Lezing Prof. dr. Franz Ruppert Symbiose en autonomie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Waanzinnig, getraumatiseerd of verstrikt?
Advertisements

Het werken met ego-toestanden: deel 2
„Persoonlijkheids- stoornissen“ en „Bindingstrauma“
Wat? Analytische concepten Zelf en Narcisme worden uitgewerkt:
Lezing Prof. dr. Franz Ruppert
Opvoeden in de puberteit
Moederschap en Gehechtheid
Trauma en het werken met Opstellingen
evenwicht zoeken tussen ‘graag zien’ en ‘neen zeggen’
Ontwikkelingstraject kinderen
Verbonden.
Posttraumatische Stress-stoornis
2e Nationale Kansdenkdag
Levensecht leren is dialogisch leren
‘Wellicht zijn alle draken in ons leven uiteindelijk wel prinsessen die in angst en beven er slechts naar haken ons eenmaal dapper en schoon te zien ontwaken.
Ouderen en relaties, hechten en onthechten
Vechtscheidingen en partnergeweld
Schaamte Zelfbeeld en Agressie
Wiegendood Oorzaak van verdriet of trauma?
Hechting bij kinderen met een autistisch stoornis en een verstandelijke handicap Wijnroks, L. (2003). Hechting bij kinderen met een autistische stoornis.
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Perinatale sterfte Irene Vos. Alhoewel de meeste baby's gezond en wel ter wereld komen,
Zorgen voor getraumatiseerde kinderen: een training voor opvoeders
De psychologische gevolgen van detentie voor kinderen
Sessie 5 Fysiek en psychisch (on)welbevinden dr. Martine Corijn (Studiedienst Vlaamse Regering) prof. dr. P. Bracke (Hedera, Universiteit Gent) LAGO studiedag.
Lange termijn gevolgen van levende nierdonatie
Dominique Van Hespen Psychotherapeut Seso
Sarah Bal & Marlies Tierens, Universiteit Gent
Werkhervatting van zieke en niet-zieke werklozen. R. Steenbeek en K. Jettinghoff.
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Kindermishandeling & (v)echtscheiding
Kinderen en Echtscheiding Hoe beperken we de schade ?
DE KRACHT VAN WEERSTAND als invalshoek voor het creeren van draagvlak Wie zelf geïnspireerd is en daarin anderen laat delen met oog voor hun behoeften.
Jij hebt ook wat te vertellen!
Mindfulness.
Multidisciplinaire richtlijn Preventie, signalering, diagnostiek en behandeling van excessief huilen bij baby’s Auteurs Drs. W. La Haye, Dr. A.C. Engelberts,
Het blijft toch je vader of moeder?! Lucia Tielen, 29 maart 2007 Portret van een jongere Kenmerken Behoeften, wensen Systematische aanpak.
Verstandelijke beperking. Chromosomale aandoeningen Prenatale diagnose Postnatale diagnose.
PTSS (posttraumatische stress-stoornis)
3/23/2015 | 1 Healthwise Congres ‘Kwaliteit van Leven’ E-Health workshop - Eveline Hage Over de mogelijkheden van e-Health in ouderenwelzijn On?
Woord van Leven Augustus 2014.
Inzichten opgepikt van Streetwize De straatkinderen vormen de eerste klantengroep van de mobiele school Een straatkind is een kind dat de straat als leeromgeving.
Reproductie van partnergeweld. Inleiding Nazorg is belangrijk binnen preventie Behandeling zorgt ervoor dat ouders en kinderen normaal kunnen functioneren.
Basisopleiding Familie- en Organisatieopstellingen
Beleidsontwikkeling JMW 2009 Beleidsdag Joods Zorgcircuit, dinsdag 24 maart Hans Vuijsje.
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
PSYCHIATRIE Hechtingsstoornissen
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Nieuwe Autoriteit: Geweldloos Verzet
Keuzevak Psychiatrie Les 2. Hechtingsstoornissen
Familiaal geweld Chloé Vintevogel. Trauma’s bij kinderen als gevolg van huiselijk geweld Uit Justitiële verkenningen, n° 8, Jaargang 36, 2010, p,89-99.
(Ped)agogiek Werkcollege 5 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
PETS! Pesten anders bekeken
Dwang en Drang GGz Pauze Conflicthantering en persoonlijke veiligheid
Wat hebben we vanaf onze kinderjaren opgebouwd in het netwerk van ons denken? Liefde of afwijzing? Liefdesbanden of angstbanden?
‘Anorexia nervosa en vrouwenhulpverlening’ Tijdschrift voor psychotherapie Auteur: Greta Noordenbos Bron illustratie:
Aandacht voor zin- en levensvragen door professionals in zorg & welzijn 5 feiten en fabels 30 mei 2017 Rinske Boomstra.
Rouw binnen de school Welke taak ligt bij jou?.
KUBLER ROSS De 5 fasen Ontkenning Marchanderen Woede
H5 Wie heb je nodig?.
16 maart 2016 Max Leven met NAH Ethe l van den Berg.
Rouw binnen de school Welke taak ligt bij jou?.
Intensieve begeleiding
Ontwikkelingspsychologie
De kunst van het luisteren Communiceren met kinderen op school en thuis Anke den Hertog, P2E.
Intensieve begeleiding
Combinatietraject relatieverslaving en codependentie
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
HECHTING Wat is hechting Hoe ontwikkelt het zich Gedragsrichtingen
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Lezing Prof. dr. Franz Ruppert Symbiose en autonomie 25 september 2009 Symbiose en Autonomie De gevolgen die symbiotische verstrikkingen hebben voor de ziel Prof. Dr. Franz Ruppert Interakt, september 2009

