Project ENW-ELO Aanbod Elektronische leeromgeving en web-CMS Toon Van Hoecke Afdeling Onderwijstechnologie Directie ICT – Universiteit Gent

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET DIGITALE ARBEIDSPLEIN Het Digitale Arbeidsplein is een website ontwikkeld in het kader van het project “Zelfmanagement van de eigen loopbaan” van MeijerConsult.
Advertisements

Informatica Gecombineerd leren. Vereiste voorkennis: • Vlotte PC-basisvaardigheden • Basis werken met internet • Nodige zelfdiscipline voor uitvoeren.
Tijdelijk onderwijs aan huis voor kinderen met een chronische ziekte Els Meerbergen Studiedag 18 maart 2013 Platform van Onderwijs aan Zieke Leerlingen.
Project ICT–ondersteuning voor kinderen met leerstoornissen
D-Rainfall Runoff de nieuwe neerslagafvoermodule in SOBEK 3.0 Govert VerhoevenDonderdag 17 november Next Generation Hydro Software.
ALLES WAT JE MOET WETEN OVER PERIODE 4 Samen naar het examen.
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
e-Procurement in Antwerpen; het belang van een stimulerende gangmaker
(Streaming) video aan de Universiteit Gent: stand van zaken
Project Roemenië via ThinkQuest.
Infosessie 2011 (goed gebruik van de ELO)
Welkom Katja Goertz, commercieel adviseur Ascom Nederland.
Op weg met e-Twist in 10 stappen
Onderwerp Datum - locatie 1 Infosessie Projectoproep voor innovatieve projecten voor laagdrempelig sporten 24/06/2013.
Orde en structuur in de schooladministratie
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Jacob Molenaar en Alex van Essen (Toetsplaza)
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Mag ik u voorstellen ....
Toledo en de resultaten van het onderzoek door IBM Wim Machiels.
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
wiki’s opzetten en implementeren
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
Het sectorprogramma ICT-onderwijs in Nederland
Inleiding Social Software Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
Q-KENNIS Een kennis-systeem is veelal gebaseerd op het ontsluiten van aanwezige kennis en ter faciliterering van de ontwikkeling van nieuwe kennis. Het.
E-portfolio NL Een Leven Lang Leren René Schreurs & Yvonne Kremers
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
1.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
User management voor ondernemingen en organisaties
Multimediatoepassingen
Multimedia(technieken)
ELIS – Multimedia Lab Internettechnologie Rik Van de Walle Vakgroep Elektronica en Informatiesystemen (ELIS) Faculteit Ingenieurswetenschappen Universiteit.
Dia 1 Productencatalogus: technische sessie Samen beter informeren.
Mobiel leren Is méér dan ‘fun’ Mobiele ondersteuning volgt didactiek Slaat brug tussen belevingswerelden.
ICT-praktijkdag 1 ste leerjaar … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
1 Leerprocessen verlopen efficiënter; afstandsonderwijs komt dichterbij Pieter van der Hijden Sofos Consultancy
KNAG-onderwijsdag 6 november 2009 Gebruik buiteNLand nu ook in uw eigen Elektronische Leeromgeving.
Dynamo Project: managementondersteuning voor sportclubs
EDO: een website voor lesmateriaal Diest 14 mei 2012 Hans Le Roy – Elisa Baetens - 1.
Sociale MediaSociale Media: de “killer application” voor ICT Het huwelijk van Sociaal en Digitaal.
Opleiding CMS website Gent Bart Nelis Gent: #239/ docentengang Brussel: /naast bibliotheek
Leerlingen ontwikkelen apps
Kennis ontwikkelen en delen in TechNetkringen Ruud Bolsius mei 2011 TechNet, TechniekTalent.nu 2011.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Opschaling weblectures: Eerste stappen Bas Bergervoet en Stijn van Laer Onderwijstechnologen bij LIMEL en DOO SURF SIG Media & Education
Welkom S.G. De Triade Leerjaar 1.
Onderwijs Transparant
DigiDoc Een digitaal kantoor voor iedereen !. Ceci n’est pas du software?! 2.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
GRAAF HUYN COLLEGE.
Structuur in de brugklas Januari 2013 Welkom!. Plaatsing Plaatsing op basis van: Advies basisschool Onafhankelijke toets (bv. cito)
ZijActief Koningslust
ICT-competenties in het basisonderwijs Via ICT-integratie naar ICT-competentie. - Kurt Dossche.
Blackboard Een digitale leeromgeving. 30 mei 2002Julius Instituut 2 Inhoud Activerend leren Het inzetten van blackboard voor meer activerend leren Het.
Netwerk coördinatoren VZ
VVSG Opleidingstraject “Organisatiebeheersing en interne controle
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
ICT Design Team Kunst en Cultuur Street Art in Gent.
Inleiding voor nieuwe studenten academiejaar
WAI-NOT Internet voor mensen met een mentale beperking
Pag. 1 Opnemen van hoorcolleges en lezingen Afdeling Onderwijstechnologie Cel Multimedia DICT.
Projectdomein Digitale Leeromgeving Meerjarenplan Upgrade Toledo (juli) Course-copy (augustus) Concrete projecten in het onderwijs: – Adaptieve opdrachten.
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s

