HEEREMA ENGINEERING SERVICES (later Heerema Marine Contractors) Voortzetting van Heerema’s activiteit in Venezuela 1963-66 samenwerking met Brown & Root 1966-68 contractueel verbod op het werken met kraanschepen 1968-88 na ups en downs snelle groei tot markleider 1989-97 samenwerking met McDermott in de Noordzee, als Heeremac 1997 Overname van McDermott’s DB102, Thialf 35 JAAR IRO
Thialf, Hermod, DB101(ex-Narwhal) + Svanen in het Caland kanaal 35 JAAR IRO
B&R en HEEREMA EEN KORT HUWELIJK Gedurende de jaren 50 : Heerema werkt als subcontractor voor Brown & Root in Lake Maracaibo 1959 : B&R opent kantoor in London 1961 : Heerema keert terug naar Nederland 1962 : Heerema Engineering Service opgericht 1963 : joint venture tussen B&R en Heerema Heerema brengt “Global Adventure” in en B&R 1.5 millioen dollar cash als deelname in GA 1966 : einde van de joint venture. Heerema wordt uitgekocht maar mag twee jaar geen kraanschepen runnen Heerema was in 1947 naar Caracas verhuisd. In 48 vormde hij samen met Bomans een bedrijf om in Maracaibo driolling platforms te plaatsen. In 50 werd de naam gewijzigd van Compania Anonima Constructora Heerema & Bomans in Constructora Heerema. De doorbraak kwam in 1956, toen Heerema een voorgespannen betonnen heipaal introduceerde. In 1960 verkaste Pieter H met gezin naar Canada en vervolgens naar Nederland. In febr 64 komt de Global Adventure in operatie 35 JAAR IRO
TWEE JAAR LATER 1968 : CHALLENGER 650 s.t. 35 JAAR IRO
1972 : CHAMPION 1100 S. T 1974 : THOR 2000 S. T. 1976 : ODIN 3000 S. T 1972 : CHAMPION 1100 S.T 1974 : THOR 2000 S.T. 1976 : ODIN 3000 S.T. 1978 : BALDER 5000 S.T. 1979 : HERMOD 5000 S.T. Sommige met IHC Gusto kraan, andere met Amhoist 35 JAAR IRO
2 – DE WERELDMARKT 96 millioen km² water Mariana trench 11 034 m Activiteiten als op Nederlandse plat Plus : Diep water installaties Verhuur van FPSOs 35 JAAR IRO
IRO’s EARLY ACTIONS Brighton, 1972 Merk op dat het meer waterbouw dan “echte” offshore is. 35 JAAR IRO
ENGELSE EN NOORSE MARKTEN ZIJN MOEILIJK John D’Ancona en het Offshore Supply Office Meerdere missies georganiseerd door IRO Lokale vestigingen van de grote spelers Gravity platforms typisch Noors ? 35 JAAR IRO
ANDOC OP MAASVLAKTE 1977 35 JAAR IRO ANDOC = Anglo Dutch Offshore Consortium, HBG wasde NL partner. Deck ontwerp door Tebodin, fabricage door Hollandia Kloos. Installatie in 1977 35 JAAR IRO
DOCHTER WORDT MOEDER Tazerka was de tweede FPSO van SBM, operationeel in 1982. SBM was dochter van IHC Caland, de in Zwitserland gevestige oorspronkelijke dochter van IHC Holland, later houdstermaatschappij. Verleden jaar zijn de bordjes nogmaals verhangen en is IHC gesplitst in een bedrijf van scheepswerven, IHC De Merwede, en een offshore bedrijf, SBM Inc, waaronder o.a. ressorteren GustoMSC, Atlantia 35 JAAR IRO
OTC 83 CARACAS 84 Huiskes, van Erven Dorens 35 JAAR IRO
IRO GAAT DOOR DAL EN WORDT BRANCHE ORGANISATIE EZ beeindigt in 1987 de aanloopsubsidie IRO verhuist van TNO naar Torenhove 1987 missie van EZ naar Canada ivm Hibernia project Follow-up door IRO in winter 1988 afgelast wegens gebrek aan belangstelling bij de leden. 1991 einde platform, begin branche-organisatie Ellen Lastdrager wordt begin 92 directeur. In 93 verhuist IRO naar Zoetermeer. 35 JAAR IRO
VELE ONDERNEMERS WERKEN INTERNATIONAAL Allseas - pipelay Bluewater - SPM, FPSO, terminals Heerema - installation NOC – installation () SBM – SPM, FPSO, terminals Seaway Heavy Lift Offcon Etc Heavy transport : Dockwise Big Lift Jumbo Shipping Mammoet Pipeline stabilization Van Oord Boskalis Tideway Offcon, Offshore Contractors, rust vooral op wat ex NOC medewerkers. Voor velen is Nederland te klein. 35 JAAR IRO
35 JAAR IRO
35 JAAR IRO
Nakika TLP op transport 35 JAAR IRO
35 JAAR IRO
PIPELINE STABILIZATION Boskalis Seaway Sandpiper, de eerste, rond 1980; de onfortuinlijkeTrollness en de Jan Steen, beide van Van Oord 35 JAAR IRO
EQUIPMENT & DESIGNS Vanaf dag 1 geörienteerd op de wereldmarkt 35 JAAR IRO
EQUIPMENT BOUWERS Gusto RDM Boele Bolnes Van der Giessen Keppel Verolme SAS Gouda HCG Vryhof Ankers Hydraudyne (Rexroth) Huisman Itrec Bodewes 35 JAAR IRO