Symbiose = samenleven ten behoeve van wederzijds voordeel Lezing Prof. dr. Franz Ruppert Symbiose en autonomie 25 september 2009 Symbiose = samenleven ten behoeve van wederzijds voordeel Prof. Dr. Franz Ruppert Interakt, september 2009

Autonomie = onafhankelijkheid, zelfstandigheid Lezing Prof. dr. Franz Ruppert Symbiose en autonomie 25 september 2009 Autonomie = onafhankelijkheid, zelfstandigheid Prof. Dr. Franz Ruppert Interakt, september 2009

Een wezenlijk voorwaarde voor mens zijn – leven in een kudde Lezing Prof. dr. Franz Ruppert Symbiose en autonomie 25 september 2009 Een wezenlijk voorwaarde voor mens zijn – leven in een kudde Angst voor contactverlies Behoefte er bij te horen Veel aandacht voor anderen (Spiegelneuronen...) Bereidheid de eigen gezondheid of het eigen leven voor de kudde op te geven ... Prof. Dr. Franz Ruppert Interakt, september 2009

Reacties op het verlies van een hechtingspersoon (J. Bowlby 1911-1990) Lezing Prof. dr. Franz Ruppert Symbiose en autonomie 25 september 2009 Reacties op het verlies van een hechtingspersoon (J. Bowlby 1911-1990) 1. angst en paniek 2. protest en woede 3. verdriet en vertwijfeling 4. innerlijk terugtrekken Prof. Dr. Franz Ruppert Interakt, september 2009 5

Hoe ontstaat een gezonde ontwikkeling van de ziel? Lezing Prof. dr. Franz Ruppert Symbiose en autonomie 25 september 2009 Hoe ontstaat een gezonde ontwikkeling van de ziel? Symbiotische kinderlijke behoeften aan warmte, bescherming, geborgenheid, liefde en lidmaatschap worden bevredigd. Het streven van het kind naar zelfstandigheid wordt gesteund. Prof. Dr. Franz Ruppert Interakt, september 2009

Lezing Prof. dr. Franz Ruppert Symbiose en autonomie 25 september 2009 Ieder kind is op twee manieren symbiotisch met zijn moeder verweven: passief: de ziele kwaliteiten van de moeder drukken hun stempel op de basisstructuur van de ziel van het kind aktief: het kind houdt zich aan de moeder vast en probeert in voorkomende gevallen de moeder houvast te geven. Die liefde van een kind voor zijn moeder is de sterkste zielekracht Prof. Dr. Franz Ruppert Interakt, september 2009

Symbiotische verstrikking Lezing Prof. dr. Franz Ruppert Symbiose en autonomie 25 september 2009 Symbiotische verstrikking Hoge ,wederzijds afwisselende, afhankelijkheid Angst, zonder de ander niet te kunnen leven Ontbrekend gevoel van eigenwaarde Niet bevredigde eigen symbiotische behoeften Symbiotische liefdes illusies Prof. Dr. Franz Ruppert Interakt, september 2009

