Het boekenvak Een introductie Geert Joris, Gedelegeerd bestuurder Boek.be vzw.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Advertisements

De Vlaamse audiovisuele sector: een socio- economische profilering Isabelle De Voldere Hans Everaert.
Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
Bezuinigen Het houdt niet op! Programma •Stand van zaken algemeen en in jullie bibliotheken •Consequenties voor de toekomst •Bevoegdheden en mogelijkheden.
Innovatie in de Nederlandse tarweketen Hanneke Pol.
Ondernemen in de praktijk
Het boekenvak Een introductie Geert Joris, Gedelegeerd bestuurder Boek.be vzw.
E-boeken in de bib Eindelijk !? Hoe e-boeken in de werking van een openbare bibliotheek brengen en wat mag dat kosten?
BOEKHANDEL EN BIBLIOTHEEK V2.0 In een digitale wereld Geert Joris, gedelegeerd bestuurder.
Oerproducent (bijv. de veehouder)
Moderne Media Marketing, verkoop, distributie Sessie 7.
Introductie tot het boekenvak : een bedrijfseconomische benadering
Aankoop van duurzame consumenten goederen: Hoe denkt de consument… Steven Van Belleghem Sr. Consultant InSites Consulting.
Introductie tot het boekenvak : een bedrijfseconomische benadering
De onafhankelijke boekhandel Actuele vraagstukken Yvonne Steinberger.
Inhoud 1.Doel 2.Wetenschap versus Marketing 3.Het ABC van de menselijke motivatie 4.De campagne (6-stappenplan) 5.Cijfers.
Enkele vraagstukken en stellingen
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Marketingmix Saskia Best, 9 oktober 2008
Oproep Ondernemerschap “Startersinitiatieven”. Achtergrond Invulling van uitdagingen in ViA en het actieplan ondernemerschap - ‘meer en betere starters’
HOOFDSTUK 15: DE ACTIVITEITEN VAN DE VIERDE PIJLER DE VIERDE PIJLER VAN DE VLAAMSE ONTWIKKELINGSSAMENWERKING:
Joke Schauvliege Vlaams minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur Vlaamse Regering Export Vlaamse milieutechnologie.
De Bibliotheek onder vuur E-Books Tablets Internet Social Media Bezuinigingen Heeft de bibliotheek nog toekomst?
H8: Distributie.
Bedrijfseconomie De docent: drs J. Renaud.
Hogeschool van Amsterdam Interactieve Media
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Innovatief Aanbesteden: DE VLAAMSE OVERHEID ALS ACTIEVE INNOVATOR Kenniscentrum Innovatief Aanbesteden Christophe Veys – Peter Thevissen 28 juli 2014.
PRESENTATIE: IRIS KUSTER EN MARTE TRA DATUM: 22 OKTOBER 2009 Wat Zou Google Doen?
Wat is UNIZO?  UNIZO = Unie van Zelfstandige Ondernemers  Doelstelling: meer kansen voor ondernemers creëren, in het belang van de hele.
Korte Meer 3 B-9000 Gent Belgium tel. +32 (0) www.re-creatiefvlaanderen.be fax +32 (0)9 264 Onderzoek en beleid.
