Zelf aan de slag Ervaringen met telefonische coaching van ouders met drukke, opstandige of angstige kinderen
Kinderen en gedragsproblemen Gedragsproblemen: - Internaliserend - Externaliserend • Ongeveer kinderen (0-12 jaar) in werkgebied Altrecht • Omgeving (ouders, brussen, school) Start in 2002
Programmadoel Voorkomen van gedragsstoornissen en angst- en stemmingsstoornissen Voorkomen van secundaire gedragsproblemen Bevorderen van een goede omgang met gedragsproblemen en een zo gezond mogelijke sociaal-emotionele ontwikkeling
Aanbod I SoVa: ‘Alles Kidzzz’ en ‘Schatjes’ Ouderavonden, oudergroepen Cursus voor ouders van buitenlandse adoptiekinderen Knallende ruzie thuis Brussengroep ASS Informatiebijeenkomsten en deskundigheidsbevordering
Aanbod II Zelfhulp - Een druk of opstandig kind? Zelf aan de slag! - Een bang of stil kind? Zelf aan de slag! - Een kind met ASS? Zelf aan de slag! (werktitel, in ontwikkeling)
Aanleiding ‘Zelf aan de slag’ Pro-actief bezig zijn met de eigen gezondheid Eigen verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid Notitie Altrecht Preventie over versterking zelfzorg in het omgaan met psychische problemen Vroegtijdig, gevarieerd, stepped-care (prevention)
Verwachtingen Voorziet in vraag en behoefte Terugbrengen van de vraag naar zorg Terugbrengen van en aanbod tijdens wachtlijst en wachttijd Positieve resultaten
Randvoorwaarden Raad van Bestuur Zorgverzekeraar Projectorganisatie en medewerkers Wetenschappelijke onderbouwing Intentie om zelfhulp binnen de preventieprogramma’s te implementeren
Trimbos, literatuuronderzoek Zelfhulp is (potentieel) effectief (ook op langere termijn) Tussen zelfhulp en face-to-face therapie bestaan qua effect geen verschillen van betekenis Grote mate van ‘compliance’is belangrijk voor effect Coaching vergroot compliance (uitleg, intake/motivatie) Niet geschikt bij psychiatrische aandoening/verslaving/crisissituatie
Trimbos; Aandachtspunten I Kennismakingsgesprek Rol en werkwijze coach Clientkenmerken Vorm (video, cd-rom, groepsbijeenkomst) Eerste schakel in een stepped-care aanpak
Aandachtspunten II • Gericht op gezonde kanten, kracht en mogelijkheden van deelnemers zelf en van hun omgeving • Aanleren van probleemoplossende vaardigheden
Voordelen Laagdrempelig ‘Preventie-voordeur’ Kortdurend Vraaggericht Kosteneffectief Geen wachttijd/wachtlijst Stepped-care (prevention)
De training Aanmelding Kennismakingsgesprek Werkboek Telefonische coaching Evaluatie Follow-up Logboek Registratie
Doelgroep Ouders van kinderen met gedragsproblemen die: • Opvoedingsvaardigheden willen vergroten • Gedrag van hun kind beter willen begrijpen en ermee leren omgaan • Willen werken aan gedragsverandering bij hun kind
Criteria Voldoende motivatie Lichte tot matige klachten Geen crissisituatie In staat tot zelfstudie Kunnen reflecteren op eigen gedrag
Exclusie-criteria Verslavingsproblematiek Psychiatrische aandoening Gebrekkige Nederlandse leesvaardigheid
Stand van zaken. Meer lage SES en allochtonen 80 deelnemers in 1,5 jaar RvB positief Soms te zware doelgroep Laagdrempelig, vraaggericht, direct starten, praktisch, toepasbaar, grote compliance (coach)
Evaluatie pilot • Laagdrempelig, klantvriendelijk, goede tijdsinvestering en materialen • Motiverende, structurerende, stimulerende rol van de eigen persoonlijke coach • Effect op klachten is matig tot groot (ook bij follow-up)
Resultaten - Nieuwe handvatten en tips - Andere en positieve kijk op het kind - Het kind beter begrijpen en kunnen helpen - Verandering, de-escalerend - Gezinssituatie en eigen welbevinden zijn verbeterd
Bereikte ouders 33% is doorverwezen door met name artsen en klinisch pedagogen 25% van de kinderen is eerder in behandeling (medicamenteus, (spel)therapie) geweest (terugvalpreventie) Bij 25% van de deelnemende ouders heeft het kind momenteel hulpverlening
Interesse B. Lievegoedkliniek Commerciele bureaus Riagg / GGZ Trimbos Instituut Artsen, orthotheken, bibliotheken, opvoedbureau’s, (S)BO Universiteiten
Toekomst ‘Zelf aan de slag’ heeft zich bewezen Standaardisatie, kwaliteit en effectiviteit Landelijke spreiding ondersteuning Combinatie groepsbijeenkomsten en telefonische coaching