(Streaming) video aan de Universiteit Gent: stand van zaken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SURFnet Hoogwaardig computernetwerk speciaal voor het hoger onderwijs en onderzoek in Nederland Eén van de meest geavanceerde netwerken ter wereld met.
Advertisements

Ontwikkelingssamenwerking en internationale aspecten van de kinesitherapie Een case study Prof. F. Staes.
Laptopproject VUB: planning van een bijdrage
Document Management Silicon.
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
eDiViDe: een leerplatform op afstand voor digitaal ontwerp
Project ENW-ELO Aanbod Elektronische leeromgeving en web-CMS Toon Van Hoecke Afdeling Onderwijstechnologie Directie ICT – Universiteit Gent
Uw boeken van klassiek naar digitaal
open, inspirerend en ambitieus
Samenwerking met MOSS 2007! Chris Hoppenbrouwers.
Postgraduaat “coaching, supervisie en teambegeleiding”
ADOBE PRESENTER Willem vanden Berg Dienst Onderwijsondersteuning en –ontwikkeling KaHo Sint-Lieven 1.
- Xeno Digital Recorder, V4 - Recorderreeks: ° 4 kanalen H.264 (500 GB, 1 TB) ° 8 en 16 kanalen (500 GB, 1 TB en 2 TB), gebruik van aparte schijven °
Welkom Katja Goertz, commercieel adviseur Ascom Nederland.
Meerwaarde werken met ICT bij wiskunde
2 3 Eindpunt Draait op een pc High Definition Video over IP (Videocommunicatie) Diensten: - HD videocommunicatie - HD virtuele vergadering (video conference)
Wetenschappelijk kader Universal Design for Learning
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
01 van 06 Portal4U Loe Hameleers Twan Saleming Klanten: Wat kost dat artikel? Wanneer wordt geleverd? Die werkt hier niet meer.. Die factuur ken ik niet.
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Deze presentatie mag noch geheel, noch gedeeltelijk worden gebruikt of gekopieerd zonder de schriftelijke toestemming van Seniornet Vlaanderen VZW Mijn.
Aan de slag met Evernote Documenteer je leven, overal en altijd 1.
Het Management Informatie Portaal
Facilitair management in de zorg en duurzaam Adriaan van Engelen, directeur Milieu Platform Zorgsector
wiki’s opzetten en implementeren
Gemeentelijk gezondheidsbeleid met effect
Bibliografische beheertoepassingen Jan Bollansée Altus-seminarie Groep T, Campus Vesalius Leuven, 2 december 2010.
Introsessie voor medewerkers
The secrets of an auditorium
Webcolleges Internationaal belicht Studiedag OOF-project 13 september 2011.
Zoeken Reservatiesysteem lokalen. Terug Blok B RESERVEER B5 Datum: 16 maart 2010 VRIJ 8:00 – 9:00 VRIJ 9:00 – 10:00 BEZET 10:00 – 11:00 VRIJ 11:00 –
Zoeken Reservatiesysteem lokalen. Terug Blok B RESERVEER B5 Datum: 16 maart 2010 VRIJ 8:00 – 9:00 VRIJ 9:00 – 10:00 BEZET 10:00 – 11:00 VRIJ 11:00 –
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Digitale talenpractica en web-gebaseerde taalleeromgevingen Sake Jager, Rijksuniversiteit Groningen Alessandra Corda, Universiteit Leiden Studiedag Talencentrum.
Camera Volgsystemen Technologieverkenning François Kooman (SURFnet) Mikko Koppanen (Egeniq) SIG Weblectures.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
Sneeuwschuivers en leren sneeuwschuiven myResearch Portal en het belang van workflow data analyse Richard L. Zijdeman DAI: info:eu-repo/dai/nl/
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
pag. 2 VUB Richtlijnen Inter-institutionele akkoorden Erasmus+ ( )
1212 /b Ontwerpen en Presenteren met ICT dr.ir. Jos van Leeuwen Faculteit Bouwkunde cap.groep Ontwerp Systemen.
Dia 1 Productencatalogus: technische sessie Samen beter informeren.
Dia 1 Productencatalogus: Infosessie provinciale en lokale besturen 24/11/11.
Gebruikersdag 2012 Klas in actie met Silverpoint.
Wouter Jansweijer, 16 September, Literatuur zoeken Project informatiewetenschappen october 2002.
ICT-praktijkdag 1 ste leerjaar … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
De SURF familie De samenwerkingsorganisatie De intermediair tussen
CLOUD COMPUTING Wat is het? Wie zijn de aanbieders? Is het veilig? Wat kun je er mee? Robert K Bol PVGE Best.
Het KB e-Depot Waarom, wat en voor wie
Open Standaarden in het onderwijs Holland Open Netwerk Borrel 19 december 2006 Jan Kees Meindersma
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Kennisnet Videodienstverlening Open source, open content Pieter Varekamp November 2008.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
PADS4 maakt het eenvoudig om informatie te verspreiden naar een specifiek publiek op de juiste plaats en het juiste moment PADS4 is een professionele oplossing.
Opschaling weblectures: Eerste stappen Bas Bergervoet en Stijn van Laer Onderwijstechnologen bij LIMEL en DOO SURF SIG Media & Education
EMuziek Stand van zaken rond digitale muziek diensten voor bibliotheken Middelburg, 12, 13 en 14 december, Sander van Kempen (Bibliotheek.nl) en Margreet.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
ICT-competenties in het basisonderwijs Via ICT-integratie naar ICT-competentie. - Kurt Dossche.
© 2012 Microsoft Corporation. Alle rechten voorbehouden. Een Lync-vergadering plannen Als u Outlook gebruikt, kunt u een Lync-vergadering plannen met de.
Blackboard Een digitale leeromgeving. 30 mei 2002Julius Instituut 2 Inhoud Activerend leren Het inzetten van blackboard voor meer activerend leren Het.
Snelzoekgids voor © 2013 Microsoft Corporation. Alle rechten voorbehouden. Het startscherm van Lync In het startscherm van Lync bevinden zich in de hub.
Weblectures Inholland
Pag. 1 Opnemen van hoorcolleges en lezingen Afdeling Onderwijstechnologie Cel Multimedia DICT.
PRESENT.ME PRESENTATIE ALS VERVANGING VAN DE LEERKRACHT?
Streaming Media woensdag 5 april 2017.
Live streaming en VOD-casting van vergaderingen Provinciale Staten en
Opnemen colleges als dienst bij de Hanze
RVC – Clinical Assistant
PUBLIEK Projector 2+
Transcript van de presentatie:

(Streaming) video aan de Universiteit Gent: stand van zaken Danny Schellemans Directeur Informatie- en CommunicatieTechnologie

Inhoud Overzicht van toepassingen met streaming video i.h. onderwijs Videoconferentie en teleclassing Vernieuwing van de multimediazaal in S9 Aanbieden van videomateriaal via ELO Weblectures: opnemen van hoorcolleges of lezingen en beschikbaar stellen via het web Webconferentie

1. Overzicht van toepassingen met streaming video in het onderwijs Live communicatie met video via internet (live stream) Videoconferentie en Teleclassing: (grote) groepen in verschillende ruimtes Webconferentie: (kleine) groepen, dikwijls één PC per deelnemer Webcast: live uitzenden van evenement via het web Beschikbaar stellen van video via web (on demand) Streaming video: digitaal videomateriaal (van derden of zelf opgenomen) Weblectures (opnames van hoorcolleges of lezingen, eventueel met meerdere beelden synchroon)

2. Videoconferentie en teleclassing Videoconferentie: live communicatie tussen (grote) groepen Twee of meerdere locaties Goede beeld- en geluidkwaliteit Videobeelden en presentatiemateriaal afzonderlijk doorgezonden Doctoraatsverdedigingen, vergaderingen, lessen, … Teleclassing: geoptimaliseerde videoconferentie setup om face-to-face onderwijs in leslokaal zo goed mogelijk te benaderen Inrichting: visueel contact en directe interactie tussen lesgever en studenten op de verschillende locaties mogelijk Uitgebreide presentatiemogelijkheden Opleidingsonderdelen gezamenlijk met andere instellingen (alliantie met VUB, associatie, KULeuven, …) Eerste les in vernieuwde Multimediazaal S9 op 14 februari 2011 Marine and Lacustrine Science and Management (Interuniv. Opl. UGent-VUB)

3. Vernieuwing multimediazaal S9 2 HD-projectoren 2 PC’s met touchscreen controlepaneel 3 beweegbare HD-videocamera’s Controlemonitor voor lesgever

3. Vernieuwing multimediazaal S9 Videoconferentie in HD Controlepanelen voor zowel lesgever als regie: Selectie video-outputs (o.a. projectieschermen en monitors) Opstarten videoconferentie Lesopnames mogelijk met o.a. Opencast recorder (zie verder) Lesgever: schrijfbord via PC-touchscreen met stylus

3. Doelstellingen teleclassing Ervaring opdoen met teleclassing Uitbreiding van aantal leslokalen met teleclassing-faciliteiten Eén per jaar: streven naar geografische verdeling over de verschillende UGent-campussen Financiering opgenomen in UGent meerjarenbegroting (2011-2015) Aansluitend: uitbreiding van faciliteiten voor lesopnames (zie verder)

4. Aanbieden van videomateriaal via ELO: aandachtspunten Via ELO-platformen Minerva en Zephyr: eenvoudig uploaden van videomateriaal en bekijken als stream Video-lesmateriaal van lesgevers, video-bijdrages van studenten (individuele opdracht, groepswerk, e-portfolio) Streaming video niet op ELO zelf, maar op afzonderlijk platform: Mediamosa Platform- en browseronafhankelijk Ondersteund bronmateriaal: zoveel mogelijk formaten Toegankelijkheid instelbaar per videobestand

4. Voorbeeld: videomateriaal toevoegen

4. Voorbeeld: een video bekijken Volledig scherm

4. Aanbieden van videomateriaal via ELO: implementatie en doelstellingen Mediamosa-platform beschikbaar sinds academiejaar 2010-2011, na pilootfase in 2009-2010 Momenteel ongeveer een 500-tal videobestanden (80 Gb) waarvan de helft publiek beschikbaar Toename gebruik: grote storage-capaciteit nodig, archivering Beschikbaar stellen van videomateriaal in andere websites zoals UGent-portaal Mobile…

5. Weblectures: opnames van hoorcolleges met Opencast Matterhorn platform Opnemen van hoorcolleges of lezingen met recorder 2 videokanalen (lesgever en presentatie) en audio Geautomatiseerd opnemen met planner Automatische media-verwerking door backend server Omzetten naar streaming formaat Media-segmentering op basis van verandering van slides Media-analyse met OCR: metadatering van slides Indexering van fragmenten op basis van deze metadata (zoeken) Bekijken van opnames met 2-scherm mediaspeler in uw favoriete browser

5. Weblectures: schematische voorstelling

5. Bekijken van opgenomen lezing met OpenCast 2-schermen mediaspeler 2 schermen: lesgever en presentatie Grootte afzonderlijk instelbaar Zichtbare tijdsbalk met segmenten Oplijsting van slide-afbeeldingen Zoekmogelijkheden

5. Weblectures: doelstellingen Ervaring opdoen met geautomatiseerde lesopnames Eerste vaste recorder staat opgesteld in de multimediazaal Uitbreiden van aantal leszalen met opname-faciliteiten wordt voorbereid naar volgend academiejaar toe Centrale financiering Verbeteren van integratie met Mediamosa en ELO

6. Webconferentie Platform: BigBlueButton Onbeperkt aantal afzonderlijke sessieruimtes Twee rollen mogelijk per sessie: moderator (lesgever) of viewer (student) Lesgever(s) aan eigen PC met webcam en microfoon, studenten aan eigen PC (eventueel ook met webcam en microfoon) Enkel uw favoriete browser nodig Mogelijkheden: presentaties (PPT, PDF, Word, …), whiteboard-opties, desktop sharing Toekomst: mogelijkheid tot opnemen van een sessie

6. Webconferentie: sessie met BigBlueButton

Informatie Ondersteuning: Directie ICT- Afdeling Onderwijstechnologie Vragen en suggesties: streamingvideo@ugent.be Multimediazaal: Davy.DeSloover@ugent.be Algemene informatie: Toon.VanHoecke@ugent.be Streaming video-portaal: http://video.ugent.be Probeer het in de DICT-demostand (16 PC’s): Eigen videomateriaal uploaden en bekijken Opgenomen lezingen van deze studiedag bekijken (opencast) Webconferentie opzetten met uw collega’s

Streaming video platform: systeemvereisten Webservice-gebaseerde technologie Toegang vanuit ELO (Minerva, Zephyr) en andere webapplicaties Schaalbaarheid van de verschillende services Redundantie van de serverinfrastructuur Capaciteit: opslag op centrale storage Mogelijkheden qua metadatering Bevraagbaar door search engine van de UGent bibliotheek

Mediamosa (open source) schaalbaar Middleware Media Distribution Platform (gebaseerd op Drupal CMS) Biedt toegang tot en gebruik van (gedeelde) storage capaciteit, metadata databases, transcoding- and streaming servers. Functionaliteiten : zoeken, afspelen, uploaden, transcoderen, fijn instelbaar toegangs-controlesysteem Streamen van Flash, H.264 MPEG-4 and Windows Media transcoderen m.b.v. FFmpeg (open source) flexibele Metadata Element Sets (o.a. Dublin Core) Webinterface: REST-architectuur Cfr. SURFMedia

Aandachtspunten Bewaren van primaire bronbestanden Streaming video <-> download (“vodcast”) Auteursrechten Preservering (langetermijn-bewaring) Bijdrages lesgever <-> bijdrages studenten High Definition nodig?

Karakteristieken implementatie Bronmateriaal getranscodeerd naar: Formaat: mp4 (stream + download) Codec: H.264 MPEG-4 (video), AAC (audio) Resolutie: 640x350 (video bitrate 512kb/s, audio bitrate 128kb/s, stream bitrate 640kb/s) Plugin voor afspelen van video in browser: Flowplayer (Flash plugin, beschikbaar voor alle populaire browsers)