De herziene versie van Kopen en Werken Enno Noordhoff, Luc Repriels

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De marketing-omgeving
Advertisements

Inkomen les 17 Begrippen & 81 t/ 84
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
in de bovenbouw van HAVO en VWO
1 Vernieuwde tweede fase in de klas Start: augustus 2007.
H4: Begrijpen van de markt
Werken met de nieuwe LWEO-methode voor het havo.
Wat moet je leren: Heel hoofdstuk 3, behalve paragraaf 5
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Van idee tot digitaal materiaal
Vorige les: wat is een rechtvaardige inkomensverdeling?
Lesbrief Arbeidsmarkt
Business Marketing Sabine Vermuyten
H1.2 Het exploitatieoverzicht 16 november 2012
Economie VWO 3 Les 1 – Introductie Datum: Docent:
Hoofdstuk 1 - Inleiding Wat is een organisatie? mensen middelen
Inkomen Begrippen 1 t/m 5 Werkboek blz 5
Management en Organisatie
De gekte voorbij Clientgestuurd de markt op Workshop Opdrachten verwerven in pyjama? Scip-Conferentie
H 22: Brutowinstopslagmethode
Cursus Onderwijseconomie
Welvaart Hoofdstuk 2.
Goedemorgen H3b.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Inkomen Begrippen + 6 t/m 10 Werkboek 6. 2 Begrippen Arbeidsverdeling Verdeling van het werk in een land.
Inkomen 22 Begrippen H7.
HAVO 5: Groei en inkomen Hoofdstuk 1: De vorming van inkomen
Wat moet je leren: Heel hoofdstuk 3, behalve paragraaf 5
Lesplanning 3.2 blz Binnenkomst Intro Nakijken 3.1, klaar? Dan alvast 3.2 maken Uitleg 3.2 Gezamenlijk lezen blz Zelfstandig werken,
Willem de Zwijger Schoonhoven
HOOFDSTUK 4 DE CONSUMENT
A H M F K EB C x 91 Van hand veranderen voor de X splitsen en Rechangeren. Met de nieuwe partner op.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
VAN HAVO/VWO-3 NAAR 4. Van onderbouw naar bovenbouw! K. Nieuwenburg/S. Tolsma FarelCollege Meerwegen scholengroep 1.
ECONOMIE EN RUIMTE I THIERRY VANELSLANDER – ACADEMIEJAAR VOORWERP EN METHODE.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
NLT modules en excellentiebevordering
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Stelling De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en dus moeten organisaties mee-veranderen.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Budgetteren Filiaalmanager
1 Michiel Verbeek November 2014 Waarom gaat de economie niet een beetje beter?
Voorraadbeheer en bestellen
1 Leren via het Internet: hoe onderzoek je samenwerkend leren in discussiegroepen? Prof. dr. Martin Valcke.
Micro-economie (week 4)
5.1 Hoeveel kost dat? Afzet is het aantal producten dat een bedrijf verkoopt. Vermenigvuldig je de afzet met de verkoopprijs (excl. btw) dan weet je wat.
Accountmanagement H4 Kengetallen Junior accountmanager.
Waarom kies je dit vak in de bovenbouw?
Niels-Jasper van den Berg, Steven van Duijne, en Alexander van Brakel Woudschouten Natuurkunde Didactiek 2010.
Van idee naar onderneming Wat brengt het idee op? FEBRUARI 2016JAN PAUL TER KEURST.
Wensen uit de praktijk Vernieuwing en belangrijkste kenmerken Nieuwe digitale omgeving Toetsen Leerlijn Inhoud Pakketsamenstelling en prijsoverzicht Service.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 3 Omgaan met geld in een bedrijf.
Samenvatting Lesbrief Vraag en aanbod Hoofdstukken 1-6.
Hoofdstuk 6 Productie en markt.
Omzet-kosten-winst HAVO 3
Hoofdstuk 2 De winstmarge VWO 3
H3 Financiering van een bedrijf
Vmbo 2 economie Goede producten?
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Welkom havo/vwo 3..
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
Levensloop.
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Levensloop.
Transcript van de presentatie:

De herziene versie van Kopen en Werken Enno Noordhoff, Luc Repriels

Waarom deze workshop? Verbeterde versie van Kopen en Werken Uitwisseling van gedachten met gebruikers over het werken met Kopen en Werken Kennis opdoen van de wensen van de gebruikers.

