- BEDIENING - CONTROLE FUNCTIES IN DE CABINE CONTROLE EN BEDIENING AAN HET AFSTEMPELPANEEL AFSTEMPELEN EN HORIZONTAAL STELLEN CONTROLE EN BEDIENING AAN DRAAITOREN EN KORF BEDIENING HOOGWERKER BEWEGINGEN 24 VOLT NOODPOMP BRANDWEER UITRUSTING
CONTROLE LAMPEN EN SCHAKELAARS ( diverse toepassingen ) - CONTROLE EN BEDIENING IN DE CABINE - CONTROLE LAMPEN EN SCHAKELAARS ( diverse toepassingen )
- CONTROLE EN BEDIENING AAN HET AFSTEMPEL PANEEL - CONTROLE LAMPEN EN SCHAKELAARS BEDIENING AUTOMATISCH AFSTEMPELEN HANDMATIGE BEDIENING STEMPELS EN ASVERGRENDELING AFSTAND BEDIENING
SCHAKELAARS EN CONTROLE LAMPEN - CONTROLE EN BEDIENING AAN HET AFSTEMPEL PANEEL - SCHAKELAARS EN CONTROLE LAMPEN Signalering narrow jacking (Optioneel) Druk schakelaar bronto systeem aan Druk schakelaar bediening noodpomp RPM schakelaar aan / uit START aandrijf motor STOP aandrijf motor Controle lamp stempels LINKS Controle lamp stempels RECHTS Controle asvergrendeling ACTIEF (Optioneel) Controle asvergrendeling LOS Urenteller
BEDIENING STEMPELS EN ASVERGRENDELING - CONTROLE EN BEDIENING AAN HET AFSTEMPEL PANEEL - BEDIENING STEMPELS EN ASVERGRENDELING Verticale beweging links voor Horizontale beweging links voor Asvergrendeling Verticale beweging links achter Horizontale beweging links achter Verticale beweging rechts voor Verticale beweging rechts achter Horizontale beweging rechts voor Horizontale beweging rechts achter
- CONTROLE AAN HET AFSTEMPEL PANEEL - WATERPAS Voorzijde is omhoog ( de hoek is 1,5 º). Hoogwerker correct afgestempeld.
AANDACHT PUNTEN VOOR EN TIJDENS HET AFSTEMPELEN : 1. 2. 4. 3. 5. 6. 8. 7. 1. Voldoende werkruimte ?. 2. Voldoende ruimte voor de stempels ?. 3. Object naast of achter het voertuig ?. 4. Ondergrond in orde ? Afstempeldruk ok ? ( zie ook ondergrond en veiligheid ) 5. Gebruik altijd de grondplaten ! 6. Op een helling ? Altijd de cabine naar beneden !!. 7. Afstempelen op een helling ? Let op dat de achterzijde de ondergrond niet raakt. 8. Controleer of alle wielen vrij zijn van de ondergrond !
- AFSTEMPELEN - GEBRUIK GRONDPLATEN - GEBRUIK ALTIJD DE GRONDPLATEN ! Bij afstempelen op een ongelijke ondergrond kunt u de platen stapelen zoals in de afbeelding , maximaal 4 stuks op elkaar. - Bij een gladde ondergrond , bout uiteinden naar onder ! Let op !! Het is de verantwoordelijkheid van de bediener te zorgen voor een correcte afstempeling alvorens u de hoogwerker opricht !!
HANDELINGEN IN DE CABINE : - AFSTEMPELEN - HANDELINGEN IN DE CABINE : De volgende handelingen dienen te worden uitgevoerd in de cabine: 1. Automaat in neutraal 2. Activeer de parkeer rem ( handrem ). 3. Schakel de PTO (Power Take Off), in . 4. Controleer ook : - brandstof niveau - Oliedruk - Water temperatuur - luchtdruk ( remlucht )
HANDELINGEN AAN HET AFSTEMPEL PANEEL - AFSTEMPELEN - HANDELINGEN AAN HET AFSTEMPEL PANEEL 1. Voer de handelingen in de cabine uit ... …ga hierna naar het afstempel paneel... 2. Schakel het bronto systeem in . 3. Draai de RPM schakelaar in positie I. I = RPM is aan. 0 = RPM is uit. 4. Vergrendel de achteras.
