
Als je een veer wilt uitrekken dan zul je daar een kracht op
Meet-, stuur- en regelsystemen
Elektrische stroom Stroomrichting. De wet van Ohm.
Huiswerk Rekensommen 1. Omrekenen lengte a) 1 m = 100 cm
Warmte.
Uitwerkingen - GO Natuurkunde - Vwo5 SysNat V4B- Hfd.8 - Elektriciteit
GELIJKRICHTING.
Stopafstand = reactieafstand + remweg
- Naafdynamo als elektriciteitsgenerator, rendementvol en geruisloos
Ruimte Afstemming in de ruimt eist dat de spieren samenwerken: Intermusculaire coördinatie.
BART PRINS KLAAS MULDER JACHTBOUW VETUS CENTER NOORD-HOLLAND
Zaalhockey
Cv = F u  F = Cvu  F = Cv(el - bl) u = (el - bl)
Stromen bij digitale signalen
HET RELAIS START.
Elektriciteit H 3 Elektriciteit De wet van Ohm Ing W.T.N.G. Tomassen.
H 3 Elektriciteit De wet van Ohm Ing W.T.N.G. Tomassen Elektriciteit.
Hoe ontstaat een wolk? Samenstelling van de atmosfeer.
Hoofdstuk 11 De Break-Even Afzet (BEA). Wat kost internet ? Vroeger moest je internetkosten betalen per minuut. Dat ging via een vorm van bellen. Joep.
Inleiding De voordelen De mechaniek Het design Vormgeving juiste keus!
Les 4: SAMENGESTELDE GROOTHEDEN
Herhalen schaal Schaal is een verhouding.
Herhalen schaal Schaal is een verhouding.
Machines onderhoud.
Module 6 Basis pneumatiek
Accu Functie: Starten motor Stroom opslag
Meer rendement uit de HR ketel
Elektriciteit H 3 Elektriciteit De wet van Ohm Ing W.T.N.G. Tomassen.
Septembre 18.
§4.1 LEERDOELEN Uitleggen van de begrippen: stroomkring, stroommeter/-sterkte, geleiders, spanningsbron, spanningsmeter, weerstand, wet van Ohm, elektrisch.
INGEBRUIKNAME & TESTEN
Elektrische stroomsterkte Natuurkunde Overal 2VMBO-t/HAVO
Brandstofverbruik.
Workshop Data loggen Studyevent 15 maart, Eindhoven/Helmond
Elektrische stroomsterkte Natuurkunde Overal 2 Hav0 Atheneum
WELKOM. WELKOM + INHOUD VAN DE TRAINING Toepassing van het HP5 inspuitsysteem. Systeemoverzicht. Componenten LP gedeelte. Componenten HP gedeelte.
Transcript van de presentatie:

High pressure Direct Injection Het directe en onder hoge druk inspuitsysteem door middel van het BOSCH  « Common Rail » systeem HDI High pressure Direct Injection

DV4 TD Motor DW 10 Motor 1. DW10ATED 2. DW10TD DW 12 Motor Sofim Motor Het directe en onder hoge druk inspuitsysteem door middel van het BOSCH  « Common Rail » systeem Dit nieuw syteem zal op de volgende motoren aanwezig zijn : DV4 TD Motor DW 10 Motor 1. DW10ATED 2. DW10TD DW 12 Motor Sofim Motor

Het directe en onder hoge druk inspuitsysteem door middel van het BOSCH  « Common Rail » systeem Schéma :

Het directe en onder hoge druk inspuitsysteem door middel van het BOSCH  « Common Rail » systeem Schéma : T° Brandstof Druksensor Elektrisch bediende stuivers Informaties van de verschillende sensoren Uitschakeling 3e plunjer Gaspedaalsensor - Toerentalsensor Drukregelaar Hogedrukpomp met 3 radiale plunjers Bedieners Brandstoffilter met water- afscheider Brandstof- voorverwarmer Motor rekeneenheid Opvoerpomp Aanzuigfilter

Het directe en onder hoge druk inspuitsysteem door middel van het BOSCH  « Common Rail » systeem Brandstoffilter Retour naar tank Uitgang naar hogedrukpomp Drukregelaar Filter Waterafscheider Ingang verwarmde brandstof Uitgang naar verwarmer Thermostaat Aftapkraantje t° tussen 15°et 25°C t° < 15°C t° > 15°C

Uitschakeling 3e plunjer Het directe en onder hoge druk inspuitsysteem door middel van het BOSCH  « Common Rail » systeem Hogedrukpomp : Uitschakeling 3e plunjer Uitgang hoge druk Kamer Drukregelaar Veiligheidsklep Retour naar tank Ingang lage druk

Het directe en onder hoge druk inspuitsysteem door middel van het BOSCH  « Common Rail » systeem De verstuiver :

Het directe en onder hoge druk inspuitsysteem door middel van het BOSCH  « Common Rail » systeem L'injecteur : Aansluiting verstuiverleiding Openings- boring Aanvoer- boring Stuurkamer Druktstift De onderzijde van de verstuiver lijkt op de gebruikelijke meergats -verstuiver (aangepast aan het motortype, bijv. 5 gaten met een  van 0,16 mm, of 5x0,20 mm of 6x0,15). Bovenop de verstuiver is de elekktroklep aan- gebracht Veer Drukkamer Verstuivernaald

