Administratieve ondersteuning

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lieve De Wachter Jordi Heeren
Advertisements

Academisch Nederlands Wie heeft daar behoefte aan? 17 maart 2011 Hilde Rombouts Monitoraat op maat.
Voorlichting 8 januari 2013 Leerlingen en ouders vwo-4
INTERCULTURELE TRAJECTBEGELEIDING UITGAANDE STUDENTEN.
donderdag 27 mei 2010 Els Vanhoudt
Ook buiten de klas kennismaken met de taal van je ‘buren’!
Basisvorming.
Mediatheek SSH, KHLeuven, associatie KULeuven Zoeken E-bibliotheken
Taalbeleid aan de UGent : Effect en evaluatie Sibo Kanobana Cel Diversiteit & Gender, UGent.
Onderwijsondersteuning in de praktijk – studenten SBIB en HUB Personeelsdag 7 februari 2014.
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Transparantie bij evaluatie van stages Ann Deketelaere Dienst Onderwijs Faculteit Geneeskunde 19 november 2009 Studiedag Associatie: waarderen van leren.
Verschilmetingen Geraldine Clarebout CIP&T / itec K.U.Leuven Studiedag OOF project: Didactische scenario’s voor een goed gebruik van webcolleges09/02/2010.
Taaltesten en taalcursussen voor Erasmusstudenten
Juridische taalcursussen UCT  Welke talen en voor wie?  Doelstellingen  Thema´s  Organisatorische details.
Wetenschappelijke stage
Onderzoek in de onderwijspraktijk
16 juni 2004Socrates infodagen Praktijkervaring UA ECTS – label Inge Caenen Dienst Internationale Samenwerking UA.
Taalontwikkeling in mbo
Dutch Parallel Corpus Een multilinguaal & multifunctioneel corpus Accenta 2007 Donderdag 20 september.
18 december 2008Infodag Erasmus - Gent Study visits Magalie Soenen EPOS vzw.
Uitwisseling Ieper - Gliwice. Index Hoe het begon Bilateraal? Multilateraal? Ons project Help!
DELF scolaire Voorlichting 12 januari 2012 Leerlingen en ouders VWO-4.
Bibliotheek Uhasselt: Introductie
Ellips en het Digitalenklasconsortium Alessandra Corda (Universiteit Leiden) 2 december 2003.
SLOC-dag 28 juni 2002 Gebruik van DLO’s voor taalvaardigheid en fonetiek Alessandra Corda ICT&O coördinator Faculteit der Letteren Universiteit Leiden.
Digitalenklas Symposium ICT en Talen Sake Jager Faculteit Letteren UU 24 april 2002.
Studielandschap SSH, KHLeuven, associatie KULeuven Zoeken E-bibliotheken Waar, wat, hoe?
Studielandschap SSH, KHLeuven, associatie KULeuven Zoeken E-bibliotheken Waar, wat, hoe?
Frans informatica 1INFO 2INFO 3INFO.
Aanraders vanuit POC CW n Vanuit de POC CW wens ik de studenten attent te maken op een aantal mogelijkheden u Stages u Internationalisering: Athens u Vakken.
Hoofdlijn Communicatie
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken Politieke Wetenschappen  Website faculteitsbibliotheek  Catalogus LIBISng: boeken, eindwerken,
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken Communicatiewetenschappen  Website faculteitsbibliotheek  Catalogus LIBISng: boeken, eindwerken,
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken Sociologie  Website faculteitsbibliotheek  Catalogus LIBISng: boeken, eindwerken, tijdschriften.
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken Politieke Wetenschappen  Website faculteitsbibliotheek  Catalogus LIBISnet: boeken, eindwerken,
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken  Website faculteitsbibliotheek  Catalogus LIBISng: boeken, eindwerken, tijdschriften  Databanken:artikels.
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken  Website faculteitsbibliotheek  Catalogus LIBISng: boeken, eindwerken, tijdschriften  Databanken:artikels.
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken Sociologie / Sociaal Werk   Website faculteitsbibliotheek   Catalogus LIBISnet: boeken,
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken Communicatiewetenschappen   Website faculteitsbibliotheek   Catalogus LIBISnet: boeken,
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken Master Toerisme   Website faculteitsbibliotheek   Catalogus LIBISnet: boeken, eindwerken,
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken Master Toerisme  Website faculteitsbibliotheek  Catalogus LIBISng: boeken, eindwerken, tijdschriften.
Overzicht presentatie  Website faculteitsbibliotheek  Catalogus LIBISng  Databanken.
Master in de bedrijfscommunicatie
Curriculumhervorming Bachelor TT Paul Pauwels – vicedecaan onderwijs.
Informatie en voorbereiding deelname tto Revius Lyceum
Taalcoaching voor beroepsopleidingen met laagtaalvaardige cursisten
CAMBRIDGE ENGLISH Verleg je grenzen met Cambridge English op RSG Wiringherlant!
LEREN LEREN & PAL.
Juridische taalcursussen UCT  Wie?  Wat?  Waar?  Waarom?  Wanneer?  Hoe?
Education and Culture Internationale credit mobiliteit met partnerlanden.
Begrijpend lezen VS.
17 talen Duits – Engels – Frans – Italiaans – Portugees – Spaans
Feedback Wat Soorten Door wie
Overdragen van de Informatica Jurriaan Hage, Silja Renooij Periode 2, 2009/2010.
Overdragen van Informatica-onderzoek Gerard Tel Blok 4, 2007/8.
REISBEURZEN 2007 studenten reizen naar het Zuiden VLIR-UOS / K.U.Leuven.
Les 24 november 1999 Lesbijdrage: Geschiedenis en multimedia Lesbijdrage: MS Access Overleg Bibliografisch zoeken: aanbod aan de K.U.Leuven Bibliografisch.
De schrijfhulp Nederlands, Nederlands voor anderstaligen en Engels
Juridische taalcursussen UCT  Welke talen en voor wie?  Doelstellingen  Thema´s  Organisatorische details.
IBV4 2 x 75 minuten IB/Advanced/English Methode Cambridge Objective Advanced Deelname Cambridge Advanced Examen in juni 2016 (optioneel) Voorbereiding.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Basisvorming. 2/3 kerndeel  58 kerndoelen 1/3 differentieel  iig 2e MVT & profilering 1040 klokuren (max 69 dagen)
Keuzemogelijkheden BA HIR – 3 e fase Maandag 09/05 om 12u30.
INFORMATION DELF SCOLAIRE VOOR DE LEERLINGEN VAN 3H T/M 6V.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
Digitale VDAB profielen
DELF Junior op het Augustinianum
Wat is het Europees raamwerk?
Case: Nieuwe website Anne Heining (M&C
Transcript van de presentatie:

