Innovatief leren met behulp van ICT

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET DIGITALE ARBEIDSPLEIN Het Digitale Arbeidsplein is een website ontwikkeld in het kader van het project “Zelfmanagement van de eigen loopbaan” van MeijerConsult.
Advertisements

Moderne lectuurverspreiding via Daisy en internet Bert Paepen (Pyxima)
Systematische literatuurstudie in elektronische databanken met behulp van elektronische attenderingen Jan Bollansée Altus-seminarie Groep T, Campus Vesalius.
Informatica Gecombineerd leren. Vereiste voorkennis: • Vlotte PC-basisvaardigheden • Basis werken met internet • Nodige zelfdiscipline voor uitvoeren.
BLOGGEN met GOOGLE Een onderdeel van het “Goochel” avontuur… BLOGGEN met Google presentatie van Seniornet Vlaanderen VZW Lesgever: ……………….
BLOGGEN Op School.
1 Samenwerkend leren met Google Docs Werking en mogelijkheden van online tekstverwerken.
AV de Liemers heeft een nieuwe website Een drie minuten durende presentatie over de nieuwe website 1.
Onderzoekscompetenties en VOET-en
Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
Meerwaarde werken met ICT bij wiskunde
Het nieuwe leren en social software
Blended learning Over minder onderwijzen en meer leren
E-learning site voor auteurs en cursisten. Krachtig en makkelijk bedienbaar raamwerk voor tekst, multimedia, oefeningen en toetsen. Auteurs maken zelf.
Inleiding Vorig schooljaar: Problemen: Dit schooljaar:
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Presentatie nieuwe media
wiki’s opzetten en implementeren
Weblogs en Wiki’s (in het onderwijs) Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 13 januari 2005.
1.Ga naar 2.Kijk rustig rond. 3.Laat een foto van je trekken. 4.Ga naar
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
1 Digital doing INholland databank Bb Intranet mail/chat.
FATA MORGANA for kids zesde leerjaar – GBS De Pinte.
S OCIALE M EDIA Joke Hoogendijk Maart SOCIALE MEDIA: WAT IS DAT? Social media is een verzamelnaam voor alle internettoepassingen waarmee het mogelijk.
Algemeen didactische principes van e-leren Wouter Hustinx Coördinator ICTO-expertisecel
Web 2.0 Social Software Toolkit 1/21 Introductie tot Social Software Patrick Klaassen RU
Een preview 27/05/2008 UiTinVlaanderen.be. Van cultuur naar UiT = content verbreding - CultuurDatabank - Zichtbaar in navigatielinkjes - Merkbaar in.
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
Mobiel leren Is méér dan ‘fun’ Mobiele ondersteuning volgt didactiek Slaat brug tussen belevingswerelden.
Nijmegen, 11 oktober 2007 Podcasting in het onderwijs Symposium Nijmegen 11 oktober 2007.
ICT&O pilot ‘Blended Learning duale masteropleiding Sociaal Recht’ Star Trek scènes bij Sociaal Recht Leonidas Pakos Universiteit van Tilburg.
VZW Computer Users Meetjesland.  is een website waarop regelmatig - soms meerdere keren per dag - nieuwe bijdragen verschijnen die gedateerd zijnwebsite.
Onderwijs 2.0. Even voorstellen Walter Vos Tweedejaars IDM/Media & informatiemanagement Digitaal samenwerken Google:
Wiki’s en Weblogs in het onderwijs Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 6 oktober 2005.
Preconference 'Weblogs in het onderwijs' Sybilla Poortman Gerard Bierens Pierre Gorissen 15 november 2005.
Workshop 'Weblogs in het onderwijs' Sybilla Poortman Gerard Bierens Pierre Gorissen 14 april 2005.
Bordboeken Van .pdf naar HTML5.
© Osito 2004 Door Barbara Obst Enkele integratiescenario's ter illustratie van de mogelijkheden van Wimba voor het taalonderwijs.
To Skype or not to Skype Jeroen Rougoor To Skype or not to Skype  Skype is een gratis programma.  Skype is gemaakt door de ontwikkelaars van KaZaA.
1 Leerprocessen verlopen efficiënter; afstandsonderwijs komt dichterbij Pieter van der Hijden Sofos Consultancy
Eindtermen ICT 1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren. 2. De.
De rol van de docent en de vrijwilliger in online leren
© PHL, Elfde-Liniestraat Hasselt - t | +32(0) f | +32(0) e |
Een digitale leeromgeving met inhoud
Kwesties rond ict verbonden
Anita Lohman & Bert Bouwhuis
OCB project ICT-GEBRUIK stimuleren in de lespraktijk workshop 1 Ghislain De Bondt en Natalie Laurez
Wat is Social Media? Verzamelnaam voor alle internet toepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te delen: Tekst (nieuws, artikelen)
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
Activerende werkvormen
Tip 7: wissel je werkvormen af
Flexibel curriculum met behulp van ICT
Leerstrategie Oud chinees gezegde: Wat ik hoor, vergeet ik
Het motiveren van leerlingen in het VO
Inspiratie Blended Learning 24 juni Interactief? Teach what you preach…
Bvj vmbo bovenbouw 7 e editie Gijs van Hengstum Thomas Klein Middelink.
Bijeenkomst September 2015
Presentatie op De Haagse Onderwijsdag Project blended learning E-merge 7 november 2013 Masterclass Blended Learning in de praktijk.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
50 % VAN THUIS UIT Best of both worlds Maggie Deckmyn voor Vocvo, 20 mei 2016.
Docentvaardigheden ICT
Bedrijvigheid in de lessen economie!
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Informatieavond ‘devices’ op de Sav
Christine Lippens Universiteit Antwerpen - TEW
Kennisclip Web toepassingen
Blended learning Italiaans
December 25, 2018.
Transcript van de presentatie:

Innovatief leren met behulp van ICT E-learning Innovatief leren met behulp van ICT

Inhoud Wat is e-learning? Waarom e-learning? Vormen van e-learning Praktische voorbeelden van e-learning

Wat Verzameling leeractiviteiten Gebruik van internet en/of ICT Interactiviteit Verspreiden van informatie via elektronische middelen Geheel van innovatieve werkvormen Platform & Content

Waarom 1/2 Sluit aan bij de ‘digital native’ Inspelen op leefwereld van jeugd Onderwijs innoveren Verhoging van kwaliteit van het leren Individuele leerroutes (differentiatie - branching) Self-assesment Altijd meest recente informatie Begeleid zelfstandig leren Samenwerkend leren / discussiëren

Waarom 2/2 Informatie wanneer je ze nodig hebt Informatie in de mate je ze nodig hebt Plaatsonafhankelijk Tijdsonafhankelijk Middel voor afstandsleren Mogelijkheid tot blended learning M-learning

Vormen & praktische voorbeelden

Demofilmpjes Camtasia, Wink, Premiere  Vb.: Instructie in Excel uitleggen Vb.: Een dissectie in biologie

Interactieve simulaties Captivate Met een blik & een klik, feedback, score,… Vb.: Een tabel aanmaken in Word

Communiceren op afstand Messenger / skype Vb.: werken aan een groepswerk

Samen discussiëren Forum Vb.: Discussie over een politiek thema

Bloggen Web-log (Blogger.com, bloggen.be,…) Vb.: Dagboek bijhouden tijdens een stage Vb.: Logboek n.a.v. een eindwerk

ELO Elektronische leeromgeving  platform Opdrachten, informatie, afspraken, kalender, oefeningen, resultaten, forum,… Vb.: Blackboard, Smartschool

Videoconferentie Synchroon exact dezelfde les volgen op meerdere locaties Vb.: Voordracht over e-learning ;-)

Foto’s delen Parazz.com, flickr.com Foto’s online delen en becommentariëren Vb.: expressie, excursie, esthetica

Website + RSS Feed Info aanbieden, laatste info/nieuws Abonneren op feed - RSS lezer Vb.: Seminariewebsite Vb.: Up-to-date cursussite videobewerking

Wiki Samen bouwen aan webdocumenten Wiki wiki = snel, vlug, beweeglijk Vb.: Wikipedia Vb.: Samenvattingen van lessen geschiedenis

Digitale oefeningen Hot potatoes, Captivate Invul-, Match-, Sorteeroefening,… Onmiddellijk resultaat Vb.: oefeningen nieuwe spelling, verkeer

Gaming Vb.: Dactylo Vb.: Second life in GW en economie

Webquest Activerende en interactieve lesvorm Onderzoeksgerichte opdracht, vaste structuur Gebruik van het internet Verworven info omzetten in een product Vb.: nieuwe energie voor vervoer op de weg

Podcast Radio-uitzending maken en publiceren Automatisch downloaden naar MP3-speler Vb.: Recensie van boeken door leerlingen Vb.: verhalen klassieke cultuur in Latijn