Informatica klas 4 Hoofdstuk 1 binair decimaal hexadecimaal decimaal decimaal binair bits en bytes optellen schakelingen voor optellen Tekst digitaliseren Beeld digitaliseren Geluid digitaliseren SondervickCollege Veldhovenca
Teken, betekenis en standaardisatie Informatie heeft: Vorm symbool of teken voorbeeld: Inhoud boodschap bij dit voorbeeld: maak een afdruk Standaardisatie in de meeste programma’s worden dezelfde tekens gebruikt voor dezelfde boodschap SondervickCollege Veldhovenca
Van binair naar decimaal: Zet machten van twee boven de cijfers, begin achteraan 128 64 32 16 8 4 2 1 1 128 wel 1 niet 64 niet 32 niet 16 wel 8 wel 4 niet 2 wel Uitkomst: 2 + 8 + 16 + 128 = 154 Klaar, dus : 10011010 = 154 SondervickCollege Veldhovenca
00010001 = ... (decimaal) 128 64 16 1 2 7 2 7 2 6 2 6 2 5 2 5 2 4 2 4 2 3 2 3 2 2 2 1 2 1 1 X X X X X X X X 1 1 1 1 =209 SondervickCollege Veldhoven Informatica
3 B 4 3 Hexadecimaal A=10 B=11 C=12 =59 =67 16 1 16 1 11 x 1 = 11 Dus: 11 + 48 =59 Dus: 3 + 64 = 67 SondervickCollege Veldhoven Informatica
F F A 3 Hexadecimaal D=13 E=14 F=15 =255 =163 16 1 16 1 15 x 1 = 15 Dus: 15 +240 =255 Dus: 3 + 160 = 163 SondervickCollege Veldhoven Informatica
Van decimaal (181) naar binair: Kijk steeds welke macht van 2 er in zit 181: Zit 128 er in ? Ja, dus Blijft over 181 -128=53 128 64 32 16 8 4 2 1 1 SondervickCollege Veldhoven Informatica
Van decimaal (181) naar binair: Kijk steeds welke macht van 2 er in zit 53 : Zit 64 er in ? Nee, dus 53 : Zit 32 er in ? Ja, dus Blijft over 53 -32=21 128 64 32 16 8 4 2 1 1 1 SondervickCollege Veldhoven Informatica
Van decimaal (181) naar binair: Kijk steeds welke macht van 2 er in zit 21 : Zit 16 er in ? Ja, dus Blijft over 21 -16= 5 128 64 32 16 8 4 2 1 1 1 1 SondervickCollege Veldhoven Informatica
Van decimaal (181) naar binair: Kijk steeds welke macht van 2 er in zit 5 : Zit 8 er in ? Nee, dus 5 : Zit 4 er in ? Ja, dus Blijft over 5 - 4 = 1 128 64 32 16 8 4 2 1 1 1 1 1 SondervickCollege Veldhoven Informatica
Van decimaal (181) naar binair: Kijk steeds welke macht van 2 er in zit 1 : Zit 2 er in ? Nee, dus 1 : Zit 1 er in ? Ja, dus Blijft over 1 - 1 = 0 Klaar! 128 64 32 16 8 4 2 1 181 = 1 1 1 1 1 SondervickCollege Veldhoven Informatica
Van decimaal (181) naar binair: Andere manier: deel steeds door 2, schrijf de rest op 181 delen door 2 geeft: de rest is: 90 1 van achter naar voor: 1 SondervickCollege Veldhoven Informatica
181 90 45 1 181 decimaal : Deel steeds door 2 en bekijk de rest de rest is: delen door 2 geeft: 45 1 SondervickCollege Veldhoven Informatica
181 90 45 1 22 1 181 : Deel steeds door 2 en bekijk de rest de rest is: 1 delen door 2 geeft: 22 1 SondervickCollege Veldhoven Informatica
181 45 90 22 11 1 181 : Deel steeds door 2 en bekijk de rest de rest is: delen door 2 geeft: 11 1 SondervickCollege Veldhoven Informatica
45 181 22 90 11 1 5 1 181 : Deel steeds door 2 en bekijk de rest de rest is: 1 delen door 2 geeft: 5 1 SondervickCollege Veldhoven Informatica
22 181 11 90 45 5 1 2 1 181 : Deel steeds door 2 en bekijk de rest de rest is: 1 delen door 2 geeft: 2 1 SondervickCollege Veldhoven Informatica
