Marketing Arendonk Philippe Dilen Maarten Hoyberghs Kristof Jacobs Jordy Raeymaekers Jochem Seels Marketing Arendonk
Inhoud Debriefing SWOT-analyse Omgevingsfactoranalyse SMART-analyse Segmentatie Positionering Marketingmix Actieprogramma’s Budgettering & Verkoop
Debriefing
Verwachtingen Zoeken goedverkopend product Vlotte samenwerking Goed resultaat afleveren Winst maken
Micro Macro SWOT-analyse
1. Micro + - Afgelijnde doelgroep Eigen taken binnen groep Meer gemotiveerd -> goed doel Veel potentiële leveranciers Doelgroep geen groot budget Veel andere concurrenten Beperkt budget Zal product aanslaan? Weinig ervaring Beperkte periodes -
2. Macro + - Vele communicatiemogelijkheden Jongeren voelen zich aangetrokken Concurrentie kan fouten maken Probleem voor het milieu Niet alles verkopen, aan regels houden Onverwacht wegvallen van lessen Wanneer concurrentie hetzelfde product aanbiedt We moeten een goede planning opstellen wanneer de meesten op school zijn
De omgevingsfactoranalyse Macro-omgeving van het bedrijf Micro-omgeving van het bedrijf De omgevingsfactoranalyse
1. Macro-omgeving van het bedrijf Demografische omgeving Economische factoren Technologische factoren Politieke factoren Culturele factoren
Demografische omgeving KHK Turnhout medestudenten Beide geslachten 18-25 jaar
Economische factoren Prijzen Begin/einde van de week Wanneer verkopen? Economische crisis
Politieke factoren Wetten i.v.m. Concurrentie Geen leugens Geen minderwaardige producten Geen illegale zaken
Culturele factoren Ervaringen Kennis van zaken
2. Micro-omgeving van het bedrijf Leveranciers Klanten Concurrenten Belangengroepen – Het grote publiek
Het bedrijf Geen departementen Ieder zijn eigen taak
Leveranciers Veel mogelijkheden Scherpe prijzen Prijswijzigingen
Klanten Consumentenmarkten Studenten
Concurrenten Andere verkoopsgroepen Budget Goedkoop en aantrekkelijk
Belangengroepen – Het grote publiek Alle leden van de KHK Turnhout Geen andere verkoopplaats Verkoopstand Goed beeld
SMART-analyse
SMART Specifiek Meetbaar Acceptabel Realistisch Tijdsgebonden
Specifiek Succesvol verkopen Doelgroep: studenten, docenten,… Winst verwezenlijken Maatschappij steunen
Meetbaar Doelstelling bereikt of niet? Winst omzetten in cijfers
Acceptabel Zorgen voor extra inkomsten Nuttige opdracht? Kennismaken met marketing, de praktijk en de moeilijkheden ervan
Realistisch Haalbare doelstellingen? Populair product tegen democratische prijs
Tijdgebonden Doelstellingen halen Tegen vooropgestelde deadline Deadline overschrijden -> problemen
Segmentatie
Demografische segmentatie Product enkel voor de studenten en docenten ongeacht hun afkomst Leeftijd tussen 18 en … Inkomen hangt af van de gezinssituatie en het zakgeld dat men krijgt Weinig invloed door goedkoop product
Psychografische segmentatie Zelfde activiteit (geen onderscheiding) Interesses door marktonderzoek Na eerste verkoop: Weten van meningen Evalueren Aanpassen
Gedragssegmentatie Kopen bij verschillende gelegenheden: Bij warm of koud weer Toestand koper (honger of niet) Verfrissend product Regelmatige gebruikers kopen ons product Seizoensgebonden
Positionering
Via enquête Product kopen? verschillende smaken? Welke prijs?
Resultaten enquête Bereid kopen aan €1 Magnum Cornetto Raket Eventueel vierde ijs (calippo)
Verkoopmoment? Middag (na eten: 12h30) Laaste pauze ( 15.00h)
Ideale klant? Veel ijs kopen Aanbieden wat klant nu wil (75% zin in ijs) Behoefte bevredigen (verfrissing)
Mogelijke concurrenten Enige groep met ijs Dranken/snacks kantine geen verfrissing Als enige op de markt Hoog verkooppotentieel
Product Prijs Plaats Promotie Marketingmix
Product Kwalitatief product (geen merkproduct) Keuzemogelijkheid Optimale servicegraad Randapparatuur nodig (vriezer,…) Geen mogelijkheid tot terugname Zelf meehelpen milieu (papiertjes in vuilbak) Optimale verkoop -> goed weer
Prijs Catalogusprijs: Geen handelskorting Cornetto: 0,90 euro afgeprijsd Magnum: 0,90 euro Raket: 1,79 euro Calippo: 1,79 euro Geen handelskorting
Plaats Cafetaria van onze school Stand Pauze
Promotie Goede relatie met publieksgroepen Klanten Leveranciers Concurrenten Reclame: informeren met affiches en brochures Persoonlijke verkoop Kortingen
Actieprogramma’s
Actieprogramma’s Theorie -> realistische verkoop Samenwerking groep en coach Wat gedaan dit trimester? Duidelijk maken wat, hoe en met wie? Coach toegewezen Vergadering Keuze product, onderzoeken in de markt via geziene lessen Onderverdeling Toledo
Budgettering & Verkoop
Aankoop
Verkoop
Opbrengsten
Kosten
Winst
Bedankt voor uw aandacht!