Delete die website maar...

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET DIGITALE ARBEIDSPLEIN Het Digitale Arbeidsplein is een website ontwikkeld in het kader van het project “Zelfmanagement van de eigen loopbaan” van MeijerConsult.
Advertisements

Bereik de prospecten die uw mailing willen !. July Agendapunten Update Resultaten van de test-mailing 2005 Voorstelling van de nieuwe mailing.
Schrijfvaardigheid en argumentatie
RECLAME OP INTERNET ASCC Clubmiddag 15 april 2014.
Tips voor een goede PowerPointpresentatie
verenigings- communicatie
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
Uiterlijke structuur aanbrengen
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
T.R.O. doelstelling Doelstelling ?.
Organisatie van een website
Een Website Voor Je School FrontPage Door …  Hans De Four  KlasCement:  Classy:
Workshop Zoekmachine optimalisatie workshop internet marketing
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les Navigatie I-C1#, datum.
DSH : praktische afspraken Leuven 2 februari 2009.
Marktonderzoek Danneels
Gastcollege Utrecht 17 oktober 2013 Thomas van Essen Spam & social media.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
29/01/14.  Intro  Theorie  Kennisvragen maken.
Beheer van gebruikers en groepen lancering DSH Leuven 2-feb-2009 Jan Vangrinsven.
Welkom bij de cursus Handig met Internet! Handig met Internet -Wat doet u al met internet? -Wat wilt u nog meer met internet doen? -Hoe kunt u beter.
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Handreikingen Voor de C-kandidaat
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Tim Versluijs Leerdoelen.
Website Usability.
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
De strategie van een webconcept
Presentatie groep 1 3 april  Doelgroepen  Marketingpropositie  Naamsbekendheid  De producten  Uiterlijk website  Functionaliteit website.
het bouwen van een website
Werkproces 1.5 Externe relaties opbouwen en onderhouden
Meer bekendheid via je Website
OPZOEKENEVALUERENOPSLAAN van informatie van op INTERNET door Bart Coene.
Workshop Fondsen werven
Bezoekersgerichte teksten
Spam & Social media Thomas van Essen Gastcollege Utrecht 7 oktober 2014.
Presentatie Website Oldtimer Caravan Club
HELPWIJZER Have a break, Have a LightBite Have a break, have a LightBite Dit project kwam tot stand.
Onderzoek doen een methodische aanpak
3/30/2015 | 1 Bibliotheekinstructie Nederlands 2014.
VIOT website Marjan Beneens ▪ Sabrina Carlier ▪ Caroline Michielssen
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Online marketing Expert (in een week)
MM2 webcommunicatie Mijn gegevens:
OPDRACHT B. ING BANKIEREN APP Omschrijving: Altijd en overal uw particuliere en uw zakelijke bankzaken regelen via uw mobiel of tablet. Download deze.
Overzicht ViP’s* ViP-1: structuur 1
EFFECTIEVE INZET VAN ONLINE MARKETING Lennen Oldenbeuving & Adis Nazareet.
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
Basics SERP = Search Engine Results Page Betaalde resultaten = SEA Natuurlijke resultaten = SEO Search Engine Optimization SEO is een lange termijn verhaal.
Verbeter de vindbaarheid van je verenigingswebsite Samantha van der Werf.
WebdesignWebdesign, linkbuilding, zoekmachine marketing en het ontwerpen van webshopslinkbuilding zoekmachine marketingwebshops.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Activerende teksten.
Centraal Examen Nederlands
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Renault Merchandise Webshop – Gebruiksaanwijzing
Binnenkort start hier het webinar Facebook Marketing voor je groep - Deel II: ‘Je Scoutinggroep op Facebook’
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Vervolgcursus; Les 7 Internet Wat is internet
Online Marketing voor het MBO
LinkedIn Wat moet ik ermee?.
INZET VAN DIGITALE MEDIA VOOR PUBLIEKSBEREIK
Een (informatief) Artikel schrijven
Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media
DRIE pilaren van Een gebruikersgerichte website
De website.
Pers, pr en tekst schrijven
Transcript van de presentatie:

Delete die website maar...

