Met onze speciale dank aan

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Introductie tot de experimenteersessies
Advertisements

Deeltjesmodel oplossingen.
2 Materie in 3 toestanden: vaste stof, vloeistof en gas
Met onze speciale dank aan (documentenmap). Waarom gebeurt re-educatie (na verlamming bijvoorbeeld) vaak in een zwembad? Wat is het voordeel van aquagym?
Soorten evenwichten 5 Havo.
Materialen en moleculen
Warmte Hoofdstuk 4 Nova Klas 2V.
Wateronderzoekers Ateliers Is water levensnoodzakelijk ? Hélain Peters : Prof. Jean-Paul Delhaye en Dr. Mounir Legssyer Laboratoire d’Agrotechnologies.
GEVAARLIJKE PRODUCTEN
H16. Berekeningen aan zuren en basen
DNA.
Materie Voorwerpen en stoffen.
Temperatuur en volume Uitzetten of krimpen
Diffusie, osmose en plasmolyse.
Een biologisch onderzoek
Moleculen en Atomen Klas 3
Wat bestuderen de natuurwetenschappen?
DEELBAARHEID Een stof kan in kleinere deeltjes gesplitst worden.
Stoffen, moleculen en atomen
Bouwstenen van de materie
Bouwstenen van de materie
Transport van warmte-energie
Structuurveranderingen van stoffen
Hoofdstuk 6: QUIZ!.
Welke van onderstaande keuzemogelijkheden is geen stofeigenschap?
1. Inleiding Thema 3: Materiemodel materie
8. Deeltjesmodel 8.1 Cohesie en adhesie
4. Zuivere stoffen en mengsels
Aggregatietoestand en deeltjesmodel
Deeltjesmodel 3.4 aggregatietoestand.
Deze wetten gelden voor ideale gassen die in een afgesloten
Fysica 2* NELOS - Deel 2 Pascal, Dalton & Henry
Hoofdstuk 3 §1 en §2 Stoffen en hun eigenschappen.
Stoffen en deeltjes 4T Nask2 1.1 Wat zijn stoffen?
Ginckels Walter Projectmedewerker Educatie
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Straling en het elektromagnetisch spectrum
Natuurwetenschappen T3 Inleiding
STOFFEN – HET MOLECUULMODEL
1.3 Stoffen en hun eigenschappen
De ontwikkeling van leven
Wandelen voor Water. WvW filmpjes op site WvW
STOFUITWISSELING TUSSEN CELLEN EN HUN OMGEVING
Wandelen voor Water Lespakket “Water het blauwe goud” (school)
Conceptversie.
Samenvatting Conceptversie.
Warmte transport.
Transport van stoffen Deze les leer je: – de stappen van wetenschappelijk onderzoek opzetten. – hoe transport van stoffen plaatsvindt in een vloeibaar.
Thema 2 Cellen § 2.4 Opname en afgifte van stoffen tussen cellen en het uit- of inwendig milieu.
LEREN ONDERZOEKEN Inleiding: Wat heb je nodig? - Handleiding “leren onderzoeken”, dit is ook je werkboek. Wat gaan we doen? Theorie. Hoe zet je een onderzoek.
PSO. Praktisch school onderzoek.
THEMA 2 CELLEN BIOLOGIE DIGITAAL
Thema cellen Processen
Hoofdstuk 4 Transport in cellen
Moleculen veranderen niet van samenstelling.
Plant Experiment Naam:Annefleur Nijland en Rianne Meijer Studentnummer: en Vak: Science Klas: 1B.
Hoofdstuk 4 Mengen en scheiden
Thema planten - Les Fotosynthese -
Mysterie: Moord op de Romanovs
Herhaling Hoofdstuk 4: Breking
Stofeigenschappen.
Met onze speciale dank aan
Moleculen Mo eculen Les 1 Alle kleuren van de regenboog.
Materie Stof, stof of stof?.
Studie van de levende en de niet-levende natuur
H7 Materie §2 Het deeltjesmodel
H7 Materie §2 Het deeltjesmodel
Hoofdstuk 7- les 1 Stofeigenschappen.
Scheikunde, een wetenschap
Scheikunde, een wetenschap
Transcript van de presentatie:

Met onze speciale dank aan (documentenmap)

Isabelle Querton-Parloir European School Brussels 1 Diffusie van gassen in vloeistoffen La diffusion des gaz dans les liquides Isabelle Querton-Parloir European School Brussels 1

Korte omschrijving van het lesonderwerp Door een opeenvolging van korte en heel aanschouwelijke experimenten wordt het verschijnsel diffusie uitgelegd, in het bijzonder de diffusie van een gas in een vloeistof. Klasgroep Tweede leerjaar van de eerste graad S.O. Kernidee Vissen kunnen leven in water omdat erin dizuurstof is opgelost. Hoe komt deze dizuurstof in het water als er zich geen planten in bevinden ? Tijdsinvestering Eén lesuur (50 min.)

