De eerste car-ferry door Arne Pyson
Welkom aan boord !
Gebouwd in 1913 bij Cockerill te Hoboken-Antwerpen t.s. “Ville de Liege” Gebouwd in 1913 bij Cockerill te Hoboken-Antwerpen
Turbine steamer Brt: 1. 384 ton lengte: 95. 40m breedte: 10 Turbine steamer Brt: 1.384 ton lengte: 95.40m breedte: 10.98m diepgang: 3.00m passagiers: 900 snelheid: 24 knopen
Oorlog 1914-1918, ingezet als troepentransport, hier te zien in de haven van Dover
…vervoerde 77. 194 gekwetsten van en 38 …vervoerde 77.194 gekwetsten van en 38.358 soldaten voor het front te Ieper…
Op 18 januari 1919 bracht ze een eerste contingent vluchtelingen terug naar Oostende.
De Japanse keizer Hiro-Hito bezocht op 14 juni 1921 de Antwerpse haven aan boord van de “Ville de Liege”
Aankomst te Oostende
Op 11 februari 1929 bij aankomst te Dover met een stormachtige zuidwester liep de”Ville de liege” op de rotsen en zonk.
De romp bevond zich nog in goede staat (hier bij laag water)
De berging
Na de berging te Dover werd ze naar Antwerpen gesleept.
In 1936 werd de “Ville de Liege” in vijf maanden omgebouwd tot de eerste Car-Ferry en herdoopt tot “London-Istanbul” Ze werd 106 m lang en uitgerust om 100 autos te vervoeren en 250 passagiers over twee klassen. Ze werd op 1 augustus 1936 in de vaart gebracht, er werden dat jaar 10.500 auto’s overgezet door onze lijn.
Voor en na de verbouwing.
Deze ‘indrukwekkende vlottende garage’ bevatte dertig cabines, zes badkamers, een restaurant, een salon en een rookzaal.
1938
Zicht op het garagedek
Het laden en lossen gebeurde langs de zijwand. (oosteroever)
De haveninstallaties werden aangepast en een modern gebouw werd opgericht naast station, bestemd voor de autodiensten, tol en autoclubs.
17-05-1940: met vluchtelingen naar Folkestone 14-09-1940: Royal Navy omgebouwd tot HMS “Algoma” 1941: omgebouwd tot HMS ”Ambitious” 1942: naar Scapa Flow als steunschip v duikboten. 1943: naar IJsland en Lerwick 06 juni 1944: D-DAY landing Normandië (Britse landingszone) 21-06-1945: overgedragen en terug naar België
Einde De “London-Istanbul” werd uit dienst genomen in 1950 en afgebroken in 1951. door Arne Pyson okt 2005