Profielkeuze Ouderavond 3 Havo /3 Vwo 7 februari 2012 Keuzeonderwijs:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Profielkeuze 4 havo 17 februari 2014.
Advertisements

Keuzebegeleiding Mevrouw Annemarie van der Plaat Decaan VWO 2.
Ouderavond Profielkeuze 3 HAVO
1PROFIELKEUZE 4 HAVOOSCAR ROMERO 9 oktober Agenda Opening. Wat valt er te kiezen? De ouder als coach. Gelegenheid voor vragen. Koffie/thee pauze.
Informatie avond Atheneum-4
Presentatie van de 4 profielen in het regulier onderwijs
Welkom.
HARTELIJK WELKOM. Ouderavond havo 3 profielkeuze
HARTELIJK WELKOM. Ouderavond havo 3 profielkeuze
HARTELIJK WELKOM. Ouderavond havo 3 profielkeuze Peter Tilman conrector havo/vwo Gerard van Gorkum decaan havo.
Voorlichting VWO 4 30 januari 2012 Joanne Duijvestijn Teamleider VWO 3,4,5 en 6.
Januari 2011 V oorlichting VWO 4 Vernieuwde Tweede Fase Joanne Duijvestijn.
1 DE OUDER ALS COACH 3 VWOOSCAR ROMERO Donderdag 7 oktober 2010.
Informatie avond Atheneum-4
Verwachtingen afspraak is afspraak we praten mét mensen en niet óver mensen de vrijblijvendheid voorbij we hebben aandacht voor elkaar we gaan voor kwaliteit.
Welkom.
Profielkeuze informatieavond
Programma Welkom & Algemene inleiding Gosse Bruinsma, teamleider Keuzebegeleiding Annemarie van der Plaat, decaan Met de mentor mee.
Ouderavond Profielkeuze 3 HAVO
4 Profielen C&M: Cultuur en Maatschappij E&M: Economie en Maatschappij
OUDERAVOND 3 VWO 9 december
Voorlichting VWO 4 3 februari 2015
Ouderavond Profielkeuze 3 VWO
Keuzebegeleiding VWO VWO 3 gaat kiezen !!!
Profielkeuze voorlichting Presentatie : M. Speetjens (Coördinator in-uitstroom/decaan)
PROFIELKEUZE, LOOPBAANORIËNTATIE & -BEGELEIDING (LOB)
VOORLICHTINGSAVOND KLAS 3 VWO PROFIELKEUZE PROFIELKEUZE Keuzebegeleiding Mentor Qompas ProfielKeuze Decaan Voorlichtingsavond Dinsdag 25 november.
Informatieavond profielkeuze vwo 3 11 november 2013.
Agenda: Welkom door Daphne Tijdpad van profielkeuze door Renske Profielen door Machiel Keuzeweb door Renske Uiteen met de mentoren Napraten.
Profielkeuze havo Schoter SG. Profielkeuze  Basisvorming  Klas 1, 2 en 3  Voor alle leerlingen gelijk  Tweede Fase  Bovenbouw havo en vwo  Keuzemogelijkheden.
2 stromen, 4 profielen N-stroom M-stroom Natuur & Techniek (N&T)
LOB 3 HAVO Schooljaar
Woensdag 8 januari 2014 Ouderavond profielkeuze 3 vwo en 3 vwo-Xtra.
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H3/A3 21 september 2015.
Keuzebegeleiding Mevrouw Annemarie van der Plaat Decaan VWO.
1 PROFIELKEUZE 4 HAVOOSCAR ROMERO 11 oktober 2011.
VOORLICHTINGSAVOND DOORSTROOM TL 4 NAAR HAVO 4 DONDERDAG 26 NOVEMBER 2015.
Informatieavond profielkeuze vwo 3 12 november 2014.
De profielkeuze op het Gymnasium Felisenum Drs. M. Kraanen (docent geschiedenis)
Hartelijk welkom Informatieve ouderavond Onderwerp profielkeuze vwo3 woensdag 27 januari.
Anouk Filius Decaan (tweetalig) vwo, havo, mavo Profielkeuze havo.
Anouk Filius Decaan (tweetalig) vwo, havo, mavo Profielkeuze vwo.
Ouderavond 3 Havo/Vwo 26 januari Programma Algemeen gedeelte en keuzeproces 19.45leerlingen uit havo 4 en vwo 4 toelichting tweede fase toelichting.
Profielkeuze in de tweede fase 8 december Even Voorstellen Janneke Aitink: 3H1,3H2 Marieke Lutjeboer: 3H1.
Profielkeuze 4 havo 17 februari Agenda opening conrector profielkeuze met de mentor in de klas.
Informatieavond 3 havo 26 augustus Decanaat begeleiding bij keuzes Jacqueline Fleer (vwo) Clemens de Lange (havo)
Januari Kiezen voor de toekomst! Kiezen voor de toekomst! 2 e fase HAVO.
Wateringse Veld College Missouri 1 ouderavond havo/vwo 3 voorlichting Tweede Fase.
LOB 3 HAVO Schooljaar Leerdoelen Ik weet welke profielen ik kan kiezen en wat ze inhouden Ik weet wat de consequenties van mijn profielkeuze.
Profielkeuze; voorlichting en begeleiding Havo onderbouw
Anouk Filius Decaan tto, atheneum, havo, mavo
Programma van deze avond
LOB 3 HAVO Schooljaar
Gymnasium Felisenum Informatieavond klas 3
Anouk Filius Decaan tto, atheneum, havo, mavo
LOB 3 Atheneum Schooljaar
Voorlichting Profielkeuze klas 3
Programma van deze avond
Profielkeuze in de tweede fase
Profielkeuze in de tweede fase
Ouderavond A3-G3 19 september 2017
Welkom op deze voorlichtingsavond
Ouderavond AG 3 2 oktober 2018.
Profielkeuze Sanne ten Haken & Bas Reuvers Decanen.
Profielkeuze avond ( uur)
Ouderavond AG 3 2 oktober 2018.
LOOPBAANORIENTATIE en BEGELEIDING
Profielkeuze.
Informatieavond keuzetraject T3
Informatieavond Profielkeuze
Transcript van de presentatie:

Profielkeuze Ouderavond 3 Havo /3 Vwo 7 februari 2012 Keuzeonderwijs: -ICT - klas 1: Websites maken met HTML, Games maken met Gamemaker, Fotobewerking, Animaties maken met Flash, LEGO Robot bouwen programmeren, Excursie ICT – klas 2 en 3: Leerlingen kunnen zich specialiseren in: Beeld en geluid, Design: webdesign,animaties, reclame, Gamedesign, Robotica, meedoen aan nationale en internationale wedstrijden, Ondersteunen van projecten op school -Sport Extra: Squash, Skaten, Tennis, Spinning, Circulatievolleybal, Flagfootball, Body Combat, KickFun, Streethockey, Wandklimmen -Dans & Drama: Acteren/Spel, Improvisatie, Streetdance, Zang- en stemvorming, Kleine voorstellingen, Samen naar dansvoorstelling en/of dramavoorstelling (Op het Actief college volgt iedere leerling het vak Drama) -Sport-extra: Bedoel je met het laatste de sportklas? Dans en drama is niet zo uitgebreid als hierboven staat. Het is meer dans en een kleine voorstelling geven.

Programma Stappen in het keuzetraject Profielen en keuzevakken Kiezen Begeleiding Keuzeonderwijs: -ICT - klas 1: Websites maken met HTML, Games maken met Gamemaker, Fotobewerking, Animaties maken met Flash, LEGO Robot bouwen programmeren, Excursie ICT – klas 2 en 3: Leerlingen kunnen zich specialiseren in: Beeld en geluid, Design: webdesign,animaties, reclame, Gamedesign, Robotica, meedoen aan nationale en internationale wedstrijden, Ondersteunen van projecten op school -Sport Extra: Squash, Skaten, Tennis, Spinning, Circulatievolleybal, Flagfootball, Body Combat, KickFun, Streethockey, Wandklimmen -Dans & Drama: Acteren/Spel, Improvisatie, Streetdance, Zang- en stemvorming, Kleine voorstellingen, Samen naar dansvoorstelling en/of dramavoorstelling (Op het Actief college volgt iedere leerling het vak Drama) -Sport-extra: Bedoel je met het laatste de sportklas? Dans en drama is niet zo uitgebreid als hierboven staat. Het is meer dans en een kleine voorstelling geven.

Stappen in keuzetraject Tekst Datum Activiteit 8 november Bezoek Hogeschool Rotterdam   20 januari Leerlingen vullen voorlopige keuze in 25 januari en 2 februari Voorlichting over profielvakken en keuzevakken 3 februari Invoeren adviezen 3e klassen 7 februari Ouderavond over profielkeuze 6 en 8 maart Gesprekken met ouders, mentor en teamleider over profielkeuze 23 maart Definitieve keuze bekend Zorg voor de leerling op het Hoeksch lyceum: Dyslectieverklaring al contact voor de vakantie Eerste maand al een dictee tijdens de Nederlandse les: leerlingen voor extra RT hulp Warme overdracht basisachool De ll. staat centraal, daar draait alles om. We proberen er voor te zorgen dat de lln. zich prettig voelen en goed begeleid worden om dat eruit te halen wat er in zit. Dat doen we met een heleboel mensen. Een heleboel lln. hebben niet al die mensen nodig, maar als er problemen zijn dan proberen dat via de juiste persoon aan te pakken. In eerste instantie is de mentor erg belangrijk. Lln. hebben een mentor waarvan ze les krijgen, maar ook een studieles en ze kunnen voor van alles bij de mentor terecht, die hen zo goed mogelijk probeert te helpen en te begeleiden. Ik had een keer 2 brugklaslln.die allebei erg veel moeite hadden met wennen. Dat komt eigenlijk nooit voor. Die lln. zagen het soms helemaal niet zitten. Afspraak was dat ze dan naar de mentor konden gaan, maar als die er niet was gingen ze naar de conciërges, die er van af wisten en die maakten dan een praatje, gaven een kopje thee en als het dan weer ging brachten ze die lln. weer naar de