Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing vzw Vis van het Jaar 2007 Berlare, 26 april.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ingeborg Van Wonterghem Directeur Ingro
Advertisements

Eeklo aan het werk: verslag van een inhaalrace Werkloosheidscijfers Eeklo Gregory Cremmerye.
Een kilootje oude visserijstatistieken, a.u.b.!
K.U.Leuven – Instituut voor de Overheid Universiteit Antwerpen Universiteit Gent Hogeschool Gent Een prijsindex voor woningen verhandeld.
Hoe word je de beste verssupermarkt van Nederland?
Rekenwerk Alle mogelijkheden die je tegenkomt.
groei met TTW witlof uien aardappelen granen bloembollen chicory
Hoe lang is de kust van Chili?
Woningmarktmonitor Haaglanden 2009 Sector Wonen, Stadsgewest Haaglanden.
Vlakglas in de bouw VMP – congres 12 november 2013.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Goedemorgen …….en.
Bijeenkomst MBO Raad Donderdag 21 maart 2013 Zeeuwse Stromen, Renesse.
Marketing 1.2 de consument 19 november 2012.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Workshop IMCORE Workshop IMCORE “De mogelijke gevolgen van klimaatsverandering in het mariene milieu en de kustzone” Oostende - 21 april 2009 Plan for.
Aftersales/Onderhoud Onderzoek | februari 2005 | ©TNS NIPO | 1 Automotive Door Vincent Groen, Steven Boekee De Nederlandse automobilist en zijn werkplaats.
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
De hoeveklant doorgelicht. Luc Van Bellegem, marketingadviseur VLAM Zwevegem, 13 mei 2006.
Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing VZW Waarom streekproducten op de kaart zetten? Jo Van Caenegem 22 oktober 2007 Sint-Genesius-Rode.
Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing vzw VAE.
REKENEN.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
inkoopprijs – verkoopprijs winst – verlies
Colloquium: internationale dag van de ouderen
D.S.L.B. daalt in Frank Verhoeven
Kwartaalpublicatie POD Maatschappelijke Integratie Persconferentie 31 januari 2014.
18 december 2012 Het Energierenovatieprogramma 2020 De sociale aspecten van het programma
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Hoofdstuk 2: Wisselkoersen
28/11/2006 – R. Cools R. Cools – Algemeen Secretaris Vegebe INTERPOM – PRIMEUR 28 november 2006 Marktsituatie van verwerkte groenten in Europa.
Persconferentie.
OLIE SECTOR Februari 2008 Dirk Willems Beleggingsclub ‘t Galerijke.
Ouderen als zorgdragers Ouderenparlement 26 april 2010 Antwerpen Kinderopvang.
16 juni 2010, Brugge Kelle Moreau
Label “Erkend Verkooppunt Hoeveproducten”
INNOVEREN VAN DROOM TOT DAAD
Taalgebieden in België
Kerncijfers Bouw Oost-Vlaanderen  Arbeidsmarktgegevens  Economisch belang van de bouwsector  Demografie van het bouwbedrijf  Subsectoren  De bouwvakarbeider.
20/08/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Marketingoriëntatie Hoofdstuk 3 Markt en vraag
MARktSTUDIE commercialisatie snoekbaars
Boxplot … en andere diagrammen
Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing vzw Cambodja Juni 2013.
Slide 1 Visie op GLB Luc Rogge 24 maart slide 2 Eerste reactie evenwichtige tekst compleet  nood aan 5-tal krachtlijnen om draagvlak te creëren.
Rapportage marktverwachting lampenverkoop in Nederland Onderzoek in opdracht van Stichting LightRec.
Template V Netwerkbijeenkomst Circulaire Economie 7 april 2015 Wageningen 1 Mark Ipema I Confidential.
© GfK 2015 | Supermarktkengetallen | april 2015
Aantal OKAN leerlingen in Gent: evolutie. OKAN leerlingen in Gent: evolutie Jaarlijkse stijging van het aantal anderstalige nieuwkomers in het Gentse.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
Toepassingen 5L week 13: ‘Herhaling’ 5L week 13: ‘Herhaling’
Het gat in de markt… sp.a. “Het stadsbestuur wil een halvering van de schuld tegen 2018” - Truineer “We zijn vooral tevreden met de historische omwenteling.
LEVENDE OCEANEN Wat weten jullie al over de oceanen? Maak een mindmap en schrijf alles op! In de oceanen leven duizenden bijzondere diersoorten. Ook hebben.
LEVENDE OCEANEN Oceanen zijn het prachtige leefgebied van duizenden bijzondere diersoorten. Ook hebben de oceanen een grote rol bij het regelen van het.
Vlaamse Visveiling n.v..  Samenbrengen van vraag en aanbod  De aanvoerders (first point of sales) bieden vis aan op eenzelfde verkooppunt ( reëel of.
Nieuwbouw en bouwgrond Een economische analyse Frank Vastmans Centrum Economische Studies K.U.Leuven.
Hoofdstuk 6 Productie.
De competitieve markt Vraag- en aanbodschema StartSein pagina
Welkom Producent, markt en consument Keimpe van der Heide, NAV Nederlandse Akkerbouw Vakbond 1.
Lokaal voedsel VVSG, Gent, 30/9/ Lokaal voedsel Trends Hoe en waar? Waarom doen landbouwers mee? Wat kunnen steden en gemeenten doen?
Fabeltjes over haaien Het zijn menseneters
International Economics
Fabeltjes over haaien Het zijn menseneters
Vraag en aanbod.
GfK Supermarktkengetallen
OMGEVINGSANALYSE 2018 LOP Geraardsbergen Basis
Transcript van de presentatie:

Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing vzw Vis van het Jaar 2007 Berlare, 26 april

Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing vzw Voorstelling Vis van het Jaar 2007 Siska Bourgeois, voorzitster Sectorgroep Visserij VLAM

Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing vzw Keuze Vis van het Jaar: principes  In overleg met volledige vissector : producent en handel.  Link met Belgische visserij.  Geen bedreigde vissoort.  Aanbod kan voldoen aan een stijgende vraag.  Vlotte beschikbaarheid in verkooppunten of potentieel.  Jaarlijks andere vissoort.

Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing vzw  Raja spp.  Kraakbeenvis  Stekelrog, keilrog, sterrog, vleet en zandrog Rog - Vis van het Jaar 2007

Evolutie van de penetratie van rog per regio Sinds 2004 daalt het aantal rogkopende gezinnen. Vooral in Vlaanderen is er een gestage daling.

Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing vzw Penetratie van rog, platte zeevis en totaal zeevis per regio in 2006 Totaal BelgiëVlaanderenBrussel Wallonië Rog7,2% 7,2% 7,5% 7,1% Platte zeevis25,9% 26,1% 27,5% 25,2% Totaal zeevis58,2% 59,6% 55,1% 57,0%

Het marktaandeel van rog binnen verse zeevis Marktaandeel in volume Marktaandeel in waarde Het volumeaandeel van rog is bijna 5%. Het waardeaandeel is iets lager omdat de rog een goedkopere vissoort is.

Hoe evolueert de gemiddelde prijs van rog? Evolutie van de gemiddelde prijs van rog €/kg jaar

Hoe vaak wordt zeevis, platte zeevis en rog gekocht? De rog wordt iets meer dan 2x per jaar gekocht. Een gemiddelde Belg die zeevis koopt, koopt daarentegen 7 keer per jaar verse zeevis.

Hoe vaak kopen rogkopers zeevis, platte zeevis en rog? De rogkoper koopt iets meer verse zeevis dan gemiddeld.

Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing vzw Economische aspecten Vis van het Jaar 2007 Ben Desmyter Consulent Rederscentrale

Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing vzw Enkele begrippen  Rederscentrale “ Producentenorganisatie en beroepsvereniging der Belgische reders ter zeevisserij”  Belgische vloot “honderdtal vaartuigen die onder Belgische vlag varen”

Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing vzw Vis van het jaar 2007  Korte biologische schets  Vangstregeling  Economisch belang van de rog  Prijs van de dag

Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing vzw Biologische schets  kraakbeenvissen  karakteristieke stompe snuit  bodembewoners  voedsel: kreeftjes, weekdieren, kleine visjes en plankton  heel veel soorten verschillende roggen  voortplanting: via eikapsels die soms na een storm terug te vinden zijn op het strand

Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing vzw Vangstregeling  Situeringskaart:  EU-vangstregeling:  Noordzee en Noorse Zee: max. 25% van de totale vangst  Andere gebieden: onbeperkt (niet-gequoteerd!)

Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing vzw Het economisch belang van rog  Aanvoer  Prijs  Economische waarde

Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing vzw Aanvoer  Constante aanvoer tijdens het jaar

Aanvoer  Evolutie door de jaren heen

Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing vzw Aanvoer  Rog in grote hoeveelheden aangevoerd  In 2006: ton rog  In 2005 en 2006: 3de grootste aanvoer op Belgische markt!  Na tong en schol

Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing vzw Prijs  Prijsevolutie

Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing vzw Prijs  Prijs volgens grootteklasse

Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing vzw Economische waarde  Fors stijgende economische waarde  In 2006: 3,3 miljoen euro  Sinds 2001: stijging met liefst 62%  Combinatie van stijgende aanvoer en prijs  Sterke pijler op Belgische markt  In 2005 en 2006: 7de plaats!  Na tong, schol, kabeljauw, tarbot, tongschar en zeeduivel

Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing vzw Eindconclusies  Promotie voor sector heel belangrijk  Kwaliteit  Professionaliteit  Duurzaamheid - strikte controles - 80% uit niet beschermde gebieden! - Belgische visser integreert milieuvriendelijke innovaties - dynamische vloot

Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing vzw Culinaire en gastronomische aspecten  Dirk de Prins Culinair journalist  Guy Van Cauteren Chef-kok ‘t Laurierblad

Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing vzw Rog - Vis van het Jaar 2007