De solenoïde van de elektroklep is op het Het directe en onder hoge druk inspuitsysteem door middel van het BOSCH  « Common Rail » systeem De verstuiver : OPGELET !!! De solenoïde van de elektroklep is op het verstuivershuis bevestigd met behulp van een grote moer « L », die ondere andere dient om de onderdelen ten opzichte van elkaar te centreren. Onder geen enkele voorwaarde mag er een sleutel op deze moer worden gezet (om de ver- stuiver bijvoorbeeld los te draaien) aangezien dit leidt tot onherstelbare schade aan het systeem. Veer Solénoïde Moer Werkingsgebied naald Regelnaald en kogel

Verstuiver gesloten Verstuiver geopend PV > PS - PR PV < PS - PR Het directe en onder hoge druk inspuitsysteem door middel van het BOSCH  « Common Rail » systeem Verstuiver gesloten PV > PS - PR Verstuiver geopend PV < PS - PR 1= PV =Kracht op de plunjer door de druk in de stuurkamer. 2= PR =Kracht van de veer. 3= PS = Druk op de doorsnede van de verstuivernaald akfomstig van de hogedrukpomp.

Het directe en onder hoge druk inspuitsysteem door middel van het BOSCH  « Common Rail » systeem Overzicht :

Electronische reken- eenheid OPGELET !!! : HOGE DRUK Het directe en onder hoge druk inspuitsysteem door middel van het BOSCH  « Common Rail » systeem Motorregelsyteem : Het principe van de motorregelsysteem lijkt veel op dat van de sequentiële benzine-inspuiting, met de nodige aanpassing voor de hoge drukken en de meervoudige inspuitingen : Electronische reken- eenheid Signalen naar de primaire regelorganen (Drukregeling, verstuivers,...) Signalen naar de secundaire regelorganen ex. : UGR De sensoren met de werkelijke bedrijfs- omstandigheden en vertalen de verkregen waarden in elektrische signalen. OPGELET !!! : HOGE DRUK

De elecktrische eenheid Het directe en onder hoge druk inspuitsysteem door middel van het BOSCH  « Common Rail » systeem De onderdelen van het systeem : De elecktrische eenheid - Hij bevat een atmosferische druksensor ter referentie. - Hij beschikt over een vermogenstrap voor het leveren van de hoge stuurstroom voor de verstuivers. - Hij heeft een 88 polige stekker. - FLASH EEPROM De toerentalsensor - Wordt op het koppelingshuis gemonteerd - Hij bepaalt de stand van de krukas aan hand van een een tandkrans met 60 min 2 tanden op het vliegwiel . - Het merkteken is geplaatst op 114° voor BDP.

Sensor koelvloeistof- Het directe en onder hoge druk inspuitsysteem door middel van het BOSCH  « Common Rail » systeem De Cilindersensor - Deze hall-sensor, stuurt een blok- vormig signaal naar de electronische eenheid. - De sensor is op het nokkenashuis aan- gebracht, tegenover een nokkenschijf met 2 brede en 2 smalle nokken. - De grootte van de spleet tussen sensor en nok moet 1,2 (+ 0/+0,1 mm) bedragen . Sensor koelvloeistof- temperatuur - Dit is een NTC -weerstand die in de koelvloestofuitlaat is gemonteerd. - Deze sensor stuurt informatie over de hoogte van de brandstofdruk naar de electronische eenheid. - Bepaalt de inspuithoeveelheid via de parameter « druk ». - Past de druk aan via de drukregelaar van de hogedrukpomp. Brandstofdruksensor - Het is een HETE-film luchtmassa- sensor met een deïntegreerde NTC weerstand die de temp. van de lucht meet. - Dankzij deze sensor kan de massa van de aangezogen lucht worden berekend an de hand van de hoeveelheid en de t° Luchtmassasensor

Het directe en onder hoge druk inspuitsysteem door middel van het BOSCH  « Common Rail » systeem - Hij levert de informatie BELASTING van de motor. De info dient voor : - Het regelen van de inspuitdruk. - Hte regelen van de inspuittijd. Hij wordt gevoed door de eenheid met een spanning van 5V. De laaddruksensor De sensor brandstof- temperatuur - Een NTC, wordt op de brandstof- galerij bevestigd. - Hij meet de omgevingsT°. - Dichtheid en viscositeit zij afhankelijk van de temperatuur. De gaspedaalsensor - Wordt bediend door het gaspedaal. - Hij bestaat uit 2 potentiometers. - De signalen van de beide potentio- meters worden constant met elkaar vergeleken. - De andere waarden van de sensoren worden vergeleken om een samenhang te hebben. Rempedaalschakelaar - Deze schakelaar dient om een onlogisch signaal afkomstig van de gaspedaalsensor te kunnen onder- vangen.

