Wat kan een multifunctioneel agrarisch bedrijf met marketing? Adriaan Polderman RM LTO-Noord 31 oktober 2013 Swifterbant.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
….een blik achter de schermen van “BedenkTV”
Advertisements

23 januari 2014 / Raymond Buitelaar en Bart van Meurs
Primary art market - Signals Waarde creëren & waarde vasthouden Value Creation & Value Capture Monika Kackovic.
Op zoek naar een ondernemingsmodel dat werkt
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
Een bericht speciaal voor jouw m’n
“Hoe kom ik aan klanten?”
Verborgen vormen van pesten
Welkom bij de workshop social media. Wie is de ? Marketing, communicatie, pr on- en offline. •Strategie en advies. •Uitvoeren middelen, persberichten.
Ondernemen in de praktijk
Netwerken werkt! woensdag 17 maart 2010
F&J webcreation even voorstellen… we willen graag met u in gesprek, dus…
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 2: Doelen en doelgroepen.
FEWEB ON TOUR 20 oktober 2011 Testimonial An Verschooten – Legal Online Stepstones bij de opstart van een webshop
Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
“Techniek een “vak” om trots op te zijn." mensen.
Welkom bij ROHDE & GRAHL. ROHDE & GRAHL Amersfoort Onze missie ROHDE & GRAHL draagt bij aan het succes van haar relaties door het ontwikkelen van unieke.
/ slide 1 Eigen bedrijf of in loondienst? n Overwegingen persoonlijke situatie –Loondienst geeft zekerheid –Partner –Toekomstscenario: hoe ziet mijn leven.
Workshop. Weet je het nog? Gemotiveerd? Geïnformeerd? Geïnspireerd? ACTIE!
Het creëren van een succesvolle praktijk in relatie tot je boodschap
Je verleiding vertellen beste bloemist!
Ludo Daems.
GGD Fryslân Akke Hofstee en Abe van Reemst Leeuwarden
Jeanette Kok Meeuwsen Ten Hoopen
Een bericht speciaal voor jouw m’n
Social Media.
Social Media Les 4: Content (1) Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten.
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten.
De succesvolle ondernemer Het juiste personeel
Goedemiddag. Wie blogt er? En waarom? Een blog is een eigen kanaal om nieuws te brengen.
NulNu Manifestatie: Congres HAN 8 oktober 2014
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Schrijven met een strategie
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
N T E R C I E F D E K N A CREATIEF DENKEN.
Ken je kracht…Deel je kracht…
WORKSHOP MARKETING VOOR STARTERS. Agenda: 1………………………………………. 2………………………………………. 3………………………………………. 4………………………………………. 1. WIE IS FREEK? 2. DE BASIS VAN JE.
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Marketing H1 Marketing Junior Accountmanager.
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Ouderbijeenkomst Positief opvoeden
Vrienden Deze gedichten zijn speciaal voor de vrienden om wie ik geef en de mensen die om mij geven Al deze gedichten komen van
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
UVW LinkedIn Presentatie
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
‘De OR maakt afspraken over meer banen voor mensen met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
Herstel in de GGz Jaap van der Stel
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
Beleving en consumenten gedrag
Welkom bij de Week van het Succes! Workshop Elevator pitch
BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid 20 april 2015 Tilburg.
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Workshop PR en communicatie. Marketingplan Analyse van de omgeving (SWOT analyse = sterke kanten, zwakke kanten, kansen en bedreigingen) Analyse van de.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Verkoop en advies Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media.
LL. HvHK_Kuurne Organisatieontwikkeling >> Strategische planning.
Zelfstandig vanuit Werkloosheid
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
What will you do to change the
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Federatie Tilburgse Zangverenigingen – 31 maart 2018
Federatie Tilburgse Zangverenigingen – 31 maart 2018
INZET VAN DIGITALE MEDIA VOOR PUBLIEKSBEREIK
Images avec sagesse Ppsx-meta.
Transcript van de presentatie:

Wat kan een multifunctioneel agrarisch bedrijf met marketing? Adriaan Polderman RM LTO-Noord 31 oktober 2013 Swifterbant

Goedemorgen ! • Ik ben Adriaan Polderman • Wie bent u?

