Zelf aan de slag Ervaringen met telefonische coaching van ouders met drukke, opstandige of angstige kinderen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Herstellen doe je zelf:
Advertisements

Cursus B-Fit coach Dag 1.
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Zeer Intensieve Behandeling
Korte schets van het Menzis GGZ inkoopbeleid 2013
Gedragsproblemen
Wat is het OCB? Het Orthopedagogisch Centrum Brabant is een instelling voor behandeling van jongeren met een licht verstandelijke beperking die gedragsproblemen.
Ouders en Kinderen Centraal
Project Preventie Huiselijk Geweld
Zorgprogramma’s in Houten
Ouders Present!  Kinderen die spijbelen geraken gemakkelijker in de grote of kleine criminaliteit  Om ouders meer grip te geven op spijbelsituatie van.
Implementeren doe je samen
Van visie naar actie.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Diseasemanagement in de praktijk
Plasklas.
Workshop Leefstijlinterventies
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
Nieuwe vrienden maken en
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Informatiebijeenkomst Triple P Alice van Beers en Nicole Smits 13 november 2013.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Preventieprogramma’s voor kinderen van alcoholverslaafde ouders.
Selectieve en geïndiceerde preventie van problematisch middelengebruik bij jongeren Kind en Adolescent.
Opvoedingsproblemen Opvoedingsonzekerheid Opvoedingsspanning
Lectoraat GGZ-Verpleegkunde
Multi Treatment Foster Care for Preschoolers
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Intensieve Ambulante Gezinsbehandeling (Hulp aan Huis)
Rookstopcursus voor jongeren
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
Ondersteuning van kinderen van ouders met problematisch middelengebruik Werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening, werkgroep gezin, werkgroep onderwijs.
Werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening, werkgroep werk
Begeleiding door de SPV
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Lianne Ringoir, projectmanager
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
Inleiding Sinds 1970: deïnstitutionalisering
STOP 4-7 vermindert gedragsproblemen bij jonge kinderen
Piramide en tabel met niveaus van GGR bij kinderen (PON, 2010)
Zorg voor jeugd in Achtkarspelen. Waarom jeugdwet? Jeugdzorgstelsel is versnipperd Samenwerking schiet tekort Druk op gespecialiseerde zorg te groot Afwijkend.
Het blijft toch je vader of moeder?! Lucia Tielen, 29 maart 2007 Portret van een jongere Kenmerken Behoeften, wensen Systematische aanpak.
Zelhem 2mei 2013 Hanneke Verweij Biedt u hulp aan de meest kwetsbaren?
Opvallend gedrag tijdens de overblijf
Week 6 GGZ Preventie en psycho-educatie
Callens Stephen.  Hoe vindt men kinderen met riskant probleemgedrag?  Wie zijn de kinderen met riskant probleemgedrag?  SPRINT: het opsporen van kinderen.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Internet interventie voor angst en depressie: de rol van begeleiding Eerste verkenning van resultaten Annet KleiboerAnnemieke van Straten Heleen Riper.
Betekenis van zorgboerderijen Jan Hassink en Reina Ferwerda Wageningen-UR.
Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans.
FAIR PLAY PILOT DISTRICT ZUID II. PAGINA 2 VAN 16JoQu FAIR PLAY COMPETITIE Kindvriendelijk voetbal.
5/30/2016 Jeugdcasus (O)GGZ bijeenkomst Odette Hensen Coördinator STIP, ZOG MH Gerda Verkerk Preventiefunctionaris, GGZ Kinderen en Jeugd Rivierduinen.
Optimalisering van de zorg voor thuisverblijvende cliënten met een psychische problematiek Referentiewerk en intervisie als ondersteuning en deskundigheidsbevordering.
Voor behandeling van jongeren, en hun ouders, met ernstige & complexe gedragsproblemen.
Van Ziekte & Zorg naar Gezondheid & Gedrag naar Mens & Maatschappij in de huisartsenvoorziening donderdag 26 mei 2016 NVAG (mini)symposium / VAGZ Wesley.
Samenvatting tekst Homoseksualiteit bij jongeren.
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Matched Care – School Jaap-Harmen Smit SNAP trainer / Vaktherapeut PMT Intermetzo_1.
Beschermd Wonen Opgave Thuis in de wijk
Matched Care – School Jaap-Harmen Smit SNAP trainer / Vaktherapeut PMT Intermetzo_1.
> Een veel belovend model voor opvoedondersteuning
Geef me de 5® Onderzoek effectiviteit van behandeling Geef me de 5
Experiment Zelf aan het stuur en op maat
Overzicht modules CKG Glorieux
Overzicht modules CKG Glorieux
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Transcript van de presentatie:

Zelf aan de slag Ervaringen met telefonische coaching van ouders met drukke, opstandige of angstige kinderen

Kinderen en gedragsproblemen  Gedragsproblemen: - Internaliserend - Externaliserend • Ongeveer kinderen (0-12 jaar) in werkgebied Altrecht • Omgeving (ouders, brussen, school) Start in 2002

Programmadoel  Voorkomen van gedragsstoornissen en angst- en stemmingsstoornissen  Voorkomen van secundaire gedragsproblemen  Bevorderen van een goede omgang met gedragsproblemen en een zo gezond mogelijke sociaal-emotionele ontwikkeling

Aanbod I  SoVa: ‘Alles Kidzzz’ en ‘Schatjes’  Ouderavonden, oudergroepen  Cursus voor ouders van buitenlandse adoptiekinderen  Knallende ruzie thuis  Brussengroep ASS  Informatiebijeenkomsten en deskundigheidsbevordering

Aanbod II  Zelfhulp - Een druk of opstandig kind? Zelf aan de slag! - Een bang of stil kind? Zelf aan de slag! - Een kind met ASS? Zelf aan de slag! (werktitel, in ontwikkeling)

Aanleiding ‘Zelf aan de slag’  Pro-actief bezig zijn met de eigen gezondheid  Eigen verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid  Notitie Altrecht Preventie over versterking zelfzorg in het omgaan met psychische problemen  Vroegtijdig, gevarieerd, stepped-care (prevention)

Verwachtingen  Voorziet in vraag en behoefte  Terugbrengen van de vraag naar zorg  Terugbrengen van en aanbod tijdens wachtlijst en wachttijd  Positieve resultaten

Randvoorwaarden  Raad van Bestuur  Zorgverzekeraar  Projectorganisatie en medewerkers  Wetenschappelijke onderbouwing  Intentie om zelfhulp binnen de preventieprogramma’s te implementeren

Trimbos, literatuuronderzoek  Zelfhulp is (potentieel) effectief (ook op langere termijn)  Tussen zelfhulp en face-to-face therapie bestaan qua effect geen verschillen van betekenis  Grote mate van ‘compliance’is belangrijk voor effect  Coaching vergroot compliance (uitleg, intake/motivatie)  Niet geschikt bij psychiatrische aandoening/verslaving/crisissituatie

Trimbos; Aandachtspunten I  Kennismakingsgesprek  Rol en werkwijze coach  Clientkenmerken  Vorm (video, cd-rom, groepsbijeenkomst)  Eerste schakel in een stepped-care aanpak

Aandachtspunten II • Gericht op gezonde kanten, kracht en mogelijkheden van deelnemers zelf en van hun omgeving • Aanleren van probleemoplossende vaardigheden

Voordelen  Laagdrempelig  ‘Preventie-voordeur’  Kortdurend  Vraaggericht  Kosteneffectief  Geen wachttijd/wachtlijst  Stepped-care (prevention)

De training  Aanmelding  Kennismakingsgesprek  Werkboek  Telefonische coaching  Evaluatie  Follow-up  Logboek  Registratie

Doelgroep Ouders van kinderen met gedragsproblemen die: • Opvoedingsvaardigheden willen vergroten • Gedrag van hun kind beter willen begrijpen en ermee leren omgaan • Willen werken aan gedragsverandering bij hun kind

Criteria  Voldoende motivatie  Lichte tot matige klachten  Geen crissisituatie  In staat tot zelfstudie  Kunnen reflecteren op eigen gedrag

Exclusie-criteria  Verslavingsproblematiek  Psychiatrische aandoening  Gebrekkige Nederlandse leesvaardigheid

Stand van zaken.  Meer lage SES en allochtonen  80 deelnemers in 1,5 jaar  RvB positief  Soms te zware doelgroep  Laagdrempelig, vraaggericht, direct starten, praktisch, toepasbaar, grote compliance (coach)

Evaluatie pilot • Laagdrempelig, klantvriendelijk, goede tijdsinvestering en materialen • Motiverende, structurerende, stimulerende rol van de eigen persoonlijke coach • Effect op klachten is matig tot groot (ook bij follow-up)

Resultaten - Nieuwe handvatten en tips - Andere en positieve kijk op het kind - Het kind beter begrijpen en kunnen helpen - Verandering, de-escalerend - Gezinssituatie en eigen welbevinden zijn verbeterd

Bereikte ouders  33% is doorverwezen door met name artsen en klinisch pedagogen  25% van de kinderen is eerder in behandeling (medicamenteus, (spel)therapie) geweest (terugvalpreventie)  Bij 25% van de deelnemende ouders heeft het kind momenteel hulpverlening

Interesse  B. Lievegoedkliniek  Commerciele bureaus  Riagg / GGZ  Trimbos Instituut  Artsen, orthotheken, bibliotheken, opvoedbureau’s, (S)BO  Universiteiten

Toekomst  ‘Zelf aan de slag’ heeft zich bewezen  Standaardisatie, kwaliteit en effectiviteit  Landelijke spreiding  ondersteuning  Combinatie groepsbijeenkomsten en telefonische coaching