Marketing Arendonk Philippe Dilen Maarten Hoyberghs Kristof Jacobs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Advertisements

Marketing voor ZZP-ers
De branche in kaart gebracht.
STRATEGISCHE PLANNING
Marketingmanagement in een Europese KMO
Marketingplan 2010 Triad.
Distributiebeleid Case: Gopher Publishers.
Marktonderzoek Wat is een marktonderzoek? Waarom een marktonderzoek?
Geld verdienen met trends
Werkcollege Marketing blok 2 week 5
Business Unit Plan Positionering en promotie “graduaatsopleiding”
Hoofdstuk 2 - Strategy Wat is een strategie?
S HARING M INDS B EDRIJFSMANAGEMENT S ANDER B ROSENS, J AN G EERTS, M ICHIEL J ANSENS, S TEF V ERSCHUEREN EN S TIJN V ERSCHUEREN.
Commercialisatie Fietsen
4 P´s en 3 R-en MK01.
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Business Marketing Sabine Vermuyten
Het creëren van een succesvolle praktijk in relatie tot je boodschap
Paragraaf 3+4. Hoe kan het dat je besluit een nieuwe telefoon te kopen?  De mening van vrienden en familie  De eigen smaak en leeftijd  De financiële.
Peter Schwartz The art of the long view stappenplan
Marketing presentatie
Figuur 3.1 Marktanalyse, planning, implementatie en controle
Hoofdstuk 4, Interactieve marketing
Basisboek marketingcommunicatie
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
Swot analyse
Marketing voor verkeerskunde Ir Adriaan Walraad MBA.
Business Marketing Management
De Toekomst Marketing.
Evenementenorganisatie
Workshop Marketing voor Dorpshuizen. Training Marketing voor dorpshuizen Landelijk project ‘Meer dan stenen’
Midden in de wereld:.
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
College 3 Consumentengedrag
Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”
MARKETINGMIX.
Commercieel beleid en recht
Business Unit Plan Positionering en promotie “graduaatsopleiding”
John, Tara, Fanisca, Johan.. Inhoud van de Pitch.. 1.Voorstelronde 2.Opdracht- formulering 3.Wie zijn wij, als bedrijf… 4.Doel 5.Productinformatie 6.Einddoel.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Positionering Den Beiaard How-project door Kateryna Glushak.
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Opening Crossfit Marketingtoepassingen Vincent Jasper Thomas.
Kwalitatief Marktonderzoek 26 februari SMART De perfecte avondschool voor de huidige studenten creëren binnen de mogelijkheden Specifiek zijn de.
Opening Crossfit Vincent Jasper Thomas. Inhoud Wat is crossfit Debriefing Missie Visie Doelgroep Concurrentie analyse ( omgeving) SMART 4p’s Promotie.
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Hoofdstuk 4 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
College 2 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
Het beeld scherp stellen ©: Pearson: Solomon: Marketing Real Life.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
College 3 Video Kotler (15min) Bespreken video (15 min) Hoeveel merken zijn genoeg (10 min) bespreken WINmodel (20 min) Theorie H 9 Segmenteren tot positioneren.
Het beeld scherp stellen ©: Pearson: Solomon: Marketing Real Life.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
H7 – Het beeld nog scherper stellen
How project: Atelier 3 Laura Van Baelen. Inhoud Over mezelf Over Atelier 3 Brands Debriefing Visie & missie Omgevingsanalyse SMART SWOT Budget.
Midden in de wereld:.
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
SMART.
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Marktsegmentatie en positionering
Marketing Week 3 les 1.
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
Internationale handel
Bob D’hondt, Laura Van Endert & Alessandro Royens
SMART.
International Business Practice
Transcript van de presentatie:

Marketing Arendonk Philippe Dilen Maarten Hoyberghs Kristof Jacobs Jordy Raeymaekers Jochem Seels Marketing Arendonk

Inhoud Debriefing SWOT-analyse Omgevingsfactoranalyse SMART-analyse Segmentatie Positionering Marketingmix Actieprogramma’s Budgettering & Verkoop

Debriefing

Verwachtingen Zoeken goedverkopend product Vlotte samenwerking Goed resultaat afleveren Winst maken

Micro Macro SWOT-analyse

1. Micro + - Afgelijnde doelgroep Eigen taken binnen groep Meer gemotiveerd -> goed doel Veel potentiële leveranciers Doelgroep geen groot budget Veel andere concurrenten Beperkt budget Zal product aanslaan? Weinig ervaring Beperkte periodes -

