10. Het verkeer in het landschap

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Enquête bij de leden van Fietsersbond Halle Resultaten.
Advertisements

Hoofdstuk 3A: Wonen in de stad
Leuvenselaan Bosch-Site Soldatenplein West-Grijpen Tiense suiker
Industrie en verkeer in het landschap
1 Landschap en foto 1.1 Aardrijkskunde 1.2 Het landschap
Transport en Infrastructuur
KLIMAATVERANDERING Na deze les moet je weten:
Hier een snelle en goedkope oplossing voor Stabroek.
Transport en Infrastructuur
Typische kenmerken van een haven?
1.Er wordt als groep gereden, dus: Samen uit, samen thuis! 2.Cycletime is een toerfietsvereniging, de tochten zijn geen wedstrijd 3.ledereen houdt zich.
2 Het landelijk landschap
Bedrijfsvervoerplan Drongen I 1ste Mobiliteitsweek
Gedelegeerd bestuurder
Verkeer - vervoer Veel? Een bus moet zich maar 1 keer verplaatsen (weinig verkeer) om 50 personen te transporteren (veel vervoer)
De Stad Antwerpen Geografisch START.
Typische kenmerken van een haven?
ArcelorMittal Gent Basisindustrie:
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Hst 3.2 : Congestievraagstukken
21 Weer en klimaat: beïnvloedende factoren
Eric Goyvaerts François Verspagen 28 Leven in de stad.
11 HET VERKEER IN BELGIË EN DE REST VAN DE WERELD
Transitie Netwerk Vlaanderen – Skilling up 1 wonen in transitie.
Gemaakt door Noah en Siddhart
Bedrijfsvervoerplannen (BVP)
Handel-en dienstenzones in Heist-op-den-Berg
Spits = tijdelijk zeer druk verkeer
Vestigingsfactoren of
17 stadsgewesten in België
Natuurlijke vervuiling
De belangrijkste problemen
Jens Van der Auwera (vragen na de presentatie a.u.b.)
M.De Vrieze, F.Thomas, B.Teirlynck
Mastercourse Klimaatveranderingen en Verwoestijning Discussie
Luchtvervuiling Emissie uitstoot van gassen in de lucht
 Volgende dia’s: ◦ Verschillende modaliteiten  Elke functie in het samenwoningssysteem (wonen, werken, recreëren etc.) gaan anders om met mobiliteit…
7. Wat heeft de industrie nodig?.
12.1 Landschappelijke kenmerken
6. Het industrielandschap
§ 20: Verkeer en inrichting
Vervoermanagement en de Wet milieubeheer
Vervoer in en rond ‘s-Hertogenbosch
Transport en Infrastructuur
De stad als woonplaats Stad Veel huizen en weinig ruimte
De Dagen van de Kaaien 19, 20 & 21 maart De Kaaien op tafel - inhoud 1.Methodiek tafelgesprekken 2.Aantal tafelgesprekken en aantal deelnemers.
Leuvenselaan Bosch-Site Soldatenplein Grijpen Tiense suiker
Door Frederik Debrouwere Liesbet Crauwels
Oh, grote wereldbol !.
Toets 1 Examen Reinder Reen.
2 vmbo-T/havo 4 steden, §2 en 3
2 vmbo-T/havo 5 draagkracht, §2 en 3
Hoofdstuk 4: Havenlandschap in Antwerpen
AARDRIJKSKUNDE Hoofdstuk 2 – les 2. DOELEN HOOFDSTUK 2 - Je leert wat het centrum van Europa is; - Je leert dat je in Europa verschillende centra hebt.
Aardrijkskunde Hoofdstuk 2 – les 3.
Klimaatverandering Wat is het? Kunnen we er iets aan doen?
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Boekvoorstelling Havenhuis Antwerpen 30 maart 2010 Erik Grietens, Beleidsmedewerker Bond Beter.
Blok 1 Wonen in een stad Deelvraag:
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen
Blok 2 Milieuvervuiling,
Waarom maken we niet alles in Nederland?
Thema 9 Milieu.
Hoofdstuk 8 Op weg naar één Europa
Hoofdstuk 3 Europa.
De toekomst van het milieu
Blok 1 Wonen in een stad Deelvraag:
Een economisch aaneengesloten gebied van Terneuzen tot Gent
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 3 Planet.
Bebouwing en open ruimte
Transcript van de presentatie:

10. Het verkeer in het landschap

Eén transportmiddel vervoert veel mensen. 10.1 Verkeer en vervoer 74 Een tram of een bus staat in voor weinig verkeer maar voor veel vervoer. Verklaring? Eén transportmiddel vervoert veel mensen. Veel vervoer Weinig verkeer Weinig vervoer Veel verkeer Veel vervoer Weinig vervoer Veel verkeer Weinig verkeer

10.2 Verkeerswegen en vervoermiddelen 74 Verkeerswegen Elektrische leiding, autoweg, kanaal, pijpleiding, spoorweg 10.5 10.6 10.7 10.8 10.9 Vervoermiddelen: Fiets, trein, vliegtuig, vrachtwagen, schip 10.10 10.11 10.12 10.13 10.14

10.2 Verkeerswegen en vervoermiddelen 74 Veilig fietspad/voetpad: Gescheiden van de rijweg, breed genoeg.

10.3 Invloed verkeer op landschap 75 10.3.1 Bewoning LINTBEBOUWING Bijna aaneengesloten bebouwing langs wegen Oorzaak: ‘opvulregel’ (KB 29 maart 1962) Indien de ruimte tussen twee gebouwen minder dan 70m is mag er gebouwd worden.

10.3 Invloed verkeer op landschap 75 10.3.2 Industrie ArcelorMittal ArcelorMittal produceert STAALPLAAT Verkeerswegen zijn zeer belangrijk voor Sidmar. Bijvoorbeeld:

10.3 Invloed verkeer op landschap 75 10.3.2 Industrie Waterwegen Kanaal Gent-Terneuzen 1 ArcelorMittal

Waterwegen voor de aanvoer van: ijzererts, steenkool, kalksteen… 10.3 Invloed verkeer op landschap 75 10.3.2 Industrie Waterwegen voor de aanvoer van: ijzererts, steenkool, kalksteen… .

10.3 Invloed verkeer op landschap 75 10.3.2 Industrie Spoorwegen 2. Spoorweg Antwerpen-Gent 1 ArcelorMittal 2

Spoorwegen voor de afvoer van: 10.3 Invloed verkeer op landschap 75 10.3.2 Industrie Spoorwegen voor de afvoer van: staalplaat (coils) .

10.3 Invloed verkeer op landschap 75 10.3.2 Industrie Autowegen 3. Autoweg N49 3 1 ArcelorMittal 2

Autowegen voor de aanvoer van: andere grondstoffen en energiebronnen 10.3 Invloed verkeer op landschap 75 10.3.2 Industrie Autowegen voor de aanvoer van: andere grondstoffen en energiebronnen .

10.3 Invloed verkeer op landschap 76 10.3.3 Handel 10.18 Winkels A12 10.19 Supermarkt Voornaamste vestigingsfactor: Langs autowegen, veel ruimte. Gevolgen voor publiek: Winkels zijn gemakkelijk bereikbaar, er is meer parkeergelegenheid. 10.18 Winkelcentrum Wijnegem .

10.3 Invloed verkeer op landschap 76 10.3.3 Handel 10.18 Winkels A12 10.19 Supermarkt ‘ s Zondags open: gevolgen voor omwonenden: Verstoorde zondagsrust 10.18 Winkelcentrum Wijnegem

10.3 Invloed verkeer op landschap 76 10.3.4 Mobiliteit MOBILITEIT = Mogelijkheid tot verplaatsen. De verhoogde mobiliteit verhoogt de kwaliteit van ons leven. Verklaring Verder op vakantie gaan, winkelen, ontspanning…