11 181 90 5 45 2 22 1 1 181 : Deel steeds door 2 en bekijk de rest de rest is: 22 delen door 2 geeft: 1 1 SondervickCollege Veldhoven Informatica
11 181 181 : Deel steeds door 2 en bekijk de rest 5 90 2 45 1 de rest is: 22 1 delen door 2 geeft: We zijn bij 0, het is klaar! 181 = 1 SondervickCollege Veldhoven Informatica
1 1 1 1 1 1 1+1=10 0 opschrijven, 1 onthouden Bits & bytes optellen 1 1 1 1 1 1+1=10 0 opschrijven, 1 onthouden SondervickCollege Veldhoven Informatica
1 1 1 1 1 1 1+1+0=10 0 opschrijven, 1 onthouden Bits & bytes optellen 1 1 1 1 1+1+0=10 0 opschrijven, 1 onthouden SondervickCollege Veldhoven Informatica
1 1 1 1 1 1 1+1+1=11 1 opschrijven, 1 onthouden Bits & bytes optellen 1 1 1 1+1+1=11 1 opschrijven, 1 onthouden SondervickCollege Veldhoven Informatica
1 1 1 1 1 1 1 1 1+0+0=1 1 opschrijven, Klaar! Bits & bytes optellen 1 1 1 1 1 1 1 1 1+0+0=1 1 opschrijven, Klaar! SondervickCollege Veldhoven Informatica
Bits & bytes : de en-schakeling voeding Uitgang=0 Ingang1=0 Ingang2=0 SondervickCollege Veldhoven Informatica
Bits & bytes : de en-schakeling voeding Uitgang=0 Ingang1=1 Ingang2=0 SondervickCollege Veldhoven Informatica
Bits & bytes : de en-schakeling voeding Uitgang=1 Ingang1=1 Ingang2=1 SondervickCollege Veldhoven Informatica
Bits & bytes : de en-schakeling voeding Uitgang=0 Ingang1=0 Ingang2=1 SondervickCollege Veldhoven Informatica
Bits & bytes : de of-schakeling voeding Uitgang=0 Ingang1=0 Ingang2=0 SondervickCollege Veldhoven Informatica
Bits & bytes : de of-schakeling voeding Uitgang=1 Ingang1=1 Ingang2=0 SondervickCollege Veldhoven Informatica
Bits & bytes : de of-schakeling voeding Uitgang=1 Ingang1=1 Ingang2=1 SondervickCollege Veldhoven Informatica
Bits & bytes : de xof-schakeling (xor) voeding Uitgang=0 Ingang1=0 Ingang2=0 SondervickCollege Veldhoven Informatica
Bits & bytes : de xof-schakeling (xor) voeding Uitgang=1 Ingang1=1 Ingang2=0 SondervickCollege Veldhoven Informatica
Bits & bytes : de xof-schakeling (xor) voeding Uitgang=1 Ingang1=0 Ingang2=1 SondervickCollege Veldhoven Informatica
Bits & bytes : de xof-schakeling (xor) Uitgang=0 voeding Ingang1=1 Ingang2=1 SondervickCollege Veldhoven Informatica
+ Twee bits optellen: achterste bit met xof voorste bit met and EN XOF + EN XOF SondervickCollege Veldhoven Informatica
+ 1 1 1 Twee bits optellen: achterste bit met xof voorste bit met and 1 EN XOF 1 SondervickCollege Veldhoven Informatica
+ 1 1 1 Twee bits optellen: achterste bit met xof voorste bit met and + 1 1 EN XOF 1 SondervickCollege Veldhoven Informatica
1 + 1 1 1 Twee bits optellen: achterste bit met xof voorste bit met and 1 + 1 1 EN XOF 1 De schakeling voor het optellen van twee bits stellen we op de volgende dia’s voor door: tel2op EN XOF SondervickCollege Veldhoven Informatica
1 + 1 + 1 1 1 1 1 Drie bits optellen OF tel2op tel2op 1 EN XOF EN XOF tel2op EN XOF 1 OF 1 1 SondervickCollege Veldhoven Informatica
1 + + 1 1 1 1 0 Drie bits optellen OF tel2op tel2op 1 1 EN XOF EN XOF + 1 1 1 tel2op EN XOF 1 tel2op EN XOF 1 OF 1 0 SondervickCollege Veldhoven Informatica
1 + 1 + 1 1 1 0 Drie bits optellen OF tel2op tel2op 1 Het klopt ook bij 0+1+1=10 en bij 1+0+0=01 en bij 0+1+0=01 0+0+1=01 0+0+0=00 1 tel2op EN XOF 1 tel2op EN XOF OF 1 0 SondervickCollege Veldhoven Informatica
