Educatieve videotoepassingen in het voortgezet onderwijs Behoefte en beoordeling van onderwijsprofessionals.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het inzetten van social media voor het vak Duits in de tweedeklassen havo/vwo op het Candea College. M.T Roggenthien.
Advertisements

Voorbeelden van innoverende toekomstige techniek bij C-Leren?
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Schoolboeken de klas uit? Een korte inleiding…… Michiel Maas, programmamanager VO 23 januari 2008.
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis 6 februari 2008 BICTA Doetinchem.
Educatief videomateriaal in het voortgezet onderwijs
WebQuestsWebQuests Voor het basisonderwijs Ververs Foundation Seminar 29 januari 2009 Peter Blijleven.
Probleem Studenten op een opleidingsschool maken niet altijd even optimaal gebruik van elkaars expertise(praktijkkennis) en van de expertise van de mentoren,
Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
Google Earth in de klas Jan Knuivers.
Digital Natives vereisen een herontwerp van het onderwijs
Wat moet de internetgeneratie met een schoolboek? Geeske Steeneken “ Vanuit de school de wijk in”
Inleiding Regionale Stuurgroep
Leerplan in beeld Inhouden Doelen en Niveaus
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
Audiovisueel materiaal in de klas BOA 4 februari.
Media en creativiteit Trend research Deeltijd Medmec02-5 les 3 Elske Revelman de Vries
© IVA Evaluatie Actieplan Verbonden met ICT. © IVA Evaluatie actieplan verbonden met ICT 13 verschillende projecten (po, vo, mbo) Survey onder docenten.
Samen Deskundiger met de Pabo HAN Fac. Educatie Marijke Kral Jos van der Woude Nieske Coetsier Bas van Lanen
Klantendag Voorzieningen 12 april Klantendag 12 april 2012 Triple A status van het Nederlands onderwijs.
Dieptepilot voor de academische basisschool De eerste ontwikkelingen.
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Het leer- en ontwikkelingsverhaal van leerlingen !
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis
Leermeesteravond Autoschadetechniek
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Resultaten onderzoek op het Twents Carmel College Magda Bruin Taaltuin twente en de inzet van Muiswerk.
Verrijkte Content Helicon Studiedag 2013, Velp John Hanswijk.
Anita Lohman & Bert Bouwhuis
Workshop ‘visieversneller’
Instructie inloggen docent
Kritische dialoog: Digitalisering in het aanbod bewegingsonderwijs
Medialandschap Blok 2, week 5 College #4. Wat gaan we doen? - ordenen = schrappen - hoe staat het met de bezoeken? - ordenen, hoe gaat dat? - opdracht.
Training digitale didactiek Effectieve inzet laptop.
Computers in scheikunde onderwijs Nataša Brouwer en Wolter Kaper AMSTEL Instituut NVON Congres 2002.
We hebben de tools en de kennis! En nu naar een hogere effectiviteit en didactisch verantwoorde inzet! AudioVisueel Centrum | ICT Services.
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
Inspiratie Blended Learning 24 juni Interactief? Teach what you preach…
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Informatiebeleid, een basis voor beleidsresultaten Onderzoek door de Delftse Rekenkamer naar het informatiebeleid van de gemeente Delft 16 mei 2012.
Tijdsindeling – Start, de inleider – Sensire – Trias Jeugdhulp – Vragen en stellingen – Afronding.
Friesland,Kop van Overijssel & Noordoostpolder Kwartiermakers po Anke Postma en Jimke Nicolai & Kwartiermaker vo Margriet Buwalda.
Informatieoverdracht PO-VO (onderdeel van project Effectief schakelen) Esmee Hornstra, PO-Raad.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Welkom bij Woordenweb Online schooltaalwoorden leren op
Het bevorderen van diep leren in het voortgezet onderwijs Presentatie inspiratie- bijeenkomst NRO Dr. Maaike Koopman Projectnr.:
Stappenplan modulebeschrijvingen schrijven
Burgerschap meten Bevordering van sociale en maatschappelijke competenties van leerlingen Identificatie van werkzame aanpakken en de randvoorwaarden waaronder.
Hoe kunnen wij ict stumileren in het onderwijs
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Digitale videofragmenten in het onderwijs
‘Tagging’ in het onderwijs
Gepersonaliseerd leren
VO – HBO aansluiting reflecteren 15 maart 2018
RVC – Clinical Assistant
Relevante en passende onderwijsmaterialen selecteren
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Cijferloos lesgeven bij talen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
The Future Teacher 3.0.
PUBLIEK Projector 2+
Transcript van de presentatie:

Educatieve videotoepassingen in het voortgezet onderwijs Behoefte en beoordeling van onderwijsprofessionals

6 februari 2008Educatieve videotoepassingen in het VO 2 Relevantie •Digitale maatschappij: digitale generatie opgegroeid in beeldcultuur > gericht op en voorkeur voor beelden (Oblinger & Oblinger, 2005) •Video is erg actueel > You Tube! •Kansen voor onderwijs > aansluiten op de digitale generatie door gebruik van video! •Kennisnet veel aandacht voor video in onderwijs (bijv. Expert op afstand, Expose your talent, Webvideo)

6 februari 2008Educatieve videotoepassingen in het VO 3 Vraagstelling Welke educatieve videotoepassingen zijn te onderscheiden en hebben docenten uit het voortgezet onderwijs behoefte om video op deze manier in te zetten?

6 februari 2008Educatieve videotoepassingen in het VO 4 Deelvragen 1.Op welke manier (met welke functie) kan video worden ingezet in het onderwijsleerproces? 2.Wat zijn concrete voorbeelden van deze videotoepassingen en hoe vallen zij te rubriceren (soort leeractiviteit, fase leerproces en technologie)? 3.Hoe beoordelen docenten VO deze voorbeelden a.d.h.v. videofragmenten en willen zij deze toepassingen inzetten? 4. Is er een relatie tussen de behoefte om een videotoepassing in te zetten en de onderwijsopvattingen van de docent?

6 februari 2008Educatieve videotoepassingen in het VO 5 Aanpak •Literatuurstudie (1/2)Literatuurstudie (1/2) •Dataverzameling > online enquête (3) Centrale element: 6 filmpjes over videotoepassingen: 3 docent- en 3filmpjes leerlinggestuurd, met vragen die ingaan op: > waarde: powerindicator Bernie Dodge: onderwijskundige power = aandacht x diepte x effectiviteit > gebruik: wilt u deze videotoepassing inzetten?

6 februari 2008Educatieve videotoepassingen in het VO 6 Videotoepassingen •Voorkennis activeren > videoclip in elo •Presentatiemiddel > webconferentie met expert als docent •Reflectie- en feedbackmiddel > video-opname van presentatie •Oefen- en creatiemiddel > zelf een film maken •Communicatiemiddel > videoblog •Beoordelingsmiddel > beoordelen van opgenomen presentatie

6 februari 2008Educatieve videotoepassingen in het VO 7 Aanpak •Literatuurstudie (1/2)Literatuurstudie (1/2) •Dataverzameling > online enquête (3) Centrale element: 6 filmpjes over videotoepassingen: 3 docent- en 3filmpjes leerlinggestuurd, met vragen die ingaan op: > waarde: powerindicator Bernie Dodge: onderwijskundige power = aandacht x diepte x effectiviteit > gebruik: wilt u deze videotoepassing inzetten?

6 februari 2008Educatieve videotoepassingen in het VO 8

6 februari 2008Educatieve videotoepassingen in het VO 9 Aanpak •Literatuurstudie (1/2)Literatuurstudie (1/2) •Dataverzameling > online enquête (3) Centrale element: 6 filmpjes over videotoepassingen: 3 docent- en 3filmpjes leerlinggestuurd, met vragen die ingaan op: > waarde: powerindicator Bernie Dodge: onderwijskundige power = aandacht x diepte x effectiviteit > gebruik: wilt u deze videotoepassing inzetten?