10.3 Invloed verkeer op landschap 76 10.3.4 Mobiliteit De meeste Vlamingen werken binnen / buiten hun woongemeente. Ze moeten dus dagelijks heen en weer reizen tussen woning en werk. Hoe noemt men dat?  Pendelen

Welk vervoermiddel wordt het meest gebruikt bij woon-werkverkeer? 10.3 Invloed verkeer op landschap 76 10.3.4 Mobiliteit Welk vervoermiddel wordt het meest gebruikt bij woon-werkverkeer?  Auto

10.3 Invloed verkeer op landschap 76 10.3.4 Mobiliteit Rond welke tijdstippen gebeurt deze verplaatsing? 8 - 9u. ’s morgens, 16 - 18u. ‘s avonds Zorgt voor: files Mobiliteit kan onze bewegingsvrijheid dus ook beperken!

10.3 Invloed verkeer op landschap 77 10.3.4 Mobiliteit MOBILITEIT = Mogelijkheid tot verplaatsen. Mobiliteit beïnvloedt het landschap. Verklaring Aanleg van verkeerswegen, vliegvelden, havens

10.3 Invloed verkeer op landschap 77 10.3.4 Mobiliteit De verhoogde mobiliteit bedreigt ook de kwaliteit van ons leven. Verklaring Files, ongelukken, geluidshinder, luchtvervuiling, afval, …

10.3 Invloed verkeer op landschap 77 10.3.5 Autoverkeer en leefmilieu Automobiliteit verhoogt de verkeersonveiligheid.

10.3.5 Autoverkeer en leefmilieu 10.3 Invloed verkeer op landschap 77 10.3.5 Autoverkeer en leefmilieu % Lawaaihinder 1. 2. 3. 25 20 15 Wegverkeer 10 Burenlawaai 5 Luchtverkeer Weg-verkeer Spoor-verkeer Lucht-verkeer Fabriek Buren-lawaai

10.3 Invloed verkeer op landschap 77 10.3.5 Autoverkeer en leefmilieu De auto is een van de grootste vervuilers. Zure regen Regen wordt zuur na reactie met bepaalde gassen. Gevolg: Afsterven planten Aantasting kalkstenen gebouwen 1908 1969

10.3.5 Autoverkeer en leefmilieu 10.3 Invloed verkeer op landschap 77 10.3.5 Autoverkeer en leefmilieu Broeikaseffect Bepaalde gassen zorgen voor een opwarming. CO2-uitstoot E.U.

10.3 Invloed verkeer op landschap 77 10.3.5 Autoverkeer en leefmilieu De auto is een van de grootste vervuilers. Gevolg: Smelten poolijs en gletsjers Meer stormen, … Broeikaseffect Bepaalde gassen zorgen voor een opwarming. Juli 1935 Juli 1999

10.3 Invloed verkeer op landschap 77 10.3.5 Autoverkeer en leefmilieu De auto is een van de grootste vervuilers. Smogvorming Mengeling van rook (‘smoke’) en mist (‘fog’). Gevolg: Ademhalingsproblemen Minder zichtbaarheid

10.3 Invloed verkeer op landschap 77 10.3.5 Autoverkeer en leefmilieu De auto is een van de grootste vervuilers. Afvalberg autobanden carrosserie onderdelen gebruikte olie plastic

10.3 Invloed verkeer op landschap 77 10.3.5 Autoverkeer en leefmilieu De auto is een van de grootste vervuilers. Oplossingen: motoren juist afstellen minder vervuilende brandstof recyclage meer openbaar vervoer carpoolen …

10.3 Invloed verkeer op landschap 78 10.3.6 Waterwegen en leefmilieu Haven en ruimtebeslag Voorbeeld: linkeroever Schelde  De haven wordt alsmaar groter: dokken, loskaden, bedrijventerreinen. Zijn niet gelukkig met deze evolutie:  Bewoners, recreanten en natuurbeschermers

10.3.6 Waterwegen en leefmilieu Verdwenen polderdorpen 10.3 Invloed verkeer op landschap 78 10.3.6 Waterwegen en leefmilieu Verdwenen polderdorpen Oosterweel Wilmarsdonk Oorderen Oud-Lillo en Zuid-Lillo Doel

10.3 Invloed verkeer op landschap 78 10.3.6 Waterwegen en leefmilieu Oplossing verkeersoverlast: binnenvaart.  Gecombineerd transport= Goederen eerst per binnenschip vervoeren en daarna per vrachtwagen.

