Social media & Google Ferdy Wolthuizen. Agenda Google 2 Afsluiting 3 3 Social Media 3 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inleiding Youtube Google Overname Adverteermodel Viral Video Zoekmachine Picasaweb KPN Videosite Inleiding Presentatie waarover?
Advertisements

Zoekmachine optimalisatie websites VNU Exh.
SEO Social Media. Facebook  Zorg voor activiteit op je pagina (likes, shares & reacties)  Verwerk je keywords in je infopagina en met name in het over.
Op zoek naar meer klanten voor uw webwinkel? Francine van Dierendonck Marketing Directeur eBay & Marktplaats 17 januari 2008.
Workshop Zoekmachine optimalisatie workshop internet marketing
Welk effect heeft uw Website? Gerard Duursma Online Marketeer linkedin.com/in/bonopoly.
Omzet genereren via Internet
21 januari 2013 door: Henk-Jan Workshop Social Media.
1. Introductie 2. Voor wie? 3. Productomschrijving 4. Wat levert het op? 5. Wat kunt u verwachten? 6. Voordelen Waarvoor Werken aan populariteit Fundering.
Soorten bedrijven & hoofdzuilen internetmarketing
Sociale Netwerksites Summerschool Social Media – Augustus 2010.
ROI Driven Internet Marketing Strategies Joris Toonders.
Internettoepassingen waarmee we niet (zo) bekend zijn
Social Media én 50 Plus? Presentatie kunt u vinden op Frits Veenstra | november 2011.
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Weblogs en Wiki’s (in het onderwijs) Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 13 januari 2005.
1 realtime & social: blogs & tweets Jeroen Bosman VOGIN, Wageningen, 16 mei 2013.
1 Weblogs, RSS en tweets zoeken Jeroen Bosman VOGIN, 20 mei 2010 Wageningen.
1 RSS, weblogs en tweets zoeken Jeroen Bosman VOGIN, 23 november 2009 Wageningen.
SEO Tools.
3 factoren die de Google Ranking bepalen 1. Pagerank 3 factoren die de Ranking bepalen: “ Goede content “ 2. Duur op website + social media knoppen 3.
Wauw!!! Google Panda update WAUW !!!!. Google Panda update Plots geen bezoekers en/of omzet meer? In de US had deze update een impact op bijna 12% van.
Hoe werkt een zoekmachine?. In feite als een gewone browser Zoekmachine discrimineert niet; álles wat geïndexeerd mag worden, wordt geïndexeerd Ranking.
1 realtime and social: blogs & tweets, FB & G+ Jeroen Bosman VOGIN, 17 november 2011 Wageningen.
ClearSense the first choice in local search and advertising.
Preconference 'Weblogs in het onderwijs' Sybilla Poortman Gerard Bierens Pierre Gorissen 15 november 2005.
Welkom bij het Executive Programma.
 Wat is SEA  Waarom SEA  Kwaliteitsscore  Google netwerk  Inhoudsnetwerk  First/Last Cookie Count  Vragen  Stelling.
Samen met Schuttevaer Omzet scoren met Google Welkom op de workshop Koersen op uw doelgroep!
Meer bekendheid via je Website
Rendement uit online.. Link naar nieuwe profibus website, staat nog niet echt live.
Minor Digital Marketing Niels Knoop & Marijn van Reeuwijk
Succesvolle websites Van bezoekers naar klanten. Hoe succesvol is uw website?
Webmaster ToolsWebmaster Tools Google Webmaster Tools Gedetailleerde rapporten over uw pagina's in Google. Weet wat google van u vind! Ontdek.
Webpromotie & SEO copywriting. Zoekmachines Slechts één zoekmachine van belang: Google Marktaandeel Google in het de westerse wereld:
realtime & social: blogs & tweets
September Linkbuilding anno 2011  Interessante websites vinden voor linkbuilding.linkbuilding  Bloggen altijd goed voor je linkbuilding strategie.
Social Media Fleur van Scharenburg 1. Opzet voor vanavond Snelcursus Social Media Social Media gebruiken 2.
Webintense Biedt; Een Totaal Oplossing Zonder investering Zonder koopverplichting.
Het community platform bestaat net als een winkelstraat of (vak)beurs uit belevingsvolle en inspirerende bedrijfspresentaties.
DIGITAL ANALYTICS TOOLS. 2 DIGITALE MEDIA - METEN.
Inhoud Presentatie 1. Probleemstelling onderzoek 2. Wat is een search engine? 3. Geschiedenis van search engines 4. Hoe werkt een search engine? 5. Welke.
Wat is Social Media? Verzamelnaam voor alle internet toepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te delen: Tekst (nieuws, artikelen)
Online marketing Expert (in een week)
HOM - COM Ledenvergadering 21 / 06 / Efficiënt en Onderzoek van 2007 en bevestigd in 2010 Slechts 1 op 3 van de s wordt gelezen 9 tips.
Social Media 1 maart 2011 Vissen in je netwerkvijver.
Training voorbeeld voor
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 4. Social Media I.
Dennis Nederlof Tom Hagemans Roy Selbach. SEO Search Engine Optimization.
Sessie 3: Je bent wat je publiceert 1. Programma De kracht van weblogs Praktijkoefening: Zelf een weblog maken met Blogger Wat kan ik ermee? 2.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
Basics SERP = Search Engine Results Page Betaalde resultaten = SEA Natuurlijke resultaten = SEO Search Engine Optimization SEO is een lange termijn verhaal.
Verbeter de vindbaarheid van je verenigingswebsite Samantha van der Werf.
5 praktische tips voor een betere vindbaarheid van uw bakkerij.
SEO Kateryna Glushak en Saartje Van Broeckhoven. Wat?  Search Engine Optimization  Zoekmachineoptimalisatie  Techniek om website hoger te laten scoren.
Agenda Wie ben ik? Redkiwi Online marketing In de diepte: SEO.
Online Marketing Plan Search Engine Optimalisation OW 3.
Online Marketing Plan Search Engine Advertising (SEA) OW 3.
SEO en SEA Uw website bovenaan in Google! 24 april 2008.
Maak je website beter vindbaar!
SEO Hoger in Google.
Digitale tools: SlideShare
Uw website bovenaan in Google!
‘Boost je Business met LinkedIn’
Beginnen met SEO SEO webinar Alon Bromet & Robbert Kleijwegt
Online Marketing Basis
Online Marketing voor het MBO
Marketing en zoekmachines
Het internet als reclamemedium
Transcript van de presentatie:

Social media & Google Ferdy Wolthuizen

Agenda Google 2 Afsluiting 3 3 Social Media 3 1

SOCIAL MEDIA Zoeken via.. 3 1

Media consumptie • 2x zoveel mensen gaan on-line om te “socializen” dan voor voor het doen zaken of aankopen • slechts 19% van de internetters heeft Sales als doel • 33% gaat on-line om aankopen te doen

Social media ? Wiki’s Blogs Photo-sharing Video-sharing Social network Business network Search Engine SOCIAL MEDIA: “on-line platformen waar gebruikers, zonder tussenkomst van professionele redactie, de inhoud verzorgen” Het Internet: # Pagina’s: # Woorden:

Blogs •Weblog •website waarop regelmatig.. •nieuwe bijdragen verschijnen •In omgekeerde chronologische volgorde (meest recente bovenaan) • Hyves, etc. •Twitter •Micro-blog site met 7 miljoen gebruikers •40% tussen 35 – 49 jaar •Tweet = tekstbericht 140 karakters •“What are you doing-thinking-liking now ?” •Twitter heeft alleen zin i.g.v.: •Voldoende “Followers” •Regelmatig interessante tweets Magazine: Auteur: Hoofdpersoon: Uitgever:

Business network site •Meest populaire network site voor business professionals •Kengetallen: •50+ miljoen users in 200 landen •>1 miljoen users in Nederland •Gem. Leeftijd = 41 jaar •15 jaar werkervaring •Users profiteren van elkaars zakelijk netwerk: •Onderhouden netwerk •Introductie via connectie •Plaatsen en vinden van banen •Discussie via “groups”: •“Hexspoor Support Center Group” 5 handshakes away from the US president ?

Social media •Social Media revolutie ? •96% van 35 jaar en jonger zit op sociale netwerken •78% gelooft wat sociale media connecties aanraden •Radio had na 38 jaar 50 miljoen luisteraars •Facebook had na 9 maanden 100 miljoen gebruikers •1,5 miljoen stukjes nieuwe Facebook content per dag..

Search engines •Search Engine: •Tool om World Wide Web te doorzoeken •Meestal via complexe algoritme •Google, Yahoo, Bing, Lycos •Google: •“Google” typefout “Googol” ( ) •> 200 mln zoekacties per dag •~50% buiten de US •zoekmogelijkheden: •Internet •Afbeeldingen & Video’s •Maps •Boeken •Real-time search (Twitter, Facebook,..)

Google Boeken •Google Boeken: •Doorzoeken van boek-inhoud op zoektermen •Gratis service voor uitgevers •~ 7 miljoen boeken on-line •Hoe werkt het ? 1.Meld je aan voor Google Partnerprogramma 2.Afstemming welk gedeelte zichtbaar is (bv. 20%) 3.Lever boeken aan als hardcopy of pdf 4.Google scant en plaatst boeken on-line •Voordelen •Vergelijking boek-inhoud met zoekopdrachten •Gebruikers kunnen beperkt # pagina’s inzien •Links naar website waar boek besteld kan worden

Google Boeken samenvatting aanbieders

Google Boeken scan van hardcopy

Gevonden worden via.. GOOGLE 2

Gevonden worden Search Engine

Zoekscherm

Zoekresultaten 1,200,000 resultaten !