klas. Dan krijgen de kinderen natuurlijk van allerlei verschillende docenten les. Ook daar kun je terecht als je wil. Dan zijn ouders natuurlijk erg belangrijk. Op de basisschool liepen ouders nogal eens binnen of deden mee met allerlei activiteiten. Nu is dat toch wat verder weg en hoor je als ouders ook niet altijd alles van je kind. Vanuit school proberen we zodra er iets is contact met ouders te leggen. Dat kan zijn over resultaten, pesten, gedrag, motivatie enz. (Ik werd ingeseind dat lln. via hyves lelijke dingen over elkaar schreven en daarover is direct met ouders contact opgenomen) Wij vinden het ook prettig als u als ouder bijtijds contact opneemt als er iets is bv pesten, ook als dat onderweg naar school gebeurt of niet door lln. Van de eigen klas. Dan komen we meteen bij de teamleider, die in de volgende ring staat. Die gaat met dat soort dingen aan de slag. Hoe eerder je daar iets mee doet des te beter het is. De teamleider houdt ook absenties bij, daar kan verlof aangevraagd worden, als je eruit gestuurd wordt moet je je bij hem melden. Hij regelt alles voor alle brugklassen. Op de Hoefsmid hebben we ook een remedial teacher. Hij begeleidt lln. met dyslexie. Hij zorgt er ook voor dat er na een aantal weken een dictee bij nederlands wordt afgenomen om zo te kijken of er kinderen zijn met vermoedelijk dyslexie. Elk jaar weer blijkt toch dat er enkele lln. zijn die toch dyslectisch zijn , maar waarvan dat in de basisschoolperiode niet is vastgesteld. Lln. Met een dyslexieverklaring krijgen extra faciliteiten bv meer tijd bij een repetitie of een repetitie met groter lettertype. De remedial teacher bekijkt met de ll. wat er wenselijk is en zet dat op een kaart. De vakdocenten krijgen doorgegeven wie er dyslectisch is en waarmee ze rekening dienen te houden. Indien nodig kunnen we ook problemen met lln. Via de remedial teacher aan een orthopedagoog voorleggen. Bv. Ik heb wel eens lln. gehad waarvan uiteindelijk bleek dat ze PDD-NOS hadden, een vorm van autisme. Het is toch wel erg belangrijk dat dat wordt onderkend, anders zie je alleen maar problematisch gedrag en vaak gaat het ten koste van leerprestaties. Zo kun je zo’n ll. Natuurlijk weer zo goed mogelijk begeleiden. Een dyslexiecoach hebben we wel op het Actief College, niet op het Hoeksch Lyceum. Een vertrouwenspersoon is iemand waarbij je terecht kan als je problemen hebt, die je misschien niet zomaar aan iemand wil vertellen en waarvan je niet weet wat je er mee moet.Maar waar je wel veel last van hebt en dan kun je misschien niet goed je hoofd erbij houden op school en met je werk. Er is een mannelijke en een vrouwelijke docent waarbij je terecht kunt. Het woord vertrouwen zegt al: deze persoon mag het zonder jouw toestemming niet met een ander hebben over wat je verteld hebt. Als je samen afspreekt dat het met iemand besproken moet worden om je verder te helpen dan natuurlijk wel. Een decaan komt in de latere leerjaren om de hoek kijken om je te helpen om goede keuzes in school te maken over vakkenpakketten en profielen. Het Zorgadviesteam bestaat uit een aantal mensen die zorglln. Bespreken en bekijken hoe ze het beste begeleid kunnen worden. Rugzakbegeleiding; als iemand bep. problemen heeft kan de school een rugzak aan vragen voor extra begeleiding. Je ziet het al voor je dat iemand met een echte rugzak omloopt, maar eigenlijk is het een bedrag, we noemen dat een zak met geld, dat de school kan gebruiken voor die extra hulp. Dat kan wel eens zijn als iemand autistisch is.