Het directe en onder hoge druk inspuitsysteem door middel van het BOSCH  « Common Rail » systeem De koppelingspedaal- schakelaar - Dient om een onlogisch signaal afkomstig van de gaspedaalsensor te kunnen ondervangen. - De status van de sensor heeft invloed op de regeling van het stationair toerental. Hij stuurt verschillende signalen naar de electronische eenheid: - auto staat stil. - auto rijdt > 2 km/h - auto decelereert. De snelheids- sensor - Heel belangrijk gegeven. - De rekeneenheid slaat een storing op als : - U > 17,5 V - U > 7 V - Onder U< 10V is de goede werking niet meer gegarandeerd. - De el. Eenheid regelt het stationair toerental, in samenwerking met de accuspanning. De accu Relais double Zorgt voor de voeding van : - De rekeneenheid. - De brandstofpomp. - De electrokleppen - UGR en laaddruk- regeling

Uitschakeling 3e plunjer Het directe en onder hoge druk inspuitsysteem door middel van het BOSCH  « Common Rail » systeem Transponder De verstuivers Hogedrukregelaar Uitschakeling 3e plunjer Voorgloei-eenheid Het voorgloeien wordt bepaald door de electronische eenheid op basis van info van de motortemperatuur. - Levert een extra verwarming. - Het is een systeem met Weerstanden Relais extra verwarming Elektroklep laaddruk - Deze wordt bediend door de electronische eenheid. Electroklep U.G.R. - Deze wordt bediend door de electronische eenheid

Optie auto transmissie Het directe en onder hoge druk inspuitsysteem door middel van het BOSCH  « Common Rail » systeem - toerenteller - verklikker-/diagnoselampje - optie boordcomputer De werking is gelijk aan die bij auto's met benzinemotor. De elektronische eenheid regelt: -de werking van de koelventilatoren -het uitschakelen van de compressor tijdens accelereren. De elektronische eenheid van het motormanagement communiceert met de eenheid van de automatische transmissie (verzoek om koppel- reductie bij het overschakelen). aanvullende functies Optie AIRCO Optie auto transmissie

Het directe en onder hoge druk inspuitsysteem door middel van het BOSCH  « Common Rail » systeem kenveld opbrengst van electronische eenheid : T - In microsecondes. V - Totale inspuithoeveelheid voor 1 cylinder in mm³ P - Druk in bar

Het directe en onder hoge druk inspuitsysteem door middel van het BOSCH  « Common Rail » systeem Kenveld druk :

Het directe en onder hoge druk inspuitsysteem door middel van het BOSCH  « Common Rail » systeem Vergelijkingscurves; INVLOED VAN DE VOORINSPUITING

Werking van het voorgloeien Het directe en onder hoge druk inspuitsysteem door middel van het BOSCH  « Common Rail » systeem Het voor-/nagloeien : Eenheid voorgloeien Electronische eenheid Verklikkerlampje Gloeibougies Werking van het voorgloeien De voorgloeitijd is afhankelijk van de temperatuur van de motor. Als de startmotor niet direct na het uitgaan van het verklikkerlampje in werking wordt gesteld, dan worden de gloeibougies nog max. 10 seconden gevoed. Tijdens het starten worden de gloeibougies gevoed indien : - T° koelvloeistof < à 20°C - De motor sneller draait dan 70 omw/min. gedurende 0,2 seconden

Werking van het nagloeien. Het directe en onder hoge druk inspuitsysteem door middel van het BOSCH  « Common Rail » systeem Het voor-/nagloeien : Eenheid voorgloeien Electronische eenheid Verklikkerlampje Gloeibougies Werking van het nagloeien. - Max. 60 seconden. - Wordt onderbroken als : - De motorT° > dan 20 °C - inspuithoeveelheid > dan 35 mm² - Motortoerental > dan 2000 tr/min.

Het directe en onder hoge druk inspuitsysteem door middel van het BOSCH  « Common Rail » systeem

De elektronische eenheid houdt rekening met de volgende gegevens: Het directe en onder hoge druk inspuitsysteem door middel van het BOSCH  « Common Rail » systeem De elektronische eenheid houdt rekening met de volgende gegevens: Primair: - de stand van het gaspedaal - temperatuur (koelvloeistof, brandstof) - toerental van de motor - druk (laaddruk, atmosferische luchtdruk) - hoeveelheid inlaatlucht en de temperatuur van de inlaatlucht

Secundair, of in verband met opties: Het directe en onder hoge druk inspuitsysteem door middel van het BOSCH  « Common Rail » systeem Secundair, of in verband met opties: -de opbrengst van de uitlaatgasrecirculatie -de snelheidssensor van de uitgaande as van de versnellingsbak -rem- en koppelingspedaalschakelaars. Op het goede moment wordt de solénoïde van een verstuiver bekrachtigd door een wekstroom (20 A bij 80 V, duur 300 ps) en het inspuiten begint. Vervolgens wordt deze stroom verminderd tot een houdstroom (= 12 A bij 50 V). Het inspuiten duurt net zolang ais de solénoïde bekrachtigd wordt.

Het directe en onder hoge druk inspuitsysteem door middel van het BOSCH  « Common Rail » systeem