Educational design research een brug tussen onderzoek en onderwijs Eureka: een concreet voorbeeld
ODC 2005 PWO EWI … Europese projecten Prioritaire nascholingen TOS 21 School voor de toekomst
Zoektocht type onderzoek
Ruimte voor exploratie, voor een meer zelfstandige aanpak van nieuwe problemen, voor creativiteit en reflectie zijn inderdaad sleutelbegrippen voor onderzoekend of exploratief leren (ook wel inquiry-based education genoemd), een vorm van leren die belangrijk is voor de wetenschappelijke en algemene ontwikkeling van kinderen. Europese Commissie (2007). Science education now: A renewed pedagogy for the future of Europe. Luxemburg: Office for Official Publications of the European Communities. Ingaan op reden en probleemstelling en kort ook op de deelvragen en het onderzoeksvoorstel. Aan welke karakteristieken moet een professionaliseringstraject voor de leraar kleuteronderwijs voldoen opdat deze leraars het onderzoekend leren (inquiry-based education) bij jonge kinderen intensief zouden kunnen stimuleren? Deze onderzoeksvraag geeft aanleiding tot een aantal deelvragen waarop een antwoord moet gevonden worden om te komen tot een eerste prototype van het professionaliseringstraject (dit gebeurt zoals verder zal aangegeven worden in het ‘preliminary research’). Wat zijn de kenmerken van onderzoekend leren bij jonge kinderen binnen het domein natuurwetenschap? Wat zijn basisprincipes van onderzoekend leren begeleiden? Op welke manier kan de leraar, vertrekkende vanuit zijn huidige leerkrachtstijl, kinderen begeleiden waarbij de nodige aandacht besteed wordt aan stimulerende en gerichte vragen die onderzoekend leren stimuleren? Waaruit bestaat de nood van leraars wanneer ze het onderzoekend/exploratief leren (inquiry-based science education) binnen het domein natuurwetenschap bij hun kinderen willen stimuleren? Hoe kan de leraar kansen tot onderzoekend leren herkennen in de dagelijkse praktijk en ze benutten? Het stimuleren van een onderzoekende houding als invalshoek voor de ontwikkeling van een professionaliseringstraject voor leraren kleuteronderwijs.
Centraal
Analytische fase Design principles relevante literatuur bevragen stakeholders (focusgroepen en interviews) analyse van de praktijk (intakegesprekken en observaties in klassen) Design principles
Prototype fase try-out: video, stimulating recall, werksessies, ...
Prototype fase intensieve discussies and reflecties door onderzoeksteam Brainstorms, walktrough, screening, reflectie, ... Several groups
Assessment fase en opbrengst van het project duidelijke visie, workshops, coachingstrajecten, artikels of hoofdstuk in boeken, eigen boek nieuwe projecten, comunity, …
Lessons learned algemene ontwerpprincipes voor een professionaliseringsprogramma Rol van de onderzoekers Onvoorspelbaarheid van eindproducten Deelname van co-onderzoekers
’Eureka heeft mijn zelfvertrouwen een boost gegeven en heeft me geleerd ontdek maar, probeer maar uit, laat je maar leiden door de kinderen, het kan niet misgaan … hopelijk zie ik iedereen nog terug, want het was een ontmoeting met boeiende kleuterjuffen en directies.’
Inspiratie tot vragen of bedenkingen Leraren als mede-onderzoekers: een absolute noodzaak? Wie vraag je? Een intake = essentieel Educational design research: geen evidentie? Wat win je als onderzoekende lerarenopleider? Verwerken van formatieve gegevens: hoe zoek je een balans?