Profielen en keuzevakken Algemeen deel (verplicht voor alle leerlingen) Profielvakken Profielkeuzevakken Keuzeonderwijs: -ICT - klas 1: Websites maken met HTML, Games maken met Gamemaker, Fotobewerking, Animaties maken met Flash, LEGO Robot bouwen programmeren, Excursie ICT – klas 2 en 3: Leerlingen kunnen zich specialiseren in: Beeld en geluid, Design: webdesign,animaties, reclame, Gamedesign, Robotica, meedoen aan nationale en internationale wedstrijden, Ondersteunen van projecten op school -Sport Extra: Squash, Skaten, Tennis, Spinning, Circulatievolleybal, Flagfootball, Body Combat, KickFun, Streethockey, Wandklimmen -Dans & Drama: Acteren/Spel, Improvisatie, Streetdance, Zang- en stemvorming, Kleine voorstellingen, Samen naar dansvoorstelling en/of dramavoorstelling (Op het Actief college volgt iedere leerling het vak Drama) -Sport-extra: Bedoel je met het laatste de sportklas? Dans en drama is niet zo uitgebreid als hierboven staat. Het is meer dans en een kleine voorstelling geven.

Overzicht profielkeuzes Havo Naam:   Klas: Profielkeuze Havo 4 2012-2013 Cultuur en Maatschappij Economie en Maatschappij Natuur en Gezondheid Natuur en Techniek Gemeenschappelijk Nederlands x Deel Engels Maatschappijleer Lichamelijke Opvoeding Culturele Kunstzinnige Vorming Profielvakken Geschiedenis Biologie Natuurkunde Kies Frans of Duits Economie Scheikunde Frans Wiskunde A Kies Wiskunde A of B Wiskunde B Duits Wiskunde A ( Ak verplicht ) Wiskunde B ( Na verplicht ) Profielkeuzevakken Kies één cultuurvak Kies één vak Handvaardigheid Management en Organisatie Informatica Tekenen Aardrijkskunde Kies één maatschappijvak Keuze Examenvak Kies nog één vak Bewegen Sport en Maatschappij Profielwerkstuk Loopbaanoriëntatie en begeleiding Indien blijkt dat een keuzevak onvoldoende wordt gekozen, houdt de schoolleiding zich het recht voor, om dat vak niet aan te bieden. Leerlingen en ouders zullen hiervan tijdig op de hoogte worden gesteld. Zorg voor de leerling op het Hoeksch lyceum: Dyslectieverklaring al contact voor de vakantie Eerste maand al een dictee tijdens de Nederlandse les: leerlingen voor extra RT hulp Warme overdracht basisachool De ll. staat centraal, daar draait alles om. We proberen er voor te zorgen dat de lln. zich prettig voelen en goed begeleid worden om dat eruit te halen wat er in zit. Dat doen we met een heleboel mensen. Een heleboel lln. hebben niet al die mensen nodig, maar als er problemen zijn dan proberen dat via de juiste persoon aan te pakken. In eerste instantie is de mentor erg belangrijk. Lln. hebben een mentor waarvan ze les krijgen, maar ook een studieles en ze kunnen voor van alles bij de mentor terecht, die hen zo goed mogelijk probeert te helpen en te begeleiden. Ik had een keer 2 brugklaslln.die allebei erg veel moeite hadden met wennen. Dat komt eigenlijk nooit voor. Die lln. zagen het soms helemaal niet zitten. Afspraak was dat ze dan naar de mentor konden gaan, maar als die er niet was gingen ze naar de conciërges, die er van af wisten en die maakten dan een praatje, gaven een kopje thee en als het dan weer ging brachten ze die lln. weer naar de klas. Dan krijgen de kinderen natuurlijk van allerlei verschillende docenten les. Ook daar kun je terecht als je wil. Dan zijn ouders natuurlijk erg belangrijk. Op de basisschool liepen ouders nogal eens binnen of deden mee met allerlei activiteiten. Nu is dat toch wat verder weg en hoor je als ouders ook niet altijd alles van je kind. Vanuit school proberen we zodra er iets is contact met ouders te leggen. Dat kan zijn over resultaten, pesten, gedrag, motivatie enz. (Ik werd ingeseind dat lln. via hyves lelijke dingen over elkaar schreven en daarover is direct met ouders contact opgenomen) Wij vinden het ook prettig als u als ouder bijtijds contact opneemt als er iets is bv pesten, ook als dat onderweg naar school gebeurt of niet door lln. Van de eigen klas. Dan komen we meteen bij de teamleider, die in de volgende ring staat. Die gaat met dat soort dingen aan de slag. Hoe eerder je daar iets mee doet des te beter het is. De teamleider houdt ook absenties bij, daar kan verlof aangevraagd worden, als je eruit gestuurd wordt moet je je bij hem melden. Hij regelt alles voor alle brugklassen. Op de Hoefsmid hebben we ook een remedial teacher. Hij begeleidt lln. met dyslexie. Hij zorgt er ook voor dat er na een aantal weken een dictee bij nederlands wordt afgenomen om zo te kijken of er kinderen zijn met vermoedelijk dyslexie. Elk jaar weer blijkt toch dat er enkele lln. zijn die toch dyslectisch zijn , maar waarvan dat in de basisschoolperiode niet is vastgesteld. Lln. Met een dyslexieverklaring krijgen extra faciliteiten bv meer tijd bij een repetitie of een repetitie met groter lettertype. De remedial teacher bekijkt met de ll. wat er wenselijk is en zet dat op een kaart. De vakdocenten krijgen doorgegeven wie er dyslectisch is en waarmee ze rekening dienen te houden. Indien nodig kunnen we ook problemen met lln. Via de remedial teacher aan een orthopedagoog voorleggen. Bv. Ik heb wel eens lln. gehad waarvan uiteindelijk bleek dat ze PDD-NOS hadden, een vorm van autisme. Het is toch wel erg belangrijk dat dat wordt onderkend, anders zie je alleen maar problematisch gedrag en vaak gaat het ten koste van leerprestaties. Zo kun je zo’n ll. Natuurlijk weer zo goed mogelijk begeleiden. Een dyslexiecoach hebben we wel op het Actief College, niet op het Hoeksch Lyceum. Een vertrouwenspersoon is iemand waarbij je terecht kan als je problemen hebt, die je misschien niet zomaar aan iemand wil vertellen en waarvan je niet weet wat je er mee moet.Maar waar je wel veel last van hebt en dan kun je misschien niet goed je hoofd erbij houden op school en met je werk. Er is een mannelijke en een vrouwelijke docent waarbij je terecht kunt. Het woord vertrouwen zegt al: deze persoon mag het zonder jouw toestemming niet met een ander hebben over wat je verteld hebt. Als je samen afspreekt dat het met iemand besproken moet worden om je verder te helpen dan natuurlijk wel. Een decaan komt in de latere leerjaren om de hoek kijken om je te helpen om goede keuzes in school te maken over vakkenpakketten en profielen. Het Zorgadviesteam bestaat uit een aantal mensen die zorglln. Bespreken en bekijken hoe ze het beste begeleid kunnen worden. Rugzakbegeleiding; als iemand bep. problemen heeft kan de school een rugzak aan vragen voor extra begeleiding. Je ziet het al voor je dat iemand met een echte rugzak omloopt, maar eigenlijk is het een bedrag, we noemen dat een zak met geld, dat de school kan gebruiken voor die extra hulp. Dat kan wel eens zijn als iemand autistisch is.

