ODC 2005 PWO EWI … Europese projecten Prioritaire nascholingen TOS 21

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop ontwerpgericht onderzoek Utrecht 14 febr. Anjette van de Ven
Advertisements

Noodzaak van slimmer onderzoek Alfons ten Brummelhuis Den Haag, 4 juni 2014.
Lectoraat Lesgeven in de Multiculturele School
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Handelingsgericht werken en de IB
Reflectie-portfolio beoordelen
Deze tool maakt onderdeel uit van het project Kompas Duurzaam Goederenvervoer. Dit project is mede mogelijk gemaakt door een bijdrage uit het Europees.
1 Workshop voor maatschappelijke organisaties ter voorbereiding op de Beursvloer.
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Regiopartnerschappen Schoolbesturen internationaliseren in samenwerking met scholen en andere organisaties in de omgeving Judith Dayus-Brouwer.
ITCOLE: samenwerkend leren binnen een ELO Wilfred Rubens.
0 ‘Zorgen voor een zorgbeleid’ Determinanten van een goede socio-emotionele leerlingenbegeleiding in de eerste graad SO BOF-project Promotor:
CUT TO THE CHASE, NO BULLSHIT End Year Assessment Jonathan Barbosa Dijkstra GDD1A.
'Evidence': recepten voor de onderwijsprofessional?
DAIR SEMINAR 2005 Workshop ‘Organiseer IR’ Peter Hoekstra Institutional Researcher Universiteit van Amsterdam 10 november 2005.
Grenzen aan vrijwilligerswerk?. SGL Stichting gehandicaptenzorg Limburg Zorg beter met vrijwilligers 21 november 2013.
Didiclass - beginnen met
De ontwikkeling van een professionaliseringstraject voor leraren lager onderwijs om onderzoeksgericht onderwijs (inquiry-based education) binnen wereldoriëntatie.
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
1 Cecile Crobach October MSc Thesis: Onderwijs en Onderzoek Combineren van onderzoek en praktijk Onderwijsdag TBM 2012.
Containerstromen in een supply chain
ICT in het schrijfonderwijs
Onderzoek doen in de eigen praktijk: op zoek naar een onderzoeksvraag en werkhypothese Workshop conferentie Lessen uit onderzoek 28 januari 2010 Els Kuiper.
VAN EEN LEERTEAM KOMT EEN LEERTEAM !!
Kennis-maken door self-study onderzoek
Docentontwerpteams en self-efficacy
Werken aan leerlijnen onderzoekscompetenties in de lerarenopleidingen
SAMEN AAN ZET Gedeeld leiderschap.
Wie zijn wij? Oprichters: Tarik en Fatima Begeleiders Juniorbegeleiders Deelnemers.
17 september 2014 Workshop Visie en doelen.
 Algemene informatie * Artikel * Auteurs  Inhoud artikel * Inhoudsopgave * Korte schets.
Van speciaal naar regulier onderwijs: een hele overstap!
Je publiek aan het woord Hoe ga je beleidsmatig om met de stem van je publiek? Workshop - Dag voor Cultuurcommunicatie 13 december Gent.
Reflexivity.
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
Kom verder. Saxion. Kijk op de praktijk! HSN- Brugge -15 november 2014 Maaike Vervoort.
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Workshop ‘visieversneller’
Project Kansarmoede ‘t school is van iedereen’ Stuurgroep 25/09/2014.
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
Psycho-zot “zot van psychologie “. inhoud 1.Brainstormen 2.Algemeen doel 3.Verdieping in theorieën 4.Praktijk 5.Stereotype 6.Toekomstvisie.
VOORBEREIDING LERENDE ORGANISATIE
LOCO CONGRES 2014 CREATIVITEIT.  JORIS VAN DOOREN COEN LUIJTEN 
Onderzoek in beweging in de klas en in de lerarenopleiding
Collaborative Strategizing
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
Woensdag Afstuderen. Even voorstellen ;-) Madeleine Meurs Site: med.hr.nl/meurm Kamer: MP L
Praktijkervaring en reflectie
Praktijk project 5 les 1 Dynamiek in organisatie.
Agnes Braam & Frank van der Vooren
Roadmap Witboek innovatie in de publieke dienstverlening Powered by… “De innovatieve bende”
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
Raad voor Cultuur Mediawijsheid- de ontwikkeling van nieuw burgerschap Project Media- Educatie Zeeland
Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
Het openen van de black box van ontwerponderzoek Een bijdrage vanuit het project Onderzoek in Beweging Laura Tamassia UC Leuven-Limburg Congres voor Lerarenopleiders.
Het bevorderen van diep leren in het voortgezet onderwijs Presentatie inspiratie- bijeenkomst NRO Dr. Maaike Koopman Projectnr.:
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Enkele actuele problemen binnen het Vlaamse onderwijs Reflecties over goed onderwijs SESSIE 6.
Flitstraining RAPP-it: de snelle reflectie app
Persoonlijk leren & Didactiek
Maximeren rendement benchmark vereist dubbele borging
Kennis delen.
De didactische meerwaarde van flipping the classroom
Informeren over de rol van de huisartsenpraktijk bij ouderenzorg
Onderzoeksgemeenschappen en ervaren onderzoekers professionaliseren lerarenopleidingen
Meetkunst Een verbinding tussen beeldende kunst en meetkunde
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Transcript van de presentatie:

