IN BRUGGE Gezien door een marketingbril Brugge Donderdag 08/09/2011 Georges Van Nevel CEO DVN & Calidat.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ondernemen in de fysiotherapie is oorlog
Advertisements

Hoe word je de beste verssupermarkt van Nederland?
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
14 april 2008Symposium reisagenten You gotta move!
Ondernemen in de praktijk
Opbrengstgericht werken, communicatie en besluitvorming Masterclass 1 april 2011 Monique Rosens Consultancy 1.
Over consumenten, gedrag en marketing
Marktonderzoek Danneels
Marketing introductie
Debatavond over de toekomst van Stein 8 juni 2011 MFC Berg aan de Maas.
“The Heineken way of life”
Werkcollege Marketing blok 2 week 5
Workshop creatief brainstormen
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
waarom dit boek? Afsluiting 10 jaar Randstad Award Groeiend belang van employer branding Stand van zaken Tijd om thema te verdiepen De echte arbeidsmarkt.
Seth Godin: If its broken its broken ! Dennis de Vroet Peter van Gerwen Michel Janse.
Commercialisatie Fietsen
Business Marketing Management
Verslag Engage 4 Results Café Data Quality. Welk type data (klantendata / productdata / transactionele data / …) heeft binnen uw bedrijf een kwaliteitsprobleem?
C-DSD: Curating the Dutch Song Database (Nederlandse Liederenbank) C-DSD Martine de Bruin.
Een startersgids voor innovatie
strategie als een proces
Marketing Werkgroep 6.
Strategie Algemeen Porter.
Herkansing MedMec Q3 co creatie 15 en 16 juli 2009 De student is in staat: Het begrip co-creatie en de voordelen van co-creatie te benoemen. De voorwaarden.
Citymarketing in perspectief
MAO-model voor publieksvergroting: Theoretische uiteenzetting en practische implicaties Mia Stokmans Universiteit van Tilburg, Faculteit Communicatie.
Pulse Clothing DennisVincentRoel. Inhoud Merk-strategieMerk-identiteit Visuele merk-identiteit Ontwerpproces Concept ontwerp.
"Hoe klantenbinding de waarde van uw onderneming kan maximaliseren”
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
WORKSHOP LEEFBAARHEID Deel 2. Opzet Wat maakt uw dorp of streek leefbaar? Naar een model van leefbaarheid Waardering en Belang De leefbaarheid en sociale.
Lokale voorzieningen: voorwaarde of resultaat van leefbare en vitale dorpen? Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies.
Bob Hutten. ✪ Crisis: Einde Operational Excellence tijdperk! ✪ Geloof laden wie willen we zijn? ✪ Twee vormen: Innovatie-Soc Innovatie ✪ Groot leiderschap,
Definitie van marketing
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
Kevin Andriessens Liesbet Janssens Niels Lion Anna Selivanova.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Hoe denken bedrijven & hoe werkt een merk?
Identiteit en imago openbaar onderwijs
J. Zonjee Toegevoegde waarde. Marktwaarde en toegevoegde waarde Overheid Bruto en netto.
Positionering Transformationele positionering
Ondernemerschap in Perspectief
NulNu Manifestatie: Congres HAN 8 oktober 2014
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Groep Colruyt en ‘participatie’
1 Kwaliteitsvol en betaalbaar wonen voor iedereen Vlakbij binnenstad en in het groen Duurzaam en toekomstgericht.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
Voor jezelf beginnen Een eigen bedrijf.
Cijfers & Trends Ondernemen In de Kappersbranche 1 april 2015.
Voor jezelf beginnen Een eigen bedrijf. Algemeen Een eigen bedrijf Freelancer Voordelen – Grote vrijheid Leuk werk Brede oriëntatie Nadelen – Alles zelf.
Hoe stel ik een ondernemingsplan op? Joost Verbeest 11u15 – 12u.
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
Basisboek Marketing Hoofdstuk 14 Personeel. Paragraaf 14.1: Personeel en product (1) Personeel = visitekaartje van het bedrijf Eisen aan personeel klantgericht.
Casebespreking startups Groep 7; Jehan van Iersel Dennis de Bruyn Erwin van Helden.
THE TYLER GROUP. Business in Barcelona Cambra de Comercio Barcelona kamer van Koophandel De Barcelona kamer van Koophandel beschrijft zichzelf als “een.
Welkom Toerist in vervoering Voor ondernemers die vooruit willen met recreatiemobiliteit in de Zuidwestelijke Delta.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Beeldvorming Vlaanderen EWI-Focus, 12 oktober 2010 Tom De Smedt, afdeling Communicatie (DAR)
Openbare ruimte als trekker Pitch werkbijeenkomst “Retail in middelgrote Gemeenten” 26 juni 2015.
Jouw bedrijf in 10 seconden 1 Aleid Overbeek | Businesscoach 45+ | jouwbedrijfin10sec6okt2015.
ELRC Workshop in Den Haag, Nederland, Kunt U Bijdragen? 1.
Met een uniek en onderscheidend verhaal jezelf presenteren!
Wie ben ik?  .
Wie ben ik?  .
100% West-Vlaams werkt samen
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Managen van een onderneming
Kluwer The end of Publishing
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
Commercieel beleid en recht
Transcript van de presentatie:

IN BRUGGE Gezien door een marketingbril Brugge Donderdag 08/09/2011 Georges Van Nevel CEO DVN & Calidat

Brugge: een A-merk? •Brugge heeft het potentieel om een A-merk te zijn, maar is het niet. •Brugge: de uitstraling van Audi/BMW.

‘Een A-merk moet een identiteit ontwikkelen die onophoudelijk en consistent blijft bestaan, over een lange tijd. Om in dit opzet te slagen, is het fundamenteel dat de merkeigenaar een aantrekkelijk beeld van het merk brengt.’ Jean Noël Kapferer, merkendeskundige in Europa

Anders uitgedrukt: •De werkelijke waarde van een onderneming of product/dienst ligt niet in het bedrijf of product/dienst zelf, maar in de beleving door klanten en de perceptie van potentiële klanten.

•We doen aan underselling. •We maken het beste, maar de rest volgt niet/onvoldoende. •Het euvel van versnippering.

ZOU ANDERS MOETEN ZIJN

Positionering •Brugge is meer dan de stad alleen. Het is een regio. •Een positionering van schrik:

Positionering •We willen alles zijn voor iedereen. •We moeten alles hebben. •infrastructuur congrescentrum Sint-Jan •een stadsstrand??? Het is willen maar niet kunnen/ te zot om los te lopen.

•Leren kiezen. •Ligging: zeer relatief en weinig onderscheidend begrip. •Brugge is de bakermat van de moderne tijd (15 e - 16 e eeuw). Laten we dit vertalen in termen van de 21 e eeuw. •Vlaanderen gebruikt als merkessentie: baanbrekend vakmanschap. Dit geldt ook voor Brugge. Positionering

Producten & prijs •We zijn doeners. •We maken de beste producten, maar we durven er niets voor vragen.

•Het concept: ‘center of excellence’ volstaat niet meer. •Headquarters in de regio gekoppeld aan kunde. •Creatie van intellectueel kapitaal, door het combineren van diverse disciplines: •ingenieur - rechten •software - toerisme Producten & prijs

•Waarde geven aan producten: • Toerisme : •toegang O.L.Vrouwekerk •trouwen voor Japanners • Chocolade : het verhaal van de ambachtsman. • Haven : het wonen en leven voor een expat. • … Producten & prijs

Promotie & communicatie •Toerisme en de stad zijn de ideale trekkers voor de hele regio. •De naam Brugge moet een katalysator zijn voor de meest uiteenlopende zaken: •de haven •logistiek •voedingsnijverheid •… •MBZ - Huis De Caese: proficiat.

Promotie & communicatie •Creëer een deftig budget. Daarvoor hebt u marge nodig. Durf een premiumprijs vragen. •Wees innovatief in communicatie: •Club Brugge - Europees •Vlamingen in de wereld •Michelin gids •Film •…

•Ook zaken waarvan je het niet verwacht, kunnen uitstekende dragers zijn: •Europa college •Groeningemuseum •… Promotie & communicatie

© Kevin Roberts Brugge is een l ve brand. Het ultieme doel

•Durf te investeren in marketing. •Als iemand Europa bezoekt: Brugge - Londen - Parijs - Rome - … Brugge is the place to be! Het ultieme doel

DANK U VOOR UW AANDACHT