Twee bytes optellen De schakeling van de vorige dia’s stellen we hier voor door: tel3op SondervickCollege Veldhoven Informatica
Hoe wordt tekst opgeslagen: m.b.v. ASC-code enter SondervickCollege Veldhoven Informatica
Hoe wordt tekst opgeslagen Tekst wordt meestal opgeslagen m.b.v. de ASCII-code. Per teken wordt 1 byte gebruikt; je kunt dus 255 tekens coderen m.b.v. ASC De tekst op de vorige dia bestaat uit 11 tekens + 2 keer entertoets 15 bytes Tekst kan ook worden opgeslagen m.b.v. Unicode Per teken worden dan 2 bytes gebruikt; je kunt dus circa 65000 tekens coderen m.b.v. de Unicode SondervickCollege Veldhoven Informatica
Kleuren digitaliseren: met RGB Als je RGB-kleuren gebruikt geef je aan hoeveel rood , groen en blauw erin zit. Helder rood = RGB(255,0,0) In HTML: <font color="#FF0000"> RGB(130,0,0) = donkerrood Kleiner getal donkerder paars = RGB(255,0,255) In HTML: <font color="#FF00FF"> RGB(100,100,100) = grijs Kleinere getallen donkerder SondervickCollege Veldhoven Informatica
Hoe wordt een foto opgeslagen Als je inzoomt op een foto zie je dat hij is opgebouwd uit pixels. De kleur van elke pixel wordt opgeslagen. SondervickCollege Veldhoven Informatica
Hoe wordt een figuur opgeslagen in een BMP-file De eerste 54 bytes zijn voor de algemene kenmerken (lengte, breedte, enz) Eerst worden de pixels van de onderste rij opgeslagen, in de volgorde Blauw,Groen,Rood Dan de volgende rijen, elke rij wordt afgesloten met een nul SondervickCollege Veldhoven Informatica
Hoe wordt een figuur opgeslagen in een BMP-file De kleur van elke pixel wordt opgeslagen Voor elke pixel worden 3 bytes gebruikt Elke rij wordt afgesloten met een 0, en voor de algemene kenmerken worden 54 bytes gebruikt. De figuur van de vorige dia (5 bij 3) neemt dus 54 + 15 x 3 + 3 = 102 bytes in beslag. Hoeveel bytes neemt een tekening van 800 bij 600 in RGB-kleuren als bmp-file in beslag ? 800 x 600 x 3 = 1440000 (3 bytes per pixel) + 54 (algemene kenmerken) + 600 (per rij één extra byte), totaal 1440654 bytes (ongeveer 1,44 Mb) SondervickCollege Veldhoven Informatica
Geluidsgolven: analoog (continu) Tijd (in sec) SondervickCollege Veldhoven Informatica
Sampling: meet de hoogte regelmatig Geluid digitaliseren Sampling: meet de hoogte regelmatig Tijd (in sec) CD-kwaliteit: 44100 keer per sec. opmeten Een uur stereo-muziek, 16 bits, CD-kwaliteit neemt dan 44100 x 2 x 2 x 3600 = 635.040.000 bytes in beslag, dus ongeveer 635 Mb (wav-file) SondervickCollege Veldhoven Informatica
Compressie Einde Beeld: Geluid: Video: Bmp-file: zonder compressie Gif-file: 256 kleuren, werkt met een palet JPG-file: gemiddelde kleur van bijv. 8 x 8 pixels Geluid: Wav-file: zonder compressie, voor alle geluiden mid-file: zonder compressie, alleen muziek MP3-file: neemt 12 keer zo weinig ruimte in Video: Avi-file: zonder compressie, 25 beelden per sec. 215 Mb voor een minuut film mpeg1: 10 Mb per minuut film, videoCD mpeg2: 20 Mb per minuut film, supervideoCD mpeg4: divX, hogere resolutie, minder ruimte Einde SondervickCollege Veldhoven Informatica