HEEREMA ENGINEERING SERVICES

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

SINT LUKAS HOGESCHOOL BRUSSEL
KWALITEITSZORG november 2012
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
1 19 jan Urk. 2 de context van 2Korinthe 3  Paulus reageert op beschuldigingen dat hij onbevoegd zou zijn (3:1,2);  Paulus plaatst zijn Evangelie.
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
35 JAAR NEDERLANDSE OFFSHORE INDUSTRIE
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
ZIEHIER 36 REDENEN WAAROM BIER
Prekenserie Handelingen - deel 6 (slot) ‘Gods Woord overwint omdat het mensen in de vrijheid zet!’ Hand 28,31.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Vennootschapsbelasting Aj 2011
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Een Concert van het Nederlands Philharmonisch Orkest LES 4 1.
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Start.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
WISKUNDIGE FORMULES.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Passie - Verrijzenis Arcabas
Elke 7 seconden een nieuw getal
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
1 17 okt 2013 Rijnsburg 17 okt 2013 Rijnsburg. 2 het voorgaande: Melchisedek voor het eerst ter sprake in 5:6 en 5:10 10 door God aangesproken als hogepriester.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Pasen & Pinksteren op één dag!
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
Afrika: Topo nakijken en leren.
Inkomen les 7 27 t/m 37.
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
ribWBK11t Toegepaste wiskunde Lesweek 02
aanvallen moeten ten allen tijden worden weerstaan
Landelijke dag RMC- coördinatoren Aanpak uitrol Loket VSV 4 juni 2008.
Reference: November 26, Minor Offshore Engineering & Automation 's-Hertogenbosch november 2009 Joannes Collette Lector Industriële automatisering.
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
De Dagen van de Kaaien 19, 20 & 21 maart De Kaaien op tafel - inhoud 1.Methodiek tafelgesprekken 2.Aantal tafelgesprekken en aantal deelnemers.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
2 januari 2009Nieuwjaarsreceptie "Meule wal straete" 1 Nieuwjaarsreceptie 2 januari 2009 Eerste bijeenkomst van de bewoners van de “Meule wal straete”
Hartelijk welkom bij de Nederlandse Bridge Academie Hoofdstuk 10 Het eerste bijbod (2) 1Contract 1, hoofdstuk 10.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Samen-bouwen … over paneelbouw en de rest!
Logistics: a driver for innovation Low costs High value Flexibility now and later Superior technology Timwood - T > No transport - I > No Inventory - M.
aangename ont - moeting
1 Week /11/ Dalende beurzen Blijkbaar is de macht van de centrale banken in de wereld overroepen Men kan niet blijven de mensen.
22/11/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Middeleeuwen De antwoorden in deze powerpoint komen van (naam en klas invullen a.u.b.)
Even voorstellen : Groep 3b
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week Us$ stijgt en de VS markten en grondstoffen markten+ obligatie markten storten ineen.
ZijActief Koningslust
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Transcript van de presentatie:

HEEREMA ENGINEERING SERVICES (later Heerema Marine Contractors) Voortzetting van Heerema’s activiteit in Venezuela 1963-66 samenwerking met Brown & Root 1966-68 contractueel verbod op het werken met kraanschepen 1968-88 na ups en downs snelle groei tot markleider 1989-97 samenwerking met McDermott in de Noordzee, als Heeremac 1997 Overname van McDermott’s DB102, Thialf 35 JAAR IRO

Thialf, Hermod, DB101(ex-Narwhal) + Svanen in het Caland kanaal 35 JAAR IRO

B&R en HEEREMA EEN KORT HUWELIJK Gedurende de jaren 50 : Heerema werkt als subcontractor voor Brown & Root in Lake Maracaibo 1959 : B&R opent kantoor in London 1961 : Heerema keert terug naar Nederland 1962 : Heerema Engineering Service opgericht 1963 : joint venture tussen B&R en Heerema Heerema brengt “Global Adventure” in en B&R 1.5 millioen dollar cash als deelname in GA 1966 : einde van de joint venture. Heerema wordt uitgekocht maar mag twee jaar geen kraanschepen runnen Heerema was in 1947 naar Caracas verhuisd. In 48 vormde hij samen met Bomans een bedrijf om in Maracaibo driolling platforms te plaatsen. In 50 werd de naam gewijzigd van Compania Anonima Constructora Heerema & Bomans in Constructora Heerema. De doorbraak kwam in 1956, toen Heerema een voorgespannen betonnen heipaal introduceerde. In 1960 verkaste Pieter H met gezin naar Canada en vervolgens naar Nederland. In febr 64 komt de Global Adventure in operatie 35 JAAR IRO

