Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 5: Zoekwoorden en trefwoorden
Agenda • Case HR • Zoekwoorden
Analytics HR
15.4% 4.4% 39.0% 2.9% 10.9% 8.8% 2.0% 0.6% 1.9% 3.9% 6.4% 3,8%
Over Hogeschool Rotterdam 27.1 % 13.3 % 7.3 % 4.8 % 12.3 % 64.8 % 22.6 % Over opleidingen Home Verlaat de site Zoekvak Andere links binnen Over Zit verkeerd Contact
April 2011Oktober 2011
Analytics HR
Zoekwoorden • • Hoe zoekt mijn doelgroep? • Wat zoeken ze? Wat is de zoekintentie? • Waar en wanneer? • Welke koppelwoorden gebruiken ze? • Welke woorden liggen dichtbij een aankoop/conversie? (denk aan bestellen, kopen, contact, telefoonnummer). • Welke woorden geven inzicht in waar je eigenlijk niet op gevonden wenst te worden. (Zoekwoorden met een hoge bounce rates zijn ‘failures’)
Zoekwoordonderzoek • Waarom? • Tijd besparen • Kosten/baten • Begin klein eindig groot – Klein = gericht en kans op conversie groter
Zoekwoordenanalyse
Vinden 1. Intern onderzoek (merknamen, varianten, producten, diensten). 2. Onderzoek alle huidige offline-data (brochures, persberichten, nieuwsbrieven enz.). 3. Onderzoek alle huidige online data (website(s), statistieken, evt. campagnes, relevante startpagina’s enz.). 4. Onderzoek de markt (concurrentie, doelgroepen, fora, vakbladen, portals enz.). 5. Doe onderzoek via diverse tools (Keyword Tool, Insights for Search) 6. Heb je gedacht aan specifieke vaktermen/jargon, seizoensgebonden woorden (zie Google Insights) en veelgemaakte spelfouten? 7. Denk ook een niveau hoger: als ik bankstellen verkoop, zijn woorden zoals ‘huis’, ‘woning’ of ‘inrichting’ een niveau hoger en interessant voor je onderzoek. 8. Noteer alle gevonden (zoek)woorden.
Analyseren en selecteren • 3 typen zoekwoorden: – Topwoorden: ‘bedrijven’ – Subwoorden: ‘bedrijf kopen’ – Long tail-woorden: ‘bouwbedrijf kopen in brabant’
The Long Tail
Nog meer long tail tips • Groepeer alle gevonden zoekwoorden uit fase 1, zodat voor jezelf een globaal overzicht ontstaat (neem bijvoorbeeld als uitgangspunt de 3 typen zoekwoorden zoals zojuist behandeld). • Bij long tail-zoekwoorden kun je zogenaamde koppelwoorden (welke woorden worden voor/tussen/na het zoekwoord getypt) prima kwijt; denk bijvoorbeeld aan plaatsnamen, specificaties, kenmerken enz. • Groepeer zogenaamde conversiewoorden (kopen, bestellen, aanvragen, downloaden, vergelijken). • Groepeer eventuele synoniemen. • Heb je alle meervoudsvormen en verkleinwoorden gecheckt?
Van basistermen tot ‘hit’ • Uniek woord, waar andere woorden uit afgeleid worden • 1 bep onderwerp • 1, 2 of 3 woorden • niet te breed en niet te smal beginnen – Fiets – Damesfiets – Herenfiets – Kinderfiets • Wel toewerken naar … combinatie van basisterm + verklein/meervoudsvorm/bijvoeglijk naamwoord/ etc… – 26 inch blauwe herenfietsen – 12 inch rood kinderfietsje
Oefening • Brainstorming over zoekwoorden • Of • Brainwriting over zoekwoorden
Uitsluiten • Maak een lijst met alle uitsluitingszoekwoorden, eigenlijk alleen relevant voor SEA-campagnes, ook wel negatieve zoekwoorden genoemd.
Blijf bezig… • Brainstorm/ betrek meer mensen • Doorzoek concurrenten websites, belangrijkste concurrenten • Vertrouw op Analytics. • Na complete lijst, brede zoektermen, sorteren op waarde. • Prioriteiten stellen, afhankelijk van 3 factoren • Zoekvolume – Hoe meer bezoekers = beter (maar ook minder gericht) • Gerichtheid naar bezoekers – Welke basistermen bepalen de meest gerichte bezoekers • Winstgevendheid – Des te winstgevender de basisterm, des te beter
Opdracht 4: zoekwoorden Duik in het zoekwoordengebruik! 1.Welke zoekwoorden doen het goed? 2.Welke zoekwoorden meer gaan gebruiken? 3.Waarom? 4.Wat zouden alternatieve (synonieme) zoekwoorden kunnen zijn? Brainstorm… 5.Welke zoekwoorden mee stoppen? (Welke zoekwoorden zijn te algemeen of irrelevant?) 6.Welke zoekopdrachten kun je koppelen aan de zoekwoorden? 7.Wat zouden uitsluitingszoekwoorden kunnen zijn? 8.Hoe zit het met de verdeling Adwords en organisch? Highligts toelichten tijdens je presentatie (proces laten zien) Volledige lijst bijlage bij je rapport
Wat is zoekmachine optimalisatie? SEO = Search Engine Optimalisation
Google Heatmap
Je hebt een kledingwebshop… Waar wil ik op gevonden worden? Stap 1
Zoekwoorden vinden Google Keyword Tool
Zoekwoorden vinden Google Trends
Zoekwoorden vinden Google Insights for Search
Zoekwoorden vinden Google Insights for Search
Zoekwoorden vinden Google Insights for Search
Concurrentie • Kleding resultaten • Herenkleding resultaten • Herenkleding Online resultaten
Stap 2 Je website goed opbouwen!
Website opbouw • Paginatitel • Linktekst • Koppen • Teksten
Paginatitel
Relevantie Paginatitel • Belangrijkste keywords vooraan • Titel niet te lang • Wervend
Relevantie Linktekst • Linktekst max. 4 woorden • Linktekst relevant • Nooit ‘Klik hier om…’
Koppen Paginatitel • Per pagina altijd H1-tag • H1 complementair aan Title Tag • Max 1 H1 tag
Relevantie Teksten
• Minimaal 5x keyword • Keyword verspreidt over de tekst • Teksten bovenaan in je broncode • Altijd begeleidende tekst • Tekst onderverdeeld in H1, H2, H3 koppen •