Opzet van de workshop Inleiding Vernieuwde lesbrief Kopen en Werken Visie van de schrijvers/LWEO Eén methode voor havo en vwo Verhouding economie/M&O Veranderingen t.o.v. de bestaande lesbrief Discussie aan de hand van enkele vragen/stellingen

De nieuwe lesbrief Kopen en Werken Eindelijk? Opmerkingen van gebruikers. Nieuwe concepten van Teulings. Herzien, maar herkenbaar.

Visie van schrijvers/LWEO Dicht bij de belevingswereld van de leerlingen. Bestaansverhelderend. Kennismaking met economie en M&O. Zelfstandig werken. Vaardigheden.

Een methode voor havo en vwo De methode is bruikbaar op havo en vwo. Er zijn voldoende differentiatiemogelijkheden. Bouwstenen voor havo en vwo (zie docentenhandleiding).

Verhouding economie/M&O Hoofdstuk Economie M&O 1 • 2 3 4 5 6 7 8 9

Aanpassingen hoofdstuk 1 Huishoudens Eerste deel over de inwoners van de Parkweg is ingekort. Terugbladeren is niet nodig. Nieuw: productiefactoren en beloning, categoriale inkomensverdeling, participatiegraad en budgetlijn. Weg: direct marketing, omgaan met informatie, afronden (= naar hoofdstuk 2).

Aanpassingen hoofdstuk 2 Geld om van te leven Rekenvaardigheden als afronden, gewogen en ongewogen gemiddelde, procenten en verhoudingen aangepast. Opstellen van een begroting (zat in hst. 3). Loon (bruto/netto), sociale premies, arbeidsvoorwaarden. Vakbond en meeliftersgedrag.

Aanpassingen hoofdstuk 3 Sparen en lenen Renteberekeningen met tijdlijn. Meer oefenopgaven. Weg: het maken van een begroting.

Aanpassingen hoofdstuk 4 Kopen is kiezen Onderscheid tussen primaire, luxe en inferieure goederen. Marketing en de 4 P’s. Is vergelijkbaar met het oude hoofdstuk 4 wat betreft de onderwerpen.

Hoofdstuk 5 Een eigen bedrijf Het oude hoofdstuk 5 is gesplitst. Dit hoofdstuk gaat over het berekenen van afzet, omzet, inkoopkosten, bedrijfskosten, brutowinst en nettowinst (verwacht en gerealiseerd). Doorwerkfouten opgelost.

Hoofdstuk 6 Het koeriersbedrijf van Ewout Is in feite het tweede deel van het oude hoofdstuk 5. Dit hoofdstuk begint met de balans (uitleg over balansposten). Financiële transactie leiden tot balansmutaties. Resultatenrekening: opbrengsten en kosten leiden tot verandering van het eigen vermogen.

Aanpassingen hoofdstuk 7 Verzekeren Dit hoofdstuk komt gedeeltelijk overeen met het oude hoofdstuk 6. Risicoaversie, goede en slechte risico’s, moreel wangedrag, averechtse selectie. Weg: loon (bruto en netto), sociale verzekeringen, etc. (naar hoofdstuk 2).

Aanpassingen hoofdstuk 8 Markten Hoofdstuk Markten is gesplitst. Hoofdstuk 8 gaat over goederenmarkten. Nieuw zijn begrippen als betalingsbereidheid consumenten en leveringsbereidheid producenten. Onderscheid in marktvormen naar aard van het product en het aantal aanbieders.

Aanpassingen hoofdstuk 9 Arbeidsmarkt Is een deel van het oude hoofdstuk 7 maar dan zonder goederenmarkten. Zelfde onderwerpen.

De aanpassingen hebben betrekking op: Kortere teksten. Meer oefenopgaven. Minder of niet terugbladeren. Doorwerkfouten zijn vermeden. Bronnen en jaartallen geactualiseerd. Voor leerlingen herkenbare inleidingen.

Stelling 1 Zelfstandig werken? Ik vind het nodig om bij economie veel klassikaal uit te leggen.

Stelling 2 Bouwstenen zijn een geschikte manier om vwo-leerlingen uit te dagen.

Stelling 3 De digitale ondersteuning bij Fundament is voldoende, maar het zou een onsje meer mogen zijn.

Stelling 4 Ook al vind ik dat het eigenlijk bij het vak wiskunde gedaan zou moeten worden, toch ben ik blij dat er in Fundament veel basisrekenvaardigheden worden aangeleerd die nodig zijn in de bovenbouw.

Stelling 5 De verhouding tussen economie en M&O in Fundament is evenwichtig en geeft leerlingen voldoende mogelijkheid tot een goede keuze te komen / de docent om een goed advies te geven voor deze vakken in de bovenbouw.