Functional Elements in Specific Language Impairment (FESLI) Fred Weerman Anne Baker Jan de Jong Marc Kemps-Snijders (Meertens Instituut)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Nederlab Laboratory for research on the patterns of change in the Dutch language and culture Kickoff, 25 januari, 2013 Meertens Instituut, Amsterdam.
Advertisements

Stijn Hoppenbrouwers Software Engineering les 1 Algemene inleiding en Requirements Engineering.
TAALPROBLEMEN ODD ONE OUT.
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
KOMMAGEBRUIK.
Basishandleiding Limo Meer info online via LIMO Help 1.
CLARIN: een introductie Ineke Schuurman Coördinator CLARIN-Vlaanderen.
Opdracht 2. premisse: het Nederlandse over in contexten waarin het vertaald wordt door about is een instantiatie van de focus-of- attention sense incorrecte.
Chapter 9. Understanding Multivariate Techniques
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
Natuurlijke taalverwerking week 4
LLBA Universiteitsbibliotheek Zoeken op onderwerp met de thesaurus verder = klikken.
CSE Vaardigheden.
Bezittelijk voornaamwoord
Grammar Chapter 3 – G1 If en When.
Grammar Chapter 4 – G2 If + past simple. Je wist al dat je voor het woordje als in het Engels if kunt gebuiken. We gaan hier even mee verder. Het kan.
Grammar Chapter 3 – G3 One en Ones.
Module 1 – Dag 1 Hallo.
COAVA Demonstratie en curatie (CLARIN-NL, tweede ronde) Folkert de Vriend 09/02/2011.
Taaltheorie en Taalverwerking Week 5: – Natuurlijke Taal Syntax. (Uitbreiding op CFG: Features.) – Human Parsing: Center-Embedding.
Quiz Start.
Technische Architectuur
Grammatica Nederlands
WERKWOORDSPELLING Hoe doe je dat ?.
Taaloefeningen.
Het begint bij het jonge kind
Toets periode 2 4 havo.
Taaloefeningen.
voor welk huis staat kikker?
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Toets periode 2 5 havo.
Accountants in control? Nieuwe uitdagingen voor accountants.
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/004] thema ‘Today I will talk to you about… ‘ can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/004] thema: Scanning, a race against the time can-do: kan snel belangrijke detailinformatie vinden in lange en complexe.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Taaloefeningen.
MTAS Multi Tier Annotation Search
Woordsoorten benoemen
Woordsoorten benoemen
Vroeg geleerd is oud gedaan: stimulering van vertelvaardigheid op school Akke de Blauw (UvA/HvA)
DAG VAN HET LEREN Hoe komt zo'n taal eigenlijk in je hoofd? door Henk Wolf.
Naam: 1 Zelfstandig naamwoord: Type je naam in het vak en druk op de play knop Beantwoord de vragen en kijk hoeveel je er goed had succes.
Naam: 1 Bijvoeglijk naamwoord: Type je naam in het vak en druk op de play knop Beantwoord de vragen en kijk hoeveel je er goed had succes.
NEXT LW 2 Bijv.nw. 3 Zelfst. nw. 4 PV 5 Ond Taal Team 1 Team 2 Team 3 Team 4 Team 5 Team 6.
Lidwoord Bijvoeglijk naamwoord Zelfstandig naamwoord
Functional Web Applications Implementation and Use of Client-Side Interpreters Jan Martin Jansen.
GBIF NODES Committee Meeting Copenhagen, Denmark 4 th October 2009 De GBIF Integrated Publishing Toolkit Alberto GONZÁLEZ-TALAVÁN Programme Officer for.
VISUALISATIE Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
TAAL BIJ TOETSEN Extra uitleg bij een aantal lastige kwesties.
Grammatica zinsdelen H1 t/m H6
EMGO Institute for Health and Care Research Quality of Care Martina Cornel, Hoogleraar community genetics & public health genomics Genetische testen: Direct.
Grammatica woordsoorten H1 t/m H6
SAMENGESTELDE ZINNEN Hoofdzin en bijzin. Wat gaan we deze les leren? Wat zijn samengestelde zinnen? Wat is een bijzin? Wat is hoofdzin?
GRAMMATICA BLOK 1 T/M 4 Uitleg en voorbeelden Woordsoorten Basis leerjaar 4.
Grammatica woordsoorten H1 t/m H6
Overzicht Vooronderzoek Hypothese Onderzoeksvraag Methodologie
Betrekkelijk voornaamwoord
Betrekkelijk voornaamwoord en bijvoeglijke bepaling
Hoofdstuk 3 Grammatica zinsdelen
Verschil: redekundig en taalkundig ontleden
Werkwoordspelling. Werkwoordspelling Tegenwoordige tijd Als de persoonsvorm in de tegenwoordige tijd staat, kun je kiezen uit drie vormen: 1 = ik-vorm.
Bijvoeglijke bepaling
Demonstrative pronouns Aanwijzende voornaamwoorden
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Stijlfouten.
Grammatica zinsdelen Redekundig ontleden.
Aanwijzend voornaamwoord
Bijvoeglijk naamwoord
Twee gezegdes Er bestaan twee gezegdes:
Transcript van de presentatie:

Functional Elements in Specific Language Impairment (FESLI) Fred Weerman Anne Baker Jan de Jong Marc Kemps-Snijders (Meertens Instituut)

