Meten van cognitieve processen met oogbewegingregistratieapparatuur Workshop eye-tracking Ludo van Meeuwen, CELSTEC, Open Universiteit Nederland.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
Edushock leerfestival
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
ZIEHIER 36 REDENEN WAAROM BIER
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
ADOBE PRESENTER Willem vanden Berg Dienst Onderwijsondersteuning en –ontwikkeling KaHo Sint-Lieven 1.
De Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg (NKVK) streeft ernaar het eerste aanspreekpunt te zijn bij grensverleggend zakendoen binnen.
Workshop Nieuwe begroting
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
HOOFDSTUK 12 Media.
Keuzeondersteunend model voor inbouwpakketten bij herbestemmingsprojecten Eindcolloquium Wiebrand Bunt.
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Presenteren voor starters
Start.
F. Rubben NI Lookout 1 06/RIS/05 - NI Lookout VTI Brugge F. Rubben, ing.
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
9 januari 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 11 1 Wordt mijn navolgers, gelijk ook ik Christus navolg. 2.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
WISKUNDIGE FORMULES.
Passie - Verrijzenis Arcabas
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
H51 12 resolutie H51 PHOTOSHOP 1 audiovisueel centrum meise.
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Ludo W. van Meeuwen 1,2, Halszka Jarodzka 1, Saskia Brand-Gruwel 1, Paul. A. Kirschner 1, Jeano J.P.R. de Bock 2, & Jeroen.
Onderwijsconferentie
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
Afrika: Topo nakijken en leren.
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
1 Van Harvard naar MIPS. 2 3 Van Harvard naar MIPS Microprocessor without Interlocked Pipeline Stages Verschillen met de Harvard machine: - 32 Registers.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Wouter Jansweijer, 16 September, Literatuur zoeken Project informatiewetenschappen october 2002.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Versie 1: ; v2: ; v3: ; v4:… ca. 50 minuten met maken van tekening (vraag 12) ca. 40 minuten zonder maken van tekening (vraag.

ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
2 januari 2009Nieuwjaarsreceptie "Meule wal straete" 1 Nieuwjaarsreceptie 2 januari 2009 Eerste bijeenkomst van de bewoners van de “Meule wal straete”
Test je geheugen
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Oefeningen Workshop RIE Gemeenten
Logistics: a driver for innovation Low costs High value Flexibility now and later Superior technology Timwood - T > No transport - I > No Inventory - M.
aangename ont - moeting
Even voorstellen : Groep 3b
De vierkantjes ! Dit is een puzzel om uw hersens eens goed te laten werken. De vraag is bij elk figuur hoeveel vierkanten u ziet.
Docentencongres 2014 Programma: 10:00 – 12:30 Mindset
Ontwikkeling van aanbevelingsalgoritmen voor online social games Jan Heuninck.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
1 SLIMME SAMENVATTINGEN. Samenvatting ex ante Uw vraag Onze suggestie Analyseer de functionele specificaties Maak een format Implementeer dat format Leer.
Een gezonder Nederland VTV-2014
ZijActief Koningslust
3/23/2015 | 1 Healthwise Congres ‘Kwaliteit van Leven’ E-Health workshop - Eveline Hage Over de mogelijkheden van e-Health in ouderenwelzijn On?
Evidence-Based Medicine
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Ludo van Meeuwen 1,3, Saskia Brand-Gruwel 1, Jeroen van Merriënboer 1,2, & Jeano de Bock 3 1 Open University of the Netherlands,
Expertise-ontwikkeling Els Boshuizen. Onderwerpen Definitiekwesties: Wat is een expert? Van beginner naar expert: Hoe verloopt dat proces? De opleiding.
Het gebruik van Eye Movement Modeling Examples (EMME) bij het Onderwijs in klassenmanagement Hans van ’t Zelfde a, Peter Verkoeijen a,b, Anita Heijltjes.
Transcript van de presentatie:

Meten van cognitieve processen met oogbewegingregistratieapparatuur Workshop eye-tracking Ludo van Meeuwen, CELSTEC, Open Universiteit Nederland

Interesses en verwachtingen Voorstellen/Achtergrond? Ervaringen met eye-tracking? Met welke verwachting naar deze workshop gekomen? / wat hoop je te leren?

Ludo van Meeuwen BSc Technische Innovatie Wetenschappen (oude Techniek en Maatschappij) Ir. Human Technology Interaction (HTI/HCI) Master thesis: CELSTEC, Information Problem Solving Gebruik eye-tracker (meten van (meta-)cognitieve processen) PhD: CELSTEC/Luchtverkeersleiding Nederland Adaptief trainen Gebruik eye-tracker Meten van (meta-)cognitieve processen Scanning Docent Trends

Het Oog: onderdelen Tobii (2010)

Het oog: Visual Acuity / Visual Resolution Visual Acuity. Het stuk dat we scherp zien dankzij de Fovea Centralis (geen staafjes, alleen kegeltjes)

Het Oog Saccades Fixaties

Het Oog: Fixaties en saccades Saccades: 4 à 5 saccades per seconde tijdens lezen Fixaties: Alleen dan kun je wat zien (je ziet nooit een eigen saccade in een spiegel) Secular & Blake (2002) Holmqvist et al. (2010)

