Vormingsdag Digidak Mediageletterdheid: Wat, hoe & waarom? Juni 29, 2012 Malle Mariën Ilse, IBBT-SMIT Vrije Universiteit Brussel.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
RECLAME OP INTERNET ASCC Clubmiddag 15 april 2014.
Advertisements

Sprint Jabbla.
Analyse klantgerichte websites
Gratis computerinitiatie in uw buurt BLMvzw Digidak | Evence Coppéelaan 91| 3600 Genk blmgenk.be | |
Effectief zoeken en verwerken van digitale informatie
Werken met ICT in het onderwijs Annemie Borremans, april 2005.
F&J webcreation even voorstellen… we willen graag met u in gesprek, dus…
+ Good practices Mediawijsheid Kennismaking 3.
Certificering op Europees niveau overbruggen van de 2e digitale kloof Leo Besemer ECDL Nederland NV.
TER REGISTRATIE AANBIEDEN
The Connected Organization - verbonden en vindbaar werken -
Welkom bij de cursus Handig met Internet! Handig met Internet -Wat doet u al met internet? -Wat wilt u nog meer met internet doen? -Hoe kunt u beter.
Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Workshop Informatievaardigheden
Communiceren met ouders
Nieuwjaarsconferentie Vormingplus Niet willen of niet kunnen? Naar een multidimensioneel model van digitale uitsluiting Mariën Ilse Vrije Universiteit.
De Digitale Week 2013 Infomomenten De Digitale Week is een initiatief van LINC vzw.
Het oog wil oog wat. Kijk ook op
Mr. Anton Ekker zomerborrel AdLantic 5 juni 2012.
Lesgeven en begeleiden
Marketing Werkgroep 6.
Informatievaardig bij Trendanalyse: M eer dan Google Jaroen Kuijper, informatiespecialist
handreiking social media bij de Vlaamse overheid
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
… een nieuwe zoekmachine! “Dear finance support desk customers, The search facility within the knowledge base will be improved to help you find information.
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 4 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Workshop Informatievaardigheden
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Rotary in Nederland LinkedIn Group Wat is het ? Wat kan ik ermee ? Hoe meld ik me aan ?
OPZOEKENEVALUERENOPSLAAN van informatie van op INTERNET door Bart Coene.
© PHL, Elfde-Liniestraat Hasselt - t | +32(0) f | +32(0) e |
A6 – ONLINE CONVERSIE Blog presentatie gemaakt door: Guus Vonk E-Marketing & Social Media Sayna de Voogd.
Jaap van Lakerveld Directeur
19 juni 2008 PRESERVERING Van beleid naar praktijk.
Papierloos vergaderen in het onderwijs
Vollebergh Kappers “The New Local Influencer” Eerste kick-off meeting Vollebergh Kappers online strategie 9 oktober 2013.
Meetup Toptaken-website 29 januari 2015, Deventer – Michiel van Straalen, Adviseur nieuwe media.
Business Intelligence
Workshop Informatievaardigheden
Ismay Sonnemans & Khedy Gorissen
Communicatie en Instumenten
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Theresialyceum. OriëntatieTheorievormingOntwerpplanExperimentVerwerkingRapportagePresentatie Onderzoekscyclus Theorievorming.
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 4. Social Media I.
PROMO VIA SOCIAL MEDIA Versie SOCIALE MEDIA De grote spelers anno 2015 Facebook, Twitter, Youtube, Instagram, Whatsapp, Pinterest, …
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Jongeren en informatieverwerking. Informatie en de ‘generatie Einstein ‘ Een hardnekkige misvatting: Jongeren zijn voldoende ict-vaardig want ze zijn.
Delicious Social Bookmarking Katarina Bencova September 2008.
Informatievaardig met de Bibliotheek op school Naam.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Gewoon (digitaal) ondernemen met de klant (aan tafel) Uden - 2 juni 2016 Ralph van Dam - Digital Marketing Strategist.
Hoe profileer ik mezelf digitaal? -minilecture-.
Samenwerken en communicatie Hoofdstuk 4 21e-eeuwse vaardigheden.
Social bookmarking Evy Mertens Maud Schyns Laurent Mulliez Lien Staelens.
Digitale VDAB profielen
DOELEN VAN W&T ONDERWIJS
Inbound marketing en bloggen
Doelen realiseren met media
Jaap van Lakerveld Directeur
eVaardigheden en eAwareness van Nederlandse Ambtenaren
Informatiebijeenkomst
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Online Marketing voor het MBO
ICT zonder beperkingen
Samenwerken en communicatie
Pret met de tablet Iedereen kan HET Leren.
Rob Heyman and Ilse Mariën
Transcript van de presentatie:

Vormingsdag Digidak Mediageletterdheid: Wat, hoe & waarom? Juni 29, 2012 Malle Mariën Ilse, IBBT-SMIT Vrije Universiteit Brussel

Mediawijsheid - Wat? Geletterdheden  Competenties en kennis  Abstracte begrippen Vaardigheden  Technische aspecten eigen aan competenties en kennis  Praktische en meetbare taken Kunnen Lezen Avi Niveau

Mediageletterdheid - Wat? Digital literacy is the awareness, attitude and ability of individuals to appropriately use digital tools and facilities to identify, access, manage, integrate, evaluate, analyse and synthesise digital recources, construct new knowledge, create media expressions, and communicate with others, in the context of specific life situations, in order to enable constructive social action; and to reflect upon this process.” (Martin, 2006:255)

Digitale vaardigheden - Wat?  Operationeel  Formeel  Communicatie  Informatie – cf. mediawijsheid  Strategisch – cf. meerwaarde, inclusie Tool / Medium Content

Operationele vaardigheden – Wat? KnoppenkennisTechnische kennis

 Bedienen van een internet browser Het openen van websites, Gebruik kunnen maken van de browser knoppen, Het opslaan van bestanden op de harde schijf, Verschillende formaten kunnen openen en opslaan (bijvoorbeeld PDF); Het opslaan van websites in de Favorieten  Bedienen van online zoekmachine Het invullen van zoekwoorden in een zoekveld, Het uitvoeren van een zoekopdracht, Het openen van zoekresultaten in de lijst met zoekresultaten.  Gebruiken van online formulieren

Formele vaardigheden – Wat? = kunnen omgaan met de achterliggende structuur van het toestel  Gebruik van HyperlinksHyperlinks  Navigeren of bewegen tussen webpagina’s  Omgaan met het chaotische karakter van Internet

 Navigeren op het internet Hyperlinks gebruiken in verschillende menu en website lay-outs.  Behouden van een gevoel van oriëntatie tijdens het navigeren op het internet Niet gedesoriënteerd raken binnen een website, Niet gedesoriënteerd raken tijdens het surfen tussen websites, Niet gedesoriënteerd raken tijdens het openen van en surfen tussen zoekresultaten.

Informatievaardigheden – Wat? 1)Weten dat je informatie nodig hebt 2) Weten waar je deze informatie kan vinden 3) Een strategie voor het zoeken uitwerken 4) Gevonden informatie vergelijken 5) Gevonden informatie evalueren 6) Bruikbare informatie toepassen

Strategische vaardigheden – Wat? = voordeel halen uit je gebruik  Welke apps / toestellen / diensten zijn nuttig voor jou?  Gebruik voor werk / opleiding / financieel voordeel …  Doelgericht gebruik

het behalen van voordeel met behulp van het internet door 1) te oriënteren op een bepaald doel 2) de juiste actie te ondernemen 3) de juiste beslissingen te nemen 4) de voordelen van dit doel te behalen

C r e a t i v i t e i t Communicatie

Mediawijsheid – Waarom?  Knoppenkennis is maar een vertrekpunt Mediageletterdheid =  Ook online je ding vinden & doen  Plezier maken  Profijt doen  Verre vrienden in de watten leggen  …

Mediawijsheid – Hoe?  Ingaan op vragen  Inspelen op interesses  Stap voor stap  Zeer duidelijke focus En zelf?

Iedereen helpt iedereen Iedereen heeft kennis Je geeft wat je weet Je vraagt wat je nodig hebt  Pass it on  Digital champions  Geef een uur van je tijd

Mediageletterdheid: Wat, hoe & waarom? Ilse Mariën IBBT-SMIT Vrije Universiteit Brussel Tel / December 14, 2011 Leuven