Overlandvlucht Buitenland

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Presentatie FlightSim Commander 9.XX
Advertisements

1.
De Altijd meteen aan de slag
WORKSHOP. EEN CPU MAKEN VAN UW COMPUTER. Dinsdag 05 / 04 / Door; Tom Roef, bestuurslid. Sodipa Computerclub.
Welke eis stel je aan de ondergrond als je aan uitwendige hartmassage begint Dat deze hard is.
Gebruik DutchMil Information Frequentie Presentatie: Rob van Harten.
PRESENTATIE VLUCHTVOORBEREIDING.
GPS Met de natuur in.
Instructieavond Spelregels
EASA PART FCL.
Geef uw zorgverlener toestemming voor het delen van uw medische gegevens! Informatiefolder gegevensuitwisseling voor zorgconsumenten in Zuid-Holland.
Airspace infringements
Begin met het verzamelen van algemene informatie.
Luchtruim website Presentatie CLR NZD Transponders Luchtruim website Luchtruim Radio Overige apparatuur.
Gadgets Schermvliegen Gadgets Schermvliegen 18 november 2011 Frank Moorman KNVvL.
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Vliegen op LFAV LFAV - Praktisch In piste gaan naar Piste 29 LFAV Aanhangers.
1 Info coaches seizoen september 2011.
Final Draft NAM Onshore Instructie DVD Template voor Lokatie Specifieke Instructies.
Wat verbruikt een vliegtuig?
AirOps simulator Welkom bij de AirOps simulator. Hier heb je de kans om te tonen of je uit het juiste hout bent gesneden om op het Air Operations Control.
VERORDENING 669/2009 Stand van zaken De laatste vragen Implementatie
Voor navigatie in een zweefvliegtuig heb je nodig:
RPL-PPL Touring Motor Gliders
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Navigeren door het OER.
Hoe een aanvraag voor het bekomen van een certificaat voor de export van producten bestemd voor diervoeding indienen via internet? 1. Het geschikte certificaat.
Trainingsvluchten met deTMG
Opdrachten Snelheid.
ARVEVO Recreanten 3.
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING Les 1 - 2/9: uitleg vak medmec en kennismaking Les 2 - 9/9: creatief denken en proces Les /9: divergeren en convergeren.
User management voor ondernemingen en organisaties
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
1 Wie durft er nog in een vliegtuig, trein of auto te stappen? Over betrouwbaarheid van software Frits Vaandrager Institute for Computing and Information.
Informatie-avond Luchtruim
Luchtruim thema-avond
Dus geen andere ook belangrijke aspecten verwerkt!
Farmaceutische zorg in NCare
Airspace infringements LVNL-perspectief
Hoofdstuk 5 Vijfkaart hoog, eerste verkenning 1e9 NdF-h1 NdF-h5 1 1.
Hoe wordt de verbinding thuis gemaakt
Refresher 2013  Wijziging luchtruim rond LFAV  Veiligheidsthema LVZC : de « lokale kegel »  Gebruik van FLARM  Gebruik van SeeYou Mobile, XCSoar, …
KB’s van 9 en 19 maart Lichte ongevallen Bijscholing hulpverleners
Hoe en waar wordt de keuze voor de nieuwe auto bepaald? AutoRai 2005 Amsterdam, 10 februari 2005 Anne Hoff Research Director Interview-NSS.
Voorlichtingsbijeenkomst Studeren in het buitenland Studenten Duits Maaike van Gerven, student mobility coordinator Faculteit der Letteren Donderdag.
Seizoen Sven Holwes Seizoen QV site Zaalleiding – knhb.nl Scheidsrechters Boetes Digitaal wedstrijdformulier Sporthallen Keepers.
Examentraining 2F Locatie rekenexamen.
27/11/2014 Algemene Statutaire vergadering. Goedkeuring van het verslag van de Algemene Vergadering van
Communicatie LAPL(S)/SPL
Zet de telefoon aan en voer je pincode in.
Veilig, vlot en ordelijk Ofwel door de lucht van A naar B via C, D en E…
Vervolg C Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1 Onderwerpen voor vandaag top-down decompositie Opdrachten:
Presentatie Thijs Libregts 30 maart 2015
1. Starten Zet de telefoon aan en voer je pin code in Als dit scherm verschijnt klik dan vervolgens op de Boordcomputer Icoon 2.1 Inloggen Log in door.
Wedstrijdsecretariaat ZFC Zuidlaren Seizoen 2015/2016.
Sneller en verder Overland Max L. Bloch VVO Cursus Gelderse Zweefvliegclub 23 december 2001 Bedrijfslogo invoegen op deze dia Selecteer Figuur in het menu.
Studie begeleiding “COMMUNICATIE” 23 januari 2016
Hoe je een JUISTE route kunt vinden met V-ROUTE en SKYVECTOR of FSC 9.
INSTRUMENTEN MACCREADYRING EN SOLLFAHRTGEBER 1 Theorie ontwikkeld door Paul MacCready Grootste afstand, vliegend door stijg- en daalwinden.
Leerlingenvervoer Gemeente Leudal Marc Berendsen
Welkom bij de KWV ‘Loosdrecht’ Interne instructie Gebruik vloot Eddo Brian Interne instructie Gebruik vloot Eddo Brian 1.
Wedstrijd aspecten EACzc Programma wedstrijdaspecten 1.Wedstrijdvoorbereiding 2.Vluchtplanning & -voorbereiding 3.Start- & vliegtactiek 4.Reissnelheid.
1 ons luchtruim, radio, transponders de situatie per Fransois van Haaff / CLR, WG HLC en WIT.
“Luchtdruk neemt af bij toenemende hoogte”
IFR Vluchtvoorbereiding.
DIA PRESENTATIE EUROCONTROL
EXAMENINSTRUCTIE 2019 LEERJAAR OK4.
“ In de luchtvaart blijf je leren,
Amsterdam  Atlanta (USA)
Transcript van de presentatie:

