Running a Cloud Business

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De zin en onzin van escrow
Advertisements

Op zoek naar een ondernemingsmodel dat werkt
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Marketing & Sales Systems 2000 CKC Van CRM naar eCRM
Budgettering voor KMO’s: Agenda
De fundamenten van de organisatiestructuur
Maar niet elke koning is even belangrijk!
10 tips voor een gouden start Groeitips
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Salesmanagement Hoofdstuk 5 en 7.
Agenda Blok 1 - Evolutie van Cloud Computing
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
F&J webcreation even voorstellen… we willen graag met u in gesprek, dus…
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Business Modeling Koppeling - SharePoint & CRM. Value Proposition Breed inzetbare koppeling met veel mogelijkheden, hierdoor is geen maatwerk nodig. Deze.
AberdeenGroup surveyed 125 companies to understand their product innovation goals. Top challenges reported by these companies were: Cost pressure from.
ENGAGE 4 RESULTS CAFE 23 JANUARI 2014 MEDIAHUIS. ICT NEEDS BUSINESS ■ BELANGRIJK OM VOELING TE HEBBEN MET BUSINESS ☐ ‘Start with the end in mind’ ■ SUCCESS.
Marketing PFS Access Management SEPA: Het einde van een commodity tijdperk ? Peter Devlies 30 mei 2006.
Business Marketing Sabine Vermuyten
1 Differential impact of unguided versus guided use of a multimedia introduction to equine obstetrics in veterinary education Jan Govaere a, Prof. Aart.
Het Nieuwe Werken Samenspel tussen IT en business.
Agenda Inkoopprofessionalisering
Infografiek: vergelijken van (S)CRM apps Lien Vandervelde – 3EPM2.
H8: Distributie.
H7: Productmanagement.
strategie als een proces
Hoe krijg ik de business mee? 11 februari 2009 Paul Ruijgrok Partner ECM en het Nieuwe Werken KBenP.
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
De fundamenten van de organisatiestructuur
Dia 1 Politiewerk in de Toekomst Kan technologie “ons” helpen om het veiliger te maken?
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Marketing 1 Marketing is te belangrijk om aan een Marketing afdeling te geven!
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Marketing vandaag en morgen
College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel.
Schitterende Organisaties®
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Onsight Managed Security Services
Management Accounting Management Control
DigiDoc Een digitaal kantoor voor iedereen !. Ceci n’est pas du software?! 2.
Inbound Marketing Plan
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Het nut van Business Planning
Procesbetrouwbaarheid, efficiency, kwaliteit en veiligheid
4e Jaarcongres Credit Management, 18 april 2007 Page 1 Credit Management in de B2C markt vanuit T-Mobile perspectief Peter Meefout, EVP Customer Finance,
“practical advice that works” Drs A.D. van Buuren Tel:
Succesvolle regie: meer dan een mooi contract Mark van der Velden 14 april 2008.
Walther Ploos van Amstel Maart 2012
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
Commerciële Processen Presentatie bijeenkomst 3 26 mei 2012.
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
APP Platform Rivium, 5 maart 2013 Rik Vietsch.
10 tips voor een gouden start Ivo Bols 10u30 – 11u15.
De kunst van het ontwikkelen van klantenloyaliteit
Naar een optimaal HR - beleid
Business en IT Consulting
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
BUSINESS IT & MANAGEMENT Instituut voor Bedrijfskunde.
Werkgroep Cost Management Nationale GSE Conferentie 13 oktober 2011.
LET’s get Social.
= Data management Voor uitvoering en communicatie Informatie tijdens het ontwerp- en het bouwproces Werken met het InfraModel Het begin van de verandering!
The Hybrid Workspace Commercial Value Proposition
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Presentatie bedrijfsplan
NL: We zitten in een Verandering van Tijdperken in plaats van een Tijdperk van Verandering.
Business case voor zorg-innovatie: de theorie
WORLD INSURTECH REPORT CAPGEMINI VERSCHAFT TOEKOMSTGERICHT PERSPECTIEF
Transcript van de presentatie:

Running a Cloud Business C3Wave voor Microsoft Luc Van Ballaer

Agenda C3Wave Impact van een “Cloud Business” Effectieve dashboard parameters Marketing elementen Conclusies

Over C3Wave “Cloud zal een disruptief effect hebben op het IT Eco-System” Cloud Channel Customer Cloud opportuniteiten en challenges moeten benaderd worden vanuit een business perspektief, niet enkel vanuit een technologisch perspectief Opgericht in 2009 door Stephan Engelen en Luc Van Ballaer; brede nationale en internationale ervaring rond technologie, IT en Business Start-up, groei en mature bedrijven Meer dan 10 jaar ervaring in change management met technologie bedrijven Meer dan 5 jaar ervaring in cloud computing en technologie impact

Cultuur van een “services continuum” Klant koopt dienst Periodieke inkomsten Impact op Cash flow + P&L Partner wordt Service provider Klant koopt dienst Veranderend verwachtings-patroon Verkoop, Marketing, Ontw, Operaties evolueren Partner wordt Service provider

Verhaal van twee Business Modellen Nieuwe manier van Business Thinking Revenue Time SaaS Model Substantiele inkomsten bij contract Volatiel: Elk kwartaal opbouwen Beloont “hunting” Initiele inkomsten laag Voorspelbaar: terugkerende inkomsten Beloont “farming”