Zoekresultaten •Waar kijkt user naar ? •Top resultaten (sponsored + natural) •1e verticale betaalde link •Welk resultaat wordt aangeklikt ? •42% users klikt op 1e resultaat •8% klikt op 2e resultaat •Welk pagina wordt bekeken ? •75% kijkt niet verder dan pagina

SPONSORED LINKS (SEA) SPONSORED LINKS (SEA: Search Engine Advertising) NATURAL LINKS (SEO: Search Engine Optimization) Zoekresultaten

•Search Engine Optimization •Optimaliseren vindbaarheid door zoekmachines •Zoektermen zo organiseren dat je op 1e pagina verschijnt •2 methoden: •Off page optimization: externe links naar je website •On page optimization: inhoud eigen website •Google Pagerank •Vernoemd naar oprichter Larry Page •Rapportcijfer tussen •Hoogste rank in NL = 8, zoals: UVA.nl •“Search Engine Optimization”: het verbeteren van je pagerank Search Engine Optimization

•Off-page optimization •Aantal keer dat je gelinkt wordt •Links van relevante pagina (zelfde categorie) •Link van pagina met hoge pagerank •Bij voorkeur: link van een pagina zonder teruglinken Search Engine Optimization PR=3t PR=6 PR=7 PR=3t PR=3t eigenwebsite

•On- page optimization •URL code: beter dan •Broncode moet schoon zijn en voldoen aan w3c, zodat Google makkelijk je site kan doorzoeken •Zoekwoorden op pagina: •Paginatitel •Headings •Tekst in bold of italic •Meta tekst: •Meta – omschrijving (50 woorden) •Meta – zoekwoorden Search Engine Optimization

Zoekwoorden in titel van pagina Zoekwoorden URL van pagina Zoekwoorden header (h1/h2/h3) van pagina Zoekwoorden in de hoofdtekst Zoekwoorden in de vetgedrukte tekst

SPONSORED LINKS (SEA) SPONSORED LINKS (SEA = Search Engine Advertising) Search Engine Advertising

Zoekers Informatie/producten/diensten Zoekgedrag Zoektermen BetaaldOnbetaald opbouwen van kennis van zoektermen en zoekgedrag optimaliseren van de website met de juiste zoektermen Website Search Engine Advertising

Informatie/producten/diensten Zoekgedrag Zoektermen BetaaldOnbetaald Zoekers Search Engine Advertising Website

GOOGLE ADWORDS

•Google Adwords: •Voor adverteerders die op efficiënte wijze een geschikt publiek willen bereiken. •Adverteerders kiezen hun eigen trefwoorden en betalen alleen als klanten hun advertenties aanklikken. •Mogelijkheden: •Bieden op lose zoektermen of combinaties •Per regio •Taal-afhankelijk •Over bepaalde periode •Tegen vastgesteld budget Adwords

GOOGLE ANALYTICS

•Google Analytics: •Geeft inzicht in website verkeer & marketingeffect •Terugkoppeling resultaten van Adwords campagne: •Trekt u meer bezoekers naar uw website? •Welke pagina’s worden het vaakst bezocht? •Via welke kanalen komen ze binnen •Of ze op één van uw advertenties hebben geklikt •Zelfs mogelijk om kosten per verkoop te monitoren Analytics

nieuwsbrief

- Hoe komen bezoekers op mijn site terecht? - Op welke sites word ik doorverwezen?

Welke pagina’s van mijn website worden het meest bezocht?

Waar zitten mijn klanten/lezers/ geïnteresseerden?

• Wat zijn de resultaten als ik een Google AdWords-campagne heb opgestart? • Heeft mijn campagne succes gehad?

CASE: BOUWMARKT

•Introductie: •Belangrijke speler met winkels in Benelux •Doel : •Verhoging on-line visibility regio België •Doel is meer bezoekers in de winkels bv. door “tool-tips” of “how-to-guide” •Uitdaging: •Resultaat is lastig te meten -> aankoop is off-line •Beperkt budget & resources •URL is niet maar •kostencontrole via budgetten per dag Case 1: Bouwmarkt

start gecombineerde SEO + SEA nauwe samenwerking SEO & SEA Adverteren op: • merken • typefouten 1 1 •Aanpak: Case 1: Bouwmarkt gebruik specifieke, lange zoektermen 234 Goed presterende zoektermen vanuit advertenties gebruiken: • optimalisatie zoektermen op website • landinspagina’s Weinig zoektransacties Hoge succesgraad Verhoging vindbaarheid

•Resultaten na 6 maanden: •Meer dan 30,000 nieuwe bezoekers op website •Gemiddeld 70% van de nieuwe bezoekers door natural links •Conclusie: •Goede resultaten met met beperkte resources Case 1: Bouwmarkt

AFRONDING 3 3 4

Presentaties LinkedIn – Hexspoor Support Center Group b Slideshare.net/HexspoorSupportCenter/presentatie-webwinkel d Twitter – twitter.com/hexspoorsupport 3 c 3 a nieuws.support.hexspoor.nl/