van Twitter tot Longread Willem Hendrikx De nieuwe webschrijver
Terugblik 20 jaar webschrijven Nieuwe vormen van schriftelijke communicatie 1999 Boek Schrijven voor het beeldscherm
Wat waren de adviezen toen? Alles op één scherm, niets onder de vouw Splits lange teksten Beeld steeds belangrijker Rustige opmaak
Wat kwam er van de adviezen terecht Soms opgevolgd Vaak niet Door toch vaak succesvolle sites
Tekstsoorten op internet nam/neemt toe Meest opvallende zijn: Twitter Facebook Blogs Ezines Longreads ebooks
De longread is terug
Tekstsoorten op internet nam/neemt toe Steeds grotere verschillen: Kort - lang Vluchtig - blijvend Contact - informatief Persoonlijk – zakelijk - instructief Vermaak - zakelijk
Grote verandering = Scanbaarheid Technieken ontleend aan: Journalistiek Manuals- en handboeken Grafische vormgeving (opmaak)
Alle tekstvormen passen door: Veranderende techniek Veranderende lezer/gebruiker/bezoeker Veranderende webschrijver
Alles kan, Als je maar zorgt voor: Een scanbare teksten/of Een boeiend themaen/of Een scanbare omgeving
Scanbare tekst Kop, lead, tussenkopjes en tekstblokken Piramidestructuur W-vragen (journalistieke structuur)
Boeiende tekst Juiste thema Onderhoudend, pakkend geschreven ‘Human factor’
Scanbare omgeving Gestructureerde omgeving: Twitter Facebook Portalopzet webpagina Krantenpagina
Webschrijver ‘vroeger’ Homo universalis techneut Zendergericht
Webschrijver ‘nu’ journalistiek Opmaker/vormgever Trefwoordenschrijver CMS-specialist
Webschrijver ‘straks’ Taal- en webstrateeg Allround schrijver ‘Scanner’
Maar er wordt veel ‘gezondigd’ De pdf-invasie De opmaak voor papier
Verdwijnt papier? Effect op online platforms? Effect op online teksten? Effect op webschrijvers?