Huidige situatie nog veel historisch gegroeide websites sites zijn doordrukjes van gedrukte media pull- in plaats van push-technologie probleem van geloofwaardigheid het bos in de bomen ruimte is onbeperkt, geduld van de gebruiker niet

Waarom onze website deleten? 1. teksten op scherm lezen is onaangenaam 2. zonder kennis van de Engelse taal kom je nergens 3. is enorm arbeidsintensief 4. is erg duur 5. meerwaarde moet nog bewezen worden 6. is vreselijk elitair

na het deleten ... bezinning

Wat willen ze? doelgroepenanalyse wie? waar hebben ze echt behoefte aan? hoe groot is de penetratiegraad van internet bij doelgroepen? zijn andere media niet geschikter? waar hebben uw gebruikers uw website nodig?

Wat willen we? Functies van een website informeren communiceren webpagina’s/e-zines/nieuwsbrieven/e-mails communiceren e-mails/fora/chat/vragen om info transacties realiseren inschrijven/bestellen

Integreren in mediamix website alleen volstaat meestal niet wat is de plaats van mijn website tussen de andere gebruikte media wat voegt een website toe? past website in doelstellingen en cultuur van uw organisatie? is uw organisatie klaar voor een website?

- www mooi, snel. weinig onderhoud - www mooi, snel weinig onderhoud geen actualiteit of interactie - fora persoonlijk, interactie scheldpartijen - formulieren koppeling aan database follow-up, actualisering - e-mail één-op-één-communicatie follow-up - e-zines snel, goedkoop ongewenst - ftp dienstverlening - zoekmachine snel, gericht verkeerde trefwoorden te veel vindplaatsen - telnet krachtig te weinig kennis van commando’s - chatten persoonlijk, anoniem te persoonlijk, te anoniem - videoconf. directe communicatie te belastend voor netwerk en doelgroep - streaming AV mooi, rijk doelgroep heeft programmatuur niet

Wanneer is een website geen goede keuze? 1. Als er geen reden voor is, behalve dat de directie het wil (en die wil alleen omdat de concurrentie er al een heeft) 2. als het alleen gebruikt wordt voor opgewarmde kost van de andere media 3. als de organisatie niet bereid is tot interactieve communicatie 4. als de organisatie geen tijd vrijmaakt voor onderhoud of geen geld wil steken in een infrastructuur die 24/24u moet draaien

Stappenplan voor introductie van website 1. conceptontwikkeling 2. prototype 3. gebruikerstest 4. productie 5. test nulversie 6. afwerking 7. lancering en introductie 8. onderhoud

Evaluatie van websites 1. bekendheid 2. gebruiksvriendelijkheid 3. inhoud 4. overzichtelijkheid 5. toegankelijkheid van teksten 6. vormgeving 7. interactiemogelijkheden 8. actualiteit 9. imago 10. klantgerichtheid 11. veiligheid 12. … en andere

1. Bekendheid ondersteuning door traditionele media bekendheid op het net toegankelijke domeinnaam resultaat van opzoeking via zoekmachines aanwezigheid in e-zines aanwezigheid in nieuws- en discussiegroepen

2. Gebruiksvriendelijkheid laadsnelheid met gewone telefoonverbinding inlaadtijd pagina’s < 5 sec - inlaadtijd homepage < 50 kB visuele animatie functioneel gebruik foto’s/diagrammen beperkt aantal kleuren - text only versie aanbieden structuur opbouw breedte submenu’s (< 7) - diepte (<3 lagen) sitemap/zoekrobot consistentie in de structuur navigatie navigatieknoppen/hyperlinks

3. Inhoud site sluit aan bij de doelstellingen van de organisatie informatie - communicatie - transactie zelfpresentatie en PR algemene service-informatie openingsuren, contactadressen achtergrondinformatie - hoofdlijnen >< details meerdere talen profielkeuze van de bezoekers wordt vermeld wie de auteur van de informatie is

4. Overzichtelijkheid wordt snel overzicht gegeven van de aangeboden informatie? zijn de navigatieknoppen duidelijk? wordt snel duidelijk wat men waar kan vinden? is het duidelijk waar hyperlinks naar leiden? zijn teksten scanbaar? is er een zoekmachine aanwezig? is de indeling van de informatie logisch ook voor wie niet met de materie vertrouwd is

5. Toegankelijkheid van teksten zijn de teksten in meerdere talen weergegeven? zijn de teksten beknopt? zijn de teksten goed onderverdeeld in korte alinea’s, met kopjes? zijn de woorden en de zinnen kort? wordt uitsluitend gebruik gemaakt van een taal die aansluit bij de doelgroepen? is de informatie feitelijk en correct? zijn er geen spellingsfouten, grammaticale blunders of vertaalfouten?