Lezing Prof. dr. Franz Ruppert Symbiose en autonomie 25 september 2009 Oorzaak van symbiotische verstrikkingen tussen kinderen en ouders zijn trauma ervaringen aan de kant van de ouders Prof. Dr. Franz Ruppert Interakt, september 2009

2 „klassieke typen“ van traumata van de ziel Lezing Prof. dr. Franz Ruppert Symbiose en autonomie 25 september 2009 2 „klassieke typen“ van traumata van de ziel Existentieel trauma (bijv. zwaar ongeluk, moordaanslag) Verliestrauma (bijv. scheiding, dood van een geliefd persoon) Prof. Dr. Franz Ruppert Interakt, september 2009

Lezing Prof. dr. Franz Ruppert Symbiose en autonomie 25 september 2009 Het trauma-noodsituatie-mechanisme bestaat uit verstarren, bevriezen, dissociëren en afsplitsen van de persoonlijkheid. Het stelt het overleven veilig. Prof. Dr. Franz Ruppert Interakt, september 2009

Lezing Prof. dr. Franz Ruppert Symbiose en autonomie München, Februari 2009 München, Februari 2009 25 september 2009 Splitsing van de ziel na een traumatische ervaring Getraumatiseerd deel Overlevingsdeel Gezond deel Prof. Dr. Franz Ruppert Interakt, september 2009

Lezing Prof. dr. Franz Ruppert Symbiose en autonomie 25 september 2009 Trauma en binding Traumatische ervaringen vewoesten de hechtingsmogelijkheden van ouders Ze kunnen zich als moeder of vader niet emotioneel open stellen voor hun kind, omdat ze het contact met hun eigen getraumatiseerde delen moeten vrezen. Prof. Dr. Franz Ruppert Interakt, september 2009

Komplexe Traumata van de ziel Lezing Prof. dr. Franz Ruppert Symbiose en autonomie 25 september 2009 Komplexe Traumata van de ziel Bindingstrauma (de moeder is lijfelijk aanwezig maar emotioneel niet beschikbaar) Bindingssysteemtrau-ma (bijv. misbruik, moord , incest in een door traumata beïnvloed familie systeem) Prof. Dr. Franz Ruppert Interakt, september 2009

Gevolgen van een symbiotische verstrikking voor het kind Lezing Prof. dr. Franz Ruppert Symbiose en autonomie 25 september 2009 Gevolgen van een symbiotische verstrikking voor het kind Eigen en overgenomen gevoelens kunnen niet worden onderscheiden. Leven in een vreemde identiteit Psychische aandoeningen zoals hyperactiviteit, depressies, psychosen Prof. Dr. Franz Ruppert Interakt, september 2009 15

Belangrijk te onderscheiden in de psychotherapie: Lezing Prof. dr. Franz Ruppert Symbiose en autonomie 25 september 2009 Belangrijk te onderscheiden in de psychotherapie: Eigen afgesplitste persoonlijkheidsdelen aannemen. In de symbiotische verstrikking overgenomen gevoelstoestanden loslaten. Prof. Dr. Franz Ruppert Interakt, september 2009

Lezing Prof. dr. Franz Ruppert Symbiose en autonomie 25 september 2009 Prof. Dr. Franz Ruppert Interakt, september 2009

Lezing Prof. dr. Franz Ruppert Symbiose en autonomie 25 september 2009 Literatuur: Franz Ruppert (2008). De verborgen boodschap van psychische stoornissen. De waarheid heelt de waan. Eeserveen: Uitgeverij Akasha. Franz Ruppert (2005). Trauma, Bindung und Familienstellen. Stuttgart: Klett-Cotta. Franz Ruppert (2007). Seelische Spaltung und innere Heilung. Stuttgart: Klett-Cotta. Franz Ruppert (2008). Trauma, Bonding & Family constellations. Understanding and Healing Injuries of the Soul. Frome/UK: Green Balloon Publishing. Vertaling : Margriet Wentink Prof. Dr. Franz Ruppert Interakt, september 2009