Welkom bij Leefstijl
DOEL VAN DEZE bijeenkomst kennismaken met de methode leefstijl
SOCIALE VAARDIGHEDEN & GEZONDHEIDS VAARDIGHEDEN
Leefstijl voor Jongeren Deel van Lions-Quest International: 10 landen in Europa, 30 landen wereldwijd Ontstaan in 1975 In Europa in 1985 In Nederland 1990 (v.o.) en 1998 (p.o.)2006 (MBO) Elk land stemt materiaal af op cultuur en doelgroepen Sociale en emotionele vaardigheden aanleren Natuurlijke en professionele opvoeders ondersteunen
Doelstelling: Leefstijl wil bevorderen dat jongeren opgroeien tot zelfstandige, sociaalvaardige en betrokken mensen
Leefstijl Nederland: Materiaal voor: Studiedagen Begeleidingstrajecten PO Leefstijl 1 Leefstijl 2 Leefstijl voor het ROC Leefstijl voor de vrije tijd Mediation Leerlingvolgsysteem Studiedagen Begeleidingstrajecten 30 begeleiders, 10 ondersteuners, Lions-Clubs over het hele land
Werken aan verbondenheid Symptomatische aanpak Fundamentele aanpak Zichzelf Werkvormen / ervaringen De ander De groep / samenleving Materialen
kind omgeving maatschappij Wettelijke eisen TV / internet Regeringsbeleid Karakter Talenten Handicaps Thuis Buurt School
OUDERS ALS PARTNERS
Werken aan verbondenheid Symptomatische aanpak Fundamentele aanpak Zichzelf Werkvormen / ervaringen De ander De groep / samenleving Materialen
Kinderen opvoeden in sociaal-emotionele vaardigheden
AFSPRAKEN IN DE KLAS: NAAR ELKAAR LUISTEREN REKENING HOUDEN MET ELKAAR ELKAAR HELPEN ………
Leren in eigen tempo paniek stretch comfort Passen mag Respect voor elkaar comfort
Vrij van emotionele belemmeringen (leerkrachten als rolmodel)
THEMA’S: PRATEN EN LUISTEREN ZELFVERTROUWEN GEVOELENS UITEN OMGAAN MET CONFLICTEN CONTACT MET ANDEREN REKENING HOUDEN MET ELKAAR OPKOMEN VOOR JEZELF KEUZES MAKEN EN EEN DOEL BEREIKEN
Activiteiten Gespreksvormen (grote en kleine groep) Groepsverdelers voor wisselende samenstelling Kennismakingsoefeningen Samenwerkingsoefeningen Verhalen Spel en drama Opdrachten Reflectie (o.a. werkboek)
Geef je kind zelfvertrouwen Geef complimenten gericht op gedrag Geef voldoende verantwoordelijkheid (die het kind aankan) Accepteer dat een kind trots is op zichzelf Beloon/bevestig het goede gedrag Wees zuinig met kritiek Neem het kind serieus
Gebruik de ik-boodschap Begin met ik ”Ik ben blij dat je… “Ik vind het mooi als je…” ”Ik voel me verdrietig als je… “Ik was verrast omdat je… “Ik heb de indruk dat je ….. “Zoals ik het ervaar is het…”
Denk niet aan… En wat doen onze hersenen…..?
Effect…..
Plustaal Gebruik plustaal ”Schrijf je op wat je moet onthouden” ipv “Zorg dat je het niet vergeet!” Stel plusvragen waarmee je gewenst gedrag stimuleert: ”Wat heb je nodig om dit werk te doen? Hoe kun je ervoor zorgen dat iedereen plezier heeft aan dit spel?”
Voorwaarden voor effect Modelgedrag van begeleiders Systematiek (1u/week) Kansen om te oefenen Betrokkenheid van de ouders