Transcript van de presentatie:

Project ENW-ELO Aanbod Elektronische leeromgeving en web-CMS Toon Van Hoecke Afdeling Onderwijstechnologie Directie ICT – Universiteit Gent

Symposium 5 Jaar ENW AUGent 26/11/2012 p. 2 Aanbod van het project ENW-ELO o Scholen(gemeenschappen) of instellingen betrokken bij het Expertisenetwerk Lerarenopleidingen kunnen beschikken over: •Een eigen ELO (elektronische leeromgeving) •Een web-CMS voor hun schoolportaal o Kosteloos en zonder quota o Gehost op centraal ENW-AUGENT platform •24/7 beschikbaarheid van toepassingen en gegevens o Ondersteuning door ENW-contactpersoon

Symposium 5 Jaar ENW AUGent 26/11/2012 p. 3 Doelstelling Permanent karakter: o Het aanbod van een ELO en een web-CMS moet blijvend gegarandeerd worden naar de deelnemende scholen toe o verlenen en onderhouden van serverinfrastructuur o verstrekken van technische ondersteuning en opleiding aan de verantwoordelijken per school o het onderhouden en verder uitbouwen van de applicatiesoftware volgens de noden en wensen van de verantwoordelijken per school

Symposium 5 Jaar ENW AUGent 26/11/2012 p. 4 Elektronische leeromgeving (ELO) Uitgebouwd op cursusbeheersysteem o Gebaseerd op Minerva-software (UGent) o Beheerd door schoolverantwoordelijke o ELO-cursus per vak, klas, … o Per ELO-cursus: standaard-modules (agenda, aankondigingen, documenten, …) o Intern berichtensysteem o Klassenstructuur

Symposium 5 Jaar ENW AUGent 26/11/2012 p. 5 Web-CMS: schoolportaal o Drupal als software voor web-CMS •kosteloos (open source) •wereldwijd heel populair •vertoont grote flexibiliteit •kan worden uitgebreid met diverse extra modules o Iedere school op het centrale platform kan haar schoolportaal zelf uitbouwen met haar specifieke eigenheid, stijl en structuur

Symposium 5 Jaar ENW AUGent 26/11/2012 p. 6 Ondersteuning Schoolverantwoordelijke ENW-ELO contactpersoon: Kurt Van Wynsberge o Helpdesk voor schoolverantwoordelijken: telefonisch (kantooruren) & o Coördineren van workshops o Bijwerken van handleidingen o Contact met ontwikkelaars en systeembeheerders o Ontwikkelen aan ENW-ELO specifieke functionaliteiten

