Lezing Prof. dr. Franz Ruppert Symbiose en autonomie 25 september 2009 Symbiose en Autonomie De gevolgen die symbiotische verstrikkingen hebben voor de ziel Prof. Dr. Franz Ruppert Interakt, september 2009
Symbiose = samenleven ten behoeve van wederzijds voordeel Lezing Prof. dr. Franz Ruppert Symbiose en autonomie 25 september 2009 Symbiose = samenleven ten behoeve van wederzijds voordeel Prof. Dr. Franz Ruppert Interakt, september 2009
Autonomie = onafhankelijkheid, zelfstandigheid Lezing Prof. dr. Franz Ruppert Symbiose en autonomie 25 september 2009 Autonomie = onafhankelijkheid, zelfstandigheid Prof. Dr. Franz Ruppert Interakt, september 2009
Een wezenlijk voorwaarde voor mens zijn – leven in een kudde Lezing Prof. dr. Franz Ruppert Symbiose en autonomie 25 september 2009 Een wezenlijk voorwaarde voor mens zijn – leven in een kudde Angst voor contactverlies Behoefte er bij te horen Veel aandacht voor anderen (Spiegelneuronen...) Bereidheid de eigen gezondheid of het eigen leven voor de kudde op te geven ... Prof. Dr. Franz Ruppert Interakt, september 2009
Reacties op het verlies van een hechtingspersoon (J. Bowlby 1911-1990) Lezing Prof. dr. Franz Ruppert Symbiose en autonomie 25 september 2009 Reacties op het verlies van een hechtingspersoon (J. Bowlby 1911-1990) 1. angst en paniek 2. protest en woede 3. verdriet en vertwijfeling 4. innerlijk terugtrekken Prof. Dr. Franz Ruppert Interakt, september 2009 5
Hoe ontstaat een gezonde ontwikkeling van de ziel? Lezing Prof. dr. Franz Ruppert Symbiose en autonomie 25 september 2009 Hoe ontstaat een gezonde ontwikkeling van de ziel? Symbiotische kinderlijke behoeften aan warmte, bescherming, geborgenheid, liefde en lidmaatschap worden bevredigd. Het streven van het kind naar zelfstandigheid wordt gesteund. Prof. Dr. Franz Ruppert Interakt, september 2009
Lezing Prof. dr. Franz Ruppert Symbiose en autonomie 25 september 2009 Ieder kind is op twee manieren symbiotisch met zijn moeder verweven: passief: de ziele kwaliteiten van de moeder drukken hun stempel op de basisstructuur van de ziel van het kind aktief: het kind houdt zich aan de moeder vast en probeert in voorkomende gevallen de moeder houvast te geven. Die liefde van een kind voor zijn moeder is de sterkste zielekracht Prof. Dr. Franz Ruppert Interakt, september 2009
Symbiotische verstrikking Lezing Prof. dr. Franz Ruppert Symbiose en autonomie 25 september 2009 Symbiotische verstrikking Hoge ,wederzijds afwisselende, afhankelijkheid Angst, zonder de ander niet te kunnen leven Ontbrekend gevoel van eigenwaarde Niet bevredigde eigen symbiotische behoeften Symbiotische liefdes illusies Prof. Dr. Franz Ruppert Interakt, september 2009
Lezing Prof. dr. Franz Ruppert Symbiose en autonomie 25 september 2009 Oorzaak van symbiotische verstrikkingen tussen kinderen en ouders zijn trauma ervaringen aan de kant van de ouders Prof. Dr. Franz Ruppert Interakt, september 2009
2 „klassieke typen“ van traumata van de ziel Lezing Prof. dr. Franz Ruppert Symbiose en autonomie 25 september 2009 2 „klassieke typen“ van traumata van de ziel Existentieel trauma (bijv. zwaar ongeluk, moordaanslag) Verliestrauma (bijv. scheiding, dood van een geliefd persoon) Prof. Dr. Franz Ruppert Interakt, september 2009
Lezing Prof. dr. Franz Ruppert Symbiose en autonomie 25 september 2009 Het trauma-noodsituatie-mechanisme bestaat uit verstarren, bevriezen, dissociëren en afsplitsen van de persoonlijkheid. Het stelt het overleven veilig. Prof. Dr. Franz Ruppert Interakt, september 2009
Lezing Prof. dr. Franz Ruppert Symbiose en autonomie München, Februari 2009 München, Februari 2009 25 september 2009 Splitsing van de ziel na een traumatische ervaring Getraumatiseerd deel Overlevingsdeel Gezond deel Prof. Dr. Franz Ruppert Interakt, september 2009
Lezing Prof. dr. Franz Ruppert Symbiose en autonomie 25 september 2009 Trauma en binding Traumatische ervaringen vewoesten de hechtingsmogelijkheden van ouders Ze kunnen zich als moeder of vader niet emotioneel open stellen voor hun kind, omdat ze het contact met hun eigen getraumatiseerde delen moeten vrezen. Prof. Dr. Franz Ruppert Interakt, september 2009
Komplexe Traumata van de ziel Lezing Prof. dr. Franz Ruppert Symbiose en autonomie 25 september 2009 Komplexe Traumata van de ziel Bindingstrauma (de moeder is lijfelijk aanwezig maar emotioneel niet beschikbaar) Bindingssysteemtrau-ma (bijv. misbruik, moord , incest in een door traumata beïnvloed familie systeem) Prof. Dr. Franz Ruppert Interakt, september 2009
Gevolgen van een symbiotische verstrikking voor het kind Lezing Prof. dr. Franz Ruppert Symbiose en autonomie 25 september 2009 Gevolgen van een symbiotische verstrikking voor het kind Eigen en overgenomen gevoelens kunnen niet worden onderscheiden. Leven in een vreemde identiteit Psychische aandoeningen zoals hyperactiviteit, depressies, psychosen Prof. Dr. Franz Ruppert Interakt, september 2009 15
Belangrijk te onderscheiden in de psychotherapie: Lezing Prof. dr. Franz Ruppert Symbiose en autonomie 25 september 2009 Belangrijk te onderscheiden in de psychotherapie: Eigen afgesplitste persoonlijkheidsdelen aannemen. In de symbiotische verstrikking overgenomen gevoelstoestanden loslaten. Prof. Dr. Franz Ruppert Interakt, september 2009
Lezing Prof. dr. Franz Ruppert Symbiose en autonomie 25 september 2009 Prof. Dr. Franz Ruppert Interakt, september 2009
Lezing Prof. dr. Franz Ruppert Symbiose en autonomie 25 september 2009 Literatuur: Franz Ruppert (2008). De verborgen boodschap van psychische stoornissen. De waarheid heelt de waan. Eeserveen: Uitgeverij Akasha. Franz Ruppert (2005). Trauma, Bindung und Familienstellen. Stuttgart: Klett-Cotta. Franz Ruppert (2007). Seelische Spaltung und innere Heilung. Stuttgart: Klett-Cotta. Franz Ruppert (2008). Trauma, Bonding & Family constellations. Understanding and Healing Injuries of the Soul. Frome/UK: Green Balloon Publishing. Vertaling : Margriet Wentink Prof. Dr. Franz Ruppert Interakt, september 2009