Lex Kruijver Respons 26 maart 2010 Economische betekenis van evenementen Lex Kruijver Respons 26 maart 2010
Respons Monitoren
Wat doet Respons
Marktomvang in €uro’s per jaar
Respons Evenementen Familie Niet openbaar B2B Bedrijfsevenementen Extern Intern voor kennisoverdracht Externe bijeenkomsten Vakbeurzen Seminars ed Congressen Vergaderingen Private feesten & partijen Openbaar (publieksevenement) Regulier aanbod Sportwedstrijden aanbod podia Dag\weekmarkten Niet regulier aanbod Festivals Stadsfestijnen Sportevenementen tentoonstellingen Publieksbeurzen Respons Evenementen Familie
Ontwikkelingen in de markt: Jaarlijks terugkerende evenementen 5000+ SHEET NOG AANVULLEN MET GEGEVENS 2007 T/M 2009
Publieksevenementen naar belang Internationaal (20) Nationaal (900) (1.400) Regionaal Gemeentelijk Jaarlijks terugkerende evenementen Minimaal 5.000 bezoeken Peiljaar: 2008
Internationaal belang Holland Festival TT Assen Picnic/Cross Media Deutschen Tourenwagen Meisterschaft (DTM) Amsterdam Dance Event Internationaal Film Festival Rotterdam (IFFR) Grachtenfestival North Sea Jazz World Press Photo Historische Kaasmarkt Edam De Meesterwerken - Rijksmuseum Amsterdam Kaasmarkt Alkmaar Pinkpop TEFAF Amstel Gold Race InterClassics en TopMobiel Maastricht
Soorten evenementen • Markt/braderie • Voorstelling Beurs • Tentoonstelling • Stadsfestijn • Festival • Parade/optocht • Wedstrijd
Soorten/aantallen/economische waarde Vorm Aantal per jaar Econ. waarde in € Markt/braderie Ca. 3.000 Ca. € 600 miljoen Voorstelling 100.000 > € 500 miljoen Publieksbeurs 650 € 1,5 miljard Tentoonstelling 1.000 € 150 miljoen Stadsfestijn 750 € 500 miljoen Festival 700 € 650 miljoen Wedstrijd Ca 5.000.000 > € 500 miljoen Bronnen: Respons/CBS
Economische betekenis ‘mega’-events in Nederland Evenementen Jaar Economische impact EURO 2000 2000 € 145 miljoen Touretappe Valkenburg 2006 € 15 miljoen Vuelta (Drenthe) 2009 € 12 miljoen Grand Depart Den Bosch 1996 € 8 miljoen Giro Groningen 2002 -/- € 400.000 Giro Amsterdam 2010 € 25 miljoen? Bronnen: div. organisaties/onderzoeken
Sportproporties worldwide Evenement Marktwaarde in $ WK Voetbal $ 1,7 miljard Olympische Zomerspelen $ 1,5 miljard EK Voetbal $ 1,2 miljard Wimbledon $ 900 miljoen Tour de France $ 350 miljoen Volvo Ocean Race $ 190 miljoen Giro d’Italia $ 70 miljoen Bron: SportsPro july/aug 2009
Sponsors en evenementen Bron: Respons M50 over 2008
Gemeenten en evenementen Facts en figures G50 over 2008 Aantal gemeenten 50 Aantal evenementen 1508 Aantal bezoeken 67.358.679 Totaal aantal gesubsidieerde evenementen 777 Omvang gesubsidieerde evenementen € 36.645.593 Top 5 gemeentelijke evenementensubsidies in 2008 in euro’s Bron: Respons G50 over 2008
Top 100 Grootste publieksevenementen Positie Evenement Plaats Bezoeken MBE 1 Internationale Vierdaagse Afstandsmarsen Nijmegen/ Vierdaagse Feesten NIJMEGEN 1.988.000 249,87 2 Ortel Zomercarnaval ROTTERDAM 900.000 177,08 3 Tilburgse Kermis TILBURG 1.500.000 60,77 4 Fortis Marathon Rotterdam 77,50 5 Bloemencorso van de Bollenstreek NOORDWIJK ZH 1.200.000 50,60 6 Kermis Weert WEERT 950.000 50,56 7 Bavaria City Racing 580.000 69,88 8 Uitmarkt Amsterdam AMSTERDAM 500.000 67,93 9 We Are Amsterdam Pride 560.000 36,48 10 Kermis Best BEST 430.000 51,82 81 Appelpop TIEL 170.000 0,44 AAN DIT LIJSTJE TOEVOEGEN: Appelpop op de 81e plaats Bron: Respons Top 100 over 2009
Top 10 evenementen Rivierenland Ranglijst Titel Plaats Locatie Aantal bezoeken Belang 1. Appelpop Tiel Waalkade 170.000 Nationaal 2. Fruitcorso centrum 100.000 Regionaal 3. Culemborg Bijvoorbeeld Culemborg 60.000 4. Paardenmarkt Hedel 40.000 Gemeentelijk 5. Landgoedfair Buren/Geldermalsen Landgoed De Heerlijkheid Mariënwaerdt 38.000 6. Nationale Rode Kruis Bloesemwandeltocht Geldermalsen Veilinghallen 30.700 7. Leste Mert Druten 30.000 8. Nationale oldtimerdag 25.000 9. Dweildag Zoelen Buren 20.000 10. Kerstfair 19.700 TABEL AANPASSEN, BELANG ERBIJ. ZIE MAIL
Evenementen naar belang in Rivierenland
Waarom evenementen? Imago Economie Cohesie
De nabrander….. http://www.youtube.com/watch?v=VQ3d3KigPQM “Imago, cohesie en spin-off: hoe die elementen te combineren in een evenement maakt dit filmpje duidelijk. De oplossing is soms heel eenvoudig..!” http://www.youtube.com/watch?v=VQ3d3KigPQM
Bedankt voor jullie aandacht www.respons.nl