Functional Elements in Specific Language Impairment; de titel verklaard ◦ Functional Elements  Bij voorbeeld: vervoegingen, verbuigingen, lidwoorden, voornaamwoorden ◦ (Kinderen met) Specific Language Impairment (SLI)  “children who show a significant limitation in language ability, yet the factors usually accompanying language-learning problems – such as hearing impairment, low non-verbal intelligence test scores, and neurological damage – are not evident” (Leonard, 1998) ◦ Bij kinderen met SLI vormen juist de functionele elementen het probleem

Twee verschillende verklaringen voor de symptomen van SLI  Het probleem bij SLI zit ‘m in de taal ◦ Problemen in de kennis van grammatica ◦ ‘Domain-specific’ (‘smalle’) stoornis, misschien slechts bij een subgroep van kinderen met SLI  Het probleem bij SLI zit ‘m niet alleen in de taal ◦ Problemen in de verwerking van (o.a.) grammatica ◦ ‘Domain-general’ (‘brede’) stoornis

Verwerkingscapaciteit: toegepast op tweetalige SLI (data NWO-BISLI)  Bij een probleem in taalkennis: ◦ Is het probleem in beide talen hetzelfde als bij eentalige kinderen: tweetalige SLI = tweemaal eentalige SLI  Bij een probleem in taalverwerking: ◦ Is er meer taal te verwerken, dus: ‘dubbel’ probleem; achterstand (in de tweede taal) door zowel tweetaligheid als taalstoornis ◦ Tweetalige SLI is dus een goede toets voor de ‘verwerkingscapaciteit’- hypothese

Voorbeeld van functionele elementen: experimentele data Werkwoordvervoeging  Antje leest een boek en Jan leest een krant Verbuiging van het bijvoeglijk naamwoord  Kijk, twee boeken. Dat is een rood-0 boek en dat is een geel-0 boek (een groene tafel). Lidwoordkeus De tafel / het boek

Dummy Workshop Voorbeeld van functionele elementen: narratieve data ► Kikker is verliefd op de dame die in de vijver woont. ► De jongen gaat op de steen klimmen. ► Hier gaat de jongen op de steen klimmen. ► De jongen en hond gaan naar het bos lopen ► Daar gaan de bijen komen naar de hondje ► En ze staan te kijken ► En de jongen is lopen naar de bijenkorf

Bestaande data en technieken  CHILDES: database kindertaal  CLARIN COAVA: ◦ COgnition, Acquisition and VAriation Tool (Cornips, Kemps- Snijders): ◦ bestaande CHILDES-data gebruikt   FESLI: CLARIN COAVA toegesneden op nieuwe dataset

Nieuwe data  Elicitatiedata uit experimenteel onderzoek (NWO BiSLI-onderzoek)  Frog Story data (eveneens BiSLI-onderzoek)  (Minstens) Twee datasets bevraagd op dezelfde variabelen   Een dataset met onderscheiden bronnen: uitgelokte en (semi-)spontane data vergelijkbaar maken

Nieuwe technieken: wijzen van filteren data  Voorbeelden van data die uit de corpora kunnen worden gefilterd en geteld: ◦ gebruik van het onzijdige lidwoord of voornaamwoord het (het huis), dit huis ◦ Idem voor de ‘zijdige’ tegenhangers: de man, die man, deze man. ◦ Gebruik van ‘overgeneralisaties’ (de huis) ◦ gebruik van verbogen bijvoeglijke naamwoorden : het mooie huis, de mooie man ◦ gebruik van onverbogen bijvoeglijke naamwoorden: een mooi huis, mooi huis,  Vergelijking van adjectieven met (b.v.) lidwoorden  Per kind, per verwervingsstadium ◦ gebruik van diverse persoonsvormen, per type zin (hoofdzin, bijzin) ◦ In hoofdzinnen nog hoofdzinnen met inversie en zonder inversie:  B.v. 1 e persoon: ik zie hem – zie ik hem – dat ik hem zie.

Essentie van de toegevoegde techniek: zoeken, vinden, samenvoegen, interpreteren  Uit de aanvraag: “The technological basis of the COAVA project will serve as a starting point for the FESLI project. It uses the SOLR open source search server to manage and create fast search indices and a GWT (Google Web Toolkit) front end providing the web enabled user interface.  Voorbeelden van technische problemen: ◦ Hoe onderscheid je homoniemen? (het als lidwoord – gevolgd door naamwoord - en voornaamwoord) ◦ Hoe vind je werkwoordsuitgangen? : de –t in loop-t is een andere dan in kast

Twee verschillende standpunten over SLI, toegepast, een voorbeeld: FESLI helpt de theorie  Het probleem bij SLI zit ‘m in de taal ◦ Problemen in de kennis van grammatica  Kinderen met SLI hebben andere foutenpatronen dan kinderen zonder SLI  Fouten worden gemaakt ongeacht situatie en context  Het probleem bij SLI zit ‘m niet alleen in de taal ◦ Problemen in de verwerking van (o.a.) grammatica  Kinderen met SLI laten vergelijkbare fouten zien als kinderen zonder SLI, maar zijn vertraagd  Fouten worden gemaakt, maar het patroon verschilt per situatie: spontaan versus experimenteel