Decanenvoorlichting ouders 3 atheneum 5 februari 2013.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gecombineerd programma Michaël en Markenhage
Advertisements

De heer R. Schouten Mevrouw M. Dingemans
Keuzebegeleiding havo 3
Profielkeuze 4 havo 17 februari 2014.
 16 november : herfstfeest  Lessenserie ‘Homo in de klas’: ter inzage.  Facebookpagina: ouders derde klassen (contact:collega Hugo Scherff)  Gebedsgroep:
Informatie avond Atheneum-4
Presentatie van de 4 profielen in het regulier onderwijs
Hartelijk welkom Informatieve ouderavond Onderwerp profielkeuze
Voorlichting Profielkeuze VWO /2014 door: Ina Verbeek i
Voorlichting VWO 4 30 januari 2012 Joanne Duijvestijn Teamleider VWO 3,4,5 en 6.
Januari 2011 V oorlichting VWO 4 Vernieuwde Tweede Fase Joanne Duijvestijn.
1 DE OUDER ALS COACH 3 VWOOSCAR ROMERO Donderdag 7 oktober 2010.
PABO Bedrijfseconomie Life Science KEUZEBEGELEIDING IN HAVO-3.
Verwachtingen afspraak is afspraak we praten mét mensen en niet óver mensen de vrijblijvendheid voorbij we hebben aandacht voor elkaar we gaan voor kwaliteit.
Doorstroomschema. Kiezen voor de toekomst  Wat wil ik?(interesse)  Wat kan ik?(capaciteiten / cijfers)  Hoe ben ik?(eigenschappen)
Keuzebegeleiding havo 3
Welkom.
Profielkeuze informatieavond
4 Profielen C&M: Cultuur en Maatschappij E&M: Economie en Maatschappij
OUDERAVOND 3 VWO 9 december
voorlichting ouders 3 atheneum
DE PROFIELKEUZE VOOR 4 HAVO
Voorlichting VWO 4 3 februari 2015
Keuzebegeleiding VWO VWO 3 gaat kiezen !!!
Profielkeuze voorlichting Presentatie : M. Speetjens (Coördinator in-uitstroom/decaan)
PROFIELKEUZE, LOOPBAANORIËNTATIE & -BEGELEIDING (LOB)
Informatieavond profielkeuze vwo 3 11 november 2013.
Ouderavond profielkeuze
2 stromen, 4 profielen N-stroom M-stroom Natuur & Techniek (N&T)
VWO 3 Profielkeuze 6 januari 2015.
2 e ouderavond 3 e klassen 20 januari
LOB 3 HAVO Schooljaar
Woensdag 8 januari 2014 Ouderavond profielkeuze 3 vwo en 3 vwo-Xtra.
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H3/A3 21 september 2015.
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
1 PROFIELKEUZE 4 HAVOOSCAR ROMERO 11 oktober 2011.
De profielkeuze op het Gymnasium Felisenum Drs. M. Kraanen (docent geschiedenis)
Hartelijk welkom Informatieve ouderavond Onderwerp profielkeuze vwo3 woensdag 27 januari.
Anouk Filius Decaan (tweetalig) vwo, havo, mavo Profielkeuze havo.
Anouk Filius Decaan (tweetalig) vwo, havo, mavo Profielkeuze vwo.
Ouderavond 3 Havo/Vwo 26 januari Programma Algemeen gedeelte en keuzeproces 19.45leerlingen uit havo 4 en vwo 4 toelichting tweede fase toelichting.
Profielkeuze in de tweede fase 8 december Even Voorstellen Janneke Aitink: 3H1,3H2 Marieke Lutjeboer: 3H1.
Profielkeuze 4 havo 17 februari Agenda opening conrector profielkeuze met de mentor in de klas.
Januari Kiezen voor de toekomst! Kiezen voor de toekomst! 2 e fase HAVO.
Wateringse Veld College Missouri 1 ouderavond havo/vwo 3 voorlichting Tweede Fase.
Januari 2012Profielkeuze 3 havo Linda van Vliet decaan havo afdeling Profielkeuze havo 2012.
Profielkeuze; voorlichting en begeleiding Havo onderbouw
Les 1: instap in de profielen
Voorlichtingsavond 2e fase en profielkeuze
Anouk Filius Decaan tto, atheneum, havo, mavo
Studiekeuzes van uw kind
LOB 3 HAVO Schooljaar
Gymnasium Felisenum Informatieavond klas 3
Voorlichting Profielkeuze klas 3
Decanaat klas 3 profielkeuze oktober 2017.
Programma van deze avond
Profielkeuze in de tweede fase
Profielkeuze in de tweede fase
Voorlichtingsavond profielkeuze
Voorlichtingsavond 2e fase en profielkeuze
WELKOM Graag ouders en hun kinderen bij elkaar zitten.
Welkom op deze voorlichtingsavond
Les 1: instap in de profielen
Informatieavond 3HAVo voorlichting decaan 10 oktober 2018
Profielkeuze Sanne ten Haken & Bas Reuvers Decanen.
Profielkeuze avond ( uur)
Keuzebegeleiding 3 havo/vwo Welkom op deze ouderavond!
Profielkeuze.
Programma van deze avond
Voorlichtingsbijeenkomst LOB 3h/v
Transcript van de presentatie:

Decanenvoorlichting ouders 3 atheneum 5 februari 2013

Sytze van Koningsveld decaan atheneum

•Deze presentatie is te vinden op de schoolsite: • bij ‘nieuws’

•In 4 atheneum wordt het vaste klassenverband doorbroken, er moet een profiel en een aantal losse vakken gekozen worden

Oefenkeuze 3 atheneum Profielen OOOO Natuur EconomieCultuur &&&& TechniekGezondheidMaatschappij ↓↓↓↓ Keuze uit: O Frans 1 kiezen O Duits O CKV 1 kiezen O KCV ↓↓↓↓ Profielvakken Wiskunde BBiologieEconomieGeschiedenis NatuurkundeScheikundeGeschiedenis Scheikunde ↓↓↓↓ Keuze uit: geen keuzevak O Wiskunde A O Wiskunde C O Wiskunde B O Wiskunde A O Wiskunde B ↓↓↓↓ Profielkeuzevak Verplicht 1 uit 3 Verplicht 1 uit 5 Verplicht 1 maatsch.vak en 1 cultuurvak O NLT O M&OO AardrijkskundeMaatsch. O InformaticaO Aardrijkskunde O Maatsch.wetensch. Maatsch. O BiologieO NatuurkundeO Maatsch.wetensch.O Economie Maatsch. O O&O O DuitsO TekenenCultuur O FransO DuitsCultuur O FransCultuur O LatijnCultuur O FilosofieCultuur

•De leerlingen van VWO+ zien elkaar bij •Nederlands •versterkt Engels •KCV

De Tweede Fase van het atheneum •vanaf 4 atheneum blijft een deel van de vakken verplicht en een ander deel te kiezen •Verplichte vakken zijn: •Nederlands •Engels •Frans of Duits •maatschappijleer •lichamelijke opvoeding •algemene natuur- wetenschappen (ANW) + wiskunde A, B of C

Voor alle leerlingen is een goede mondelinge en schriftelijke beheersing van Nederlands en Engels noodzakelijk en moet een keuze gemaakt worden tussen Frans en Duits

Ontheffingsregeling tweede moderne vreemde taal (MVT-2) Leerling heeft: •stoornis m.b.t. taal •andere moedertaal dan Nederlands of Fries •natuurprofiel en Frans of Duits verhindert naar verwachting succesvolle afronding Bij vrijstelling moet MVT-2 vervangen worden door ander vak

In het VWO heb je drie soorten wiskunde •Wiskunde-B •Verplicht bij NT •Wiskunde-A •Keuze bij NG, EM en CM •Wiskunde-C •Keuze bij CM

Wiskunde-B - Functies en Grafieken - Discrete Analyse - Differentiaal- en Integraalrekening - Goniometrische functies - Voortgezette meetkunde Wiskunde-A - Functies en grafieken - Discrete analyse - Combinatoriek en kansrekening - Differentiaalrekening met toepassingen - Grafen en matrices - Statistiek en kansrekening Wiskunde-C - Formules, functies en grafieken - Discrete analyse - Combinatoriek en kansrekenen - Grafen en matrices - Statistiek en kansrekening

•Je mag geen wiskunde-B kiezen als je eindcijfer in de derde klas lager dan een 6 is

Nieuwe vakken: •Algemene natuurwetenschappen (ANW) •over actuele thema’s uit biologie, natuurkunde en scheikunde •Culturele en kunstzinnige vorming (CKV) •Kennismaking met allerlei kunstvormen (theater, museum, eigen productie) •Klassieke culturele vorming (KCV) •Kennismaken met kunstvormen uit de klassieke oudheid •Natuur, leven en technologie (NLT) •Kennis uit BI, NA, SK, WI en AK gebruiken in onderzoek over actuele onderwerpen •Informatica •Over de mogelijkheden van de computer, een technisch vak •Management en organisatie (M&O) •Over bedrijfseconomie. Onderzoeken en Ontwerpen (O&O )

