Hoofdstuk 1 Programmeren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
5JJ20: Computerarchitectuur 2M200: Inleiding Computersystemen
Advertisements

Computers Door: Jelle Smits 3TG erste.
De PC bestaat uit Systeemkast Monitor of beeldscherm
1/1/ / faculty of Computer Science eindhoven university of technology 2IC20:Computersystemen Week 1: inleiding.
Week 1: overzicht computersysteem-organisatie
Par. 3.3 Het geheugen.
Inleiding programmeren in C++ Life Science & Technology 19 januari Universiteit Leiden.
OOP met Java Sessie 1.
JAVA1 H 1. KENNISMAKING MET JAVA EN DE ONTWIKKELOMGEVINGEN 1. ONTSTAANSGESCHIEDENIS VAN JAVA Java: ontworpen in 1990 door Sun Microsystems voor de programmering.
Over computers.
Maurice de Beijer. Wie is Maurice de Beijer Microsoft MVP DevelopMentor trainer SDN Sectiehoofd UX Onafhankelijk software ontwikkelaar
Greenfoot Workshop Bobby - Snake.
Programmeerparadigma’s
Inleiding Informatica
1 SOCS Hoofdstuk 3 Basisprogrammatuur. 2 Inhoud De Vertaler De Voorvertaler De Lader De Binder De Vertolker  Werking van vertolker  Voor- en nadelen.
Hoofdstuk 1 Programmeren.
Hoofdstuk 2 Hallo, C# !.
De koektrommel of de grabbelton
De processor.
1/1/ / faculty of Electrical Engineering eindhoven university of technology 5JJ20:Computerarchitectuur 2M200:Inleiding Computersystemen Sessie 1(2): overzicht.
1/1/ / faculty of Computer Science eindhoven university of technology 5JJ20:Computerarchitectuur 2M200:Inleiding Computersystemen Sessie 7(2): Vertalen.
‘Inleiding programmeren in Java’ Derde college Maandag 22 januari 2001 drs. F. de Vries.
Frank Stalpers en Ad Baars
Visual Basic .NET voor studenten
Van elektronische rekenmachine tot rekensoftware
1 Inleiding Programmeren in Java Ma 29 januari 2001.
Hoofdstuk 8 Objecten en klassen.
Opleiding INFORMATICA Programmeertaal Implementatie Taal ontwerp Vertalen.
JAVA1 H 1. KENNISMAKING MET JAVA EN DE ONTWIKKELOMGEVINGEN 1. ONTSTAANSGESCHIEDENIS VAN JAVA Java: ontworpen in 1990 door Sun Microsystems voor de programmering.
Mail: Jan Zuurbier  Mail:
LauwersCollege Buitenpost Java Applet programma dat op een website zichtbaar is Java Application programma dat zelfstandig werkt Javascript Scripttaal.
Microsoft Small Basic Cum 11/01/2009 Rudy. Basic Vroeger beschikten bijna alle homecomputers over basic als programmeertaal voor de gebruiker Altair BASIC.
Opgave 1a: void nvoid staat in de header van een methode die geen resultaatwaarde heeft nde aanroep van een void-methode is dan een opdracht i.p.v. een.
Hoofdstuk 2 Java. Soorten Java-programma’s nJava Applet programma “leeft” op een WWW-pagina nJava Application programma heeft een eigen window nJavascript.
MICROCONTROLLERS.
Programma Structuur Diagrammen (PSD’s)
Hoorcollege 2 Basis gameprogrammeren. Soorten programma’s Console- applicatie.
Analoog/Digitaal Analoog Digitaal
tircms02-p les 1 Operating Systems practicum
1 Introductie next MCT - Programmeren 2 © S. Walcarius Waarom java? programma machinetaal (.exe) compilen platformspecifiek Een exe programma.
PROGRAMMEREN LOGISCH en FUNCTIONEEL Ik zeg wat ik denk!
Tircms03-p les 1 C++ voor C-kenners Voor Technische Informatica.
Hoofdstuk 3 Methoden om te tekenen.
Opgave 1a ncompiler: vertaalt broncode naar machine-uitvoerbare code ninterpreter: voert broncode direct uit.
Programmeren.
Java Objectgeoriënteerd Programmeren in Java met BlueJ
Imperatief programmeren nJeroen Fokker. Wat heb je nodig? nCollegediktaat ukopen bij A-Eskwadraat (BBG-238) uof zelf downloaden en uitprinten nSolis-id.
Studiehouding Ergens verstand van krijgen kost tijd… Uren die je alleen in je boeken doorbrengt maken het verschil. Er is niets mis met onafhankelijkheid.
Mobiel programmeren Jeroen Fokker.
Hoofdstuk 2 Hallo, C# !. Opbouw broncode nOpdrachten om het geheugen te veranderen nOpdrachten zijn gegroepeerd in methoden nMethoden zijn gegroepeerd.
Soorten programma’s nConsole- applicatie. Soorten programma’s nConsole- applicatie nWindows- applicatie.
Turing deel 2 Hoofdstuk 8 Programmeren met Java Objectgeoriënteerd programmeren, klasse Applet, variabelen (primitieve typen en referentie typen), arrays.
OOP en.NET. Objecten Is geen ‘nieuw’ mysterieus woord Overal om ons heen zien we objecten: – TV – Computer – Auto – Wasmachine – ….
1 K. Werschkull Programmeren in Delphi 7 De ontwikkeling van de computer Programmeertalen Compilers Hoofdstuk 1 Hoofdstuk 1: De ontwikkeling van de computer.
Informatica Welkom! maandag 16 November Les B-1.
Webwinkel in het D-cluster van de opleiding Logistiek Ad van Kooten – docent ERP toepassingen  Pract. 1.
Programmeren. Wat is programmeren? Het schrijven van opdrachten voor de processor De processor “spreekt” machinetaal:
Programmeren.
Imperatief programmeren
Arjan Egges & Paul Bergervoet
Objectgeoriënteerd Programmeren
Object georiënteerd programmeren
De programmeertaal C++
Tinpro015b-les 1 C++ voor C-kenners Voor Technische Informatica.
Gameprogrammeren: Programmastructuur
Gameprogrammeren: Game Basics
Programmeren woensdag 4 oktober 2017.
Hardware en Software dr. Boris Rogge 16 oktober 2003.
Software Development fundamentals
Java Masterclass Sar Maroof.
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 1 Programmeren