Overzicht recente ICT-projecten Interfacultair Instituut voor Levende Talen

Administratieve ondersteuning ILT taalservice ILT studentendatabase

ILT Taalservice Projectpromotor: Kristin Blanpain Medewerkers: Chris Bicler, Stéphane Ostyn, Helga Van Loo & Herlinda Vekemans Programmatie: Geert Peeters K.U.Leuven personeel en onderzoekers

Revisie en vertaling van academische en universitaire teksten Didactische ondersteuning Een aanvraag kan online worden ingediend (met bijgevoegde tekst bij vertalingen en revisies) Vervolgens wordt een offerte opgesteld (47 euro/uur) en een deadline afgesproken https://ilt.kuleuven.be/taalcoaching/

ILT studentendatabase Projectpromotoren: Bie Dehaes, Christa Peferoen & Serge Verlinde Programmatie: Geert Peeters intern

Opvolging data studenten NT2, Academisch Engels, … Online inschrijving Cursusbeheer Resultatenverwerking Documentenafdruk Statistieken

Lexicale databases Urgentias Academische terminologie Base lexicale du français

UrgentiAS - Urgentielexicon Artsen Stage Projectpromotoren: K. Buyse, S. Ostyn, H. Vekemans, S. Verlinde P. De Leyn (K.U.Leuven-Geneeskunde) C. Fairon (UCL-Cental) Medewerkers: A. Laffut & E. Saver Programmatie: G. Peeters & S. Verlinde (OI-project) Studenten geneeskunde (2e jaar arts) die een buitenlandse stage voorbereiden

Aanleren en opzoeken van termen en collocaties uit de stagedomeinen aangevuld met frequente termen van de algemene geneeskunde en de chirurgie. Online database met zoek- en sorteerfuncties Engels: audiocomponent voor moeilijk uit te spreken woorden Spaans: experimentele versie in boekvorm (Alta Uitgeverij) Doelstelling: aanleren en opzoeken van termen en collocaties uit de stagedomeinen (gynaecologie-obstetrie en pediatrie), aangevuld met frequente termen van de algemene geneeskunde en de chirurgie. Het dient enerzijds om medische verslagen (anamneses, diagnoses, behandelingsschema’s, ziektebriefjes) te helpen begrijpen en opstellen; anderzijds om de mondelinge communicatie met de anderstalige patiënten en het (para)medisch personeel van het gastziekenhuis te vergemakkelijken en op die manier de dienstverlening te optimaliseren. Inhoud/werkvorm: voor de drie talen: online database met zoek- en sorteerfuncties; voor Engels: audiocomponent voor moeilijk uit te spreken woorden; voor Spaans: experimentele versie in boekvorm (Alta Uitgeverij) https://ilt.kuleuven.be/medisch_spaans http://ilt.kuleuven.be/medisch_frans http://ilt.kuleuven.be/medisch_engels

Academische terminologie Projectpromotor: Kristin Blanpain Medewerker: Colette Coppens Programmatie: Serge Verlinde (in samenwerking met de UCL) K.U.Leuven personeel, onderzoekers en studenten

Opstellen van een databank voor academische terminologie bv vertaling van diploma, praktijkassistent, deliberatie Online databank met zoekfuncties en ‘tip van de dag’ http://??? wachten op validatie door de academische overheid