Studieopbouw in de Tweede Fase VWO •gemeenschappelijk deel •profieldeel •Verplichte profielvakken •Meestal keuze bij wiskunde •profielkeuzevakken •Afhankelijk van profiel •vrije deel •Vrije keuze

Profieldeel: er zijn vier profielen •twee natuurprofielen: •Natuur & techniek (NT) •Natuur & gezondheid (NG) •twee maatschappijprofielen: •Economie & maatschappij (EM) •Cultuur & maatschappij (CM)

Het profiel Natuur en techniek •Verplicht: •Wiskunde B •Natuurkunde •Scheikunde + Profielkeuzevak (1 uit 4 ): •Natuur, leven en technologie (NLT) •Informatica •Biologie •Onderzoeken & Ontwerpen (O & O)

Het profiel Natuur en gezondheid •Verplicht: •Biologie •Scheikunde •Wiskunde A of B + Profielkeuzevak (1 uit 4): •Aardrijkskunde •natuurkunde •Natuur leven en technologie (NLT) •Onderzoeken & Ontwerpen (O & O) •Als je NG met Wisk-B hebt en je kiest natuurkunde erbij, dan heb je een dubbel profiel

Het profiel Economie en maatschappij •Verplicht: •Economie •Wiskunde A of B •Geschiedenis + Profielkeuzevak (1 uit 5): •Management en organisatie (M&O) •Aardrijkskunde •Maatschappij- wetenschappen •Frans •Duits

Het profiel Cultuur en maatschappij •Verplicht: •Geschiedenis •Wiskunde A, B of C + Cultuurvak (1 uit 4): •Tekenen •Frans •Duits •Filosofie •Latijn * + Maatschappijvak (1 uit 3): •economie •maatschappijwetenschappen •aardrijkskunde •Met economie combineer je C&M en E&M

•Bij de vier profielen horen verschillende “types”

profiel natuur & techniek •Logische denkers •Interesse voor ontwerpen en bouwen •Niet weglopen voor ingewikkelde berekeningen •Meer ontwikkelen dan zelf maken •Teamwerkers

voorbeeldberoepen bij natuur & techniek HBOaannemer, drilling engineer, luchtverkeersleider, softwareontwerper, chemisch analist, piloot, leraar natuurkunde, levensmiddelentechnoloog WOchemisch ingenieur, architect, milieutechnoloog, geoloog, researchmedewerker, werktuigbouwkundige, biochemicus, sterrenkundige, wiskundige, elektronicus, lucht- en ruimtevaarttechnoloog

profiel natuur & gezondheid •natuurwetenschappelijk geïnteresseerd •nuchter en praktisch •mensen willen helpen of verzorgen •van planten en/of dieren houden •belangstelling voor het milieu •graag adviseren

voorbeeldberoepen bij natuur & gezondheid HBOfysiotherapeut, bedrijfsleider veeteelt, diëtist, landbouwconsulent, OK-verpleegkundige, tuinarchitect, tropisch landbouwkundige, cultuurtechnisch ingenieur WOhuisarts, medisch specialist, apotheker, landbouwkundig ingenieur, landschapsarchitect, bacterioloog, ecoloog, dierenarts, levensmiddelentechnoloog, bewegings- wetenschapper

Profiel economie & maatschappij •Liever zakelijk- dan zorgcontact met mensen •Ondernemend, commercieel •Gevoel voor cijfers •In voor organiseren en leidinggeven •Plezier in in- en verkopen •Vlotte praters –of juist niet…

voorbeeldberoepen bij economie & maatschappij HBO:financieel administrateur, directiesecretaresse, marketingmanager, inkoper, belastingconsulent, hypotheekadviseur, hotelhouder, personeelswerker WO:accountant, notaris, bedrijfskundige, public relation- officer, sociaal geograaf en planoloog, econoom, manager, consultant

Profiel Cultuur en Maatschappij •Interesse in mensen •maatschappelijke betrokkenheid •culturele belangstelling •sociaal •handig met taal •algemene ontwikkeling •artistiek •teamwerkers

voorbeeldberoepen bij C & M HBOdocent basis- of voortgezet onderwijs, maatschappelijk werker, modeontwerper, creatief therapeut, voorlichter, muziekdocent, journalist, grafisch ontwerper, acteur, WOpsycholoog, pedagoog, cultureel-antropoloog, (kunst-) historicus, film- en televisiewetenschapper, archeoloog, buitenlandcorrespondent, ontwikkelings- socioloog, criminoloog, advocaat, vertaler