Educational design research een brug tussen onderzoek en onderwijs Eureka: een concreet voorbeeld

ODC 2005 PWO EWI … Europese projecten Prioritaire nascholingen TOS 21 School voor de toekomst

Zoektocht type onderzoek

Ruimte voor exploratie, voor een meer zelfstandige aanpak van nieuwe problemen, voor creativiteit en reflectie zijn inderdaad sleutelbegrippen voor onderzoekend of exploratief leren (ook wel inquiry-based education genoemd), een vorm van leren die belangrijk is voor de wetenschappelijke en algemene ontwikkeling van kinderen. Europese Commissie (2007). Science education now: A renewed pedagogy for the future of Europe. Luxemburg: Office for Official Publications of the European Communities. Ingaan op reden en probleemstelling en kort ook op de deelvragen en het onderzoeksvoorstel. Aan welke karakteristieken moet een professionaliseringstraject voor de leraar kleuteronderwijs voldoen opdat deze leraars het onderzoekend leren (inquiry-based education) bij jonge kinderen intensief zouden kunnen stimuleren?   Deze onderzoeksvraag geeft aanleiding tot een aantal deelvragen waarop een antwoord moet gevonden worden om te komen tot een eerste prototype van het professionaliseringstraject (dit gebeurt zoals verder zal aangegeven worden in het ‘preliminary research’). Wat zijn de kenmerken van onderzoekend leren bij jonge kinderen binnen het domein natuurwetenschap? Wat zijn basisprincipes van onderzoekend leren begeleiden? Op welke manier kan de leraar, vertrekkende vanuit zijn huidige leerkrachtstijl, kinderen begeleiden waarbij de nodige aandacht besteed wordt aan stimulerende en gerichte vragen die onderzoekend leren stimuleren? Waaruit bestaat de nood van leraars wanneer ze het onderzoekend/exploratief leren (inquiry-based science education) binnen het domein natuurwetenschap bij hun kinderen willen stimuleren? Hoe kan de leraar kansen tot onderzoekend leren herkennen in de dagelijkse praktijk en ze benutten? Het stimuleren van een onderzoekende houding als invalshoek voor de ontwikkeling van een professionaliseringstraject voor leraren kleuteronderwijs.

Centraal

Analytische fase Design principles relevante literatuur bevragen stakeholders (focusgroepen en interviews) analyse van de praktijk (intakegesprekken en observaties in klassen) Design principles

Prototype fase try-out: video, stimulating recall, werksessies, ...

Prototype fase intensieve discussies and reflecties door onderzoeksteam Brainstorms, walktrough, screening, reflectie, ... Several groups

Assessment fase en opbrengst van het project duidelijke visie, workshops, coachingstrajecten, artikels of hoofdstuk in boeken, eigen boek nieuwe projecten, comunity, …

Lessons learned algemene ontwerpprincipes voor een professionaliseringsprogramma Rol van de onderzoekers Onvoorspelbaarheid van eindproducten Deelname van co-onderzoekers

’Eureka heeft mijn zelfvertrouwen een boost gegeven en heeft me geleerd ontdek maar, probeer maar uit, laat je maar leiden door de kinderen, het kan niet misgaan … hopelijk zie ik iedereen nog terug, want het was een ontmoeting met boeiende kleuterjuffen en directies.’

Inspiratie tot vragen of bedenkingen Leraren als mede-onderzoekers: een absolute noodzaak? Wie vraag je? Een intake = essentieel Educational design research: geen evidentie? Wat win je als onderzoekende lerarenopleider? Verwerken van formatieve gegevens: hoe zoek je een balans?