TWEE JAAR LATER 1968 : CHALLENGER 650 s.t. 35 JAAR IRO

1972 : CHAMPION 1100 S. T 1974 : THOR 2000 S. T. 1976 : ODIN 3000 S. T 1972 : CHAMPION 1100 S.T 1974 : THOR 2000 S.T. 1976 : ODIN 3000 S.T. 1978 : BALDER 5000 S.T. 1979 : HERMOD 5000 S.T. Sommige met IHC Gusto kraan, andere met Amhoist 35 JAAR IRO

2 – DE WERELDMARKT 96 millioen km² water Mariana trench 11 034 m Activiteiten als op Nederlandse plat Plus : Diep water installaties Verhuur van FPSOs 35 JAAR IRO

IRO’s EARLY ACTIONS Brighton, 1972 Merk op dat het meer waterbouw dan “echte” offshore is. 35 JAAR IRO

ENGELSE EN NOORSE MARKTEN ZIJN MOEILIJK John D’Ancona en het Offshore Supply Office Meerdere missies georganiseerd door IRO Lokale vestigingen van de grote spelers Gravity platforms typisch Noors ? 35 JAAR IRO

ANDOC OP MAASVLAKTE 1977 35 JAAR IRO ANDOC = Anglo Dutch Offshore Consortium, HBG wasde NL partner. Deck ontwerp door Tebodin, fabricage door Hollandia Kloos. Installatie in 1977 35 JAAR IRO

DOCHTER WORDT MOEDER Tazerka was de tweede FPSO van SBM, operationeel in 1982. SBM was dochter van IHC Caland, de in Zwitserland gevestige oorspronkelijke dochter van IHC Holland, later houdstermaatschappij. Verleden jaar zijn de bordjes nogmaals verhangen en is IHC gesplitst in een bedrijf van scheepswerven, IHC De Merwede, en een offshore bedrijf, SBM Inc, waaronder o.a. ressorteren GustoMSC, Atlantia 35 JAAR IRO

OTC 83 CARACAS 84 Huiskes, van Erven Dorens 35 JAAR IRO

IRO GAAT DOOR DAL EN WORDT BRANCHE ORGANISATIE EZ beeindigt in 1987 de aanloopsubsidie IRO verhuist van TNO naar Torenhove 1987 missie van EZ naar Canada ivm Hibernia project Follow-up door IRO in winter 1988 afgelast wegens gebrek aan belangstelling bij de leden. 1991 einde platform, begin branche-organisatie Ellen Lastdrager wordt begin 92 directeur. In 93 verhuist IRO naar Zoetermeer. 35 JAAR IRO

VELE ONDERNEMERS WERKEN INTERNATIONAAL Allseas - pipelay Bluewater - SPM, FPSO, terminals Heerema - installation NOC – installation () SBM – SPM, FPSO, terminals Seaway Heavy Lift Offcon Etc Heavy transport : Dockwise Big Lift Jumbo Shipping Mammoet Pipeline stabilization Van Oord Boskalis Tideway Offcon, Offshore Contractors, rust vooral op wat ex NOC medewerkers. Voor velen is Nederland te klein. 35 JAAR IRO

35 JAAR IRO

35 JAAR IRO

Nakika TLP op transport 35 JAAR IRO

35 JAAR IRO

PIPELINE STABILIZATION Boskalis Seaway Sandpiper, de eerste, rond 1980; de onfortuinlijkeTrollness en de Jan Steen, beide van Van Oord 35 JAAR IRO

EQUIPMENT & DESIGNS Vanaf dag 1 geörienteerd op de wereldmarkt 35 JAAR IRO

EQUIPMENT BOUWERS Gusto RDM Boele Bolnes Van der Giessen Keppel Verolme SAS Gouda HCG Vryhof Ankers Hydraudyne (Rexroth) Huisman Itrec Bodewes 35 JAAR IRO

RDM Klanten : B&R, Sedco 35 JAAR IRO BAR 347 voor B&R, tewaterlating 1976 Sedneth 1 op de helling, 1967 Sedco-D 1966 ook nog : Transworld Rig 58 en ponton Sedneth2 en later een Gusto jack-up ontwerp, Maersk Endeavour, 1982. Ook nog de Rambiz, maar uiteindelijk bezweken aan de kolengraver affaire en het niet doorgaan van orders voor onderzeeers. 35 JAAR IRO

RDM Atlas, Hercules, H.W.Gordon (pipelayer, first to be called 2nd generation, grootste op dat moment, launch 1966), BAR-279 (bury barge), BAR-347, cargo barges allemaal in Rotterdam gebouwd Maersk Endeavour Simon Stevin Onderdeel van RSV De Simon Stevin werd gebouwd in 1978, maar nooit gebruikt. Hij was bestemd voor een project in Darwin, Australie, maarkwam zoveel te laat dat hij niet meer nodig was. Is uiteindelijk in Taiwan gesloopt na enkele jaren werkeloos in Rotterdam te hebben gelegen. Kostte de belastinbetalers f 600 miljoen. 35 JAAR IRO

