Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 5: Zoekwoorden en trefwoorden.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zoekmachine optimalisatie websites VNU Exh.
Advertisements

Online strategie - Websites in 2012 Info dag - 15 Maart 2012.
SEO Social Media. Facebook  Zorg voor activiteit op je pagina (likes, shares & reacties)  Verwerk je keywords in je infopagina en met name in het over.
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Welk effect heeft uw Website? Gerard Duursma Online Marketeer linkedin.com/in/bonopoly.
Omzet genereren via Internet
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Marktonderzoek Danneels
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 2: Doelen en doelgroepen.
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 6: Kijken en vergelijken.
Vindbaar zijn Wat kan je zelf doen?. ADWORDS -Betalen per klik -Gelijk resultaat -Wekelijks onderhoud -Gecompliceerd geworden Zelf doen: Ja, basis.
SuccesfactorindicatorTargetActie Omzet Omzet per link/ advertentie100 EUR1.Bedrijven advertenties laten plaatsen 2.Online bedrijven/ websites benaderen.
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 6: Kijken en vergelijken.
Hoe vind je een vacature? 27 november Zoekmachine Marketing Vacature gerelateerde zoekopdracht Vacature gerelateerde zoekopdracht Dit soort zoekopdrachten.
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
3 factoren die de Google Ranking bepalen 1. Pagerank 3 factoren die de Ranking bepalen: “ Goede content “ 2. Duur op website + social media knoppen 3.
Welke zoekwoorden leveren veel verkeer op?. Aan de slag! Stap 1. Bepaal je zoekwoorden en schat het verkeer in.
Hoe werkt een zoekmachine?. In feite als een gewone browser Zoekmachine discrimineert niet; álles wat geïndexeerd mag worden, wordt geïndexeerd Ranking.
Nr 1 met foto’s Video over image tags
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 1: Wat is Google Analytics?
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 1: Wat is Google Analytics?
Social Media Les 4: Content (1) Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten.
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten.
INTERNET het communicatie-instrument voorbij Introductie.
Samen met Schuttevaer Omzet scoren met Google Welkom op de workshop Koersen op uw doelgroep!
Meer bekendheid via je Website
EEN KLEINE DRAMATURGIE Van video’s en zoekmachines.
Rendement uit online.. Link naar nieuwe profibus website, staat nog niet echt live.
Succesvolle websites Van bezoekers naar klanten. Hoe succesvol is uw website?
Hoe krijg ik volk op mijn site? Keywords Titles Descriptions.
Webmaster ToolsWebmaster Tools Google Webmaster Tools Gedetailleerde rapporten over uw pagina's in Google. Weet wat google van u vind! Ontdek.
Webpromotie & SEO copywriting. Zoekmachines Slechts één zoekmachine van belang: Google Marktaandeel Google in het de westerse wereld:
September Linkbuilding anno 2011  Interessante websites vinden voor linkbuilding.linkbuilding  Bloggen altijd goed voor je linkbuilding strategie.
BLOG PRESENTATIE 14 OKTOBER 2014RICK SEVERS. A/B TEST Ook voor midden/klein bedrijf Voorbeeld Bol.com: Homepage A en Homepage B.
saMBO ICT Vrijdag 30 januari 2015
S&D Interactive Media Workshop Google AdWords, 8 maart
Online marketing Expert (in een week)
6. Conversie Minor Digital Marketing E-commerce is vooral gericht op conversie Doelstellingen zijn vaak gericht op conversie Conversie is succesfactor.
Minor Internet Marketing
#kennisdelen | #samenwerken | #durftevragen
Webteksten en SEO Wat hebben zij met elkaar te maken?
Intro/Context Niemand weet exact hoe het Google algoritme werkt Echter, de belangrijkste factor zit hem voornamelijk in de kracht van andere websites die.
Minor Internet Marketing
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 2. Adwords.
Herenbos Personeelsdienst
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
Basics SERP = Search Engine Results Page Betaalde resultaten = SEA Natuurlijke resultaten = SEO Search Engine Optimization SEO is een lange termijn verhaal.
Verbeter de vindbaarheid van je verenigingswebsite Samantha van der Werf.
SEO Kateryna Glushak en Saartje Van Broeckhoven. Wat?  Search Engine Optimization  Zoekmachineoptimalisatie  Techniek om website hoger te laten scoren.
Agenda Wie ben ik? Redkiwi Online marketing In de diepte: SEO.
Online Marketing Plan Search Engine Optimalisation OW 3.
Online Muziekschool New Media Skills 15 sep 2009 Jeroen Bouman.
Online Marketing Plan Search Engine Advertising (SEA) OW 3.
SEO en SEA Uw website bovenaan in Google! 24 april 2008.
Maak je website beter vindbaar!
Google Analytics Statistieken over je website
SEO Hoger in Google.
Uw website bovenaan in Google!
Beginnen met SEO SEO webinar Alon Bromet & Robbert Kleijwegt
Online Marketing voor het MBO
Goochelen met Google Zoeken
LinkedIn Wat moet ik ermee?.
Workshop 2 Technische tips voor gevorderden
Marketing en zoekmachines
Transcript van de presentatie:

Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 5: Zoekwoorden en trefwoorden

Agenda • Case HR • Zoekwoorden

Analytics HR

15.4% 4.4% 39.0% 2.9% 10.9% 8.8% 2.0% 0.6% 1.9% 3.9% 6.4% 3,8%

Over Hogeschool Rotterdam 27.1 % 13.3 % 7.3 % 4.8 % 12.3 % 64.8 % 22.6 % Over opleidingen Home Verlaat de site Zoekvak Andere links binnen Over Zit verkeerd Contact

April 2011Oktober 2011

Analytics HR

Zoekwoorden • • Hoe zoekt mijn doelgroep? • Wat zoeken ze? Wat is de zoekintentie? • Waar en wanneer? • Welke koppelwoorden gebruiken ze? • Welke woorden liggen dichtbij een aankoop/conversie? (denk aan bestellen, kopen, contact, telefoonnummer). • Welke woorden geven inzicht in waar je eigenlijk niet op gevonden wenst te worden. (Zoekwoorden met een hoge bounce rates zijn ‘failures’)

Zoekwoordonderzoek • Waarom? • Tijd besparen • Kosten/baten • Begin klein eindig groot – Klein = gericht en kans op conversie groter

Zoekwoordenanalyse

Vinden 1. Intern onderzoek (merknamen, varianten, producten, diensten). 2. Onderzoek alle huidige offline-data (brochures, persberichten, nieuwsbrieven enz.). 3. Onderzoek alle huidige online data (website(s), statistieken, evt. campagnes, relevante startpagina’s enz.). 4. Onderzoek de markt (concurrentie, doelgroepen, fora, vakbladen, portals enz.). 5. Doe onderzoek via diverse tools (Keyword Tool, Insights for Search) 6. Heb je gedacht aan specifieke vaktermen/jargon, seizoensgebonden woorden (zie Google Insights) en veelgemaakte spelfouten? 7. Denk ook een niveau hoger: als ik bankstellen verkoop, zijn woorden zoals ‘huis’, ‘woning’ of ‘inrichting’ een niveau hoger en interessant voor je onderzoek. 8. Noteer alle gevonden (zoek)woorden.

