Toetsing van medische competentie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

Het gebruik van rijke casussen uit de praktijk van management
Authentiek beoordelen in het VMBO: is het de opdrachtgever of de locatie die ‘t ‘m doet Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, Wageningen Universiteit.
Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
03/04/2017 Beoordelen van competenties: Ontwerpen van authentieke performance assessments Judith Gulikers, leerstoelgroep educatie- en competentiestudies,
Presentatie cliëntenonderzoek. Algemeen Gehouden in december 2013 (doorlopend tot eind januari) DoelgroepVerzondenOntvangen% LG wonen en dagbesteding.
Intercollegiale communicatietraining met behulp van de Dynamische Patiënt Simulator ® Roel Sijstermans AMC-UvA.
Een systemische aanpak van toetsing
Toetsing van verpleegkundigen: eenvoudige theorie en complexe praktijk
Anders evalueren Evalueren met portfolio ’ s Annemie Borremans, april 2005.
Competentiegericht beoordelen: beelden krijgen en beelden geven
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
KICK-OFF PROJECT HVA APPS B.V.
Jan van Tartwijk De impact van toetsen in het onderwijs en hoe daar gebruik van te maken Jan van Tartwijk
Leren in stages en de rol van ICT Els Boshuizen Educational Technology Expertise Centre OUNL Tim Dornan Manchester University, Hope Hospital Heerlen,
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Samenwerken aan kwaliteit van (school)examinering loont!
Ontwerpprojecten In de praktijk
Universiteit Maastricht
Begeleiden van het B-leerproces
Elke 7 seconden een nieuw getal
Peer review online: wat werkt?
Prikkel: leren is leuk Mediamatic • Cidi Davidse •
RU-onderwijsdag 23 mei 2006 Workshop Toetsen en beoordelen 1 ‘Traditioneel’ versus ‘Modern’ Mariëlle Theunissen (ILS) Arie Geerding (IOWO) Ad van Hout.
| Ontwikkelingen aangaande het onderwijs binnen de RUG Rectorenseminar 2013 Elmer Sterken.
Validiteit van EVC-procedures
Workshop Rienk van Marle en Joris Verwijmeren Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam Themadag Onderzoek 2010 Van Marle&Verwijmeren.
Toetsvormen en toetsbeleid
4C-ID & Klinisch Redeneren
Workshop Onderzoeksontwerp
Onderzoek naar aspecten van EVC Congres Levenlang leren op een HOger plan! EVC in perspectief Desirée Joosten-ten Brinke, CELSTEC, Open Universiteit Nederland.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne S. Helsdingen 1, Ludo W. van Meeuwen 1,3, Saskia Brand-Gruwel 1, Jeroen J.G. van Merriënboer 1,2, & Jeano J.P.R. de Bock.
Toetsen en toetsbeleid
Universiteit Maastricht en Leids Universitair Medisch Centrum
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
De 3 Dimensies van Collaborative Learning: het PEERS project op University College Maastricht Oscar van den Wijngaard, Community of Practice HU 8 april.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
Aan de slag met competenties beoordelen
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Studiemiddagen NT2-toetsen 23 april Koning Willem I College
De veranderende rol van docenten Fons Vernooij Instituut Management en Economie Johan Cruijff University.
Skillstoetsing Van vele korte praktijktoetsen naar een aantal langduriger assesments.
M2 Pico-CAT (KDO 17 juni 2010) E.A.van Hell 17 juni 2010.
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
PvB volgens KOC-model Wendy Bosma en Senta Mooijman Afdeling Examinering & kwalificering Projectleiding en ontwikkeling.
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
Evaluatie Leerlijnen.
Alles wat je wilt weten over PLP 1!
Workshop evalueren Dcp
Richtlijnen voor de casustoets
Bias in onderwijsevaluaties: Hoe gaan we er mee om? Dr. Benjamin Boerebach Strategie & Informatie, Bestuursstaf,
DIVERSITEIT BEINVLOEDT STUDIESUCCES Hoe daar mee om te gaan?
Hedendaags toetsen in het hoger onderwijs. Waar gaat het nu over?
Begin- situatie Werk- vormen Leer- processen Leer- middelen Leerstof Evaluatie Leerdoelen.
Curriculum van de huisartsopleiding UMCG september 2006.
Toetsing: het hart van onderwijs! 16 april 2013 Karen Heij.
1 Toetsontwikkeling en kwaliteit AOC-raad presentatie Silvester Draaijer (Onderwijscentrum VU)
Bert Wissink EBC*L Nederland De EBC*L certificaten en diploma’s voor Business Competence, persoonlijke ontwikkeling en Entrepreneurship European Business.
Portfolio voor eerstejaars geneeskunde studenten
Vakwedstrijden & LOB Een waardevolle combinatie?!
Begeleiden van Praktijkonderzoek
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
xxxxxxxxxxxxxxx Hannah Wielenga Judith Kortas 28 mei 2018
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Transcript van de presentatie:

Toetsing van medische competentie Lambert Schuwirth & Cees van der Vleuten SHE Cursus Toetsen van Medische Competentie 13 april 2010 Presentatie te vinden op: www.fdg.unimaas.nl/educ/cees/TMC

Doelen Meer inzicht in: Onderzoeksuitkomsten over toetsing Theorievorming over toetsing Het maken geïnformeerde beslissingen over toetsing

Overzicht Enkele termen Toetsing en betrouwbaarheid Toetsing en validiteit Toetsing en onderwijs Je kunt niet alles hebben! Conclusies

Overzicht Enkele termen

Betrouwbaarheid Betrouwbaarheid is een kwestie van steekproeftrekking (sampling) Uit de inhoud

Casus 2 Casus 2 Casus 1

Domein van interesse Toets Sample  Toets Sample 

Inhoudsspecificiteits- probleem van (klinische) competentie

Betrouwbaarheid als functie van toetstijd Case- Based Short Essay2 0.68 0.73 0.84 0.82 Mini CEX6 0.73 0.84 0.92 0.96 Practice Video Assess- ment7 0.62 0.76 0.93 In- cognito SPs8 0.61 0.76 0.82 0.86 Testing Time in Hours 1 2 4 8 MCQ1 0.62 0.76 0.93 PMP1 0.36 0.53 0.69 0.82 Oral Exam3 0.50 0.69 0.82 0.90 Long Case4 0.60 0.75 0.86 0.90 OSCE5 0.54 0.69 0.82 0.90 1Norcini et al., 1985 2Stalenhoef-Halling et al., 1990 3Swanson, 1987 4Wass et al., 2001 5Van der Vleuten, 1988 6Norcini et al., 1999 7Ram et al., 1999 8Gorter, 2002

Betrouwbaarheid Betrouwbaarheid is een kwestie van steekproeftrekking (sampling) Uit de inhoud Uit andere potentiële factoren die ruis in de meting veroorzaken

Betrouwbaarheid van een mondeling (Swanson, 1987) Zelfde Examinator voor elke Casus 0.31 0.47 0.48 Andere Examinator voor elke Casus 0.50 0.69 0.82 0.90 Twee Andere Examinatoren voor Elke Casus 0.61 0.76 0.86 0.93 Toets- Tijd in Uren 1 2 4 8 Aantal Casus 2 4 8 12

Betrouwbaarheid Conclusie: Voor het bereiken van adequate betrouwbaarheid is een grote en uitgekiende steekproef vereist (inhoudelijk, examinatoren, patiënten, etc.) Efficiëntie is dus belangrijk

Efficiency strategieën Key feature aanpak Test design strategieën

Betrouwbaarheid Conclusie: Voor het bereiken van adequate betrouwbaarheid is een grote en uitgekiende steekproef vereist (inhoudelijk, examinatoren, patiënten, etc.) Efficiëntie is dus belangrijk Objectiviteit is niet gelijk aan betrouwbaarheid

Betrouwbaarheid Praktische suggesties: Pas op met korte toetsen! Neem een brede steekproef (over inhoud, tijd, examinatoren, patiënten) Neem efficiëntie in acht mbt: Keuze van toetsvorm Constructie van toetsitems Wees bewust van (behoorlijke) beslissingsfouten in termen van zakken en slagen als gevolg van ruis in de meting

Overzicht Toetsing en validiteit

Een eenvoudig competentiemodel Professionele authenticiteit Gedrag Does Shows how Cognitie Knows how Knows Miller GE. The assessment of clinical skills/competence/performance. Academic Medicine (Supplement) 1990; 65: S63-S7.

Een eenvoudig competentiemodel Professionele authenticiteit Performance assessment meestal via observatie Does Shows how Schriftelijke, Mondelinge of Computer toetsing Knows how Knows Miller GE. The assessment of clinical skills/competence/performance. Academic Medicine (Supplement) 1990; 65: S63-S7.

Validiteit Validiteit is een kwestie van het beklimmen van de piramide

Climbing the pyramid...... Does Does Shows how Shows how Knows how Performance assessment in vivo: Nep Pt, Video, Audit….. Does Shows how Performance assessment in vitro: OSCE, SP-based test….. Shows how Knows how (Klinisch) Contextuele toetsen: MCQ, open vragen, mondeling….. Knows how Knows Feitgerichte toetsen: MCQ, open vragen, oral….. Knows

Knows/Knows how De stimulus vorm is belangrijker dan de respons vorm Does Shows how Knows how De stimulus vorm is belangrijker dan de respons vorm Knows Knows

Stimulus versus Respons Vorm Stimulus vorm Sommige steden hebben meer café’s dan inwoners. Voor welke van de volgende steden is dit het geval: Respons vorm Amsterdam Maastricht Groningen

Knows/Knows how De stimulus vorm is belangrijker dan de respons vorm Does Shows how Knows how De stimulus vorm is belangrijker dan de respons vorm De stimulusvorm moet: Contextueel rijk zijn/Authentiek Om een beslissing/afweging uitlokken Knows Knows Vermijd complexe stimulus vormen Kore statische casus (ipv lange dynamische) Eenvoudige scorings systemen

Shows how OSCE-ology Maak stations zo levensecht mogelijk Does Shows how Knows how OSCE-ology Maak stations zo levensecht mogelijk Globale oordelen doen het even goed als criterialijsten Inhoudsspecificiteit is het probleem Knows

Does Methoden voor praktijktoetsing Shows how Knows how Methoden voor praktijktoetsing Opkomende (veelbelovende) technieken Maar er moet nog veel ontwikkeld/onderzocht worden Knows

Validiteit: ontbreekt er nog iets?

Nieuwe onderwijsvormen Situated learning Project-based learning Problem-based learning Discovery learning Student-centred learning Authentic learning Patient-based learning Community-based learning ...............

Uitvoeren in de praktijk De leerpiramide Les geven College Discussion groep Demonstratie Audiovisueel Lezen Uitvoeren in de praktijk 5% 10% 20% 30% 50% 75% 80% Average Retention Rate National Training Laboratories, Bethel, Maine, USA

C onstructief ontextueel ollaboratief Drie C’s van leren  Situated learning  Project-based learning  Problem-based learning  Discovery learning  Student-centred learning  Authentic learning  Patient-based learning.................

Nieuwe vaardigheden Leren leren Zelf-evaluatie leiderschapskwaliteiten team vaardigheden metacognitie uitdrukkingsvaardigheid (schriftelijk, mondeling) reflectiviteit…….

Uitbreiding van de piramide Knows Shows how Knows how Does Algemene competenties Beroepspecifieke competenties

Hoe toets je algemene competenties? Zelfbeoordelingen Peer beoordelingen Co-assessment (gecombineerde zelf-, peer-, en docentbeoordeling) Logboek/dagboek/journaal Leerproces simulaties/evaluaties Productevaluaties Portfolio ..........

Hoe toets je algemene competenties? Basale methode: Informatieverzameling gebaseerd op meer descriptieve en kwalitatieve informatie die om een meer globale beoordeling vereisen van een deskundige beoordelaar

Validiteit Conclusie: Onderwijskundige of professionele authenticiteit is belangrijk (zowel binnen als tussen lagen van de piramide)

Validiteit Praktische suggesties: Wees niet getrouwd met één toetsvorm (de methode is minder belangrijk dan de inhoud) Maak gebruik van taken die zo levensecht mogelijk zijn (ongeacht de toetsvorm) Hou het eenvoudig  KISS principe Een goed toetsprogramma bestaat uit een veelheid aan methoden

Overzicht Toetsing en onderwijs

Onderwijsinvloed Toetsing stuurt het leren

Een alternatieve kijk Curriculum Toetsing Docent Student

Toetsing kan het leren sturen door: de inhoud de vorm Programmering Reglementering .......... Curriculum Docent Assessment Student Toetsing Student

Onderwijsinvloed Suggesties: Ga de onderwijsgevolgen van je toetsing na (evalueer de evaluatie) Gebruik toetsing strategisch om gewenste leereffecten te bereiken Taak = toetsing

Overzicht Je kunt niet alles hebben!

Karakteristieken van instrumenten Kosten Betrouwbaarheid (B) Validiteit (V) Onderwijsgevolgen (O) Acceptabiliteit (A) Kosten (K) Acceptabiliteit Onderwijs- invloed Betrouwbaarheid Validiteit

Utiliteitsfunctie U = wbB x wvV x woO x waA x wkK U = Utiliteit B = betrouwbaarheid V = Validiteit O = Onderwijsgevolgen A = Acceptabiliteit K = Kosten W = Gewicht

Utiliteitsfunctie U = wbB x wvV x woO “In-training Assessment” 100% 0% Gewicht “In-training Assessment” Selectie U = wbB x wvV x woO U = Utiliteit B = betrouwbaarheid V = Validiteit O = Onderwijsgevolgen

Toetsprogramma als geheel De instrumentkarakteristieken (betrouwbaarheid, validiteit, onderwijsgevolgen, acceptabiliteit, kosten) zijn ook van toepassing op het toetsprogramma als geheel Dus kunnen compromissen anders uitvallen wanneer het programma als geheel wordt beschouwd

Utiliteitsfunctie U = wbB x wvV x woO Totale Individueel 100% 0% Gewicht Individueel instrument Totale toetsprogramma U = wbB x wvV x woO U = Utiliteit B = betrouwbaarheid V = Validiteit O = Onderwijsgevolgen

Je kunt niet alles hebben Conclusies: Toetsing vereist altijd een compromis Keuze van het compromis is afhankelijk van de onderwijs- en toetscontext Kwaliteit van toetsing is meer een aspect van het toetsprogramma als geheel, dan van afzonderlijke toetsinstrumenten (dus vereist planning en coördinatie)

Overzicht Conclusies

Conclusies Toetsing is niet zo zeer een psychometrisch probleem, maar vooral een “onderwijskundige design” probleem: hoe gebruik je toetsing strategisch om onderwijskundig gewenste effecten te bereiken? Toetsing veronderstelt een gecoördineerde aanpak en continue monitoring en bijstelling Goede toetsing dekt de gehele competentiepiramide (dus hebben een veelheid aan methoden nodig; er bestaan geen inherent slechte of goede methoden, dat hangt geheel van de context af)

Conclusions Sluiten van compromissen is onafwendbaar Het gaat om het bewust en geïnformeerd nemen van compromisbeslissingen

“It may not be a perfect wheel, but it’s a state-of-the-art wheel.”