Boekenbank vzw Annika Buysse Projectleider. Wat is Boekenbank?  Opgericht door Boek.be op 1 januari 2000  Oorspronkelijk doel:  Informatie leverbare.
HET BOEKENVAK Nieuwe dynamiek ‘dankzij’ toenemende onzekerheid…? André Vandorpe – Boek.be UA / 16 mei 2014.
Uitgeverij en boekhandel: actuele vraagstukken
1 GfK Retail and TechnologyBelgië6 August 2014 GfK Marktonderzoek Vlaanderen Cindy Van Mulders Business Consultant 10 december 2010 Stand van zaken.
De onafhankelijke boekhandel Actuele vraagstukken Yvonne Steinberger.
Uitgeverij en boekhandel: actuele vraagstukken Keuzevak IBW 2011−2012 « Introductie tot het boekenvak »
Uitgeverij en boekhandel: actuele vraagstukken Keuzevak IBW 2010−2011 « Introductie tot het boekenvak »
Het (e-)boek Een (r)evolutie?
Investeerders in duurzame energiesystemen
26 februari 2010 “zet mij in cc” invalshoek: het lokaal cultuurbeleid & spreiding van podiumkunsten Andy Vandervoort.
Business Marketing Management
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
MARktSTUDIE commercialisatie snoekbaars
Vlaamse Uitgevers Vereniging Algemene Vergadering 12 mei 2011.
Meten en Vergelijken Hoe staat jouw instelling er voor? Cultuur in Beeld Meten en vergelijken Hoe staat jouw instelling er voor? 1 december 2014 Wietske.
JAARVERSLAG BOEK.BE 2012 met een vooruitblik op 2013.
Uitgeversgroep Jeroen van Esch Docent - Uitgever
Informatie management HC2
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Introductie tot het boekenvak : De boekhandel, een bedrijfseconomische benadering.
Uitgeven anno 2015 Rudy Vanschoonbeek. wikipedia 1981 Germaanse Filologie & aggregaat UIA Docent OLVC & Normaalschool, Contact, Dedalus 1988 Uitgeverijen.
Hoofdstuk 4 Distributie (plaats)
Marketing voor de IPRO: wat brengt de toekomst?. 10 STELLINGEN.
Ontwikkelingen in de Boekenbranche Paul Rutten Book and Digital Media – UL Symposium KVB – Tiele Stichting Amsterdam 24 maart 2009.
Lokale media in de dynamiek van technologie en markt Paul Rutten Universiteit Antwerpen Paul Rutten Onderzoek Presentatie voor Gemeenteraad Dordrecht Dinsdag.
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
Zorginkoop op weg naar volwassenheid NEVI Inkoopdag 23 juni 2016 Prof dr ERIK M VAN RAAIJ PETER DOHMEN
Met alleen Google komen we er niet
3.1 PRODUCTIE.
Uitgeverij en boekhandel: actuele vraagstukken
Uitgeven in 2016 Rudy Vanschoonbeek 1.
Beste havo 4..
Congres Gebiedsontwikkeling
Consumenten-gedrag Het gezin
Presentatie van ondernemingsplan
Presentatie van ondernemingsplan
Social in bestek: proportionaliteit, EMVI & BVP Presentatie Stadspartners 9 sept Louis Polstra.
marten nubé uitgeverij digitalis
Transcript van de presentatie:

Het boekenvak Een introductie Geert Joris, Gedelegeerd bestuurder Boek.be vzw

Het boekenvak: een introductie Overzicht presentatie •Eerste deel –De (waarde)keten: begrippen, actoren en interacties •Tweede deel –De toekomst van het boek en de boekverkoop: enkele uitdagingen –Opportuniteiten en bedreigingen

Het boekenvak: een introductie Boek.be vzw •Boek.be is de sectorvereniging van het Vlaamse boekenvak. •verenigt de Vlaamse boekenuitgevers (VUV), boekenimporteurs (VBI) en boekhandels (VVB) en behartigt als dusdanig de belangen van de sector. •levert een waaier aan diensten voor zijn leden (informatieverzameling en -verstrekking, project-begeleiding, adviezen, opleidingen, lobbywerk, promotieacties voor het vak…). •werd opgericht in 1929 en is gevestigd in Antwerpen (Borgerhout). •het bekendst als organisator van de Boekenbeurs.

Het Huis van het Boek

Creatieve industrie: een definitie •De creatieve industrie definiëren we (OCI) als “het geheel van sectoren en activiteiten die beroep doen op de input van menselijke creativiteit voor de creatie van symbolische meerwaarde, opgedeeld volgens verschillende stadia van de waardeketen (creatie, productie, verspreiding en consumptie), en die bijdragen aan de uitbreiding van het ‘creatief en economisch voordeel’ in Vlaanderen.” •Na de software- en reclame-industrie is de uitgeefsector de grootste creatieve industrie. •Krantensector = Boekensector Het boekenvak: een introductie

Value chain van het boekenvak Begrippen, actoren en interacties

I. Enkele begrippen en cijfers Het boekenvak: een introductie

Value Chain •Value Chain of waardeketen –(Meer)waarde creëren –Hoe meer invloed op de keten, hoe meer macht •Klassieke economische waardeketen –Creatie – productie – verspreiding – consumptie –Digitalisering zet dit model onder druk (deel 2)

Het boekenvak: een introductie Value chain van het boekenvak Auteur Uitgeverij Importeur Handel Consument Distributeur Er wordt de laatste tijd steeds meer gesproken over een waardenetwerk waarin ook spelers worden opgenomen die niet rechtstreeks in de keten zitten maar er wel een invloed op uitoefenen.

Het boekenvak: een introductie Creatieve industrie •Symbolische meerwaarde is een belangrijk aspect waarmee de creatieve industrieën zich differentiëren t.o.v. de traditionele industrieën •Creatieve industrie: –Creativiteit is geen alleenrecht van de creatieve industrie maar wel –De onvoorwaardelijke afhankelijkheid van creativiteit (grondstof van de sector) –Hoog risico wegens weinig recurrentie en hoge onvoorspelbaarheid –Weinig lange-termijn visie wegens sterk projectgebaseerd en afhankelijk van creatieve input en invloeden van buitenaf –Auteursrechten maken wezenlijk deel uit van de CI •Symbolische meerwaarde –Moeilijk te meten of in taal uit te drukken (bvb een “spannende” film, “vrolijke” muziek, een “meeslepende” roman) –Heel vaak geen rechtstreeks functioneel nut

Het boekenvak: een introductie Economische versus culturele meerwaarde •“Cultuur” breed te definiëren: ook kennisoverdracht •Zonder economische onderbouw geen symbolische meerwaarde •Eindproduct is een mix van economie en cultuur •Culturele (symbolische) meerwaarde is nodig om het economisch product te kunnen laten leven (80/20) •Culturele sector wordt beschouwd als een belangrijk “humuslaag” voor de creatieve industrie. Cultuur Creatieve industrie Industrie

Het boekenvak: een introductie Enkele cijfers •Totale boekenomzet in Vlaanderen –Ca 500 miljoen euro (50% educatief en wetenschappelijk) •Personeelsleden –Boekhandel: ca –Uitgevers: ca •Aantal uitgeverijen: ca 95 •Aantal boekhandels: ca 350

Het boekenvak: een introductie Bruto / netto •“Gewoon” bedrijf –Netto omzet (eigen omzet excl btw) •Uitgeverij –Omzet = consumentenomzet –Soms met soms zonder btw (6%) –Zonder kortingen, enz. •Systeem van korting op consumentenprijs is uniek in de industrie

Het boekenvak: een introductie Verdeling omzet volgens genre Bron: TNS media

Het boekenvak: een introductie Verdeling omzet volgens kanaal

Vergelijking Vlaanderen/Nederland Cijfers GfKInwonersOmzet boekhandelPer bewoner Vlaanderen6 miljoen2 miljoen €0,33 € Nederland16 miljoen6 miljoen €0,38 € ExtrapolatieInwonersOmzet boekhandel % via de boekhandel Extrapolatie omzet Per bewoner Vlaanderen6 miljoen2 miljoen €50%4 miljoen €0,66 € Nederland16 miljoen6 miljoen €80%7,5 miljoen €0,46 €

Het boekenvak: een introductie Nice, need, A, W, … •Nice-to-have boeken –Algemene uitgevers •Need-to-have boeken –Educatieve en wetenschappelijke uitgevers •A-, W-, S- boek –Een kwalificatie die vooral in Nederland gebruikt wordt

II. Actoren, businessmodellen en interacties Inleiding tot het boekenvak

Het boekenvak: een introductie Value chain van het boekenvak Auteur Uitgeverij Importeur Handel Consument Distributeur