Overzicht profielkeuzes Atheneum Naam   Klas: Profielkeuze Atheneum 4 2012-2013 Cultuur en Maatschappij Economie en Maatschappij Natuur en Gezondheid Natuur en Techniek Gemeenschappelijk Nederlands x Deel Engels Maatschappijleer Lichamelijke Opvoeding Culturele Kunstzinnige Vorming Algemene Natuur Wetenschappen Kies Frans of Duits Frans Duits Profielvakken Geschiedenis Biologie Natuurkunde Kies wiskunde A of C Economie Scheikunde Wiskunde A Kies Wiskunde A of B Wiskunde B Wiskunde C Wiskunde A ( Ak verplicht ) Wiskunde B ( Na verplicht ) Profielkeuzevakken Kies één cultuurvak Kies één vak Handvaardigheid Management en Organisatie Informatica Tekenen Aardrijkskunde Filosofie Kies één maatschappijvak Keuze Examenvak Kies nog één vak Profielwerkstuk Loopbaanoriëntatie en begeleiding Indien blijkt dat een keuzevak onvoldoende wordt gekozen, houdt de schoolleiding zich het recht voor, om dat vak niet aan te bieden. Leerlingen en ouders zullen hiervan tijdig op de hoogte worden gesteld. Zorg voor de leerling op het Hoeksch lyceum: Dyslectieverklaring al contact voor de vakantie Eerste maand al een dictee tijdens de Nederlandse les: leerlingen voor extra RT hulp Warme overdracht basisachool De ll. staat centraal, daar draait alles om. We proberen er voor te zorgen dat de lln. zich prettig voelen en goed begeleid worden om dat eruit te halen wat er in zit. Dat doen we met een heleboel mensen. Een heleboel lln. hebben niet al die mensen nodig, maar als er problemen zijn dan proberen dat via de juiste persoon aan te pakken. In eerste instantie is de mentor erg belangrijk. Lln. hebben een mentor waarvan ze les krijgen, maar ook een studieles en ze kunnen voor van alles bij de mentor terecht, die hen zo goed mogelijk probeert te helpen en te begeleiden. Ik had een keer 2 brugklaslln.die allebei erg veel moeite hadden met wennen. Dat komt eigenlijk nooit voor. Die lln. zagen het soms helemaal niet zitten. Afspraak was dat ze dan naar de mentor konden gaan, maar als die er niet was gingen ze naar de conciërges, die er van af wisten en die maakten dan een praatje, gaven een kopje thee en als het dan weer ging brachten ze die lln. weer naar de klas. Dan krijgen de kinderen natuurlijk van allerlei verschillende docenten les. Ook daar kun je terecht als je wil. Dan zijn ouders natuurlijk erg belangrijk. Op de basisschool liepen ouders nogal eens binnen of deden mee met allerlei activiteiten. Nu is dat toch wat verder weg en hoor je als ouders ook niet altijd alles van je kind. Vanuit school proberen we zodra er iets is contact met ouders te leggen. Dat kan zijn over resultaten, pesten, gedrag, motivatie enz. (Ik werd ingeseind dat lln. via hyves lelijke dingen over elkaar schreven en daarover is direct met ouders contact opgenomen) Wij vinden het ook prettig als u als ouder bijtijds contact opneemt als er iets is bv pesten, ook als dat onderweg naar school gebeurt of niet door lln. Van de eigen klas. Dan komen we meteen bij de teamleider, die in de volgende ring staat. Die gaat met dat soort dingen aan de slag. Hoe eerder je daar iets mee doet des te beter het is. De teamleider houdt ook absenties bij, daar kan verlof aangevraagd worden, als je eruit gestuurd wordt moet je je bij hem melden. Hij regelt alles voor alle brugklassen. Op de Hoefsmid hebben we ook een remedial teacher. Hij begeleidt lln. met dyslexie. Hij zorgt er ook voor dat er na een aantal weken een dictee bij nederlands wordt afgenomen om zo te kijken of er kinderen zijn met vermoedelijk dyslexie. Elk jaar weer blijkt toch dat er enkele lln. zijn die toch dyslectisch zijn , maar waarvan dat in de basisschoolperiode niet is vastgesteld. Lln. Met een dyslexieverklaring krijgen extra faciliteiten bv meer tijd bij een repetitie of een repetitie met groter lettertype. De remedial teacher bekijkt met de ll. wat er wenselijk is en zet dat op een kaart. De vakdocenten krijgen doorgegeven wie er dyslectisch is en waarmee ze rekening dienen te houden. Indien nodig kunnen we ook problemen met lln. Via de remedial teacher aan een orthopedagoog voorleggen. Bv. Ik heb wel eens lln. gehad waarvan uiteindelijk bleek dat ze PDD-NOS hadden, een vorm van autisme. Het is toch wel erg belangrijk dat dat wordt onderkend, anders zie je alleen maar problematisch gedrag en vaak gaat het ten koste van leerprestaties. Zo kun je zo’n ll. Natuurlijk weer zo goed mogelijk begeleiden. Een dyslexiecoach hebben we wel op het Actief College, niet op het Hoeksch Lyceum. Een vertrouwenspersoon is iemand waarbij je terecht kan als je problemen hebt, die je misschien niet zomaar aan iemand wil vertellen en waarvan je niet weet wat je er mee moet.Maar waar je wel veel last van hebt en dan kun je misschien niet goed je hoofd erbij houden op school en met je werk. Er is een mannelijke en een vrouwelijke docent waarbij je terecht kunt. Het woord vertrouwen zegt al: deze persoon mag het zonder jouw toestemming niet met een ander hebben over wat je verteld hebt. Als je samen afspreekt dat het met iemand besproken moet worden om je verder te helpen dan natuurlijk wel. Een decaan komt in de latere leerjaren om de hoek kijken om je te helpen om goede keuzes in school te maken over vakkenpakketten en profielen. Het Zorgadviesteam bestaat uit een aantal mensen die zorglln. Bespreken en bekijken hoe ze het beste begeleid kunnen worden. Rugzakbegeleiding; als iemand bep. problemen heeft kan de school een rugzak aan vragen voor extra begeleiding. Je ziet het al voor je dat iemand met een echte rugzak omloopt, maar eigenlijk is het een bedrag, we noemen dat een zak met geld, dat de school kan gebruiken voor die extra hulp. Dat kan wel eens zijn als iemand autistisch is.