Base lexicale du français Projectpromotor: Serge Verlinde Medewerker: Chris Bicler Programmatie: Serge Verlinde & Geert Peeters K.U.Leuven studenten en personeel, externen

Online (vertaal)woordenboek Frans Online databank met uitgebreide zoekfuncties Shortcuts naar internetsites en parallelle corpora http://ilt.kuleuven.be/blf

Testomgevingen WebCef Online taaltesten

WebCEF Projectpromotor: Lut Baten Medewerker: Dominique Abraham Socrates/Minerva project medewerking van verschillende Europese universiteiten en talencentra 1. Experts: beoordelen opnames 2. (Toekomstige) docenten: leren CEF gebruiken 3. Studenten: zelfevaluatie & peer-evaluatie www.webcef.eu : Web 2.0 applicatie (voor e-media) met verschillende nationale en internationale communities. De toegevoegde waarde van het project is de technologie en de interactiemogelijkheden. Lut Baten, Dominique Abraham On-line evaluatie van mondelinge interactie en productie (bv. korte presentatie, verhaal vertellen, job interview, telefoongesprek) volgens de normen van het Common European Framework (Eur. Referentiekader). Het doelpubliek is drievoudig: (1) Experts die opnames beoordelen, (2) leraren in opleiding en docent die leren hoe ze het CEF moeten gebruiken en (3) studenten die zichzelf en hun medestudenten leren evalueren. Daarom is het product zowel leer- als testgericht. Dankzij zelf- en peerevaluaties, via de gestructureerde tool en met vrije input in de opnames, kan de student zijn mondelinge presentaties beter situeren t.o.v. de geldende Europese normen. Er is ook een showcase met voorbeelden. vakoverschrijdend project (voor de keuzevakken Engels III-IV en Frans III), in het kader van het Socrates/Minerva project en met medewerking van verschillende Europese universiteiten en talencentra, alsook met een hogeschool van de Associatie (GroepT). Het project wordt technisch ondersteund door AVNet (KUL) en Open University (UK) en wetenschappelijk door de verschillende universiteiten die er aan meewerken (Finland, Duitsland, Nederland, Frankrijk, Italië). Er werden verscheidene presentaties en workshops gehouden op verschillende conferenties, een poster aangemaakt en artikels gepubliceerd (oa in CerCleS). Follow-up project aangevraagd bij de Europese Commissie.

Online evaluatie van mondelinge interactie en productie volgens de normen van het Common European Framework Zowel leer- als testgericht Web 2.0 applicatie met verschillende nationale en internationale communities. http://www.webcef.eu

Online taaltesten Projectpromotor: Ann Bertels & Inge Van Durme Medewerkers: ILT-taaldocenten voor de opmaak van taaltesten Programmatie: Geert Peeters Uitgaande Erasmusstudenten K.U.Leuven Inkomende buitenlandse masterstudenten

Testen van basiskennis vreemde taal (Erasmusverblijf in het buitenland of inschrijving in een Engelstalig masterprogramma) Elektronische test met meerkeuzevragen Basiswoordenschat Basisgrammatica Begrijpend lezen Uitspraak http://ilt.kuleuven.be/taaltest/student_info.php

Leeromgevingen Leren presenteren Academische taalvaardigheden Taalprikkels

Leren Presenteren Projectpromotor: Lieve De Wachter Medewerker: Joeri Wielandts Programmatie: Geert Peeters (OI-project) Studenten en personeel van K.U.Leuven & Associatie

Presentatievaardigheden van studenten verbeteren Studenten meer bewust maken van do's en dont's in verband met presenteren Interactieve website met videofilmpjes en oefeningen https://ilt.kuleuven.be/lerenpresenteren

Academische Taalvaardigheden Projectpromotoren: Lieve De Wachter & Serge Verlinde Medewerker: Joeri Wielandts Programmatie: Geert Peeters (OOP-project) Studenten K.U.Leuven & Associatie

Academische taalvaardigheid van studenten verbeteren 1. Self-assessment test 2. Crash course Academisch Nederlands (1 week = 20u) 3. Academisch Nederlands op vraag monitoraten, POC's, ... 4. Leeromgeving met oefeningen http://ilt.kuleuven.be/an/test http://ilt.kuleuven.be/actav

Taalprikkels Projectpromotor: Serge Verlinde Medewerkers: Stéphane Ostyn, Kristin Marschou & Nathalie Nouwen Programmatie: Geert Peeters K.U.Leuven studenten, personeel en externen

Op peil houden/uitbreiding woordenschat, woordcombinaties en taalhandelingen (speech acts) Dagelijkse mailservice Korte oefening, deels op basis van vaak voorkomende fouten Links naar bijkomende informatie https://ilt.kuleuven.be/taalprikkel

Didalec & Didared Projectpromotor: Serge Verlinde Programmatie: Serge Verlinde & G. Peeters K.U.Leuven studenten en personeel

Hulp bij lezen en schrijven van teksten door automatische toevoeging van links naar referentiewerken webtoepassing In ontwikkeling