Het boekenvak: een introductie Actoren in de keten •Belangenverdedigers –Auteurszijde •VAV, VEWA (ook en vnl rechtenbeheersvennootschap) –Middenveld •VUV, VBI, VBB •Ondersteunende partijen (gesubsidieerd) –Auteurszijde •VFL –Consumentenzijde •Stichting Lezen Vlaanderen •(Commerciële) sectorvertegenwoordiger –Middenveld •Boek.be

Het boekenvak: een introductie Beïnvloedende actoren •Organisatoren van evenementen –Behoud de Begeerte –Vilanella –Passa Porta, De Buren, … •Pers en internet –Literaire bijlagen en besprekingen –Sociale media (nemen in belang toe) •Bibliotheken •Overheid –Beleid (ondersteunend, stimulerend of remmend)

Het boekenvak: een introductie De uitgever: verschillende businessmodellen •Algemene uitgever –Author driven •Educatieve uitgever –Publisher driven •Wetenschappelijke uitgever –Combinatie van beide (vnl. author driven)

Het boekenvak: een introductie Breed aanbod (omzet) Moeilijk verkopende titels Bestsellers Bovenstaande tekening is een voorbeeld en wil duidelijk maken dat een algemene uitgever een breed aanbod in portefeuille moet hebben om leefbaar te zijn. Alleen “bestsellers” uitgeven kan niet...

Het boekenvak: een introductie Aanbod en kosten Opbrengsten Kosten Systeem van interne subsidie

Het boekenvak: een introductie Spanningen en belangen •Auteur –A-Boek •“De auteur als koffieboer in het productieproces van het boek” •Auteursrecht: verhouding (uitgever/auteur), maatschappelijk belang •“De bibliotheek is door de overheid georganiseerde piraterij” –S(chool)-Boek •De auteur als “loonslaaf” + fiscale implicatie •Uitgever –Risicokapitaalverschaffer (A-boek) –Belang van de BV als interne subsidieverschaffer

Het boekenvak: een introductie Distributie en groothandel •Distributeur (Bvb. Distrimedia, CB, Libridis) –Boxmover (logistieke handler) –Neemt geen risico (of toch weinig) –Brengt de boeken in opdracht van de uitgever naar de kleinhandel •Zgn. Wholesaler (Bvb. Denis, Scholtens) –Kopen boeken in en gaan eigen commerciële relatie aan met de kleinhandel –Kunnen eventueel zelf ook distributie doen •Importeurs (Van Halewyck, Agora) –Hebben eigen verkoop en marketing en distributie •Verkoopshuizen (WPG, VBK) –Focus op vermarkting. –Geen eigen logistiek.

Het boekenvak: een introductie Spanningen en belangen •Veel uitgevers hebben eigen importactiviteit (sinds euro minder belangrijk) •Nederland beschouwt Vlaanderen als wingewest. Vlaanderen beschouwt Nederland als exportgebied. •Grote concentraties bij enkele spelers (en steeds minder) verlegt macht

Het boekenvak: een introductie Lezer •Onbekend (en onbemind?) •Rol van de bibliotheek –Leesbevorderende opdracht –(gebrek aan leenrecht) –Grote spanning tussen rechthebbenden en de bibliotheken wordt groter •Leesbevordering –Stichting Lezen en haar opdracht

Het boekenvak: een introductie Spanningen en belangen •Stichting Lezen –Lezen maar niet kopen •Boek.be –Kopen maar niet lezen Continuüm Lezen/nooit kopen Kopen/nooit lezen

Het boekenvak: een introductie Lezen, lenen, kopen •Wie leent koopt ook •Club van ca leden • leners, kopers • die lenen maar nooit kopen • die kopen maar nooit lenen •Verhouding lezen/lenen: ca 3/10 •Verhouding lezen/kopen: ca 6/10

Het boekenvak: een introductie Belangen en spanningen •Stichting Lezen –Gesubsidieerd –Heeft geen commerciële insteek –Werkt in een economisch veld met een eigen dynamiek •Vlaamse Uitgevers –Concurrentie –Klein economisch werkterrein –Financieel moeilijk –Elke steun van de overheid welkom

Tot zover een beknopt overzicht Vragen?