Nieuwe opportuniteiten voor partners PRISM FY11 4/3/2017 Impact op de Partner Verkoop en Marketing Distributie Operaties Abonnementen Klantenbenadering & prospectie “ARPU”, “churn”, “renewal” Kanaal dynamiek Installatie model 24/7 business Kapitaalsinvesteringen Partnerships Nieuwe opportuniteiten voor partners © 2010 Microsoft Corporation. All rights reserved. Microsoft, Windows, Windows Vista and other product names are or may be registered trademarks and/or trademarks in the U.S. and/or other countries. The information herein is for informational purposes only and represents the current view of Microsoft Corporation as of the date of this presentation. Because Microsoft must respond to changing market conditions, it should not be interpreted to be a commitment on the part of Microsoft, and Microsoft cannot guarantee the accuracy of any information provided after the date of this presentation. MICROSOFT MAKES NO WARRANTIES, EXPRESS, IMPLIED OR STATUTORY, AS TO THE INFORMATION IN THIS PRESENTATION.

Operationele elementen Het is cruciaal een aantal operationele elementen bij aanvang te definieren! Definieer en documenteer uw on-line business model • On line inkomsten en cash flow zijn verschillend van klassieke model! • Licentie-inkomsten worden vaak anders geïnd • Comissies vervangen vaak marges Definieer de incentives voor je verkopers! • Motivatie van verkoop-teams • Incentives worden mogelijk op andere manier gedefinieerd en geïmplementeerd • Balanceer klassieke incentives met “on-line” incentives in functie van nodige cash flow Creëer effectieve meetpunten • Nieuwe parameters • Winstgevendheid opvolgen is cruciaal (Korte en lange termijn) • Focus op klanten-parameters

5C’s van “Subscription Business” C.M.R.R. : Committed monthly recurring revenue : Maandelijks bedrag op basis van uitstaande contracten C.A.C. : Customer acquisition cost Hoe duur is het om een klant te verwerven? Best te bekijken vanuit aantal maanden! Cash C.L.T.V. : Customer life time value Totale inkomsten die een klant gemiddeld zal bijdragen Churn or attrition rate Hoe loyaal zijn de klanten?

SaaS Parameters: Top Doelstellingen Winst Voldoende periodieke inkomsten stroom? Cash Hoe snel wordt investering per klant terugverdiend? Top Doelstellingen Groei Andere

1. Winst Perspectieven >3 Winst Totale “Value” per klant Per Klant Kost om klant te verwerven Inkomsten Abonnementen Uitgaves Diensten Winst Totaal Goederen Inkomsten per werknemer Per werknemer Kosten per werknemer

1.2 Winst per klant: detail Gemiddelde inkomsten? Totale “Value” per klant Hoelang blijft je klant? Churn Rate % Hoeveel kost het om klant te bedienen Efficientie van verkoop Winst per klant Marketing kosten Aantal contracten Automatisatie-graad Verwervings-kost Totale kosten verkoop en Marketing Personeelskost

2. Cash Verwervingskost per klant Hoe snel compenseer je je verwervingskost? Gemiddelde inkomsten per klant Cash Balans in abonnement versus eenmalige betaling

SCHAALBARE INFRASTRUCTUUR 3. Groei-scenarios Efficientie van funnel Meer deals Meer leads Groei Maandelijks volume vergroten Grotere deals Capaciteit van funnel “Up – Selling” SCHAALBARE INFRASTRUCTUUR

marketing elementen

Digitale Marketing tools Bouw een kosten-efficiente en schaalbare structuur om vraag te genereren Positioneer je bedrijf als Cloud expert Ontwikkel specifieke outbound marketing programmas Stuur naar on-line aanbod (test-drive, proof of concept, ...) Bouw volume op om funnel te vullen Bouw op de rol van vertrouwenspersoon Cloud expert Investeer in informeren en trainen Begeleid klanten om de voordelen van cloud business te begrijpen en hun concurrentieel voordeel te illustreren.

Sales funnel conversie componenten Campagnes Conversie % Conversion % Conversie % Bezoekers Per bron Conversie % Trails Conversie % Contracten

Conclusies & take aways Verandering in DNA Definieer de belangrijkste parameters voor uw business en zet een doel Definieer het process om te meten Bouw een schaalbare en ge-automatiseerde operatie (Marketing, ordering, opvolging, fakturatie, ….) Evalueer partnerships

Vragen?

ISV Specifieke denkpistes Definieer uw nieuwe licentie schema Volledig SaaS of hybride IaaS/PaaS kosten integratie Hoe omgaan met het geinstalleerde park? Evalueer nieuwe distributie dynamiek en opties Market-places, … Nieuwe partner modellen Operationele bedenkingen Fakturatie Volume Verkoop en ontwikkelings DNA

7 geheimen van effectieve SaaS company “Make Leaders Accountable” “Deliver Apps your Users will Love” “Create a 24/7 Demand Generation Machine” “Sell a Service, Not a Product” “Make Customer Success a Religion” “Develop Highly Disciplined Financial Processes” “Take Your Place in the Cloud”

Appendix

Monthly recurring revenue New Customers from funnel Total Number of customers CMRR Churn Average Monthly Revenue per Customer (ARPU)

Average revenue per customer ARPU & CHURN RATE Customers by category Renewals Average revenue per customer (ARPU) Product Mix Churn Rate Custumer Sat. Number of Seats Analysis

Marketing Program costs Number of raw leads Marketing Program Cost ROI per Marketing Program Conversion rate to paying customers Cost per lead