Symposium 5 Jaar ENW AUGent 26/11/2012 p. 7 Gebruik van de ELO o Deelnemende scholen: basisscholen, secundaire scholen, CVO’s, opleidingscentra o Aantal actief-deelnemende scholen: 73 o Aantal deelnemende scholen met meer dan 100 actieve ELO-gebruikers: 38 o Aantal ELO-gebruikers in de deelnemende scholen: o o Gem. aantal ELO-bezoekers per dag (tijdens reguliere schooldag): 5.000

Symposium 5 Jaar ENW AUGent 26/11/2012 p. 8 ELO-cursussen: standaard-functionaliteiten

Symposium 5 Jaar ENW AUGent 26/11/2012 p. 9 ELO-cursussen: specifieke functionaliteiten o Streaming van digitale video o Puntenboek o E-Portfolio o Reservaties o Typologieën

Symposium 5 Jaar ENW AUGent 26/11/2012 p. 10 ELO-cursus: streamen van digitale video •Streaming video-platform Mediamosa •Toegankelijk vanuit iedere ELO-cursus •Videomateriaal aanbieden als streams in beschermde (leer)omgeving (auteursrechten) •Lesmateriaal van lesgevers •Opnames door leerlingen in kader van opdracht •Platform- en browseronafhankelijk •Ondersteunde bronformaten: zo breed mogelijk

Symposium 5 Jaar ENW AUGent 26/11/2012 p. 11 ELO-cursussen: puntenboek o Quoteren van leerlingen-bijdrages •Documenten (ingeleverde digitale bijdrages) •E-portfolio, wiki, forum, oefeningen, … •Aanwezigheden opnemen (barcode-scanner) •Externe bijdrages: presentaties, toetsen, labowerk, mondelinge proeven, … o Leerlingen op de hoogte brengen van hun individuele resultaten en feedback geven o Behaalde resultaten verwerken •Structureren, rapporteren, exporteren

Symposium 5 Jaar ENW AUGent 26/11/2012 p. 12 ELO-cursussen: reservaties o Reserveren van allerlei objecten (boeken, scriptie- onderwerpen, …) o Reserveren van tijdsblokken o Keuzes laten maken uit categorieën, prioriteiten laten geven, random-toekenningen

Symposium 5 Jaar ENW AUGent 26/11/2012 p. 13 ELO-cursussen: typologieën o Typologie = verzameling van type o ‘Tagging’ van allerlei items o Gebruik in forums, dropbox, puntenboek, …

Symposium 5 Jaar ENW AUGent 26/11/2012 p. 14 ELO-cursussen: e-portfolio Basisfuncties: o Wiki o Documenten o Discussies o Begeleiders aanduiden

Symposium 5 Jaar ENW AUGent 26/11/2012 p. 15 ELO-cursussen: optionele functionaliteiten o Plagiaatcontrole o Webconferenties o Peer Assessment

Symposium 5 Jaar ENW AUGent 26/11/2012 p. 16 ELO-cursussen: plagiaatcontrole met ephorus o Ephorus enkel toegankelijk vanuit ELO-cursussen o Leerlingen krijgen geen details van de plagiaatcontrole- resultaten te zien o Ephorus-module: rechtstreeks of onrechtstreeks gebruiken o Onrechtstreeks: via dropbox, studentenpublicaties

Symposium 5 Jaar ENW AUGent 26/11/2012 p. 17 ELO-cursussen: webconferenties o Lesgeven op afstand met kleine groepen o Lesgeven voor langdurig zieken…

Symposium 5 Jaar ENW AUGent 26/11/2012 p. 18 Toekomstplannen van het project o Bevragen van de gebruikers (verantwoordelijken, leraren, leerlingen) o Mobiele versies & apps o Verbeterde integratie met lerarenopleidingen (identity management, e-portfolio) o Verbeterde integratie klassenstructuur: klasgebaseerd puntenboek, …

Symposium 5 Jaar ENW AUGent 26/11/2012 p. 19 Meer informatie •Portaal van ENW-ELO: •Contactpersoon: Kurt Van Wynsberge