Knelpuntennota mei 2009 Fietsersbond afdeling Alphen aan den Rijn en omstreken . Erik Bruijn . Henk van der Zanden . Wil Klaassen . Rudy van Vliet
Knelpuntennota mei 2009 Inhoudsopgave - Doel - Motto en uitgangspunt - Werkwijze - Resultaten
Knelpuntennota Fietsersbond Doel - Verbetering fietsvoorzieningen, stimuleren fietsgebruik . Voorzieningen evalueren . Gevaarlijke situaties melden . Verbeteringen voorstellen voor situaties die gevaarlijk, ongemakkelijk of ergerlijk zijn
Knelpuntennota Fietsersbond Motto en uitgangspunt - Veilig - Vlug - Comfortabel Uitgangspunt: veel Alphenaren hebben zowel een fiets als een auto (en zijn voetganger)
Knelpuntennota Fietsersbond Werkwijze - Vorige nota 2000 - Meldingen leden (181) en niet leden - “mijn slechtste fietspad” meldingen op www.fietsersbond.nl - Eigen waarnemingen
Knelpuntennota Fietsersbond
Knelpuntennota Fietsersbond
Knelpuntennota Fietsersbond Evaluatie 2000 2009 + Geasfalteerde fietspaden + Gratis stallingen + Stationsstalling uitbreiding + Dode-hoek spiegelafstelplek + . Brommers op de rijbaan + . Knooppunt routes . Electrische fietsen . Rechts heeft voorrang . Verlichtingsvereisten versoepeld - Minpunt: SUV’s, grotere en zwaardere auto’s
Knelpuntennota Fietsersbond Gevaarlijke situaties melden - Weginrichting . wegdek . ontbrekend (deel) fietspad . kruispunt . regeling verkeerslicht / voorrang
108 knelpunten Fietsersbond
Knelpuntennota Fietsersbond Resultaten top 25 knelpunten Worden gerelateerd aan het nieuwe gemeentelijk fietsplan voorzover bekend (zie overzichts plattegrond) Conclusie: vrijwel alle knelpunten van de top 25 liggen langs hoofd / nevenroutes (rood/groen) Alle 108: www.fietsersbond.nl/alphenaandenrijn
Top 25 in Alphens concept plan
1 (1): Raoul Wallenbergplein
1 (1): Raoul Wallenbergplein - Eenduidigheid: fietsers in de voorrang binnen de bebouwde kom . aanbeveling CROW . rotonde Laan der Continenten ook in voorrang Overwegingen: - theoretisch iets minder doorstroom auto’s, maar vaak wordt nu toch al informeel voorrang gegeven - GVVP geeft aan dat dit gedeelte Pr.Bernhardlaan en de Julianabrug onoplosbare problemen blijven qua capaciteit omrijden fietsers vanwege inrit garage auto’s rijden te hard
1 (1): Raoul Wallenbergplein vervolg: - herstel voorrangssituatie zoals vroeger - kosten ombouw
2 (54): Hefbrug-Steekterbrug Fietspad ontbreekt geheel, er ligt wel een voetpad. Een combinatiepad ligt voor de hand. Overwegingen: . dit scheelt heel erg veel omrijden en verkeerslicht . veel dalen en weer stijgen . het wordt nu vaak al zo gebruikt
3 (67): ‘s Molenaarsbrug Overwegingen: - veel zwaar verkeer - nog 10 jaar(?) deze situatie - in 2007 een dodelijk ongeval Oplossing: - aan beide kanten voet/fietspad maken
4 (100 en 101): Rijnhaven Overwegingen: - kruising Pr.Margrietlaan / Rijnhavenkade / Van Foreestlaan is erg onoverzichtelijk en gevaarlijk - Rijnhavenkade / Eikenlaan met parkeerfaciliteit idem Oplossing: - fietspaden langs de Eikenlaan
5 (2): Centrum Hoge Zijde Overweging: - onoverzichtelijk ruimte delen met bus, leveranciersvrachtauto’s, voetgangers, reclameborden, prullenbakken en fietsenrekken Oplossing: - meer structuur aangeven met suggestie-indeling - reclameborden minderen
5 (2): Centrum Hoge Zijde Aktie Fietsersbond 29-08-2009: Belijning
6 (66): Aarkanaal-brug ontbreekt Overweging: - verbinding met Aarlanderveen en Nieuwkoop kan sterk worden verbeterd Oplossing: - voetgangers/fietsers (/bus?) brug aanleggen
7 (5): Aanleg containerhaven Overwegingen: - pad richting Boskoop is langer vanwege de OTA Oplossing: - opwaardering tot volwaardig fietspad aan westzijde van de Gouwe (incl. verlichting)
