Wegweis project Lian van der Krieke Rob Giel Onderzoekcentrum,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Fix je Risk.
Advertisements

Helena Kosec Leuven 11 maart 2013
Netwerk overgewicht Groningen 12 juli 2012 Hannie Poletiek
GAMES in het onderwijs.
Digitaal toetsen met de itslearning app voor Quayn
Waarom Edu-gaming? Presentatie over Edu-gaming door MAD multimedia.
Stellingen •Er zijn veel uitdagingen op het gebied van de kwaliteit van ROM- data, om een zorgvuldige toepassing van ROM-data mogelijk te maken. De prioriteit.
Sport en WMO: Kwetsbare groepen
Betrouwbare Informatie over Opvoeden, Opgroeien en Gezondheid voor Ouders en Opvoeders Stichting Opvoeden.nl Juni 2014.
Het verkeer is wél een spelletje
Beschermd wonen in de ggz
Lesmodule: De energietransitie
De zorgpaden aanpak van Bloei. De zorgpaden aanpak van Bloei.
Eigen reactie Door het uitvoeren van deze p-taak heb ik meer inzicht in de leef- en belevingswereld van jongeren gekregen. Je doet onderzoek naar een gebied.
Jongeren, internet en seksualiteit
OnderwijsServicebus. De OnderwijsServicebus is een mobiele mediatheek ter ondersteuning van het onderwijs in kleine kernen.
Presentatie Continuümconcept
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –28 september 2009.
Psychotische stoornissen
SKIMDOC Week 8.
Effectiviteit en efficiëntie vanuit overheidsperspectief Sofie De Smet Afdeling Beleidsontwikkeling Departement Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Welkom het is Lente. Jippie Medmec03
Effectiviteit van de VAST-game Een Serious Game voor uitspraak Engels
Mw dr Wil Buis, voorzitter NFZP
Bewegen in het Praktijkonderwijs Embedded Fitness Gaming, entertainment en fitness in één concept Carla Scholten, directeur
Presentatie Continuümconcept
Diseasemanagement programma psychotische stoornissen 12 april 2011 Vera van Stiphout.
Aangeboren gehoorverlies en ontwikkeling
Inge van den Borne projectleider 15 december 2011
CinekidStudio: zelf doen geeft inzicht!. Introductie Games (serious games / cots games) Virtuele werelden Playful digital tools Onderzoek naar het gebruik.
Samen werken aan een gezonde regio!
Kinderarts-nefroloog
2011 International Year of Chemistry Het bestuur van het departement Scheikunde laat een scheikunde game ontwikkelen voor 2011 International Year of Chemistry.
Wat begon als een paradijselijk sprookje, eindigde in een flop
Ontwikkeling van de ouderrol als onderdeel van het herstelproces
E health binnen Ingrid van Vuuren en Petra Tamis december 2013.
“Healthy Ageing through Serious Gaming”
Ouderavond (datum) uitgevoerd door: in opdracht van: (logo school)
Lessenserie gericht op gezonde leefstijl. Ontwikkeling 2002 Ontwikkeld  RCT 2009 Doorontwikkeld  pilot 2011 Landelijke uitrol  implementatie onderzoek.
EMEG lijst. Gaming: GunBound. Door Karlijn Dado. Vraag: speel een game mee en haal een level.
Woerden, 27 mei BASKETBALL UNITES STREETBALL StreetwiseCity StreetballStreetball Masters College Streetball.
Naam van het spel: GROEP : BOY VOESTEN GIANNI PUNT DANIËL POST.
Bijdrage aan kenniscirculatie Praktijk (vragen) Onder- zoek + Innovatie Onderwijs.
Projectdoelen Structurele samenwerkingsverbanden Verbeteren toegankelijkheid en aansluiting hulpvraag-aanbod Verbeteren van interculturele voorlichting.
Workshop ondersteunen eigen regie van de patiënt: Jeroen Havers Angela de Rooij 4 december 2014.
We all want to change the world “You say you want a revolution! Well, you know We all want to change the world” =AqC_Gma221M.
Emoties door Games Door: Vera Prins. “ Wat is de meerwaarde van emoties door games ?
Psychology of Courage Frustratie Tolerantie
Medmec04 les 1 Engagement.
LES 3. Serious games Applied games ”a mental contest, played with a computer in accordance with specific rules that uses entertainment to further government.
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
We hebben de tools en de kennis! En nu naar een hogere effectiviteit en didactisch verantwoorde inzet! AudioVisueel Centrum | ICT Services.
Game ON!. Wat gaan we doen: Introductie: wie ben ik? Inspiratiebronnen Game On! 2008.
Faculteit Economie en Management. FEM Smart Business Center Van lerende organisaties naar lerende combinaties April 2015.
Website AMC Portal Volledig toegankelijk (publieke website) Alleen voor AMC partners (d.m.v. inloggen) Alleen voor eigen gebruik, cliënten en/of zelf aangewezen.
Leeswijzer bij de bijlagen   In deze bijlagen bij het NVZ-strategiedocument Zorg voor 2020 zijn de belangrijkste grafieken en brondocumenten voor u geselecteerd.
Doel Inzicht verkrijgen in de bruikbaarheid van de WHODAS voor het op betekenisvolle en betrouwbare wijze evalueren van behandeling en behandelbeloop van.
Online gaan? Let’s keep it safe… and fun! Katrijn Van den Abeele - Projectmanager.
Brainstorm nieuwe indicatoren Uitgebreid bureau VIP² GGZ Brussel, 8 maart 2016.
Muziektherapie Muziektherapie: van ‘I’-dentity naar ‘We’-dentity Carel van Leeuwen, Bas Molenaar muziektherapeuten GGZ Friesland.
NOT 2011 Ineke Verheul Serious games of serious gaming?
Drentsestraat 14 – 3812 EH Amersfoort – Tel. (033) – Fax (033) – Wijk en Psychiatrie.
1 GAMIFICATION BANKIEREN & SPELEN? 10 SEPTEMBER. 2 WIE BEN IK?
Samen de psychische gezondheid in Nederland verbeteren
Kansen voor nu en in de toekomst Den Bosch, 17 maart 2016
Open Badges en microcredentialing
Website AMC Portal Volledig toegankelijk (publieke website)
Informatiebijeenkomst
Ouderschap en een psychische aandoening
Roadmap eHealth Noord Nederland Geselecteerde themas
Transcript van de presentatie:

Wegweis project Lian van der Krieke Rob Giel Onderzoekcentrum, Universitair Centrum Psychiatrie, UMCG lian@wegweis.nl

Wegweis project Onderzoeksproject: Doelgroep: ontwikkeling van en onderzoek naar online toepassingen ter ondersteuning van zelfmanagement en empowerment Doelgroep: mensen met een psychotische aandoening Samenwerking: RGOc, UMCG Informatica, RuG Lentis, GGZ Drenthe, GGZ Friesland, UCP en hun cliënten

Computerbezit in Nederlandse huishoudens

Bruggetje maken! http://www.internetworldstats.com/top25.htm

Optimistisch? Jawel, maar…

‘Digital divide’ Ongelijke toegang tot technologie. Niet alleen fysieke toegang, maar ook mogelijkheden om technologie effectief te gebruiken. Financieel: niet iedereen is in staat om een snelle computer + internetabonnement te betalen Moeite met internetgebruik: cognitieve problemen, mogelijke achterdocht

Terug naar het Wegweisproject… Website met info en feedback voor cliënten Startpunt: Routine Outcome Monitoring ROM protocollen, bijv. Phamous protocol RoQua Probleem: Zorggebruikers nauwelijks betrokken Behandelaren doen weinig met resultaten

Wegweiswebsite Thema’s ROM resultaten Adviezen/ behandelopties Tab 1 ROM resultaten - MANSA - HoNOS - CSQ - PANSS Tab 2 Thema’s - Medicatie - Beweging en voeding - Cursussen/trainingen - Geldzaken - Lotgenotencontact - Relaties - Vrije tijd - Wonen Tab 3 Adviezen/ behandelopties - Psycho-educatie - Farmacotherapie - Lotgenotencontact - Leefstijl - BEL-initiatieven - CIP-aanbod - Info PvP - Lokale initiatieven Slimme filtering Comments

Serious Gaming “Kinderen, voetballers, schakers, spelen in den diepsten ernst, zonder eenige neiging tot lachen.” Succes is te danken aan de “onherleidbare qualiteit” zoals uitgedrukt in “het Engelsche fun” Spel is ouder dan cultuur. De belangrijkste kwaliteit zit ‘m in het Engelsche ‘fun’

Serious Gaming “I believe that if we want to survive the next century on this planet, we need to increase the total amount of gaming hours dramatically”. - Jane McGonigal, game designer Gaming can make a better world TED.com

On the verge of an epic win… Volgens McGonigal is hij: “on the verge of an epic win”. ‘Epic win’ laat zich moeilijk vertalen, maar het gaat om zoiets als een intens gevoel van overwinning, iets zo fantastisch dat er een epos over geschreven zou kunnen worden. “The greatest possible way for man to succeed at anything”.   Achter het streven naar een “epic win” gaat een enorme hoeveelheid tijd, geld en energie schuil. Dit is wat de volgende uitspraak weergeeft:…”Nobody wants to …” On the verge of an epic win…

Potentie Serious Games Fun, uitdaging Competitie Exploreren zonder risico Visueel-auditieve karakter Aansluitend bij individu Competitie: met jezelf of alleen

Serious Gaming project Jongeren met een eerste psychose: Zelf-stigma: helpende gedachten, tegenvoorbeelden, impliciete associatie training Leefstijl: o.a. Nike+ en CouchTo5K http://raakpsychoeducatie.nl

The Fun Theory http://www.youtube.com/watch?v=2lXh2n0aPyw

lian@wegweis.nl