De eerste car-ferry door Arne Pyson.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
D-DAG De landing in Normandië
Advertisements

Coolsingel OUD ROTTERDAM.
Familie de Koning Dien en Theo Hein, Ine en Gitte
VERTAALD UIT HET FRANS – FREDDY STORM 05/2010
M3F-MATEN - Tijd en Snelheid
De geboorte van een legende
Impressies over de bouw van de hoogste brug van de wereld
Deze schitterende villa met een riant zwembad (7x17 meter) ligt vlakbij het stadje Montalto delle Marche. De villa is voor de helft gerenoveerd. Rondom.
De tijd van: Wereldoorlogen
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
WO 2 duurde van 1 september 1939 tot 2 september 1945.
Door Ines Demaré & Ann-Sophie Dewilde
Waar is mijn Bulldozer naartoe ?
De Kalender en De Seizoenen Ellen Adriansens Gegradueerde in de ergotherapie BuSo – OV 2 – 2 e graad Algemene en Sociale Vorming Raamplan BuSo.
50 tot gasten Ruim parkeerplaatsen Slechts één uur rijden vanaf Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen AUTOTRON ROSMALEN.
Nederland bezet neutraliteitspolitiek.
Infoavond zeeklassen Welkom!.
WISKUNDIGE FORMULES.
Lichtschepen voor de Belgische kust
Paragraaf 4.5 Indonesië wordt onafhankelijk.
Historisch overzicht Hoofdstuk 4
Nederland Bezet!.
Nazi Duitsland 3.5, Oorlog.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | December 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
D-day landingen in 1944 en nu
Het is groter dan een vliegdekschip met matrozen en officieren. Het kan containes vervoeren met 13 man Personeel.
Presentatie Topondernemers De Tweede Wereldoorlog
Agressieve politiek van Hitler.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Les 1 De wereld staat in brand
Waarom heb ik hiervoor gekozen? Ik heb op de Rotterdamse haven gevaren en ik wou er zelf ook meer over weten.
Chronologie van maatregelen tegen de joden in het Derde rijk
Analyseren van spotprenten
Aanvoer van vis op de kaai, 1912 Vissers, ook zij vertelden van toen !
Gemaakt door Mika en Gijs
 vertrek Chateau  aankomst, tijd om wat te drinken  rondvaart door de grachten van Middelburg, met gids (in Nederlands en Engels).
De eerste sokkel bestemd voor het windturbinepark op de Thorntonbank
De Eerste wereldoorlog
De Eerste Wereldoorlog een herhaling
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
Vertaald uit het Engels – Freddy Storm 01/2010
Historisch Overzicht hoofdstuk 4
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Hoofdstuk 4 Paragraaf 1.
Algemene Ondernemersvaardigheden
ontdek wat jij kunt bereiken
De bevoorrading van de Engelse troepen aan de Vlaamse kust door de geallieerden verliep bijzonder moeilijk aangezien de overzetboten voortdurend door.
Nederland neutraal en België betrokken
Een korte inleiding Eerste Luitenant J.A. van der Laan.
Tijd van wereldoorlogen,
oostende, Kwartier Bootsman JONSEN
China.
1941 Japanse aanval Japanse aanval op grote Amerikaanse marinebasis (Pearl Harbor) Waarom? Om de Amerikaanse vloot uit te schakelen Zodat ze ongestraft.
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Hoofdstuk II: De Tweede Wereldoorlog
Presentatie opdracht Kamp Amersfoort
Direct een taxi nodig? U kunt telefonisch een taxi bestellen op het nummer: Bij Taxi van Raaij heeft u een duidelijk en vast kilometertarief.
Het is groter dan een vliegdekschip met matrozen en officieren. Het kan containes vervoeren met slechts 13 man Personeel.
Om het maar niet te vergeten… Om het maar niet te vergeten… We will not forget We will not forget
Bommenwerpers en Jagers. Luchtoorlog boven Nederland
Deze oorlog gaan we echt winnen!
We gaan geweldig! We kunnen niet kapot!
Het jaartje rond … januarifebruarimaartaprilmeijunijuliaugustusseptemberoktobernovemberdecember.
Vlaanderen in het begin van de 20e eeuw
De Costa Concordia Marie Snauwaert
Transcript van de presentatie:

De eerste car-ferry door Arne Pyson

Welkom aan boord !

Gebouwd in 1913 bij Cockerill te Hoboken-Antwerpen t.s. “Ville de Liege” Gebouwd in 1913 bij Cockerill te Hoboken-Antwerpen

Turbine steamer Brt: 1. 384 ton lengte: 95. 40m breedte: 10 Turbine steamer Brt: 1.384 ton lengte: 95.40m breedte: 10.98m diepgang: 3.00m passagiers: 900 snelheid: 24 knopen

Oorlog 1914-1918, ingezet als troepentransport, hier te zien in de haven van Dover

…vervoerde 77. 194 gekwetsten van en 38 …vervoerde 77.194 gekwetsten van en 38.358 soldaten voor het front te Ieper…

Op 18 januari 1919 bracht ze een eerste contingent vluchtelingen terug naar Oostende.

De Japanse keizer Hiro-Hito bezocht op 14 juni 1921 de Antwerpse haven aan boord van de “Ville de Liege”

Aankomst te Oostende

Op 11 februari 1929 bij aankomst te Dover met een stormachtige zuidwester liep de”Ville de liege” op de rotsen en zonk.

De romp bevond zich nog in goede staat (hier bij laag water)

De berging

Na de berging te Dover werd ze naar Antwerpen gesleept.

In 1936 werd de “Ville de Liege” in vijf maanden omgebouwd tot de eerste Car-Ferry en herdoopt tot “London-Istanbul” Ze werd 106 m lang en uitgerust om 100 autos te vervoeren en 250 passagiers over twee klassen. Ze werd op 1 augustus 1936 in de vaart gebracht, er werden dat jaar 10.500 auto’s overgezet door onze lijn.

Voor en na de verbouwing.

Deze ‘indrukwekkende vlottende garage’ bevatte dertig cabines, zes badkamers, een restaurant, een salon en een rookzaal.

1938

Zicht op het garagedek

Het laden en lossen gebeurde langs de zijwand. (oosteroever)

De haveninstallaties werden aangepast en een modern gebouw werd opgericht naast station, bestemd voor de autodiensten, tol en autoclubs.

17-05-1940: met vluchtelingen naar Folkestone 14-09-1940: Royal Navy omgebouwd tot HMS “Algoma” 1941: omgebouwd tot HMS ”Ambitious” 1942: naar Scapa Flow als steunschip v duikboten. 1943: naar IJsland en Lerwick 06 juni 1944: D-DAY landing Normandië (Britse landingszone) 21-06-1945: overgedragen en terug naar België

Einde De “London-Istanbul” werd uit dienst genomen in 1950 en afgebroken in 1951. door Arne Pyson okt 2005