Overlandvlucht Buitenland VLUCHTVOORBEREIDING EN UITVOERING VAN EEN OVERLANDVLUCHT NAAR DUITSLAND Presentatie voor de opfriscursussen voor RFI(A)-TMG’s Voorjaar 2005 Opgesteld door Ruud Diepeveen (EACzc) et al. Ruud Diepeveen (EACzc) et al.

VLUCHTVOORBEREIDING/UITVOERING OVERLANDVLUCHT NAAR DUITSLAND HET 10 STAPPEN-PLAN : 1. Informatie verzamelen 2. Route vastleggen 3. Navigatieplan 4. Vluchtvoorbereidingspakket voor aan boord 5. Vliegplan 6. Voor de start 7. Na de start 8. Het naderen van de bestemming 9. Na de landing 10. Algemene informatie

VLUCHTVOORBEREIDING/UITVOERING OVERLANDVLUCHT NAAR DUITSLAND 1. Verzamelen van informatie Luchtvaartkaarten (ICAO of Jeppessen-VFR-GPS) VFR-gids/Bottlang http://www.ais-netherlands.nl (vanaf 29-03-2005) Weer : Teletext 707 http://www.zweefportaal.nl (kies: Meteo) Flight Information Office (FIO) (zie: Pt 10. Algemene Informatie) Notams: http://www.luchtruim.zweefportaal.nl/notam.htm Een goed navigatieprogramma NavBox-ProPlan SeeYou

VLUCHTVOORBEREIDING/UITVOERING OVERLANDVLUCHT NAAR DUITSLAND 2. Route vastleggen Veld van bestemming en uitwijkvelden (Lang genoeg, hoogte, PPR, brandstof?) Route in kaart tekenen incl. waypoints, FIR-grenzen en VFR reporting points. Checkpoints (Om de 15min. vliegtijd, goed zichtbaar bv kruising van wegen, bruggen enz) Kruishoogte: In Duitsland zijn meestal geen specifieke laagvliegroutes/gebieden, maar militaire laagvlieg-missies worden tussen 1000 ft en 2000 ft AGL uitgevoerd. Plan daarom ruim boven 2000 ft. Kruissnelheid met in achtneming van het brandstof verbruik. Kompaskoers tussen de way-points met in acht- neming van de verwachte wind.

VLUCHTVOORBEREIDING/UITVOERING OVERLANDVLUCHT NAAR DUITSLAND 3. Navigatieplan (1) Afstand en kompaskoers tussen de way-points en de totale afstand. Tijd tussen de way-points en de totale vluchtduur. Benodigde brandstof incl. ca 1 uur reserve. Weight and ballance. Frequenties FIS “en-route”. (bronnen: Bottlang) Frequenties en call-signs van de velden op de route, Ook de eventuele approach-frequenties. (bronnen: vliegkaarten en Bottlang)

VLUCHTVOORBEREIDING/UITVOERING OVERLANDVLUCHT NAAR DUITSLAND 3. Navigatieplan (2) Frequenties van navigatie bakens “en-route”. (bronnen: vliegkaarten en Bottlang) Restricted areas met info-frequentie. (bronnen: vliegkaarten en Bottlang) Frequenties ATIS in een zelf te bepalen bandbreedte langs de route. (bronnen: Bottlang) Weerinformatie. NOTAMS “en-route”.