RDM Klanten : B&R, Sedco 35 JAAR IRO BAR 347 voor B&R, tewaterlating 1976 Sedneth 1 op de helling, 1967 Sedco-D 1966 ook nog : Transworld Rig 58 en ponton Sedneth2 en later een Gusto jack-up ontwerp, Maersk Endeavour, 1982. Ook nog de Rambiz, maar uiteindelijk bezweken aan de kolengraver affaire en het niet doorgaan van orders voor onderzeeers. 35 JAAR IRO
RDM Atlas, Hercules, H.W.Gordon (pipelayer, first to be called 2nd generation, grootste op dat moment, launch 1966), BAR-279 (bury barge), BAR-347, cargo barges allemaal in Rotterdam gebouwd Maersk Endeavour Simon Stevin Onderdeel van RSV De Simon Stevin werd gebouwd in 1978, maar nooit gebruikt. Hij was bestemd voor een project in Darwin, Australie, maarkwam zoveel te laat dat hij niet meer nodig was. Is uiteindelijk in Taiwan gesloopt na enkele jaren werkeloos in Rotterdam te hebben gelegen. Kostte de belastinbetalers f 600 miljoen. 35 JAAR IRO
OOK MISLUKKINGEN 35 JAAR IRO De Simon Stevin werd ontworpen en gebouwd door RDM voor Volker Stevin. De bouwraakte ernstig vertraagd, tot 1978, en uiteindelijk cancelde VS het kontrakt, omdat ze het apparaat niet meer nodig hadden voor hun werk in Darwin, Australie. De SS heeft een proefvaart op de Noordzee gemaakt, heeft enkele jaren in Rotterdam gelegen en is toen naar de sloop Taiwan gegaan. F 600 miljoen down the drain. RSV, dus belastingbetaler. 35 JAAR IRO
IHC GUSTO 1978 WINNAAR OTC AWARD Sedneth 2, PM-24 kraanschip voor Micoperi, jacket, sleephopperzuigerPrins der Nederlanden, foto rond 1968-69 35 JAAR IRO
WERF GUSTO, JAREN 50 35 JAAR IRO Seashell, 1959, voor BIPM; werkt in 1962 in PerzischeGolf Meerboei 1959 voor BIPM Boorponton voor Shell-BP Nigeria Kraanvogel en Lepelaar voor bouw pieren IJmuiden Alles uit “De som der delen” , Gusto Werf, 1962 (100 jarig bestaan). Werfdirectie vanaf 1955 in handen van Henri en August 3 Smulders. 35 JAAR IRO
GROOTMOEDER VAN SBM Inc Eerste SBM gebouwd in 1959 voor en in licentie van Shell 35 JAAR IRO
Pelican (1972) en Pelerin (1975) Pelican (1972) en Pelerin (1975). Basic design van Breit Engineering, uitwerking Gusto 35 JAAR IRO
35 JAAR IRO
CHINESE DELEGATIE BIJ GUSTO, ZOMER 1976 Op achtergrond de Pelerin in afbouw. Het Chinese bezoek volgde op een zware IHC delegatie naar Peking in maart 76. Waar het om gaat echter, is Guus Smulders. Hij was de motor achter veel vernieuwing, met name de omschakeling naar offshore, goede vriend van Albert Starink en de man die de SBM licentie bij Gusto binnenbracht. Guus Smulders is op 11 juni van dit jaar overleden, 89 jaar oud. 35 JAAR IRO
ONONTKOOMBAAR 1978 IHC Gusto gesloten RSV debacle Nieuwbouw van grote objecten verdwijnt uit Nederland (naar Japan-Korea-China) Maar.... Ontwerpen blijft Gespecialiseerde bouw blijft Upgrades/reparaties blijven 35 JAAR IRO
UNDERWATER MANIFOLD CENTRE Voor Shell/Esso Cormorant, door HMC, 1982 UMC : 6 wellheads + 3 satellite wells + water injection. Contains Robot Remote Maintenance System and TFL technology. 300 m waterdiepte, 2200 t. Kosten geinstalleerd en getest US$ 700 million (bestaat niet !) Doorbraak was het gebruik van electro-hydraulische servos. 35 JAAR IRO
Van der Giessen 35 JAAR IRO Smit Semi 2 in Mexico, 2003. De Smit semis zijn gebouwd door van der Giessen, Krimpen ad IJssel, in 1986 op ontwerp van MSC. Later verkocht aan Rockwater. Van der Giessen was goed uit de sanering van eind jaren 70 gekomen, maar legde toch in 2003 het loodje. Wellicht een nieuwe start ? Van der Giessen 35 JAAR IRO
EKOFISK SUBSIDENCE, 1987 35 JAAR IRO The seabed subsided during oil production, as was discovered at the end of 1984. In May 1986 subsidence had reached 3.6 m and it was decided to lift all platforms over 6 m, to be safe until 2011, when the concession would end. Technip designed and Hydraudyne built the cylinders for the hydraulic lif. In summer 87, the operation started during the regular shutdown for maintenance. In AUgust, 4 platforms and interconnecting bridges were raised simultaneously with 72 jacks. In just over 24 hours the job was done. 35 JAAR IRO
VRYHOF ANKERS 35 JAAR IRO
VEROLME, A BUSY DAY 35 JAAR IRO
INGENIEURSBUREAUS GustoMSC ABB Lummus Global Protech (Jacobs) Iv Oil&Gas / Iv Nevesbu KCI Marcon Tebodin Comprimo Fugro MARIN 35 JAAR IRO
HET DOEL VAN DIT ALLES 35 JAAR IRO
35 JAAR IRO