2. Macro + - Vele communicatiemogelijkheden Jongeren voelen zich aangetrokken Concurrentie kan fouten maken Probleem voor het milieu Niet alles verkopen, aan regels houden Onverwacht wegvallen van lessen Wanneer concurrentie hetzelfde product aanbiedt We moeten een goede planning opstellen wanneer de meesten op school zijn

De omgevingsfactoranalyse Macro-omgeving van het bedrijf Micro-omgeving van het bedrijf De omgevingsfactoranalyse

1. Macro-omgeving van het bedrijf Demografische omgeving Economische factoren Technologische factoren Politieke factoren Culturele factoren

Demografische omgeving KHK Turnhout  medestudenten Beide geslachten 18-25 jaar

Economische factoren Prijzen Begin/einde van de week  Wanneer verkopen? Economische crisis

Politieke factoren Wetten i.v.m. Concurrentie Geen leugens Geen minderwaardige producten Geen illegale zaken

Culturele factoren Ervaringen Kennis van zaken

2. Micro-omgeving van het bedrijf Leveranciers Klanten Concurrenten Belangengroepen – Het grote publiek

Het bedrijf Geen departementen Ieder zijn eigen taak

Leveranciers Veel mogelijkheden Scherpe prijzen Prijswijzigingen

Klanten Consumentenmarkten  Studenten

Concurrenten Andere verkoopsgroepen Budget Goedkoop en aantrekkelijk

Belangengroepen – Het grote publiek Alle leden van de KHK Turnhout Geen andere verkoopplaats Verkoopstand Goed beeld

SMART-analyse

SMART Specifiek Meetbaar Acceptabel Realistisch Tijdsgebonden

Specifiek Succesvol verkopen Doelgroep: studenten, docenten,… Winst verwezenlijken Maatschappij steunen

Meetbaar Doelstelling bereikt of niet? Winst omzetten in cijfers

Acceptabel Zorgen voor extra inkomsten Nuttige opdracht? Kennismaken met marketing, de praktijk en de moeilijkheden ervan

Realistisch Haalbare doelstellingen? Populair product tegen democratische prijs

Tijdgebonden Doelstellingen halen Tegen vooropgestelde deadline Deadline overschrijden -> problemen

Segmentatie

Demografische segmentatie Product enkel voor de studenten en docenten ongeacht hun afkomst Leeftijd tussen 18 en … Inkomen hangt af van de gezinssituatie en het zakgeld dat men krijgt Weinig invloed door goedkoop product

Psychografische segmentatie Zelfde activiteit (geen onderscheiding) Interesses door marktonderzoek Na eerste verkoop: Weten van meningen Evalueren Aanpassen

Gedragssegmentatie Kopen bij verschillende gelegenheden: Bij warm of koud weer Toestand koper (honger of niet) Verfrissend product Regelmatige gebruikers kopen ons product Seizoensgebonden

Positionering

Via enquête Product kopen? verschillende smaken? Welke prijs?

Resultaten enquête Bereid kopen aan €1 Magnum Cornetto Raket Eventueel vierde ijs (calippo)

Verkoopmoment? Middag (na eten: 12h30) Laaste pauze ( 15.00h)

Ideale klant? Veel ijs kopen Aanbieden wat klant nu wil (75% zin in ijs) Behoefte bevredigen (verfrissing)

Mogelijke concurrenten Enige groep met ijs Dranken/snacks kantine geen verfrissing Als enige op de markt Hoog verkooppotentieel

Product Prijs Plaats Promotie Marketingmix

Product Kwalitatief product (geen merkproduct) Keuzemogelijkheid Optimale servicegraad Randapparatuur nodig (vriezer,…) Geen mogelijkheid tot terugname Zelf meehelpen milieu (papiertjes in vuilbak) Optimale verkoop -> goed weer

Prijs Catalogusprijs: Geen handelskorting Cornetto: 0,90 euro  afgeprijsd Magnum: 0,90 euro Raket: 1,79 euro Calippo: 1,79 euro Geen handelskorting

Plaats Cafetaria van onze school Stand Pauze

Promotie Goede relatie met publieksgroepen Klanten Leveranciers Concurrenten Reclame: informeren met affiches en brochures Persoonlijke verkoop Kortingen

Actieprogramma’s

Actieprogramma’s Theorie -> realistische verkoop Samenwerking groep en coach Wat gedaan dit trimester? Duidelijk maken wat, hoe en met wie? Coach toegewezen Vergadering Keuze product, onderzoeken in de markt via geziene lessen Onderverdeling Toledo

Budgettering & Verkoop

Aankoop

Verkoop

Opbrengsten

Kosten

Winst

Bedankt voor uw aandacht!