De ‘capability approach’: kader voor ons dagelijks werk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/002]/ subvaardigheid lezen thema: Order, order…. can-do : kan een bijeenkomst voorzitten © Anne Beeker.
Advertisements

Accessible Instructional Materials. § Discussion: Timely access to appropriate and accessible instructional materials is an inherent component.
AGENDA Het programma start om uur en eindigt om uur met aansluitend een dinerbuffet tot uur. Er is voldoende ruimte om met uw collega.
User Centred Development
From computer power and human reason. Joseph Weizenbaum.
Organizing Organization is the deployment of resources to achieve strategic goals. It is reflected in Division of labor into specific departments & jobs.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
Reflections on life Sound on Reflecties op het leven. Geluid aan.
English and IPC How to teach content through English.
EUROCITIES-NLAO is supported under the European Community Programme for Employment and Social Solidarity (PROGRESS ). The information contained.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Land van duizend meningen 4.3 : Het Poldermodel van Kok Kok Van Mierlo Zalm V AN H UNEBED TOT HEDEN – les 14.
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/002] thema: how stuff works can-do : kan de werking van een produkt uitleggen.
Opleiding Social Work MWD en SPH= SW Ria Jaspers
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/006] thema: to a prisoner – Amnesty International can-do : kan korte tekst schrijven volgens een vast format ©
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/002] thema: how we celebrate birthdays can-do : kan een samenhangend verhaal schrijven.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
“ Rien n’est possible sans les hommes, rien n’est durable sans les institutions.” Jean Monnet.
6de jaar ASO Lindsay Borremans
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
HOFAM vak Organisatie & Management les 10. Motivation 2 One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge.
Minor Project- en Programmamanagement
Time management Howdoyouset priorities?. Priorities:thingsthatyouthinkare important.
Framing for Success Theory of Change within Plan : what should Agents of Change do differently to achieve it? Sandra Galbusera, Plan België 15 oktober,
Keuzevrijheid: lust of last?
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1999 Hillsong Publishing 1/5 FAITH (I'm reaching) (Rueben Morgan) I'm reaching for the prize.
Lamb to the Slaughter Who or what is ‘the Lamb to the Slaughter’ in this story?
Jacqueline van Swet Associate lector bij Fontys OSO Aandachtsgebieden: Onderzoek en Internationalisering Hoe staat het in het HBO met internationalisering?
NINE TRUTHS ABOUT EATING DISORDERS Truth #1: Many people with eating disorders look healthy, yet may be extremely ill. Truth #2: Families are not to blame,
De Capability Approach een introductie Castella overleg 9 maart.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Beginnen met lesplannning
Prof. dr. Fons Coomans UNESCO Chair ‘Human Rights and Peace’
Duurzame impact van duurzame bedrijven Sociale impact.
De Betekeniseconomie.
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Inspiratiesessie 15 februari 2017
PILOT TOETSING PERIODE 2 LES 1: BEOORDELEN VAN GROEPSWERK
Social benefits, residence permits and more ….
Salt & Light Zout & Licht
ABILITY = IN STAAT ZIJN.
Onderzoeksplatform Sociaal Werk
IMAGINE John Lennon.
Dictionary Skills!?.
Buy Lexapro Online Safely
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
De taaltaak
From Food Aid to Food & Nutrition Security The Dutch Policy
Thinking like an economist
Ugent, Vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek
Unit 2: LESSON 2 practicing the grammar: betrekkelijke voornaamwoorden
ACTION RESEARCH MODULE 14: COHORT 2 YEAR 3.
IMAGINE John Lennon.
IMAGINE John Lennon.
IMAGINE John Lennon.
A realistic basic income policy needs two pillars
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Living in the Promised Land Leven in het Beloofde Land
Chapter 6 Sounds cool! Grammar Stepping Stones 2 t/hv.
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

De ‘capability approach’: kader voor ons dagelijks werk De ‘capability approach’: kader voor ons dagelijks werk ? Walter Van Trier HIVA (KU Leuven) /SHERPPA (Ugent

Kan de ‘capability approach’ meer zijn dan een sterk en inspirerend kritisch instrument en, integendeel, de kern vormen van een hernieuwd en mobiliserend maatschappelijk project voor de arbeidersbeweging en/of dat in zich de mogelijkheid draagt tot het vormen in samenwerking met andere sociale bewegingen van een ‘hegemonisch blok’ als alternatief voor het neo-liberale beleid?

TOPICS Kernbegrippen Onaf Sen: ‘liberaal’ en ‘distinguished distinguisher’ … onvermijdelijk onaf Gelijkheidstreven Maatschappelijke (?) rijkdom Arbeid, werk, activiteit of tewerkstelling Terzijde: ‘complexe indicatoren’ Keuzes maken en ‘reasons to value’ Et alors … ???

KERNBEGRIPPEN ‘Capabilities’ ‘(Achieved) Functionings’ – ‘Beings’ / ‘Doings’ ‘Well-being’ – ‘Quality of Life’

“Capability and Well-being”, 1993 “Functionings represent parts of the state of a person – in particular the various things that he or she manages to do or be in leading a life. The capability of a person reflects the alternative combinations of functionings the person can achieve, and from which he or she can choose one collection. The approach is based on a view of living as a combination of various ‘doings and beings’, with the quality of life to be assessed in terms of the capability to achieve valuable functionings.” (p.31) (my italics)

“Goods and People” (1983) Seventh World Congress of the International Economic Association “… the process of economic development is best seen as an expansion of people’s ‘capabilities’. This approach focuses on what people can do or can be, and development is seen as a process of emancipation from the enforced necessity to ‘live less or be less’. The capability approach relates to, but fundamentally differs from, characterizing development as either (1) expansion of goods and services, or (2) increase in utilities, or (3) meeting basic needs.”   “Another foundational issue concerns understanding the process of economic expansion and structural change through which capabilities can be expanded. This involves focusing on the ‘entitlements’ of people, representing the command of households over commodity bundles.”