Het vrije deel Kies 2 uit alle examenvakken: •Frans, Duits, Spaans, Latijn, tekenen •Aardrijkskunde, maatschappij- wetenschappen, geschiedenis, filosofie •Economie, management en organisatie (M&O) •Natuurkunde scheikunde, biologie, natuur, leven en technologie (NLT), informatica, Onderzoeken & Ontwerpen (O&O)

•Als je biologie kiest wordt de combinatie met scheikunde nadrukkelijk aangeraden

•Natuur, leven en technologie is in principe een verrijking van de exacte vakken maar je mag het eventueel kiezen zonder deze vakken

•Onderzoeken en ontwerpen is een nieuw vak

Mogelijkheden in het vrije deel •Geen beperkingen vooraf in het vrije deel •Met roosterprogramma wordt geprobeerd zoveel mogelijk keuzen in het vrije deel mogelijk te maken •Keuze voor tweede vak in het vrije deel kan niet altijd gehonoreerd worden •Overleg met decaan over alternatieven

Als je het profiel gekozen hebt dat aansluit bij je eerste keus, kun je de aansluitings- mogelijkheden vergroten door b r e d e r te kiezen.

•Als je geneeskunde wilt studeren moet je zowel biologie als natuurkunde hebben •NT met bio •NG met natuurkunde

controleer of de combinatie van vakken niet te zwaar wordt

•Wees reëel: kies niet tegen beter weten in Nieuwe zak/slaagregeling bij CE: * ten hoogste één 5 voor Ne, En en Wi * gemiddeld voldoende voor examenvakken

•Kies niet een vak louter omdat het je gemakkelijk afgaat. •Kijk naar de mogelijkheden die het jou oplevert

•“kies maar een natuurprofiel want dan kun je alle kanten uit”

studie- en beroepskeuze is niet een eenmalige beslissing op een bepaald moment

Bij de eerste ‘beroepskeuzen’ worden jongens- en meisjesrollen geoefend •Jongens: •profvoetballer •coach bij Ajax •piloot •astronaut •brandweerman •Meisjes: •actrice/zangeres •stewardess •(dieren-)arts •paardenverzorging/ manege •kraamverzorgster

Sociale stratificatie •Aan het einde van de basisschool maken de leerlingen een inschatting van hun latere positie op de maatschappelijke ladder

•Op de middelbare school moet de fantasiefase overgaan in een realistische fase: rekeninghoudend met capaciteiten en beperkingen

De uiteindelijke studie- en beroepskeuze berust maar voor een klein deel op rationele keuzes

Op dit moment wordt door de wetenschap betwijfeld of kinderen van 15 jaar wel ‘grote beslissingen over hun toekomst’ kunnen nemen.

je kiest een profiel en nog niet een studie of beroep

•Bij de studie- en beroepskeuze moet je zowel ‘naar binnen’ als ’naar buiten’ kijken

de kenmerken van de studie en het beroep moeten aansluiten op de eigenschappen en mogelijkheden van de leerling

waarin ben jij verschillend van anderen?

wat zijn jouw sterke kanten? capaciteiten

wat vind je leuk? interesse

hoe ver wil je het schoppen? ambitie

De ‘varkenscyclus’ op de arbeidsmarkt

Ontwikkelingen op de arbeidsmarkt tussen nu en 2020 zijn moeilijk voorspelbaar!

•voorspeld wordt dat veel beroepen die deze generatie later gaat uitoefenen op dit moment nog niet bestaan

Hart en hoofd •Ga uit van je interesse en kijk daarna naar werkgelegenheid

•Demografisch gezien is te verwachten dat de huidige leerlingen te maken krijgen met een grote vraag op de arbeidsmarkt

wat vind je voor later belangrijk? waarden

hoe ver wil je komen en wat heb je er voor over?

heel belangrijk is dat je je actief inzet om een duidelijk beeld van de mogelijkheden te krijgen: eerst in de breedte horizonverruiming

Vermijd een tunnelvisie! •“Waarom moet ik aan dit gedoe meedoen als ik al weet wat ik wil worden?”