6. Vormgeving is de vormgeving functioneel en ondersteunend? is de vormgeving rustig en overzichtelijk? wordt functioneel gebruik gemaakt van foto’s, logo’s en tekeningen? zijn de kleuren aantrekkelijk? Laten ze toe om de teksten duidelijk te lezen? komt de site op alle platforms, in alle browsers en op alle schermgrootten tot zijn recht? is de site uniek?

7. Interactiemogelijkheden verwijzing naar traditionele adressen, telefoon, fax e-mailmogelijkheden gastenboek met mogelijkheid tot commentaar elektronische correspondentie informatie bestellen - deelname aan online polls FAQ-pagina chatgroups/rooms discussieforum zelfpresentatiemogelijkheden voor gebruikers

8. Actualiteit regelmatige actualisering van de website vermelden update datum geen pagina’s onder constructie geen foutmeldingen wat is er nieuw-pagina nieuwsicoontje op website achterhaalde informatie verwijderen belangrijke informatie bewaren in een archief e-mail beantwoorden binnen de 24u

9. Imago voldoende informatie over de organisatie op de site? maakt de organisatie geen amateuristische indruk? geen racisme of laster? worden alle bronnen geciteerd? is alle informatie correct? is de site gesponsord? Is dit duidelijk? kan objectieve informatie onderscheiden worden van reclame?

10. Klantgerichtheid wordt rekening gehouden met de specifieke behoeften van de klant/gebruiker? is er een goede omschrijving van diensten en producten? kan het product of dienst aangepast worden aan de specifieke noden van de gebruiker? zijn er voldoende gegevens over prijs en voorwaarden? bestaat de mogelijkheid tot overeenkomst op de site? is er een afdrukbaar aanmeld/bestelformulier?

11. Veiligheid is de site veilig? kunnen private gegevens niet bloot gelegd worden? kan je op een veilige manier betalen via de site? wordt de vertrouwelijkheid van mijn persoonlijke gegevens gewaarborgd? is de site en de interactiemogelijkheden gegarandeerd virusvrij?

12. … en andere gastenboek bezoekersteller aanmelden of niet nood aan een activiteitenkalender routebeschrijving kan een webcam nuttig zijn? dient software gedownload te worden om toegang te krijgen? Werkt dit optimaal? is er nood aan audiovisueel materiaal? Kan de apparatuur van de gebruikers dat aan?

De 3 belangrijkste succesfactoren 1. actualisering 2. interactiviteit 3. promotie in derde media

E-zines Drie varianten: Mailbericht met samenvattingen en links naar website Mailbericht waarin artikelen integraal zijn opgenomen Kort mailtje met verwijzing naar website waar berichten integraal zijn opgenomen

Stappenplan e-zine Verzamelen van e-mailadressen Wettelijke bepalingen Uitwerken van een concept Cookies HTML-versie of tekstversie Printvriendelijkheid Organisatie en realisatie Continuïteit en regelmaat Geen bestanden meesturen Evalueren en bijsturen

Valkuilen voor e-zines Geen continuïteit Lange teksten Papieren schrijfstijl Niet op de lezer/gebruiker gericht Slecht lettertype Alles in hoofdletters of cursief

Een kritische kijk op folders en direct mail

Folder vel papier dat één of meermalen gevouwen is - to fold - vouwblad beperkte informatie - weinig diepgang oriëntatie op een onderwerp geen lang leven beschoren vooral bestemd voor mensen waarvan u weet dat ze geïnteresseerd (kunnen) zijn aanzetten tot verdere actie

Brochure vellen gevouwen papier - samengebonden - veelvoud van vier pagina’s diepgang naslagkarakter lange bewaartijd voor mensen die geïnteresseerd zijn in het onderwerp

Communicatieplan passen folders in ons communicatieplan? waar? wie willen we bereiken? wat willen we bereiken? welke andere middelen worden ingezet? hoe gebeurt de opvolging? hoe evalueren we?