Analyseren en selecteren • 3 typen zoekwoorden: – Topwoorden: ‘bedrijven’ – Subwoorden: ‘bedrijf kopen’ – Long tail-woorden: ‘bouwbedrijf kopen in brabant’

The Long Tail

Nog meer long tail tips • Groepeer alle gevonden zoekwoorden uit fase 1, zodat voor jezelf een globaal overzicht ontstaat (neem bijvoorbeeld als uitgangspunt de 3 typen zoekwoorden zoals zojuist behandeld). • Bij long tail-zoekwoorden kun je zogenaamde koppelwoorden (welke woorden worden voor/tussen/na het zoekwoord getypt) prima kwijt; denk bijvoorbeeld aan plaatsnamen, specificaties, kenmerken enz. • Groepeer zogenaamde conversiewoorden (kopen, bestellen, aanvragen, downloaden, vergelijken). • Groepeer eventuele synoniemen. • Heb je alle meervoudsvormen en verkleinwoorden gecheckt?

Van basistermen tot ‘hit’ • Uniek woord, waar andere woorden uit afgeleid worden • 1 bep onderwerp • 1, 2 of 3 woorden • niet te breed en niet te smal beginnen – Fiets – Damesfiets – Herenfiets – Kinderfiets • Wel toewerken naar … combinatie van basisterm + verklein/meervoudsvorm/bijvoeglijk naamwoord/ etc… – 26 inch blauwe herenfietsen – 12 inch rood kinderfietsje

Oefening • Brainstorming over zoekwoorden • Of • Brainwriting over zoekwoorden

Uitsluiten • Maak een lijst met alle uitsluitingszoekwoorden, eigenlijk alleen relevant voor SEA-campagnes, ook wel negatieve zoekwoorden genoemd.

Blijf bezig… • Brainstorm/ betrek meer mensen • Doorzoek concurrenten websites, belangrijkste concurrenten • Vertrouw op Analytics. • Na complete lijst, brede zoektermen, sorteren op waarde. • Prioriteiten stellen, afhankelijk van 3 factoren • Zoekvolume – Hoe meer bezoekers = beter (maar ook minder gericht) • Gerichtheid naar bezoekers – Welke basistermen bepalen de meest gerichte bezoekers • Winstgevendheid – Des te winstgevender de basisterm, des te beter

Opdracht 4: zoekwoorden Duik in het zoekwoordengebruik! 1.Welke zoekwoorden doen het goed? 2.Welke zoekwoorden meer gaan gebruiken? 3.Waarom? 4.Wat zouden alternatieve (synonieme) zoekwoorden kunnen zijn? Brainstorm… 5.Welke zoekwoorden mee stoppen? (Welke zoekwoorden zijn te algemeen of irrelevant?) 6.Welke zoekopdrachten kun je koppelen aan de zoekwoorden? 7.Wat zouden uitsluitingszoekwoorden kunnen zijn? 8.Hoe zit het met de verdeling Adwords en organisch? Highligts toelichten tijdens je presentatie (proces laten zien) Volledige lijst bijlage bij je rapport

Wat is zoekmachine optimalisatie? SEO = Search Engine Optimalisation

Google Heatmap

Je hebt een kledingwebshop… Waar wil ik op gevonden worden? Stap 1

Zoekwoorden vinden Google Keyword Tool

Zoekwoorden vinden Google Trends

Zoekwoorden vinden Google Insights for Search

Zoekwoorden vinden Google Insights for Search

Zoekwoorden vinden Google Insights for Search

Concurrentie • Kleding resultaten • Herenkleding resultaten • Herenkleding Online resultaten

Stap 2 Je website goed opbouwen!

Website opbouw • Paginatitel • Linktekst • Koppen • Teksten

Paginatitel

Relevantie Paginatitel • Belangrijkste keywords vooraan • Titel niet te lang • Wervend

Relevantie Linktekst • Linktekst max. 4 woorden • Linktekst relevant • Nooit ‘Klik hier om…’

Koppen Paginatitel • Per pagina altijd H1-tag • H1 complementair aan Title Tag • Max 1 H1 tag

Relevantie Teksten

• Minimaal 5x keyword • Keyword verspreidt over de tekst • Teksten bovenaan in je broncode • Altijd begeleidende tekst • Tekst onderverdeeld in H1, H2, H3 koppen •