KERNBEGRIPPEN ‘Capabilities’ ‘Functionings’ ‘Well-being’ ‘Entitlements’ ‘Goal rights’

TOPICS Kernbegrippen Onaf Sen: ‘liberaal’ en ‘distinguished distinguisher’ … onvermijdelijk onaf Gelijkheidstreven Maatschappelijke (?) rijkdom Arbeid, werk, activiteit of tewerkstelling Terzijde: ‘complexe indicatoren’ Keuzes maken en ‘reasons to value’ Et alors … ???

ONAF Geen doctrine. Geen theorie. Geen (zelfs tegen) ‘pensée unique’. Misschien leidraad, maar zeker geen ‘programmatische’ leidraad Inspiratiebron !!! “Mot(s) caoutchouc” ou “mot(s) port-manteau” Verder uit te bouwen In welke richting? Welke onderdelen? Op basis van welke brokstukken uit de tekst van Sen Economist? ( Wall Street Journal, …) Liberaal (individualistisch) … of romanticus … of marxist? ‘distinguished distinguisher’?

“Rights and Capabilities” (1982 – 1983)   Vier verschillende noties moet men onderscheiden: Goed (bv. rijst) Karakterisiek (bv. calorieën afgeven) ‘Functioning’ (bv. leven met een tekort aan calorieën) Nut (bv. plezier of voldoening van verlangens verkregen door het functioneren) “Characteristics represent, of course, an abstraction from goods, but relate to goods rather than persons. Functionings are, however, personal features; they tell us what a person is doing. Capability to function reflects what a person can do.” 

“Markets and the Freedom to Choose” (in: The ethical foundations of the market economy, ed. Horst Sieber), 1994 Naar aanleiding van Friedman en Friedman “Free to Choose” “Freedom to Achieve” (being free to be non-hungry if one so chooses) “Achievement” (being non-hungry) Freedom to Act” (being free to seek and accept work to earn an income, no matter whether one actually finds work, or earns enough in that work).

Risico van ‘vertaling’ en ‘meerduidigheid’ ONVERMIJDELIJK ONAF ? Risico van ‘vertaling’ en ‘meerduidigheid’ ‘mogelijkheden’, ‘kansen’, ‘vermogen’, ‘handelingsbekwaamheid’, “capability refers to the real opportunity to live the life anybody has reason to select (de choisir)” (Jean De Munck) Belang van contextualisering Belang van ‘onvermijdelijke individualisering’ ‘Situaties’ of ‘Procedures’

TOPICS Kernbegrippen Onaf Sen: ‘liberaal’ en ‘distinguished distinguisher’ … onvermijdelijk onaf Gelijkheidstreven Maatschappelijke (?) rijkdom Arbeid, werk, activiteit of tewerkstelling Terzijde: ‘complexe indicatoren’ Keuzes maken en ‘reasons to value’ Et alors … ???

CRUCIALE KWESTIES VOOR DE (TRADITIONELE) ARBEIDERSBEWEGING Gelijkheidsstreven ‘equality of what’ ‘equal concern and respect’ Maatschappelijke (?) rijkdom Arbeid, werk, activiteit of tewerkstelling Noodzaak van ‘complexe indicatoren

TOPICS Kernbegrippen Onaf Sen: ‘liberaal’ en ‘distinguished distinguisher’ … onvermijdelijk onaf Gelijkheidstreven Maatschappelijke (?) rijkdom Arbeid, werk, activiteit of tewerkstelling Terzijde: ‘complexe indicatoren’ Keuzes maken en ‘reasons to value’ Et alors … ???

KIEZEN - KEUZEPROCESSEN ‘Is meer keuze beter?’ Geen ‘willekeurige keuze’: “de valeur socialement reconnue” “redelijke”, “beredeneerde” of “te verantwoorden” keuzes ‘Mogelijkheid tot kiezen’ versus ‘verplichting tot kiezen’ “Gérer le qualitatif?” “Hoe arbitreren tussen kwalitatief verschilende opties?”

KEUZEPROCESSEN Hoe werkt de conversie van ‘capabilities’ in ‘functionings’? Of in vroegere terminologie: ‘entitlements’ in ‘capabilities’? Nudge !!! Hoe komt men tot maatschappelijk (h)erkende waarderingen? Of hoe beoordeelt men op basis van ‘well-being’ van personen een maatschappelijke toestand? Collectieve keuze ???

Et alors … ???

Onder welke voorwaarden … kan de ‘capability approach’ meer zijn dan een sterk en inspirerend kritisch instrument? En, integendeel, de kern vormen van een hernieuwd en mobiliserend maatschappelijk project voor de arbeidersbeweging? En/of dat in zich de mogelijkheid draagt tot het vormen in samenwerking met andere sociale bewegingen van een ‘hegemonisch blok’ als alternatief voor het neo-liberale beleid?