doelstellingen product- of dienstgericht assortimentsgericht organisatiegericht imagogericht introductie referentie themagericht

Elementen van een folder voorzijde inleidende zin titel ondertitel beeldmerk achterzijde vermelding uitgever kop tussenkop tekstblok illustratie onderschrift feedbackstimulus coupon pay-off

Vouwmogelijkheden van folder parallelvouw kruisvouw wikkelvouw harmonicavouw venstervouw dubbele parallelvouw

Consequenties van vouwwijze achterzijde is even belangrijk als voorzijde een goede achterzijde: activeert tot openslaan van folder bevat een afgeronde tekst - geen overloop lezer moet zonder bezwaar kunnen beginnen met de achterzijde pagina’s die de lezer twee keer ziet zijn strategisch afgeronde informatie

Pak het systematisch aan bereid u voor onderwerp vaststellen, aantekeningen maken, relevant materiaal verzamelen maak een schematische opzet schrijf een eerste versie laat rusten en stel bij confronteer het ontwerp met kritische lezers herwerk, herwerk, herwerk...

Een paar vragen Is de boodschap in één zin van minder dan 20 woorden neer te schrijven? Hoe kunt u de doelgroep het best aanspreken? Welke argumenten kunnen de lezer overtuigen? Welke respons wilt u?

Structuuraanduiders kop onderkop tussenkop inleiding slogan streamer slot pay-off feedbackstimulus antwoordkaart signaalwoorden kortom, samenvattend signaaltekens stippen, witruimte, vet gedrukt

Pay-off in folders Einde van de folder Opstap naar de rest van de folder Geef de essentie van de boodschap en wekt interesse op “Uw rechten, u kunt er maar beter het fijne van weten”

Bewaartrucs vluchtig karakter van folders beperken door het opnemen van duurzame informatie: een kalender waardevolle tips leuke cartoon alleen bewaartrucs toepassen die functioneel zijn

Antwoordmogelijkheid opties: meer informatie vragen een opgave doen inschrijven - bestellen - opgeven als lid - doneren mogelijke vormen voorbedrukte antwoordkaart bestel- of opgaveformulier (met voorbedrukte omslag)

Elementen van de antwoordkaart onderwerp van de mailing keuzemogelijkheid om te reageren - geen open vragen wat gaat de zender doen na ontvangst wat verwacht de zender van de ontvanger gegevens van de ontvanger gegevens van de zender illustratie - maak de antwoordkaart bijzonder adressering frankering

Teksten op antwoordkaarten wees specifiek wees eenduidig geef keuzemogelijkheden wees duidelijk

Verspreiding van folders overhandigen verzenden op aanvraag verzenden naar geselecteerd bestand distribueren via centrale plaatsen bijsluiten huis-aan-huisverspreiding combinaties

Direct Mail Basis: actuele, steengoede database Adressenbestand: 17% wijzigt jaarlijks Test Bv. split-run Bouw uw nuttig bestand systematisch op: Continuïteit Zorg voor leuke, originele aanpak Koppel terug, zorg voor klantenbinding Let op privacy

E- direct mail Let op de wetgeving in verband met het verzamelen en het gebruik van e-mailadressen Zorg ervoor dat mail niet als spam toekomt of overkomt Gebruik geen cookies Voorzie ‘text only’ versie Zorg voor degelijke feedback- en betalingsmogelijkheden Creëer vertrouwen

“Schrijven is schrappen” Godfried Bomans

Advertenties

Advertenties kosten geld Tijdschrift, programmaboekje, website, affiche, folders Speciale prijzen voor cover, middenblad, laatste pagina, popups, enz. Wat kan en wat kan niet? Kunnen er facturen gemaakt worden? Wat is het bereik van het medium dat u aanreikt? (is niet noodzakelijk de oplage) Welke doelgroep bereikt u? Is het aanmaken van de advertentie in de prijs inbegrepen? Hoe moet de advertentie aangeleverd worden?

Een paar begrippen CIM-lezer (kijker, luisteraar) www.cim.be – www.audimetrie.be Primaire, secundaire, tertiaire lezers VVA/VVI OTS/OTH Selectiviteitsindex Contactprijs per 1000 Communicado Int.