Imperatief programmeren Von Neumann’s computer-model: computer = + geheugen om waarden op te slaan processor om opdrachten uit te voeren

Opdrachten Opdracht: voorschrift om het geheugen te veranderen Programma: lange reeks opdrachten, die één voor één worden uitgevoerd door de processor opdrachten staan zelf ook in het geheugen maar veranderen zichzelf niet

Programmeertalen Programmeertaal: notatie voor programma’s sinds 1945: 4000 verschillende talen gepubliceerd

Geschiedenis van programmeertalen 1945 1950 1955 1960 1965 1970 1975 1980 1985 1990 1995 2000 Assembler Mach.taal Fortran Algol Basic Pascal Simula C C++ Java Cobol SQL Lisp Prolog Haskell PHP Perl Python Functioneel Programmeren (periode 3) Databases (periode 2) Internet- Programmeren (periode 3) Imperatief Programmeren C#

Geheugencapaciteit 65er jaren: 8 kB RAM ponskaarten 70er jaren: 16 kB RAM tape 80er jaren: 64 kB RAM floppy 85er jaren: 640 kB RAM 90er jaren: 4 MB RAM harddisk 95er jaren: 16 MB RAM CD 00er jaren: 128 MB RAM DVD 05er jaren: 1GB RAM BlueRay

Programmeer-problemen vroeger: hoe kan ik het geheugen zo efficiënt mogelijk gebruiken? nu: hoe kan ik die overvloed van geheugen nog overzien?

Indeling van het geheugen plaats in het geheugen met een naam groepje variabelen dat bij elkaar hoort variabele object object groepje objecten dat bij elkaar hoort

Indeling van het programma voorschrift om het geheugen te veranderen groepje opdrachten dat bij elkaar hoort opdracht methode klasse groepje methoden dat bij elkaar hoort package groepje klassen dat bij elkaar hoort

Programmeer-paradigma’s Imperatief Declaratief Assembler Fortran Basic Functioneel Lisp Procedureel Algol Excel Haskell Pascal C Object- georiënteerd Logisch Simula Prolog C++ Java

Java waarom? Imperatief én procedureel én object-georiënteerd Prettig te leren Uitgebreide methode-bibliotheken ook voor window-programma’s Cool : programmeren voor het internet Lauw:

Vertalen 1/4: Assembler Een assembler vertaalt machine-specifieke broncode naar objectcode, die vervolgens kan worden uitgevoerd .asm sourcecode voor processor 1 Assembler voor processor 1 .exe machinecode voor processor 1 .asm sourcecode voor processor 2 Assembler voor processor 2 .a machinecode voor processor 2

Vertalen 2/4: Compiler Een compiler vertaalt de broncode naar machine-specifieke objectcode, die vervolgens kan worden uitgevoerd .cpp sourcecode Compiler voor processor 1 .exe machinecode voor processor 1 Compiler voor processor 2 .a machinecode voor processor 2

Vertalen 3/4: Interpreter Een processor-specifieke interpreter leest de broncode en voert die uit .php sourcecode Interpreter voor processor 1 Interpreter voor processor 2

Vertalen 4/4: Compiler+Interpr. Een universele compiler vertaalt de broncode naar een bytecode, die gemakkelijk kan worden geïnterpreteerd .java sourcecode .class bytecode Interpreter voor processor 1 Compiler Interpreter voor processor 2

Programmeer-cyclus Modelleer Specificeer Implementeer Edit Compile Run

Samenvatting Imperatief programmeren: programma bestaat uit opdrachten, die het geheugen veranderen Object-georiënteerd programmeren: variabelen die bij elkaar horen zijn gegroepeerd in objecten

Samenvatting Opdracht : voorschrift om geheugen te veranderen Methode : groepje opdrachten met een naam Klasse : groepje methoden met een naam

Samenvatting Vertalen van hogere taal (broncode) naar machinetaal (objectcode) Assembler Interpreter Compiler Compiler - bytecode - interpreter