Belangrijkste concepten Materiemodel Mengsels en intermoleculaire ruimten Diffusie Belangrijkste doelstellingen Een nieuwe situatie aanpakken Een experiment opzetten Materiemodel opstellen Waarnemen Een hypothese formuleren Kritisch zijn Een besluit trekken Verworven kennis terug activeren Voorkennis Het ademhalingsstelsel Fotosynthese Aggregatietoestanden Algen als waterplanten Kleurindicatoren + de tps

Benodigdheden Veiligheid en milieu Materiaal: Producten: 2 maatcilinders van 500 mL Droge rode bonen 1 plastic beker van 500 mL Droge rijstkorrels 1 plastic roerstaaf Geconcentreerde ammoniakoplossing 1 onderlegger Fenolftaleïne 2 kristalliseerschalen Veiligheid en milieu Ammoniak : gevaar H 314, H 400.

Belangstelling voor het onderwerp wekken Probleemstelling: waar komt de dizuurstof die vissen nodig hebben vandaan? Het onderwerp wordt verhelderd aan de hand van vragen in de klas Voorbeelden: - Vissen zijn levende wezens. Wat ademen ze in ? - Waar vinden vissen dizuurstof ? - Waar komt de dizuurstof in water vandaan ? - En als er zich geen algen in het water bevinden ?   b) De leerlingen voeren elk een reeks experimenten uit  Een materiemodel opstellen  Waarnemingen beschrijven  Hypothesen formuleren  Waarnemingen verklaren   Les matériaux choisis sont simples et la plupart des expériences sont transposables à la maison. Ce point permet une meilleure intégration des notions auprès des élèves. Les expériences présentées font appel aux couleurs. Elles sont donc particulièrement attractives.

2. Het onderwerp verhelderen Experiment 1 Waarneming Het volume van het mengsel is kleiner dan 200 mL. Verklaring Door te schudden schuiven de rijstkorrels tussen de bonen. Modellering De materie bestaat uit zeer kleine deeltjes: moleculen Moleculen zijn van elkaar gescheiden door intermoleculaire ruimten. On répète l’expérience avec 100 mL de l’eau et d’alcool. Ces deux expériences pourront servir également pour distinguer mélanges homogènes et hétérogènes.

3. Een verklaring opstellen Experiment 2 - Diffusie van een gas in een gas   kurk kurk tampon doordrenkt met ammoniakoplossing indicatorpapier Waarneming De strookjes indicatorpapier veranderen van kleur. Het verschijnsel start dicht bij de tampon en verspreidt zich geleidelijk naar het uiteinde van de buis. Hypothesen Hypothesen van leerlingen noteren De hypothesen bediscussiëren Enkele hypothesen selecteren Eventueel met nieuwe experimenten bevestigen Modelleren - On peut également proposer aux élèves de chronométrer le temps nécessaire pour faire changer la couleur du papier pH et réaliser ensuite un graphique distance parcourue par le gaz en fonction du temps. - La modélisation tiendra compte de l'air comme un tout pour simplifier le concept. Il sera utile de rappeler aux élèves que l'air est un mélange de gaz en mouvement.

3. Een verklaring opstellen (vervolg) Interpretatie – Modellering   Conclusie Moleculen van het ammoniakgas verspreiden zich doorheen de buis en schuiven zich tussen de moleculen van de lucht. Diffusie is het verschijnsel waarbij moleculen van een gas zich uniform over een ander gas trachten te verspreiden

3. Een verklaring opstellen (vervolg) Experiment 3 - Diffusie van een gas in een vloeistof Waarneming Het gas verspreidt zich over de hele ruimte. De indicator verandert van kleur. Verklaring Moleculen van gasvormig ammoniak ontsnappen uit de oplossing en verspreiden zich over lucht en water waarbij ze in de intermoleculaire ruimten in lucht en in water terechtkomen.   Besluit Diffusie treedt op in gassen en vloeistoffen. ϕϕ H2O NH3 H2O

Waar komt de dizuurstof in water vandaan ? Antwoord op de probleemstelling Waar komt de dizuurstof in water vandaan ? - van de fotosynthese door algen - van de diffusie van dizuurstof uit de lucht in het water Si le matériel le permet, il suffit de mesurer le taux de dioxygène dissous dans l'eau de distribution mise dans un aquarium et ensuite de faire fonction un oxygénateur et de refaire la mesure après un temps suffisant (voire de construire un graphique de l'augmentation de la concentration en dioxygène dissous, …)

4. Toepassen Diffusie wordt toegepast in o.a. Parfumerie ; Verluchting in aquaria, vijvers, zwembaden ; Behandeling van afvalwater ; CO2 gehalte in de zee, CO 2 evenwicht, …

MERCI de votre attention DANK U voor uw aandacht