Overzicht profielkeuzes Gymnasium Naam:   Klas: Profielkeuze Gymnasium 4 2012-2013 Cultuur en Maatschappij Economie en Maatschappij Natuur en Gezondheid Natuur en Techniek Gemeenschappelijk Nederlands x Deel Engels Maatschappijleer Lichamelijke Opvoeding Klassieke Culturele Vorming Algemene Natuur Wetenschappen Kies Grieks of Latijn Grieks Latijn Profielvakken Geschiedenis Biologie Natuurkunde Kies wiskunde A of C Economie Scheikunde Wiskunde A Kies Wiskunde A of B Wiskunde B Wiskunde C Wiskunde A ( Ak verplicht ) Wiskunde B ( Na verplicht ) Profielkeuzevakken Kies één cultuurvak Kies één vak Handvaardigheid Management en Organisatie Informatica Tekenen Aardrijkskunde Filosofie Kies één maatschappijvak Keuze Examenvak Kies nog één vak Duits Frans Profielwerkstuk Loopbaanoriëntatie en begeleiding Indien blijkt dat een keuzevak onvoldoende wordt gekozen, houdt de schoolleiding zich het recht voor, om dat vak niet aan te bieden. Leerlingen en ouders zullen hiervan tijdig op de hoogte worden gesteld. Zorg voor de leerling op het Hoeksch lyceum: Dyslectieverklaring al contact voor de vakantie Eerste maand al een dictee tijdens de Nederlandse les: leerlingen voor extra RT hulp Warme overdracht basisachool De ll. staat centraal, daar draait alles om. We proberen er voor te zorgen dat de lln. zich prettig voelen en goed begeleid worden om dat eruit te halen wat er in zit. Dat doen we met een heleboel mensen. Een heleboel lln. hebben niet al die mensen nodig, maar als er problemen zijn dan proberen dat via de juiste persoon aan te pakken. In eerste instantie is de mentor erg belangrijk. Lln. hebben een mentor waarvan ze les krijgen, maar ook een studieles en ze kunnen voor van alles bij de mentor terecht, die hen zo goed mogelijk probeert te helpen en te begeleiden. Ik had een keer 2 brugklaslln.die allebei erg veel moeite hadden met wennen. Dat komt eigenlijk nooit voor. Die lln. zagen het soms helemaal niet zitten. Afspraak was dat ze dan naar de mentor konden gaan, maar als die er niet was gingen ze naar de conciërges, die er van af wisten en die maakten dan een praatje, gaven een kopje thee en als het dan weer ging brachten ze die lln. weer naar de klas. Dan krijgen de kinderen natuurlijk van allerlei verschillende docenten les. Ook daar kun je terecht als je wil. Dan zijn ouders natuurlijk erg belangrijk. Op de basisschool liepen ouders nogal eens binnen of deden mee met allerlei activiteiten. Nu is dat toch wat verder weg en hoor je als ouders ook niet altijd alles van je kind. Vanuit school proberen we zodra er iets is contact met ouders te leggen. Dat kan zijn over resultaten, pesten, gedrag, motivatie enz. (Ik werd ingeseind dat lln. via hyves lelijke dingen over elkaar schreven en daarover is direct met ouders contact opgenomen) Wij vinden het ook prettig als u als ouder bijtijds contact opneemt als er iets is bv pesten, ook als dat onderweg naar school gebeurt of niet door lln. Van de eigen klas. Dan komen we meteen bij de teamleider, die in de volgende ring staat. Die gaat met dat soort dingen aan de slag. Hoe eerder je daar iets mee doet des te beter het is. De teamleider houdt ook absenties bij, daar kan verlof aangevraagd worden, als je eruit gestuurd wordt moet je je bij hem melden. Hij regelt alles voor alle brugklassen. Op de Hoefsmid hebben we ook een remedial teacher. Hij begeleidt lln. met dyslexie. Hij zorgt er ook voor dat er na een aantal weken een dictee bij nederlands wordt afgenomen om zo te kijken of er kinderen zijn met vermoedelijk dyslexie. Elk jaar weer blijkt toch dat er enkele lln. zijn die toch dyslectisch zijn , maar waarvan dat in de basisschoolperiode niet is vastgesteld. Lln. Met een dyslexieverklaring krijgen extra faciliteiten bv meer tijd bij een repetitie of een repetitie met groter lettertype. De remedial teacher bekijkt met de ll. wat er wenselijk is en zet dat op een kaart. De vakdocenten krijgen doorgegeven wie er dyslectisch is en waarmee ze rekening dienen te houden. Indien nodig kunnen we ook problemen met lln. Via de remedial teacher aan een orthopedagoog voorleggen. Bv. Ik heb wel eens lln. gehad waarvan uiteindelijk bleek dat ze PDD-NOS hadden, een vorm van autisme. Het is toch wel erg belangrijk dat dat wordt onderkend, anders zie je alleen maar problematisch gedrag en vaak gaat het ten koste van leerprestaties. Zo kun je zo’n ll. Natuurlijk weer zo goed mogelijk begeleiden. Een dyslexiecoach hebben we wel op het Actief College, niet op het Hoeksch Lyceum. Een vertrouwenspersoon is iemand waarbij je terecht kan als je problemen hebt, die je misschien niet zomaar aan iemand wil vertellen en waarvan je niet weet wat je er mee moet.Maar waar je wel veel last van hebt en dan kun je misschien niet goed je hoofd erbij houden op school en met je werk. Er is een mannelijke en een vrouwelijke docent waarbij je terecht kunt. Het woord vertrouwen zegt al: deze persoon mag het zonder jouw toestemming niet met een ander hebben over wat je verteld hebt. Als je samen afspreekt dat het met iemand besproken moet worden om je verder te helpen dan natuurlijk wel. Een decaan komt in de latere leerjaren om de hoek kijken om je te helpen om goede keuzes in school te maken over vakkenpakketten en profielen. Het Zorgadviesteam bestaat uit een aantal mensen die zorglln. Bespreken en bekijken hoe ze het beste begeleid kunnen worden. Rugzakbegeleiding; als iemand bep. problemen heeft kan de school een rugzak aan vragen voor extra begeleiding. Je ziet het al voor je dat iemand met een echte rugzak omloopt, maar eigenlijk is het een bedrag, we noemen dat een zak met geld, dat de school kan gebruiken voor die extra hulp. Dat kan wel eens zijn als iemand autistisch is.