STEMPELS NAAR WERKPOSITIE : - AFSTEMPELEN - STEMPELS NAAR WERKPOSITIE : 5. Schuif de stempels volledig uit ( linkerzijde / rechterzijde ). - Let op obstakels bij het positioneren van de stempels. 6. Plaats de grondplaten onder de stempelvoeten. 7. Breng nu beide voorstempels naar de ondergrond en til de vooras voldoende los van de ondergrond en breng de hoogwerker waterpas in de dwarsrichting. . 8. Breng nu beide achterstempels naar de grondplaten , en breng de hoogwerker met een van beide waterpas in de lengte richting , en corrigeer met de laatste stempel de afwijking in de dwarsrichting . - Houd rekening met een vertraging in de waterpas !. 9. Controleer of hoogwerker correct is afgestempeld +/- 0,5o en alle wielen vrij van de grond ! 10. Draai de RPM schakelaar naar positie 0. Let op ! Draai de RPM schakelaar niet in positie I tijdens hoogwerker bewegingen .
STEMPELS NAAR WERKPOSITIE: - AFSTEMPELEN - STEMPELS NAAR WERKPOSITIE: IN CABIN: - motor running - neutral in the gearbox - parking brake PTO Operate front end up, tyres off the ground and LEVEL the Unit crosswise (left/right). LEVEL the Unit lenghtwise. Turn the Levelling switch to position 0. LOWER FRONT vertical jack onto the groundplate. Place the GROUNDPLATES under outrigger footplates. Make sure that the Unit is levelled within +/- 0,5o and ALL TYRES ARE OFF THE GROUND ! Correct the levelling crosswise or lenghtwise by pushing TWO outrigger buttons at the same time. Notice delay of the inclinometer (movement of the bubble is slow). EXTEND RIGHT OUTRIGGERS to position desired by pushing outrigger control buttons. LOWER FRONT vertical jack onto the groundplate. Place the GROUNDPLATES under outrigger footplates. LOWER REAR vertical jacks onto the groundplates, then tyres off the ground. Turn selector switch of the levelling to position I. EXTEND e.g. LEFT OUTRIGGERS to position desired by pushing outrigger control buttons. Als de hoogwerker correct is afgestempeld worden alle bewegingen vrijgegeven ! Switch ON Bronto Main Electric Power. GO ROUND THE UNIT AND CHECK THAT ALL TYRES ARE OFF THE GROUND ! Carry out the actions in driver´s cabin.
STEMPELS NAAR TRANSPORT POSITIE : - AFSTEMPELEN - STEMPELS NAAR TRANSPORT POSITIE : . 1. Draai de RPM schakelaar in positie I. 2. Breng beide achterstempels volledig omhoog. let op ! Controleer of er zich niets onder de auto bevind !!! 3. Breng beide voorstempels volledig omhoog. 4. Schuif nu de stempels geheel in ( linkerzijde / rechterzijde ). let op ! Schakel de achteras vergrendeling uit !. 5. Draai de RPM schakelaar in positie 0 en schakel het bronto systeem uit . 6. Berg de grondplaten op en vergrendel deze. 7. Controleer of alle kasten gesloten zijn en er geen losse materialen op het voertuig liggen. …ga hierna naar de cabine... 8. Schakel de ”PTO ” uit . 9. Controleer of alle waarschwingslampen in de cabine uit zijn voor u gaat rijden.
STEMPELS NAAR TRANSPORT POSITIE: - AFSTEMPELEN - STEMPELS NAAR TRANSPORT POSITIE: Stow away the outrigger groundplates. Turn RPM switch immediately into position 0. Raise REAR vertical jacks up by using outrigger control levers. HOOGWERKER CORRECT INGEPAKT ! Make sure that there is nothing under the Unit when lowered !!!! Retract outriggers (leftside/rightside). Raise FRONT vertical jacks up by using outrigger control levers. Turn RPM switch into position I.
- BEDIENING EN CONTROLE - OF...
SCHAKELAARS EN WAARSCHUWING / SIGNALERING - BEDIENING EN CONTROLE - SCHAKELAARS EN WAARSCHUWING / SIGNALERING NOODSTOP MOTOR STOPKNOP MOTOR STARTKNOP Drukknop claxon Drukknop noodpomp Aanstootbeveiliging / by-pass voor werkkorf Override knop voor draaien en neigen 1st boom Signalering stempels in narrow jacking positie Werklampen Signaal stempels links ok Waarschuwing / reset knop voor werkbereik limiet / telescoop ketting controle. Signaal stempels rechts ok Signaal ladder sportgelijk Signaal midden positie werkkorf / by-pass knop voor werkkorf draaien Waarschuwing korflast overschreden
AANVULLEND BEDIENINGS PANEEL - BEDIENING EN CONTROLE - AANVULLEND BEDIENINGS PANEEL Schakelaar voor handmatig niveleren van de korf. Keuze schakelaar bediening . (alleen aan de draaitoren) Pos. 1 = bediening aan de draaitoren Pos. 2 = bediening in de werkkorf Nooddaal knop telescoop. Bedien deze schakelaar samen met drukknop noodpomp en drukknop manuel leveling .. Nooddaal knop neigen . