Zaal 1 Tijdstip: 15:00 uur Vakmanschap op grote schaal Prof. dr. Theo Camps
Onderwijs en omgeving Maatschappij OverheidMarkt
Ontwikkeling van het vakonderwijs SVM, ROC, Vakschool, ? inhoudVormSchaal DRIJFVEREN VAN: • Bedrijven • Leerlingen • Vaklieden • Ouders • Docenten • Afnemers • Bestuurders • Publiek domein Wie gaat waarover?
streekschool Bedrijfsschool Centrum voor vakopleiding vakinstelling Transformaties 1
Transformaties 2 ROC
Transformaties 3 Vakschool ROC
Transformaties 4 Vakschool ROC
R Oc 2 Transformaties 5 roc 1 ROC 1 vakschool
Waarom? Is dit een gewenst resultaat? inhoudVormSchaal
Is er een redelijke theoretische verklaring mogelijk ? 10 Doelmatigheid Doelgerichtheid Middelen Normresultaat Behaald resultaat
Verzelfstandigingen
Drie basisvormen van coördinatie Contract Hiërarchie Samenwerking Juridisch contract Samenwerking op verschillende basis Juridische fusie
Ook fusies uit liefde zijn onderhoudsgevoelig dwangmodenoodzaakliefde Fusies kunnen worden gecategoriseerd in vier typen. Alle vier de typen kennen een eigen voorfase, een eigen contractkarakteristiek en een eigen soort na traject.
Werkt het omgekeerd ook zo? dwangmodenoodzaakliefde Transformaties na fusies kunnen worden gecategoriseerd in vier typen. Alle vier de typen kennen een eigen voorfase, een eigen contractkarakteristiek en een eigen soort na-traject.
Context verschillen Verzelfstandiging, privatisering, kaderwet ZBO, outsourcing, insourcing •Dubbeltrend: verzelfstandiging, samenwerkingsconstructies, closing in Verkoop van onderdelen, afstoting van niet kernactiviteiten, outsourcing, cross overs, nieuwe business modellen, frenemies, coopetitie •Trend is naar contracting out en naar vernetwerking Differentiatie, vernetwerking, privé-initiatieven, prosumers •Korte termijn belangengroep, private funding, crowd(…..) •Trend is naar cross overs
Drie keer het Magnetische Noorden government civil society market private enterprise social trustee stretching government
Waarom ? Wat wordt de volgende fase ? inhoudVormSchaal DRIJFVEREN VAN: • Bedrijven • Leerlingen • Vaklieden • Ouders • Docenten • Afnemers • Bestuurders • Publiek domein Wie wil welke waarde realiseren en wie gaat erover ?
Waarde creatie, waarde propositie Wie legitimeert? Wat is je waarde- propositie? Welke middelen zijn nodig? Naar Mark Moore 1997
Stelling 1 Binnen het vakonderwijs wordt systematisch doelmatigheid -middeleninzet- verward met doeltreffendheid -beoogde resultaat behalen-
Stelling 2 Beroepsopleidingen zijn niet goed in ‘horizontale’ samenwerking met bedrijven
Stelling 3a en 3b De herkenbaarheid van lokale en regionale beroepsopleidingen is te laag Dit komt vooral omdat de organisaties te weinig investeren in het profileren van hun eigen topdocenten
Stelling 4 Het grootste probleem van het beroepsonderwijs is de onaanschouwelijkheid van de organisaties en de opleidingen Niet tastbaar, te academisch, te abstract, te weinig aansluiting naar de alledaagse werkelijkheid