Waarvoor eye-tracking? User-interface design

Waarvoor eye-tracking? Verkeersonderzoek

Waarvoor eye-tracking? Luchtverkeersleiding

Waarvoor eye-tracking? Hulp voor gehandicapten

Waarvoor eye-tracking? Leesonderzoek

Waarvoor eye-tracking? Zoeken op Internet / HCI

Verschillende modellen eye-trackers according to Holmqvist et al. (2010)

Verschillende modellen eye-trackers

Verschillende modellen eye-trackers

Verschillende modellen eye-trackers

Voor- en nadelen Mobiliteit, hoofdbewegingen ✔ ✖ “aanwezigheid” afleidend Resolutie Automatische analyse Fysische reacties (armbewegingen)

Data-kwaliteit Callibratie Bril Mascara Oudere ogen Etniciteit Lange haren Knipperen (Snelle) hoofdbewegingen Schermafstand (ongeveer 60 cm) Duur opname (drift  her-callibratie) Onbekende factoren

Hoe meet je (meta-)cognitieve processen? Casus van meten: SRL in Luchtverkeersleidingopleiding Wat zijn cognitieve processen Op taak niveau: domein competenties Scannen Opbouwen mentaal beeld Besluitvorming volgorde Op meta niveau: SRL vaardigheden Oriënteren Plannen Monitoren Aanpassen Beoordelen

Hoe meet je (meta-)cognitieve processen? Meten van (meta-)cognitieve processen Online: Hardop denken (noem voor- en nadelen) - Stoort het ‘echte’ proces van een taak - Behoeft training - Mist informatie (klikken zonder iets te zeggen) +Geen ‘fabricage’ Off-line: Vragenlijsten (noem voor- en nadelen) - Sociaal wenselijke antwoorden - Beperkte validiteit - Lange vragenlijsten +Eenvoudige data analyse

Hoe meet je (meta-)cognitieve processen? Cued Retrospective Reporting In plaats van Hardop denken ATC Task Cued Retrospective Report

Hoe meet je (meta-)cognitieve processen? CRR-uitingen “Hier zie je hoe ik dit groepje in de gaten houd” (taakniveau) “Ik had er voor kunnen kiezen om deze kist af te remmen, maar ik gebruikte een andere strategie…” (meta-niveau/monitor). “Hier had ik ervoor moeten kiezen om die kist toch naar voren te halen omdat…”(meta-niveau/beoordelen) “Hier maakte ik er echt een drama van!” (meta-niveau/beoordelen) Uittypen van report  Maken scoreschema  scoren

Hoe meet je (meta-)cognitieve processen? Online: Hardop denken (noem voor- en nadelen) - Stoort het ‘echte’ proces van een taak - Behoeft training - Mist informatie (klikken zonder iets te zeggen) +Geen ‘fabricage’ Cued Retrospective Report + Stoort het ‘echte’ taakproces niet + Behoeft nauwelijks training + Krijgt heel veel informatie - Beperkte taaklengte (10 min) - Kost veel tijd (zeker bij vertraagd afspelen) - (dure) apparatuur - Te veel informatie?

Proef op de som Een persoon achter de eye-tracker Info zoeken

IPS and eye-tracking Tracking the brain

Samenvattend tot nu toe Het Oog Waarvoor eye-tracking Waarmee eye-tracking Data-kwaliteit Hoe meet je (meta) cognitieve processen? Zelf ervaren IPS Straks: Zelf eye-tracken Zelf onderzoek opstellen Voorbeeld studie (Scanning)

Einde deel 1 Vragen? Opmerkingen?

Proef MARS

Het eigen onderzoek Probleem Hypothesen Methode Eye-tracking Resultaten/conclusie…. Wat voor type data komt er nou uit…wat voor vragen zijn te beantwoorden

Analyse van: AOI’s Fixation Duration, Visit duration, Transition matrix... Scanning studie Proefpersoon Presentatie van de voorlopige resultaten

Einde deel 2 Vragen? Opmerkingen? Ludo.vanMeeuwen@ou.nl

(aan)leren mbv eye-trackng (Jarodzka 2010) top-down EXPERTS NOVICES bottom-up

Expertise difference studies Classification of movement patterns in zoology Jarodzka, H., Scheiter, K., Gerjets, P., & Van Gog, T. (2010). In the eyes of the beholder: How do experts and novices interpret complex, dynamic stimuli, Learning and Instruction, 20, 146-154. NOVICES EXPERTS are faster and more accurate in task performance use heterogeneous task approaches use knowledge- and experience-based shortcuts (in perceptual and conceptual processes) are slow and more inaccurate in task performance use homogenous task approaches (saliency-driven) attend to irrelevant elements (in looking and describing) ... ...

Influence of different display designs to facilitate task performance Attention guidance How can attention of observers be guided? Efficient visual search Looking fast and long on relevant areas, without being distracted by salient, but irrelevant areas Interpretation Correctly interpreting the relevant areas