Ho 4:Talenten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redekundig ontleden Over waarom, wat en hoe....
Advertisements

MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT …. een succesvolle combinatie?
Rekenen met muzieknoten
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Lesbrief 2 Schrijf wat je ziet..
Workshop Meervoudige intelligenties Hoe ben je slim? 2011
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Meervoudige intelligenties
Voorlichting voor winkeliers en (sport)verenigingen
Ho 3: Leerstijlen.
Ho 5: Kernkwaliteiten.
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Leerprincipe 4 Zorg voor afwisseling Het gaat er niet om hoe
Ho 8: Portfolio.
Welkom! De vernieuwde scholenprojecten van de 3 Limburgse nationale parken Interlimburgse NME dag Gouvernement Maastricht 21 november 2013.
First ID project Huygens College Samen werken aan een veilige omgeving.
Hoe het gebruik van de TOC-instrumenten de
Meervoudige intelligentie
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
Onderzoeksvraag Op welke wijze beïnvloedt cultuur informatieoverdracht en hoe kunnen wij deze overdracht beïnvloeden? Wat zijn culturele struikelblokken?
Denkvaardigheden Prakticon 2013/2014.
Welkom op deze informatieavond
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Natuurgerichte intelligentie
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
“sterke kanten van ASS”
Ken je kracht…Deel je kracht…
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
Presentatie Bijeenkomst 2
Dr. H. Gardner ‘Het gaat er uiteindelijk niet om hoe intelligent je bent, maar hoe je intelligent bent’ 1.
Presenteren en communiceren
“De Rode Draad…” De levensbeschouwelijke analyse.
Leerstijlen KOLB SJM.
Meervoudige intelligenties.
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Thema 2, week 1.7 Leerlingkenmerken Meervoudige intelligenties 13 oktober 2014 Periode 1 KOP
Opdracht: ga voor het bord staan en houd de houtjes vast. Hou je handen zo ver mogelijk uit elkaar en ontdek wat jou spanwijdte is.
gespreksvaardigheden
Levenslooppsychologie werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Voelsprieten Informatieavond
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Hoe leren leerlingen? Het leerproces Overzicht hoofdstuk 1
Meervoudige intelligentie
ICC Module Meervoudige Intelligenties Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
MasterPeace Creating peace. Together.. SKILLZZ Les 1.
Meervoudige Intelligentie theorie (Gardner)
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
KRITISCH DENKEN 9 Een Betoog schrijven © Kritisch Denken.
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Hand-Out.
Breinleren.
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
Alle kinderen gemotiveerde lezers
Covey trainingsavond.
© UNIEK IN DE KLAS.
Spelenderwijs en ontdekkend leren
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
5 rollen van de docent : verdieping
Persoonlijk Leiderschap
Aan het werk! Een les over vacatures, beroepsvaardigheden en
Boekbespreking “Soorten intelligentie” ~ Howard Gardner
TALENTENQUIZ.
Ik wil jongeren in mijn bedrijf
Transcript van de presentatie:

Ho 4:Talenten

Overzicht talenten

Talent betekent niets als er geen acties aan verbonden worden Introductie Talent betekent niets als er geen acties aan verbonden worden

Cartoon Teken een boom met voorwerpen die jouw talenten vertegenwoordigen

Intelligentie Intelligentie is: “Het vermogen om informatie te verwerken, dat in werking kan worden gesteld in een culturele situatie om problemen op te lossen of producten te scheppen die van waarde zijn in een cultuur”

Criteria onafhankelijk: kan bij een hersenbeschadiging afzonderlijk beschadigd raken. manifesteert zich soms op uitzonderlijke wijze. meerdere vaardigheden nodig die nauw met elkaar samenhangen. duidelijk ontwikkelingspad met kenmerkende eindexpertise. in tests zijn aannemelijke aanwijzingen voor het bestaan van een intelligentie gevonden. leent zich voor een symboolsysteem

Acht intelligentiegebieden Verbaal - linguïstisch Logisch - mathematisch Lichamelijk - kinesthetisch Muzikaal - ritmisch Visueel - ruimtelijk Naturalistisch Intrapersoonlijk Interpersoonlijk

Uitgangspunten Meervoudige Intelligenties (MI) Theorie Howard Gardner Iedereen bezit alle intelligenties Bij sommige mensen is bepaalde intelligentie extreem ontwikkeld (talent) Intelligenties kunnen samenwerken

Wie ben ik?

Tweekeuzevragen Patience Klaverjassen Muziek maken Sporten Bloementuin Debatteren Klaverjassen Sporten Fototentoonstelling Boekhouden

MI-indicator Hoe schat je jouw eigen intelligentiepatroon in? Vul het scoreformulier in aan de hand van jouw vragenlijst Kleur de grafische weergave

Verbaal-linguïstische intelligentie houdt van taal en woordspelletjes houdt van lezen en schrijven luistert graag naar verhalen maakt graag aantekeningen heeft een rijke woordenschat houdt van discussiëren houdt van woordgrapjes

Logisch-mathematische intelligentie houdt ervan problemen op te lossen past logica makkelijk toe werkt graag met getallen is goed in het herkennen van patronen kan goed ordenen en redeneren maakt gebruik van schema’s en symbolen

Visueel-ruimtelijke intelligentie kan goed beelden in z’n hoofd creëren onthoudt goed wat hij gezien heeft kan goed kaartlezen heeft een levendige fantasie kijkt graag naar een voorbeeld is gevoelig voor kleurencombinaties tekent graag

Lichamelijk-kinesthetische intelligentie gebruikt gebaren en bewegingen om te communiceren wil graag dingen aanraken is meestal sportief of actief wil graag dingen doen en uitproberen heeft een goede oog-hand coördinatie verbetert z’n concentratie door bewegen

Muzikaal-ritmische intelligentie kan goed zingen of een instrument bespelen beweegt graag op ritmes hoort de structuur en het ritme in de muziek houdt van rijmende of muzikale ezelsbruggetjes schrikt van harde geluiden

Naturalistische intelligentie voelt zich thuis in de natuur is milieubewust kan goed observeren en rubriceren vindt daglicht in de werkomgeving belangrijk is een echte verzamelaar heeft oog voor details

Intrapersoonlijke intelligentie is geïnteresseerd in z’n eigen ontwikkeling werkt graag zelfstandig is erg zelfbewust betrekt graag zaken op zichzelf houdt van stilte en alleen zijn wil standpunten van alle kanten kritisch bekijken

Interpersoonlijke intelligentie is gevoelig voor stemmingen van anderen is goed in het leggen van contacten vindt het leuk om met anderen opdrachten uit te voeren bemiddelt bij conflicten leeft sterk met anderen mee let goed op non-verbale signalen

Beestenbende Zoek bij elke intelligentie een foto van een dier dat als symbool kan dienen voor die intelligentie. Plak achterop de foto een post-it met de naam van de intelligentie. Presenteer na tien minuten de acht dierenfoto’s aan de andere groep(en). Zij mogen raden om welke intelligentie het gaat.

Talenten herkennen Hoe zorg jij ervoor dat jouw talenten duidelijk worden? Is jouw talent wel eens over het hoofd gezien?

Wat kun je ermee in de studie? Sterke intelligenties inzetten bij het memoriseren van de leerstof. 2. Verdelen van de taken in regiekringen en werkgroepen. 3. Keuze van de stageplaatsen. 4. Keuze van verbredende minoren. 5. Vullen van jouw portfolio. 6. Een persoonlijk CV maken.

Opdracht Vul in het schema de beroepen in die passen bij jouw opleiding en waarbij bij een hoge score op die intelligentie handig is.