VLUCHTVOORBEREIDING/UITVOERING OVERLANDVLUCHT NAAR DUITSLAND 4. Vluchtvoorbereidingspakket voor aan boord Navigatieplan Vliegkaarten Approachcharts van de vliegvelden op de route (Bottlang/VFR-gids) FIS-kaart met FIR/FIS-grenzen met frequenties. (Bottlang) Kopie van vliegplan en zo mogelijk de bevestiging daarvan. Lijst met telefoonnummers van betreffende vliegvelden en FIO’s en weerdiensten. (bv voor afmelden van vluchtplan enz.)

VLUCHTVOORBEREIDING/UITVOERING OVERLANDVLUCHT NAAR DUITSLAND 5. Vliegplan (Voor de vlucht) Indienen minimaal 60 minuten voor take-off. Geef de FIR-bounderies met de crossingtijd vanaf de start in het vliegplan aan onder item 18: “Other information” Indienen kan op de volgende manieren: Bij een FIO, via het invullen van een formulier of via self-briefing. Bij de havendienst van een veld via een formulier of self-briefing. Telefonisch bij een FIO als a) of b) niet beschikbaar zijn. (de vlieger moet bereikbaar zijn via een 06-nummer) Op het internet: http://www.ais-netherlands.nl (vanaf 29-03-2005)

VLUCHTVOORBEREIDING/UITVOERING OVERLANDVLUCHT NAAR DUITSLAND 5. Vliegplan (In de vlucht) Bij telefonische indiening moet de starttijd in de lucht via de radio aan de betreffende FIS worden doorgegeven. De start mag max. 30 min. uitlopen, anders moet de vertraging aan de FIS worden doorgegeven. Als de ETA met meer dan 30 min. wordt overschreden moet via de radio contact worden opgenomen met de FIS of het veld van bestemming. ( Anders treedt de SAR in werking)

VLUCHTVOORBEREIDING/UITVOERING OVERLANDVLUCHT NAAR DUITSLAND 5. Vliegplan (Na de landing) Na de landing moet het vliegplan zo spoedig mogelijk worden afgemeld bij de betreffende FIS. Dit kan op de volgende manieren gebeuren: Op een gecontroleerd veld doet de verkeersleiding dat. Op een ongecontroleerd veld met een havendienst vraagt men de havenmeester, maar de vlieger blijft hiervoor verantwoordelijk. De vlieger kan zelf de betreffende FIS bellen. De vlieger kan overhead het veld van bestemming via de radio de FIS vragen het vliegplan af te sluiten. Bij een landing op een uitwijkveld moet zsm de FIS en het veld van bestemming worden gebeld.

VLUCHTVOORBEREIDING/UITVOERING OVERLANDVLUCHT NAAR DUITSLAND 6. Voor de start (1) Minstens een uur voor de start bij de kist aanwezig. Bel het veld van bestemming voor de laatste bijzonderheden. Check de laatste NOTAM’s en weersinformatie. Verwerk de heersende wind nog in het navigatieplan. Check papieren aan boord: vliegtuigpapieren, nav-plan, kaarten, paspoort, PPL, medical, KNVvL/statement verzekering, kopie/bevestiging vliegplan. Check: zonnebril, petje, eventuele reserve bril, water, horloge, eventuele GPS geïnstalleerd, enz. Drainen, A-inspectie, voldoende brandstof,bandenspanning,cockpitkap schoon?

VLUCHTVOORBEREIDING/UITVOERING OVERLANDVLUCHT NAAR DUITSLAND 6. Voor de start (2) Installeer je ruim voor de ETD in de kist en zorg dat je comfortabel zit. Gebruik checklist voor preflight-check en opstarten Zet HOOGTEMETER OP QNH!

VLUCHTVOORBEREIDING/UITVOERING OVERLANDVLUCHT NAAR DUITSLAND 7. Na de start (1) Na het verlaten van het circuit/CTR: Transponder ongevraagd op 7000. Op kruishoogte contact opnemen met Dutch-Mill (132.35) of Amsterdam Info (124.30). Vlieg van check-point naar check-point. Navigeer van de kaart naar de grond. Minimaal 5 min. voor het kruisen van de landsgrens: afmelden bij Dutch-Mil; contact opnemen met Duitse FIS (Langen-info of Bremen-info); transponder ongevraagd op 0021 (<5000 ft QNH/2000 ft AGL) of 0022 (> 5000ft QNH/2000ft AGL);

VLUCHTVOORBEREIDING/UITVOERING OVERLANDVLUCHT NAAR DUITSLAND 7. Na de start (2) In TMZ’s (Transponder Mandatory Zones ) en gecontroleerd airspace is transponder verplicht, anders sterk aanbevolen. Ook tweezijdig radiocontact is sterk aanbevolen. Het “transition-level” is in Duitsland 5000ft QNH/2000ft AGL, dus daar boven hoogtemeter op 1013,2 mb. Altijd crossing-clearance vragen voor TMA’s, CTR’s of restricted areas. Een GPS met rolling-map kan een welkome aanvulling van de navigatie zijn, speciaal voor het zichtbaar maken van de gecontroleerde gebieden en de restricted areas maar IS GEEN VERVANGING VAN DE KAART!