Wat is marketing eigenlijk? • Beïnvloeden van oriëntatie- en koopprocessen (Door middel van het totale aanbod en de communicatie daarover) • Belevenis creëren en beloning waarmaken! (Experience marketing)

I have a dream! • Waar en waarom begint de gedachte van ‘differentiatie’?

Waarom zou je? • Lang gekoesterde droom • Extra of nieuwe inkomstenbronnen creëren • Andere ambities • De bank verlangt expansie • Je vrienden doen het ook • Continuïteit • ……… • (M’n partner heeft niks te doen…….)

Motivatie • Houd zeker jezelf niet voor de gek….. • Houd ‘waarom zou je’, zuiver! • Waarvan ben je echt overtuigd? • ( 50 – 80% van product introducties mislukt……)

• Wat wil je zelf? • Wat kost weinig en levert veel op? • Wat kan je ‘moeiteloos’ realiseren en gaat veel voldoening geven? • Wat is je ‘droom’ • Wat is je ambitie…… • Marketing is KIEZEN! Keuzes maken

Motivatie • Marketing met je hoofd (dat wil de bank) • Marketing vanuit je hart (dat wil de klant)

Wie ben je zelf?

Keuzes maken, keuzes ‘bewijzen’ Wat maakt je waardevol, waarmee maak je het verschil, ten opzichte van wie??

Welke richting?

Wat gaan we doen?

• Locatie • Faciliteiten • Bereikbaarheid • Verzorgingsgebied • Beperkingen • Risico’s • Wet/regelgeving • Investeringen

Welke mogelijkheden? • Bed & Breakfast • Groepsaccommodatie • Zorgboerderij • Kinderboerderij • ‘Land – winkel’ • Kamperen bij de boer • Antiek / curiosa • Koe knuffelen / boerengolf • Zaterdag vers markt • Kunst galerie • ……

Welke bedreigingen? • Wat kan er mis gaan? • Waarom zou dat zo zijn? • Hoe voorkom je teleurstelling bij jezelf?

Kansen matrix B&B

Papier voor een ander • De bank vraagt om ‘business plannen’ (zie voor voorbeeld Rabobank.nl) De KvK vraagt er ook om (zie voor voorbeeld kvk.nl)

Papier voor jezelf • Prik of plak een rol pakpapier of behang op de muur en begin met elkaar te schrijven wat je ideeën /gedachten zijn • Koop van die gele plakkertjes en schrijf er per plakkertje een idee op • ( Bedenk, bedenk, bedenk!! De strategie komt later wel!)

Moodboards • Discussie • Richting en vorm • Motivatie / overtuiging

Voorbeeld Moodboard

Scenario’s • Planning/ budget op basis van reële uitgangspunten en verwachtingen • Wat, indien 10% meer • Wat, indien 10% minder

Toetsen • Praat met collega’s • Praat met LTO • Praat met kinderen • Praat met de buurtvereniging

Kernwoorden • Breng je plannen terug tot het formuleren van een enkele zin!

Emoties • Beschouw je klant als vriend! (Iets voor over hebben, behagen, binden, beleven, inspireren, contact enz….)

Positieve emoties (bevorderen) -vertrouwen -waarde -verwachting -exclusiviteit -authenticiteit -sociale omgeving

Negatieve emoties (voorkomen) -teleurstelling -afkeer -dubieuze kwaliteit -geen garantie -slechte service -chagrijnige bediening

Tips 1 • Zoek samenwerking • Wees niet bang voor wederkerigheid • Blijf authentiek • Zoek sociale structuren • Creëer autoriteit • Wees sympathiek • Wees consistent • Creëer binding

Tips 2 • Wees niet alleen multifunctioneel, wees ook multimediaal • Zonder website geen business? • Maak nieuwsbrief • Denk goed na over bloggen, twitteren en facebook

Tips 3 • Investeer in communicatie (logo, huisstijl, brochures/flyers, website) • Wees consistent in communicatie • Gebruik beeld • Maak korte teksten • Gebruik vrouwen in beeld • Zeg direct wat je aanbod is • Stimuleer de fantasie

Starter of groeier? • Wat? • Voor wie? • Waar? • Wanneer? • Hoe?

Middelen en media Wie is je klant en hoe kan je die bereiken? Digitaal of traditioneel? • Wees zo multimediaal mogelijk • Maar overdrijf niet

Filosofie • Denk groot, maar hou het ‘klein’!

Vragen?