10.3.7 Spoorwegen en leefmilieu 10.3 Invloed verkeer op landschap 78 10.3.7 Spoorwegen en leefmilieu Het ruimtebeslag van de spoorwegen is O groot O klein Verklaring Ze liggen vaak in een eigen bedding +

10.3.7 Spoorwegen en leefmilieu 10.3 Invloed verkeer op landschap 78 10.3.7 Spoorwegen en leefmilieu + dicht spoorwegennet in België. km spoorweg per km² km spoorweg per 1000 inwoners België Duitsland Frankrijk Nederland E.U. Japan V.S.

10.3.7 Spoorwegen en leefmilieu Waar autoweg spoorweg kruist: 10.3 Invloed verkeer op landschap 78 10.3.7 Spoorwegen en leefmilieu Waar autoweg spoorweg kruist:  overwegen

10.3.8 Luchtvaart en leefmilieu 10.3 Invloed verkeer op landschap 78 10.3.8 Luchtvaart en leefmilieu Leefmilieuproblemen i.v.m. luchtvaart:  luchtvervuiling, lawaaihinder, ruimtebeslag

10.3.8 Luchtvaart en leefmilieu 10.3 Invloed verkeer op landschap 78 10.3.8 Luchtvaart en leefmilieu Tegenstrijdige belangen bij de uitbreiding van de luchthaven van Deurne:  pro:  contra: Antwerpen heeft een luchthaven nodig (zaken, toerisme). de luchthaven ligt in een woonzone, veel lawaaihinder.

OPDRACHT 10.1 X X ALS VOORBEELD H H H School Met fietspad Zonder fietspad H H Zebrapad H Bushalte GEVAAR

OPDRACHT 10.1 ALS VOORBEELD Woonkernen? 1 2 3 4 5 6 7 8 Schelle Hemiksem Wilrijk Kontich Boom Antwerpen Lier Mechelen 4 7 1 E 5 A 8

OPDRACHT 10.1 ALS VOORBEELD Autowegen? 1 2 3 4 5 6 7 8 Schelle Hemiksem Wilrijk Kontich Boom Antwerpen Lier Mechelen 4 7 1 E 19 5 A 12 8

OPDRACHT 10.1 ALS VOORBEELD 6 Waterwegen? Spoorwegen? Industrie? Welk verband zie je tussen de ligging van de industriezones en de verkeerswegen? Verklaar. Schelde 3 2 1 2 3 4 5 6 7 8 Schelle Hemiksem Wilrijk Kontich Boom Antwerpen Lier Mechelen 4 7 Industrie: bij verkeerswegen  aanvoer grondstoffen en energiebronnen + afvoer afgewerkte producten. 1 E 19 5 Rupel A 12 Brussel-Willebroek 8

Landschappen 10 1. Het verkeer vormt de verbinding tussen meerdere activiteitsplaatsen (vb. wonen - werken). Het vervoer is het verplaatsen van personen en goederen. 2. Voorbeelden van verkeerswegen zijn: autoweg, spoorweg, waterweg, metrolijn..... 3. Voorbeelden van vervoermiddelen zijn: fiets, bromfiets, auto, trein, tram, bus, schip......

Landschappen 3 4. Het verkeer beïnvloedt de bewoning, de vestigingsplaatsen van industrie en handelszaken en het milieu. 5. De dagelijkse pendel tussen woning en werk zorgt voor ochtend- en avondautofiles. 6. Het verkeer rond de school wordt geregeld en veiliger gemaakt door verkeersborden, voorrangsregels, zebrapaden, eenrichtingsstraten, fiets- en voetpaden.....