Kiezen Interesse van leerling Capaciteiten van leerling: Behaalde schoolresultaten Adviezen van vakdocenten Testresultaten Keuzeonderwijs: -ICT - klas 1: Websites maken met HTML, Games maken met Gamemaker, Fotobewerking, Animaties maken met Flash, LEGO Robot bouwen programmeren, Excursie ICT – klas 2 en 3: Leerlingen kunnen zich specialiseren in: Beeld en geluid, Design: webdesign,animaties, reclame, Gamedesign, Robotica, meedoen aan nationale en internationale wedstrijden, Ondersteunen van projecten op school -Sport Extra: Squash, Skaten, Tennis, Spinning, Circulatievolleybal, Flagfootball, Body Combat, KickFun, Streethockey, Wandklimmen -Dans & Drama: Acteren/Spel, Improvisatie, Streetdance, Zang- en stemvorming, Kleine voorstellingen, Samen naar dansvoorstelling en/of dramavoorstelling (Op het Actief college volgt iedere leerling het vak Drama) -Sport-extra: Bedoel je met het laatste de sportklas? Dans en drama is niet zo uitgebreid als hierboven staat. Het is meer dans en een kleine voorstelling geven.

Kiezen Onderzoek naar opleidingen Onderzoek naar beroepenveld Haalbaarheid beoordelen Keuzeonderwijs: -ICT - klas 1: Websites maken met HTML, Games maken met Gamemaker, Fotobewerking, Animaties maken met Flash, LEGO Robot bouwen programmeren, Excursie ICT – klas 2 en 3: Leerlingen kunnen zich specialiseren in: Beeld en geluid, Design: webdesign,animaties, reclame, Gamedesign, Robotica, meedoen aan nationale en internationale wedstrijden, Ondersteunen van projecten op school -Sport Extra: Squash, Skaten, Tennis, Spinning, Circulatievolleybal, Flagfootball, Body Combat, KickFun, Streethockey, Wandklimmen -Dans & Drama: Acteren/Spel, Improvisatie, Streetdance, Zang- en stemvorming, Kleine voorstellingen, Samen naar dansvoorstelling en/of dramavoorstelling (Op het Actief college volgt iedere leerling het vak Drama) -Sport-extra: Bedoel je met het laatste de sportklas? Dans en drama is niet zo uitgebreid als hierboven staat. Het is meer dans en een kleine voorstelling geven.

Informatie www.studiekeuze123.nl Website Hoeksch Lyceum (hier staat o.a. informatie over profielen en doorstroomeisen) Folders Optie Keuzeonderwijs: -ICT - klas 1: Websites maken met HTML, Games maken met Gamemaker, Fotobewerking, Animaties maken met Flash, LEGO Robot bouwen programmeren, Excursie ICT – klas 2 en 3: Leerlingen kunnen zich specialiseren in: Beeld en geluid, Design: webdesign,animaties, reclame, Gamedesign, Robotica, meedoen aan nationale en internationale wedstrijden, Ondersteunen van projecten op school -Sport Extra: Squash, Skaten, Tennis, Spinning, Circulatievolleybal, Flagfootball, Body Combat, KickFun, Streethockey, Wandklimmen -Dans & Drama: Acteren/Spel, Improvisatie, Streetdance, Zang- en stemvorming, Kleine voorstellingen, Samen naar dansvoorstelling en/of dramavoorstelling (Op het Actief college volgt iedere leerling het vak Drama) -Sport-extra: Bedoel je met het laatste de sportklas? Dans en drama is niet zo uitgebreid als hierboven staat. Het is meer dans en een kleine voorstelling geven.

Begeleiding Studieles Voorlichtingslessen Studieloopbaangesprekken Keuzeonderwijs: -ICT - klas 1: Websites maken met HTML, Games maken met Gamemaker, Fotobewerking, Animaties maken met Flash, LEGO Robot bouwen programmeren, Excursie ICT – klas 2 en 3: Leerlingen kunnen zich specialiseren in: Beeld en geluid, Design: webdesign,animaties, reclame, Gamedesign, Robotica, meedoen aan nationale en internationale wedstrijden, Ondersteunen van projecten op school -Sport Extra: Squash, Skaten, Tennis, Spinning, Circulatievolleybal, Flagfootball, Body Combat, KickFun, Streethockey, Wandklimmen -Dans & Drama: Acteren/Spel, Improvisatie, Streetdance, Zang- en stemvorming, Kleine voorstellingen, Samen naar dansvoorstelling en/of dramavoorstelling (Op het Actief college volgt iedere leerling het vak Drama) -Sport-extra: Bedoel je met het laatste de sportklas? Dans en drama is niet zo uitgebreid als hierboven staat. Het is meer dans en een kleine voorstelling geven.

Begeleiding Adviesgesprekken met ouders Doorverwijzing (op verzoek) naar bureau voor studieloopbaanbegeleiding Keuzeonderwijs: -ICT - klas 1: Websites maken met HTML, Games maken met Gamemaker, Fotobewerking, Animaties maken met Flash, LEGO Robot bouwen programmeren, Excursie ICT – klas 2 en 3: Leerlingen kunnen zich specialiseren in: Beeld en geluid, Design: webdesign,animaties, reclame, Gamedesign, Robotica, meedoen aan nationale en internationale wedstrijden, Ondersteunen van projecten op school -Sport Extra: Squash, Skaten, Tennis, Spinning, Circulatievolleybal, Flagfootball, Body Combat, KickFun, Streethockey, Wandklimmen -Dans & Drama: Acteren/Spel, Improvisatie, Streetdance, Zang- en stemvorming, Kleine voorstellingen, Samen naar dansvoorstelling en/of dramavoorstelling (Op het Actief college volgt iedere leerling het vak Drama) -Sport-extra: Bedoel je met het laatste de sportklas? Dans en drama is niet zo uitgebreid als hierboven staat. Het is meer dans en een kleine voorstelling geven.