VLUCHTVOORBEREIDING/UITVOERING OVERLANDVLUCHT NAAR DUITSLAND 8. Het naderen van de bestemming (1) Bij nadering van het veld van bestemming bij de FIS toestemming vragen om op lokale frequentie over te gaan. Nader het veld eventueel via een verplicht reporting-point. Is het veld van bestemming een gecontroleerd veld roep dan de toren op voor landingsinstructions en volg verder de aanwijzingen van de verkeersleider. Is het veld van bestemming een ongecontroleerd veld, dan roept men het call-sign van het veld + info [bv Aalen-Info] op voor “landing-information”.

VLUCHTVOORBEREIDING/UITVOERING OVERLANDVLUCHT NAAR DUITSLAND 8. Het naderen van de bestemming (2) Als men geen antwoord krijgt moet in ieder geval het seinenvierkant worden overvlogen (ruim boven circuithoogte) om het circuit te bepalen en voegt men volgens de informatie van de “approach-chart” in op downwind. Ook als er geen radiocontact is meldt men toch down-wind, base-leg en finals onder vermelding van eigen callsign en callsign van het veld, zodat andere vliegtuigen rond en op het veld van je intenties op de hoogte zijn. Op down-wind hoogte en snelheid aanhouden en pas op base-leg gas dicht.

VLUCHTVOORBEREIDING/UITVOERING OVERLANDVLUCHT NAAR DUITSLAND 9. Na de landing Na de landing zo spoedig mogelijk bij havendienst melden met het verzoek het vliegplan af te melden. Is er geen havendienst aanwezig, dan kan het vliegplan door de vlieger zelf worden afgemeld via de telefoon of via radio overhead.(zie 5 Vliegplan (Na de landing)). Bij landing op een uitwijkveld altijd, naast de FIS, ook het veld van bestemming bellen.

VLUCHTVOORBEREIDING/UITVOERING OVERLANDVLUCHT NAAR DUITSLAND 10. Algemene informatie (1) De Duitse verkeersleiding (DFS) geeft maandelijks een VFR-bulletin uit in samenwerking met Oostenrijk en Zwitserland met daar in de belangrijkste VFR-notams, de telefoonnummers van ARO/FIS en Wetterdiensten. (Deze is meestal te verkrijgen op de vliegvelden) Voor nationale VFR-vluchten binnen de Duitse BondsRepubliek is een vliegplan niet nodig. Voor VFR-vluchten tussen Teuge en Nordhorn, Twenthe en Stadtlohn en Maastricht en Aachen/Merzbruch zijn geen vliegplannen nodig. Voor VFR-vluchten tussen Oostenrijk en Duitsland is ook geen vliegplan nodig. Oostenrijk stelt een ELT (noodzender) voor vluchten in de Alpen verplicht.

VLUCHTVOORBEREIDING/UITVOERING OVERLANDVLUCHT NAAR DUITSLAND 10. Algemene informatie (2) Telefoonnummers voor indienen of afmelden vliegplan in Nederland: ARO-EHAM (FIO Amsterdam) 020-4062315/16/23 ARO-DutchMil 0577458700 De vluchtvoorbereiding zoals beschreven in de punten 2 t/m 5 wordt zeer vereenvoudigd door gebruik te maken van een goed navigatieprogramma zoals bv NavBox-Proplan. Wel moet dit dan geregeld worden geupdatet.

VLUCHTVOORBEREIDING/UITVOERING OVERLANDVLUCHT BUITENLAND Internetsites Aeronautical Information Service (1) www.luchtruim.zweefportaal.nl met o.a.: AIP,VFR-gids en AIC’s (A,BenV) Luchtruimstructuur Notams Links: www.belgocontrol.be www.flyingineurope.be https://www.notams.faa.gov www.dfs-ais.de ippc.nais.luftfartsverket.no

VLUCHTVOORBEREIDING/UITVOERING OVERLANDVLUCHT BUITENLAND Internetsites Aeronautical Information Service (2) 2. www.ais-netherlands.nl met, per 29-03-2005, AIP-Netherlands en vliegplan indienen per computer. www.ead.eurocontrol.int/services.html (European Aeronautical Service Data-base) met oa.: AIP-documenten en kaarten Preflight info-bulletins (PIB’s) Notams (wereldwijd)

VLUCHTVOORBEREIDING/UITVOERING OVERLANDVLUCHT BUITENLAND DE OPSTELLERS WENSEN U EEN GOEDE VLUCHT EN EEN BEHOUDEN TERUGKEER