8 (74): Westkanaalweg Overweging: - ondanks herinrichting is de weg naar Ter Aar gevaarlijk Oplossing: - vrijliggend fietspad aanleggen
9 (88): Amerikalaan Overweging: - na doortrekking tot Leidse Schouw zeer drukke autoweg, niet overal zijn fietspaden aanwezig Oplossing: - fietspaden aan beide zijden aanleggen
10 (98): Churchilllaan Overweging: - drukke autoweg, fietspad stopt na bushalte Oplossing: - fietspad doortrekken tot de Oudshoornseweg
11 (108): Kruising dorp A’veen Overweging: - de oversteek Nieuwkoopseweg is gevaarlijk - 50 km zone Oplossing: - ? handhaving 50 km - ? toch een kleine rotonde met fietsers in de voorrang (binnen de bebouwde kom)
12 (4): Fietsparkeren Station Overwegingen: bewaakte stalling 1300 onbewaakt centrumzijde 950, nu al 50 tekort, groei 20% voorzien onbewaakt K&Zanen 550 Oplossing: 200 plaatsen onbewaakt er bij
13 (57): Bospark Overwegingen: snelle verbinding station – Zeeheldenbuurt ontbreekt snelle verbinding Kerk&Zanen - Julianabrug ontbreekt Oplossing: fietspad ten westen van de Pr. Bernardlaan tot/met de Irenelaan tweerichting maken voet- en fietspad door Bospark van Joop den Uijl rotonde tot Pr.Bernardlaan
14 (13, 65, 69): Laan der Contin. Overwegingen: slecht fietswegdek langs Laan der Continenten onduidelijke voorrangsregeling inrit Kluwer aansluiting Euromarkt en fietspad Wetering op Joop den Uijl rotonde is slecht Oplossingen: wegdek verbeteren inrit Kluwer beter belijnen deel tweerichtingsfietspad Laan der Continenten uitbreiden
15 (75) Dijkslootpad - Kennedyln Overweging: - aansluiting Dijkslootpad-west – Kennedylaan ontbreekt (is te steil)
16 (31): Hooftstraat parkeren Overweging: het gedeelte schuin in- en uitparkeren in de Hooftstraat levert gevaar op Oplossing: fietspad omleggen ? schuin inparkeren opheffen?
17 (41, 42): Fietsparkeren Centrum Overweging: - er is een tekort aan fietsparkeerplaatsen bij de Aarhof en naast theater Castellum/Mediamarkt
18 (104): Magazijnweg Overweging: drukke toegangsweg industriegebied Rijnhaven Oplossing: - vrijliggende fietspaden aanleggen
19 (59): Irenelaan Overweging: extra oversteken nodig ivm ontbreken van gedeelte fietspaden Irenelaan Oplossing: fietspaden laten doorlopen tot de Baronie
20 (76): Oversteek W.de Zwijgerln Overweging: oversteek W.de Zwijgerlaan ter hoogte van de Ambonstraat is gevaarlijk lange wachttijd voor groen licht blokkade door auto’s bushokje is recentelijk foutief verplaatst (uitzicht W.de Zwijgerlaan geblokkeerd door reclame in bushokje) Oplossingen: blokkadebelijning aanbrengen bushokje terugplaatsen sneller groen licht
21 (61): Parall. Oranje Nassau Overweging: fietsen op parallelwegen Oranje Nassausingel is erg oncomfortabel blokkades door foutparkeerders genoeg ruimte Oplossing: - fietspad aanleggen
22 (97): Kalkovenweg Overweging: onveilig door veel zwaar verkeer belangrijkste doorgaande weg industrieterein Heijmanswetering voldoende ruimte aanwezig Oplossing: fietspad aanleggen
23 (58): Sociaal veiliger Kenned Overweging: fietspad langs Kennedylaan tussen Batenstein en Paddestoelweg wordt ‘s avonds als sociaal onveilig ervaren Oplossing: - fietspad op niveau van de weg brengen
24 (43, 44): Stalling bij Interliner Overweging: de fietsenstalling bij de bushalte Van Nesstraat ontbreekt; en die bij de Eisenhowerlaan is te klein voor de hoeveelheid te stallen fietsen
25 (46): Voorrang Europaplein Overwegingen: eenduidige regels voor rotondes is veiliger snellere route voor fietsers Oplossing aanbeveling CROW: fietsers in de voorrang binnen de bebouwde kom, daarbuiten niet
Knelpuntennota fietsersbond Bedankt voor uw uithoudingsvermogen! ..en onthoudt goed: “Elk procentje verschuiving naar meer fietsverkeer biedt gezondheid en minder file meneer! (m/v)“