Stel jezelf steeds weer de vraag: “Zou dit beroep of deze studie iets voor mij kunnen zijn?”

met welk profiel ben je toelaatbaar en met welk profiel niet?

controleer de mogelijkheden die je hebt

Regeling van de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap van 16 januari 2013 nr. WJZ/ (10293) tot wijziging van de Regeling nadere vooropleidingseisen hoger onderwijs 2007 en de Regeling aanvullende eisen hoger onderwijs en kunstonderwijs 2007 in verband met wijzigingen in opleidingen en (nadere) vooropleidingseisen 2013 •Nieuwe vooropleidingseisen staan op schoolsite!

testen kunnen het keuzeproces aanvullen, maar niet vervangen

begeleiding van ouders positief: - interesse tonen -er regelmatig over praten -meelezen en meepraten -meegaan naar open dagen -in contact brengen met beroepen -voorbereiden op zelfstandigheid -proces gaande houden

•Vooral bij een bijzondere keuze kunnen leerlingen positieve steun gebruiken van de omgeving

begeleiding van ouders negatief: -keuzen bekritiseren -afschuiven op kind of op school -vasthouden aan eigen denkbeelden -kind niet serieus nemen -geen tijd hebben

valkuil in de begeleiding vanuit onzekerheid volgen leerlingen vaak ‘adviezen’ op (later kan dat tot verwijten leiden )

kies niet vóór of juist tegen de docent

docenten van de examenvakken brengen advies uit A = afraden T = twijfel toelichting op dit advies kan op de ouderspreekavond aan de docent gevraagd worden

Aangescherpte examennormen •Je moet gemiddeld een voldoende halen voor het Centraal Schriftelijk Examen •Je mag ten hoogste één vijf scoren voor Nederlands, Engels en wiskunde •Je bent dus gezakt met meer dan één vijf bij deze vakken of met een vier of lager

als adviezen tegenvallen en idealen bijgesteld moeten worden, kunnen ouders helpen

de school probeert maatwerk te leveren maar kan niet elke combinatie van vakken garanderen

In de vierde klas kun je bij het eerste rapport -onder voorwaarden- nog een keer veranderen

vakwissel •Niet direct •Wordt in rapportvergadering besproken •Niet om een beter rooster te krijgen •Wordt niet toegewezen als er niet gewerkt is •Alternatief moet rooster- technisch haalbaar zijn •Je volgt vak tot de beslissing

Oefenkeuze •de vakkenkeuze bestaat uit drie delen: •eerst het verplichte profieldeel •dan het vrije profieldeel •vervolgens de vakken in het vrije deel

gemeenschappelijke vakken zijn verplichte vakken •ANW = algemene natuurwetenschappen Gemeenschappelijke vakken Nederlands Engels Maatschappijleer Lich. Opvoeding ANW

Profielen OOOO Natuur EconomieCultuur &&&& TechniekGezondheidMaatschappij ↓↓↓↓ Keuze uit: O Frans 1 kiezen O Duits O CKV 1 kiezen O KCV ↓↓↓↓

Profielvakken Wiskunde BBiologieEconomieGeschiedenis NatuurkundeScheikundeGeschiedenis Scheikunde ↓↓↓↓ Keuze uit: geen keuzevak O Wiskunde A O Wiskunde C O Wiskunde B O Wiskunde A O Wiskunde B Om wiskunde-B te kunnen volgen moet je in de derde klas voor dit vak minimaal een 6 op je eindrapport hebben

Profielkeuzevak Verplicht 1 uit 4 Verplicht 1 uit 5 Verplicht 1 maatsch.vak en 1 cultuurvak O NLT O M&OO AardrijkskundeMaatsch. O InformaticaO Aardrijkskunde O Maatsch.wetensch. Maatsch. O BiologieO NatuurkundeO Maatsch.wetensch.O Economie Maatsch. O O&O O DuitsO TekenenCultuur O FransO DuitsCultuur O FransCultuur O LatijnCultuur O FilosofieCultuur ↓↓↓↓ Je kunt Latijn niet kiezen als je dat vak in de onderbouw niet gehad hebt. Filosofie kun je wèl kiezen als je het eerder niet had.

Keuze-examenvak (keuze van 2 vakken is verplicht) Voor keuze-examen vakken kun je een keuze maken uit alle in de profielen aangeboden vakken •Keuze uit: Latijn, Frans, Duits, Spaans, geschiedenis, aardrijkskunde, natuurkunde, scheikunde, natuur, leven & technologie (NLT), biologie, economie, management & organisatie (M&O), maatschappijwetenschappen, tekenen, informatica en filosofie •Bij biologie wordt nadrukkelijk de combinatie met scheikunde aangeraden. •Niet tweemaal hetzelfde vak kiezen!

•Extra vak alleen als het roostertechnisch past

Tijdpad •In februari/maart: voorlichtingen over examenvakken •maart: docenten brengen advies uit •april: ouderspreekavond •april: voorlopige profielkeuze •februari – juni: individuele gesprekken met leerlingen •mei: combinatiemogelijkheden bekend en ruimte voor evt. extra vak

einde