Welkom bij Leefstijl.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het nieuwe spelen is oud
Advertisements

3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
Spelend leren, leren spelen Een training in sociale vaardigheden
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
LEEFSTIJL vanuit Amerika 1986 voortgezet onderwijs
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Mijn stage bij * Naam: Jordy Gootink Klas: *5B Jaar: *2006 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het.
Mijn stage bij sikkens Naam:toon voortman Klas:5b Jaar:2006 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het.
Mijn stage bij * Naam: * marvin koekoek Klas: *4a Jaar: *2010 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ.
Opvoeden van drukke kinderen
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Welkom Informatieavond 26 maart Doel: Doel: Aan het einde van deze bijeenkomst zijn jullie in hoofdlijnen geïnformeerd over: de wijze waarop wij.
Kinderen en hun sociale talenten
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Opkomen voor jezelf zonder anderen te kwetsen
Autonomie in de derde graad
Pass’t Montessorionderwijs ?
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Visie: rapport en portfolio
Samenwerken Werken in Teams.
Communicatie met ouders
Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren?
Aanpak problematisch gedrag
project Doelstelling Bevorderen van communicatie tussen kinderen. Oefenen van schriftelijke taalvaardigheden. Leren schrijven van brief of verslag.
Kanjertraining..
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Onderwerp: Positief opvoeden Duur: Max. 1,5 uur
IPC Nederland.
Regie over eigen leven..
Mijn kind wordt een puber…wat nu
GBWeek groepsvorming “Niet voor niets koppen krantenberichten dat de zomervakantie de taalontwikkeling van kinderen remt. Zo heeft ook een groep kinderen.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Welkom op onze ouderochtend
Oic no go casus watch?v=vVuGEUuCP5k.
De kracht van positief opvoeden
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Rots & Water Cyntia Bijl-Nouws Uitnodiging kijk-dag SoVa Donderdag 14 april 2016 Volgt uw zoon/ dochter SoVa-training.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
25 februari 2014 Pesten hoort bij het leven Bij ons wordt niet gepest Wie gepest wordt, lokt het zelf uit.
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Welkom op onze thema-avond
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Hoe pedagogisch handelen?
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Interculturele klassen, ouders en buurten
Wat is DRAMA??.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Spelend leren. Spelend leren Het belang van spel Emotionele ontwikkeling Cognitieve ontwikkeling sociale ontwikkeling Voorwaarde voor het leren Betere.
Goede voornemens.
Zo gaan Roos en Tom met elkaar om

BOM-model PV 25/03/2014.
Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om
Spelend leren. Spelend leren Het belang van spel Emotionele ontwikkeling kinderen leren het uitdrukken en herkennen van emoties. kinderen leren zichzelf.
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

Welkom bij Leefstijl

DOEL VAN DEZE bijeenkomst kennismaken met de methode leefstijl

SOCIALE VAARDIGHEDEN & GEZONDHEIDS VAARDIGHEDEN

Leefstijl voor Jongeren Deel van Lions-Quest International: 10 landen in Europa, 30 landen wereldwijd Ontstaan in 1975 In Europa in 1985 In Nederland 1990 (v.o.) en 1998 (p.o.)2006 (MBO) Elk land stemt materiaal af op cultuur en doelgroepen Sociale en emotionele vaardigheden aanleren Natuurlijke en professionele opvoeders ondersteunen

Doelstelling: Leefstijl wil bevorderen dat jongeren opgroeien tot zelfstandige, sociaalvaardige en betrokken mensen

Leefstijl Nederland: Materiaal voor: Studiedagen Begeleidingstrajecten PO Leefstijl 1 Leefstijl 2 Leefstijl voor het ROC Leefstijl voor de vrije tijd Mediation Leerlingvolgsysteem Studiedagen Begeleidingstrajecten 30 begeleiders, 10 ondersteuners, Lions-Clubs over het hele land

Werken aan verbondenheid Symptomatische aanpak Fundamentele aanpak Zichzelf Werkvormen / ervaringen De ander De groep / samenleving Materialen

kind omgeving maatschappij Wettelijke eisen TV / internet Regeringsbeleid Karakter Talenten Handicaps Thuis Buurt School

OUDERS ALS PARTNERS

Werken aan verbondenheid Symptomatische aanpak Fundamentele aanpak Zichzelf Werkvormen / ervaringen De ander De groep / samenleving Materialen

Kinderen opvoeden in sociaal-emotionele vaardigheden

AFSPRAKEN IN DE KLAS: NAAR ELKAAR LUISTEREN REKENING HOUDEN MET ELKAAR ELKAAR HELPEN ………

Leren in eigen tempo paniek stretch comfort Passen mag Respect voor elkaar comfort

Vrij van emotionele belemmeringen (leerkrachten als rolmodel)

THEMA’S: PRATEN EN LUISTEREN ZELFVERTROUWEN GEVOELENS UITEN OMGAAN MET CONFLICTEN CONTACT MET ANDEREN REKENING HOUDEN MET ELKAAR OPKOMEN VOOR JEZELF KEUZES MAKEN EN EEN DOEL BEREIKEN

Activiteiten Gespreksvormen (grote en kleine groep) Groepsverdelers voor wisselende samenstelling Kennismakingsoefeningen Samenwerkingsoefeningen Verhalen Spel en drama Opdrachten Reflectie (o.a. werkboek)

Geef je kind zelfvertrouwen Geef complimenten gericht op gedrag Geef voldoende verantwoordelijkheid (die het kind aankan) Accepteer dat een kind trots is op zichzelf Beloon/bevestig het goede gedrag Wees zuinig met kritiek Neem het kind serieus

Gebruik de ik-boodschap Begin met ik ”Ik ben blij dat je… “Ik vind het mooi als je…” ”Ik voel me verdrietig als je… “Ik was verrast omdat je… “Ik heb de indruk dat je ….. “Zoals ik het ervaar is het…”

Denk niet aan… En wat doen onze hersenen…..?

Effect…..

Plustaal Gebruik plustaal ”Schrijf je op wat je moet onthouden” ipv “Zorg dat je het niet vergeet!” Stel plusvragen waarmee je gewenst gedrag stimuleert: ”Wat heb je nodig om dit werk te doen? Hoe kun je ervoor zorgen dat iedereen plezier heeft aan dit spel?”

Voorwaarden voor effect Modelgedrag van begeleiders Systematiek (1u/week) Kansen om te oefenen Betrokkenheid van de ouders