OOK MISLUKKINGEN 35 JAAR IRO De Simon Stevin werd ontworpen en gebouwd door RDM voor Volker Stevin. De bouwraakte ernstig vertraagd, tot 1978, en uiteindelijk cancelde VS het kontrakt, omdat ze het apparaat niet meer nodig hadden voor hun werk in Darwin, Australie. De SS heeft een proefvaart op de Noordzee gemaakt, heeft enkele jaren in Rotterdam gelegen en is toen naar de sloop Taiwan gegaan. F 600 miljoen down the drain. RSV, dus belastingbetaler. 35 JAAR IRO

IHC GUSTO 1978 WINNAAR OTC AWARD Sedneth 2, PM-24 kraanschip voor Micoperi, jacket, sleephopperzuigerPrins der Nederlanden, foto rond 1968-69 35 JAAR IRO

WERF GUSTO, JAREN 50 35 JAAR IRO Seashell, 1959, voor BIPM; werkt in 1962 in PerzischeGolf Meerboei 1959 voor BIPM Boorponton voor Shell-BP Nigeria Kraanvogel en Lepelaar voor bouw pieren IJmuiden Alles uit “De som der delen” , Gusto Werf, 1962 (100 jarig bestaan). Werfdirectie vanaf 1955 in handen van Henri en August 3 Smulders. 35 JAAR IRO

GROOTMOEDER VAN SBM Inc Eerste SBM gebouwd in 1959 voor en in licentie van Shell 35 JAAR IRO

Pelican (1972) en Pelerin (1975) Pelican (1972) en Pelerin (1975). Basic design van Breit Engineering, uitwerking Gusto 35 JAAR IRO

35 JAAR IRO

CHINESE DELEGATIE BIJ GUSTO, ZOMER 1976 Op achtergrond de Pelerin in afbouw. Het Chinese bezoek volgde op een zware IHC delegatie naar Peking in maart 76. Waar het om gaat echter, is Guus Smulders. Hij was de motor achter veel vernieuwing, met name de omschakeling naar offshore, goede vriend van Albert Starink en de man die de SBM licentie bij Gusto binnenbracht. Guus Smulders is op 11 juni van dit jaar overleden, 89 jaar oud. 35 JAAR IRO

ONONTKOOMBAAR 1978 IHC Gusto gesloten RSV debacle Nieuwbouw van grote objecten verdwijnt uit Nederland (naar Japan-Korea-China) Maar.... Ontwerpen blijft Gespecialiseerde bouw blijft Upgrades/reparaties blijven 35 JAAR IRO

UNDERWATER MANIFOLD CENTRE Voor Shell/Esso Cormorant, door HMC, 1982 UMC : 6 wellheads + 3 satellite wells + water injection. Contains Robot Remote Maintenance System and TFL technology. 300 m waterdiepte, 2200 t. Kosten geinstalleerd en getest US$ 700 million (bestaat niet !) Doorbraak was het gebruik van electro-hydraulische servos. 35 JAAR IRO

Van der Giessen 35 JAAR IRO Smit Semi 2 in Mexico, 2003. De Smit semis zijn gebouwd door van der Giessen, Krimpen ad IJssel, in 1986 op ontwerp van MSC. Later verkocht aan Rockwater. Van der Giessen was goed uit de sanering van eind jaren 70 gekomen, maar legde toch in 2003 het loodje. Wellicht een nieuwe start ? Van der Giessen 35 JAAR IRO

EKOFISK SUBSIDENCE, 1987 35 JAAR IRO The seabed subsided during oil production, as was discovered at the end of 1984. In May 1986 subsidence had reached 3.6 m and it was decided to lift all platforms over 6 m, to be safe until 2011, when the concession would end. Technip designed and Hydraudyne built the cylinders for the hydraulic lif. In summer 87, the operation started during the regular shutdown for maintenance. In AUgust, 4 platforms and interconnecting bridges were raised simultaneously with 72 jacks. In just over 24 hours the job was done. 35 JAAR IRO

VRYHOF ANKERS 35 JAAR IRO

VEROLME, A BUSY DAY 35 JAAR IRO

INGENIEURSBUREAUS GustoMSC ABB Lummus Global Protech (Jacobs) Iv Oil&Gas / Iv Nevesbu KCI Marcon Tebodin Comprimo Fugro MARIN 35 JAAR IRO

HET DOEL VAN DIT ALLES 35 JAAR IRO

35 JAAR IRO