Educatieve videotoepassingen in het voortgezet onderwijs Behoefte en beoordeling van onderwijsprofessionals
6 februari 2008Educatieve videotoepassingen in het VO 2 Relevantie •Digitale maatschappij: digitale generatie opgegroeid in beeldcultuur > gericht op en voorkeur voor beelden (Oblinger & Oblinger, 2005) •Video is erg actueel > You Tube! •Kansen voor onderwijs > aansluiten op de digitale generatie door gebruik van video! •Kennisnet veel aandacht voor video in onderwijs (bijv. Expert op afstand, Expose your talent, Webvideo)
6 februari 2008Educatieve videotoepassingen in het VO 3 Vraagstelling Welke educatieve videotoepassingen zijn te onderscheiden en hebben docenten uit het voortgezet onderwijs behoefte om video op deze manier in te zetten?
6 februari 2008Educatieve videotoepassingen in het VO 4 Deelvragen 1.Op welke manier (met welke functie) kan video worden ingezet in het onderwijsleerproces? 2.Wat zijn concrete voorbeelden van deze videotoepassingen en hoe vallen zij te rubriceren (soort leeractiviteit, fase leerproces en technologie)? 3.Hoe beoordelen docenten VO deze voorbeelden a.d.h.v. videofragmenten en willen zij deze toepassingen inzetten? 4. Is er een relatie tussen de behoefte om een videotoepassing in te zetten en de onderwijsopvattingen van de docent?
6 februari 2008Educatieve videotoepassingen in het VO 5 Aanpak •Literatuurstudie (1/2)Literatuurstudie (1/2) •Dataverzameling > online enquête (3) Centrale element: 6 filmpjes over videotoepassingen: 3 docent- en 3filmpjes leerlinggestuurd, met vragen die ingaan op: > waarde: powerindicator Bernie Dodge: onderwijskundige power = aandacht x diepte x effectiviteit > gebruik: wilt u deze videotoepassing inzetten?
6 februari 2008Educatieve videotoepassingen in het VO 6 Videotoepassingen •Voorkennis activeren > videoclip in elo •Presentatiemiddel > webconferentie met expert als docent •Reflectie- en feedbackmiddel > video-opname van presentatie •Oefen- en creatiemiddel > zelf een film maken •Communicatiemiddel > videoblog •Beoordelingsmiddel > beoordelen van opgenomen presentatie
6 februari 2008Educatieve videotoepassingen in het VO 7 Aanpak •Literatuurstudie (1/2)Literatuurstudie (1/2) •Dataverzameling > online enquête (3) Centrale element: 6 filmpjes over videotoepassingen: 3 docent- en 3filmpjes leerlinggestuurd, met vragen die ingaan op: > waarde: powerindicator Bernie Dodge: onderwijskundige power = aandacht x diepte x effectiviteit > gebruik: wilt u deze videotoepassing inzetten?
6 februari 2008Educatieve videotoepassingen in het VO 8
6 februari 2008Educatieve videotoepassingen in het VO 9 Aanpak •Literatuurstudie (1/2)Literatuurstudie (1/2) •Dataverzameling > online enquête (3) Centrale element: 6 filmpjes over videotoepassingen: 3 docent- en 3filmpjes leerlinggestuurd, met vragen die ingaan op: > waarde: powerindicator Bernie Dodge: onderwijskundige power = aandacht x diepte x effectiviteit > gebruik: wilt u deze videotoepassing inzetten?