Professionaliseren van professionals tot de registratie erop volgt

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Advancing Dutch Through Intensive Instruction: Planning for Success with Backward Design and Social Media Language Matters Series Texas Language Center.
Advertisements

Kwalificaties op EQF niveau 5
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/003] thema “Oprah at Deltion” can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving geven van complexe onderwerpen,
Requirements -People are able to make their own memorial page, called a memori -The website will be build first in Dutch for extension.nl, then copied.
Een alternatief voorstel Naar aanleiding van bestudering van de IAASB voorstellen denkt de NBA na over een alternatief. Dit alternatief zal 26 september.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/002]/ subvaardigheid lezen thema: Order, order…. can-do : kan een bijeenkomst voorzitten © Anne Beeker.
MASTERPROJECT M1 · Groep Equilibrium Marieke Steenbeeke Rick van Veghel Tim de Veen MASTERPROJECT M1 ZERO ENERGY BUILDING Previous weeks · Zero.
Hoogwaardig internet voor hoger onderwijs en onderzoek Amsterdam, 23 November 2005 Walter van Dijk SURFnet Development of LCPM decision-making models and.
Teams on the frontline Geert Stroobant De Heide - Balans
Voorziening levensonderhoud Religieuze Instituten Paul Op Heij ‘s-Hertogenbosch, 25 september 2013 The future depends on what you do today.
Vaardig? Een spectrum aan vaardigheden! Van informatie- naar media- naar exploratievaardig? Of e-Research & e-learning literate? Collaboration literate??
Accessible Instructional Materials. § Discussion: Timely access to appropriate and accessible instructional materials is an inherent component.
Arno van Doorn The Realist Turn PR in Scratch Notes.
Nieuwe wegen in ontwerpen met CAD
RHODODENDRON.
Plus proche, pour aller plus loin dans LA VIE ACTIVE Dichterbij, om nog verder te gaan in HET ACTIEVE LEVEN WELCOME TO BRUSSELS Diverse partnerships: a.
Beyond Big Grid – Amsterdam 26 september 2012 Enquette 77 ingevulde enquettes, waarvan 60 met gebruikservaring = Mainly Computer Science.
Instructie grammatica
Celebrating love Sexual education at school in The Netherlands.
1 HOORCOLLEGE Customer Relationship Management
Woensdag 23 juli 2014 volgende vorige algemeen ziekenhuis Sint-Jozef Malle Dementia pathway: a condition specific approach Patrick De Wit, MD Thierry Laporta,
Applets as didactical tools for the learning of algebra
In samenwerking met het Europees Sociaal Fonds en het Hefboomkrediet The role of APEL in career coaching and competence management Competence navigation.
Beeldverwerking Prof. dr. ir. W. Philips Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Beeldverwerking Prof. dr. ir. W. Philips Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
ontwik idee - keling dag 3 goals today Develop “criteria” to help you evaluate & select your ideas Some tools from Tassouls book to help you do this.
IOP and Vrije Universiteit1 Example of bad interface  Windows: Use Start to Stop.
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
Detecteren en Bevorderen van Adaptive Expertise bij Studenten Wilfred van Dellen University College Maastricht Brief introduction: tell the audience.
Coping with inclusion in primary schools Innovation in practical training.
Bedrijfsspecifieke extensies Standaard Rekeningschema
From computer power and human reason. Joseph Weizenbaum.
F REE R IDING IN P ROJECTS Recognize it today, Deal with it tomorrow, Prevent it in the next project Toine Andernach Focus Centre of Expertise on Education,
In Cyberspace VR meer performance minder theater (representatie, acteren) Hoe VR benaderen? Hoe werkt het? –VR draait om modulatie van modulatie (ook.
Organizing Organization is the deployment of resources to achieve strategic goals. It is reflected in Division of labor into specific departments & jobs.
Motivation One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge is to keep employee motivation consistent with.
Deltion College Engels B1 Gesprek voeren [Edu/001]
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/002] thema: CV and letter of application can-do : kan complexe zakelijke teksten schrijven © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/005] thema: applying for a job can-do : kan een eenvoudig sollicitatiegesprek voeren © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/004]/ thema: There are lies, damned lies and statistics... can-do : kan complexe informatie en adviezen.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/004] thema: (No) skeleton in the cupboard can-do: kan een samenhangend verhaal schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels C1 Luisteren [Edu/001] thema: It’s on tv can-do : kan zonder al te veel inspanning tv-programma’s begrijpen.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/006]/subvaardigheid schrijven notulen en kort voorstel thema: ‘What shall we do about non- active group.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Deltion College Engels C1 En Gesprekken voeren[Edu/003]/ Subvaardigheid lezen thema: Would you be prepared to cut off your arm… can-do : kan overtuigend.
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/006] thema ‘I hope to convince you of… ‘ can-do : kan een standpunt uiteenzetten voor een publiek van.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: ‘I was wondering what you think of…’ can-do : kan deelnemen aan de conversatie bij zeer formele.
Telecommunicatie en Informatieverwerking UNIVERSITEIT GENT Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Telecommunicatie en Informatieverwerking UNIVERSITEIT GENT Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Marcel Crok | De staat van het klimaat Lezing KNAW klimaatbrochure Seminar | Maandag 12 december | Nieuwspoort Den Haag.
Rational Unified Process RUP Jef Bergsma. Iterations –Inception –Elaboration –Construction –Transition De kernbegrippen (Phases)
Blended Learning. content Waarom wij e-learning hebben gebruikt Demo van de module Voorlopige resultaten van effecten op gebruikers.
Dutch ELP-project Development of Dutch ELP-project since last meeting 25 September 2004 Graz/Österreich.
Rotary Days Planned September Rotary Days can take any form, as long as they are fun and appealing to the non-Rotary public. Here are just a few.
EML en IMS Learning Design
Benjamin Boerebach, Esther Helmich NVMO workshop 12 juni 2014.
Sustainable employability in Tourism The human factor October 24, 2014 Where Europe Meets the Americas.
International Primary Curriculum
Sharing best practices By Exar - Reinbouwgroep 28 november 2014 Peter Reinders.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Finance Matters CoP Case studies
Professional Growth: Conferences and Workshops
Benevolence ENGLISH 12 – Quarter 1.
Gifted and Talented Deer /Mt. Judea 2019.
Transcript van de presentatie:

Professionaliseren van professionals tot de registratie erop volgt Jules Pieters

Van expertise via professionalisering tot registratie Analyse: Beoogde expertise van leraren en van lerarenopleiders Synthese: Ontwikkeling van expertise van lerarenopleiders Implementatie: Adequate leeromgeving voor lerarenopleiders Evaluatie: Vaststellen van expertise en verantwoording via registratie

Ambitie: leraar als spil Opbrengstgericht werken Vakvernieuwing Doorlopende leerlijnen Samenhang Differentiatie (o.m. talentontwikkeling, excellentie, zorgbreedte) Digitale leermiddelen Adequate toetsing

School als domein van curriculumontwikkeling Actieplan Leraar 2020: versterken ontwikkelvaardigheden van leraren Onderwijscoöperatie: onderstrepen van belang van kennis en vaardigheden op terrein van curriculumontwikkeling VO-Raad: bekwaamheidsdomeinen schoolleider VO => (1) Visie & Richting en (2) Curriculum & Instructie

Michael Fullan: Educational change depends on what teachers do and think – it is as simple and complex as that. Educational change is not likely to take place when teachers are merely viewed as practitioners who are expected to implement the plans of others.

Curriculumimplementatie Eigenaarschap Betrokkenheid Gezamenlijk Curriculum Ontwerpen Curriculum vernieuwing Docentontwikkeling Deskundigheid Attributie Self-efficacy “Educational change depends on what teachers do and think – it is as simple and complex as that.”

Effectief docentgedrag Effectieve instructie Leertijd, doelen, klassemanagement, focus op leren, huiswerk Praktijkkennis Kennis, vaardigheden, beliefs, persoons- en contextgebonden, tussen conceptuele kennis en professioneel handelen, Zelfbeeld/identiteit Morivatie, self-efficacy, engagement

Excellent leren onderwijzen (Den Brok & Beijaard) Praktijkkennis deliberate goed reconciling the personal practice docentschap and professional Effectief leer- disposities/ Professioneel krachtgedrag gedragstendensen zelfbeeld/identiteit

David Berliner: It is the teacher who is the final arbiter of instruction. The teacher, as a reflective decision-maker, literally is the bridge between research and practice.

John Dewey The decisive matter is the extent to which the ideas of the theorist actually project themselves, through the kind offices of the middleman, into the consciousness of the practitioner. It is the participation by the practical man in the theory, through the agency of the linking science, that determines at once the effectiveness of the work done, and the moral freedom and personal development of the one engaged in it.

De leraar als reflective practitioner SBL/Onderwijscoöperatie Plus: Curriculum ontwerpen Excellentie Wetenschappelijke houding

De lerarenopleider als scientist practitioner Beroepsstandaard Plus: Curriculum ontwerpen Excellentie Wetenschappelijke houding

Onderzoek door leraren en lerarenopleiders: operationalisatie van wetenschappelijke houding Onderzoek doen: geen doel op zich Onderzoek doen: middel om probleem te analyseren, op te lossen en de oplossing te implementeren Methodologie: afgestemd op het doel

Predictive and design-based research approaches (Reeves, 2006) toepasbaarheid bruikbaarheid

Hugo Munsterberg (1899): The whole system of psychotechnical knowledge might be subdivided under either of the two aspects. Either we might start from the various mental processes, and ask for what end each mental factor can be practically useful and important, or we can begin with studying what significant ends are acknowledged in our society and then we can seek the various psychological facts which are needed as means for the realization of these ends.

Synthese: Ontwikkeling van expertise van leraren en lerarenopleiders Via professionalisering

Laura Desimone: Effective professional development Content focus on subject matter content and how students learn that content. Active learning: opportunities to get involved, such as observing and receiving feedback, analyzing student work, or making presentations. Coherence: any professional development activity consistent with other professional development, with their knowledge and beliefs, and with school, district, and state reforms and policies. Duration: spread over a semester and should include 20 hours or more of contact time. Collective participation: from the same grade, subject, or school should participate in professional development activities to build an interactive learning community.

Malcolm Knowles Adult learning Adults are motivated to learn as they experience needs and interests that learning will satisfy; Adults’ orientation to learning is life-centered; Experience is the richest resource for adults’ learning; Adults have a deep need to be self-directing; Individual differences among people increase with age.

Reflection in Action Communities

Implementatie: adequate leeromgeving Teams Vakvernieuwing als leeromgeving Docentontwikkelteams als leeromgeving Datateams als leeromgeving Lesson Study als leeromgeving Trajecten MSc Professional Doctorates PhD

Evaluatie Erkenning expertise Verantwoording via portfolio => registratie Expertise ontwikkeling: geen 0-1 ontwikkeling, maar geleidelijke ontwikkeling (misschien) basisregistratie en vervolgregistratie