Van Twitter tot Longread Willem Hendrikx De nieuwe webschrijver.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Website COST: “ERN-LWE”
Advertisements

Leads voor boekhouders, administratiekantoren en accountants
Handboek verzenden van Nieuwsbrief Caribbean.nl 12 september 2012 •Ga naar CMS •Kies Nieuwsbrief Caribbean.nl.
Hoe kijkt de consument naar uw site
Experts/Blogs & Social Media Reed Business 29 augustus 2011 Alex Beishuizen.
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Internet door de jaren heen. Beginsituatie •Wij werken met WPS in Adobe readers, dit wordt op de computer gelezen •De lesstof is erg verouderd en teveel.
Soorten bedrijven & hoofdzuilen internetmarketing
Veranderingen binnen communicatie door de komst van internet.
Tekstdoelen Wat wil de tekst?.
Het oog wil oog wat. Kijk ook op
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
S OCIALE M EDIA Joke Hoogendijk Maart SOCIALE MEDIA: WAT IS DAT? Social media is een verzamelnaam voor alle internettoepassingen waarmee het mogelijk.
De eerste presentatie voor Nederlands
Deze presentatie mag noch geheel, noch gedeeltelijk worden gebruikt of gekopieerd zonder de schriftelijke toestemming van Seniornet Vlaanderen VZW Mijn.
Woensdagochtend presentaties 2012/2013 Woensdag 17 oktober 2012 Overzicht Sociale Media.
het bouwen van een website
Onderwijs 2.0. Even voorstellen Walter Vos Tweedejaars IDM/Media & informatiemanagement Digitaal samenwerken Google:
Aan de slag met weblogs Pierre Gorissen 14 juni 2005.
De veranderende rol van de uitgever Leo van der Wees Recht.nl / RechtenOnline.
1 Social Media in de klas Film gebruik social media onderwijs 18 januari 2011.
DÉ SUCCESFACTOR… BILLBOARD.COM. ONDERZOEKSVRAAG: WAT IS DE SUCCESFACTOR? Dat ben ik gaan onderzoeken…
Meer bekendheid via je Website
Bezoekersgerichte teksten
E-Readers wat zijn het? wat kun je er mee doen? clubmiddag 21 oktober © R.P.Vloeimans, Amstelveen, Netherlands.
September Linkbuilding anno 2011  Interessante websites vinden voor linkbuilding.linkbuilding  Bloggen altijd goed voor je linkbuilding strategie.
HET SCHRIJVEN VAN EEN PERSBERICHT PROGRAMMA 09.30uOntvangst & voorstelronde 09.45uToelichting op de training 09.50uDe theorie 10.15uIndividuele opdracht.
Kennismanagement & Sociale media
7 strategieën voor een digitale overwinning Willem Hendrikx Internet als markt & strijd.
Activiteiten ANWB online e- commerce 1. 2 Algemene bij te houden zaken Relevante nieuwsitems plaatsen op blog m.b.v. Wordpress Persoonlijke ontwikkeling:
(Her)Schrijven voor het web Is schrijven voor het web anders? Voordat we schrijven… Basisprincipes schrijven voor het web.
De musical Alladin. Het begint bij de PR PR= Public Relations> bekendheid/ ruchtbaarheid De pr-groep maakt reclame voor de musical Aladin. De PR-groep.
Social Media 1 maart 2011 Vissen in je netwerkvijver.
E-readers en e-books Een kennismaking met een nieuwe manier van lezen.
Boek Presentatie. Mijn Boodschap Door het lezen van dit boek….
Robin Uters Digitale trends & Social Media. Muziek Robin Uters.
WAI-NOT Internet voor mensen met een mentale beperking
Het Digitaal Educatief Produkt Waar haal je dat vandaan?
Je sectorwerkstuk presenteren
Sessie 3: Je bent wat je publiceert 1. Programma De kracht van weblogs Praktijkoefening: Zelf een weblog maken met Blogger Wat kan ik ermee? 2.
COMPUTERLES 1 Introductie. Inhoud ■Inleiding ■Wat is een computer? ■Waarom gebruiken we Windows?
Taalkennis les 7. Talen in Friesland Welke taal wordt het meest gesproken in Friesland, denk je? Hoe veel mensen spreken thuis vooral Fries, Nederlands,
Natuurmonumenten test Jeroen ‘s-Gravendijk (The New Media Factory)
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
Verbeter de vindbaarheid van je verenigingswebsite Samantha van der Werf.
Activerende teksten.
Profileren via sociale media Anita Boerema. Sociale media is een verzamelbegrip voor online platformen waar de gebruikers, zonder of met minimale tussenkomst.
Workshop website bouwen Les 4. Wat heb je geleerd?
Begrippen Belang van aandacht voor mediawijsheid op school Leerkrachtcompetenties Hoe kunnen we mediawijsheid integreren in het taalonderwijs?
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Leesvaardigheid Tekststructuren. Vandaag: Inleiding Tekststructuren.
Maak je website beter vindbaar!
Succesvol informatief presenteren
IPadje op iPadje af 22 april iPadje op iPadje af 22 april 2016.
‘Boost je Business met LinkedIn’
Essay Een essay is een beschouwende tekst over een literair, maatschappelijk of wetenschappelijk onderwerp, met een duidelijk persoonlijke inslag. Een.
Les 1 Doelgroep: mbo niveau 4 – taalreferentieniveau 3F Docent: Anja Vergeer-Negenman Nederlands leesvaardigheid.
Informatieve teksten Hoe herken ik informatieve teksten en weet ik waarover de schrijver mij wil informeren? NU Nederlands 2F.
Vwo 6 – literatuur Week
De schrijver mee op reis
INZET VAN DIGITALE MEDIA VOOR PUBLIEKSBEREIK
volgende bladzijde terug Wat heb je nodig?
voorbeeld volgende bladzijde terug
DRIE pilaren van Een gebruikersgerichte website
De website.
Het internet als reclamemedium
Pers, pr en tekst schrijven
Welkom! Kennisbijeenkomst ‘Free publicity en social media’
Transcript van de presentatie:

van Twitter tot Longread Willem Hendrikx De nieuwe webschrijver

Terugblik 20 jaar webschrijven Nieuwe vormen van schriftelijke communicatie 1999 Boek Schrijven voor het beeldscherm

Wat waren de adviezen toen? Alles op één scherm, niets onder de vouw Splits lange teksten Beeld steeds belangrijker Rustige opmaak

Wat kwam er van de adviezen terecht Soms opgevolgd Vaak niet Door toch vaak succesvolle sites

Tekstsoorten op internet nam/neemt toe Meest opvallende zijn: Twitter Facebook Blogs Ezines Longreads ebooks

De longread is terug

Tekstsoorten op internet nam/neemt toe Steeds grotere verschillen: Kort - lang Vluchtig - blijvend Contact - informatief Persoonlijk – zakelijk - instructief Vermaak - zakelijk

Grote verandering = Scanbaarheid Technieken ontleend aan: Journalistiek Manuals- en handboeken Grafische vormgeving (opmaak)

Alle tekstvormen passen door: Veranderende techniek Veranderende lezer/gebruiker/bezoeker Veranderende webschrijver

Alles kan, Als je maar zorgt voor: Een scanbare teksten/of Een boeiend themaen/of Een scanbare omgeving

Scanbare tekst Kop, lead, tussenkopjes en tekstblokken Piramidestructuur W-vragen (journalistieke structuur)

Boeiende tekst Juiste thema Onderhoudend, pakkend geschreven ‘Human factor’

Scanbare omgeving Gestructureerde omgeving: Twitter Facebook Portalopzet webpagina Krantenpagina

Webschrijver ‘vroeger’ Homo universalis techneut Zendergericht

Webschrijver ‘nu’ journalistiek Opmaker/vormgever Trefwoordenschrijver CMS-specialist

Webschrijver ‘straks’ Taal- en webstrateeg Allround schrijver ‘Scanner’

Maar er wordt veel ‘gezondigd’ De pdf-invasie De opmaak voor papier

Verdwijnt papier? Effect op online platforms? Effect op online teksten? Effect op webschrijvers?