Let op! Studies met loting en aanvullende eisen (bijvoorbeeld reken/taaltoets bij PABO) Doorstroom van Havo naar Vwo Doorstroom HBO-propaedeuse naar WO Keuzeonderwijs: -ICT - klas 1: Websites maken met HTML, Games maken met Gamemaker, Fotobewerking, Animaties maken met Flash, LEGO Robot bouwen programmeren, Excursie ICT – klas 2 en 3: Leerlingen kunnen zich specialiseren in: Beeld en geluid, Design: webdesign,animaties, reclame, Gamedesign, Robotica, meedoen aan nationale en internationale wedstrijden, Ondersteunen van projecten op school -Sport Extra: Squash, Skaten, Tennis, Spinning, Circulatievolleybal, Flagfootball, Body Combat, KickFun, Streethockey, Wandklimmen -Dans & Drama: Acteren/Spel, Improvisatie, Streetdance, Zang- en stemvorming, Kleine voorstellingen, Samen naar dansvoorstelling en/of dramavoorstelling (Op het Actief college volgt iedere leerling het vak Drama) -Sport-extra: Bedoel je met het laatste de sportklas? Dans en drama is niet zo uitgebreid als hierboven staat. Het is meer dans en een kleine voorstelling geven.

Wat als? het gekozen vak toch tegenvalt? het gekozen profiel tegenvalt? ik de keuze na 23 maart toch nog wil veranderen? Ik niet voldoe aan de overgangsnormen voor het gekozen profiel? Keuzeonderwijs: -ICT - klas 1: Websites maken met HTML, Games maken met Gamemaker, Fotobewerking, Animaties maken met Flash, LEGO Robot bouwen programmeren, Excursie ICT – klas 2 en 3: Leerlingen kunnen zich specialiseren in: Beeld en geluid, Design: webdesign,animaties, reclame, Gamedesign, Robotica, meedoen aan nationale en internationale wedstrijden, Ondersteunen van projecten op school -Sport Extra: Squash, Skaten, Tennis, Spinning, Circulatievolleybal, Flagfootball, Body Combat, KickFun, Streethockey, Wandklimmen -Dans & Drama: Acteren/Spel, Improvisatie, Streetdance, Zang- en stemvorming, Kleine voorstellingen, Samen naar dansvoorstelling en/of dramavoorstelling (Op het Actief college volgt iedere leerling het vak Drama) -Sport-extra: Bedoel je met het laatste de sportklas? Dans en drama is niet zo uitgebreid als hierboven staat. Het is meer dans en een kleine voorstelling geven.

Overgangsrichtlijnen 3HV - 4HV gemiddeld voldoende voor CE-vakken. maximaal 2 tekorten in twee CE-vakken en maximaal 4 tekorten in alle vakken Keuzeonderwijs: -ICT - klas 1: Websites maken met HTML, Games maken met Gamemaker, Fotobewerking, Animaties maken met Flash, LEGO Robot bouwen programmeren, Excursie ICT – klas 2 en 3: Leerlingen kunnen zich specialiseren in: Beeld en geluid, Design: webdesign,animaties, reclame, Gamedesign, Robotica, meedoen aan nationale en internationale wedstrijden, Ondersteunen van projecten op school -Sport Extra: Squash, Skaten, Tennis, Spinning, Circulatievolleybal, Flagfootball, Body Combat, KickFun, Streethockey, Wandklimmen -Dans & Drama: Acteren/Spel, Improvisatie, Streetdance, Zang- en stemvorming, Kleine voorstellingen, Samen naar dansvoorstelling en/of dramavoorstelling (Op het Actief college volgt iedere leerling het vak Drama) -Sport-extra: Bedoel je met het laatste de sportklas? Dans en drama is niet zo uitgebreid als hierboven staat. Het is meer dans en een kleine voorstelling geven.

Overgangsrichtlijnen 3HV - 4HV slechts één vijf in de vakken Nederlands, Engels en Wiskunde. Een leerling die kiest voor het profiel NG of NT moet voor elk van de vakken Wiskunde, Natuurkunde en Scheikunde een voldoende hebben. Keuzeonderwijs: -ICT - klas 1: Websites maken met HTML, Games maken met Gamemaker, Fotobewerking, Animaties maken met Flash, LEGO Robot bouwen programmeren, Excursie ICT – klas 2 en 3: Leerlingen kunnen zich specialiseren in: Beeld en geluid, Design: webdesign,animaties, reclame, Gamedesign, Robotica, meedoen aan nationale en internationale wedstrijden, Ondersteunen van projecten op school -Sport Extra: Squash, Skaten, Tennis, Spinning, Circulatievolleybal, Flagfootball, Body Combat, KickFun, Streethockey, Wandklimmen -Dans & Drama: Acteren/Spel, Improvisatie, Streetdance, Zang- en stemvorming, Kleine voorstellingen, Samen naar dansvoorstelling en/of dramavoorstelling (Op het Actief college volgt iedere leerling het vak Drama) -Sport-extra: Bedoel je met het laatste de sportklas? Dans en drama is niet zo uitgebreid als hierboven staat. Het is meer dans en een kleine voorstelling geven.

Bedankt voor uw aandacht Heeft u nog vragen? Vragen die u nog had Liefst antwoord door middel van filmpjes met leerlingen Heeft u nog vragen?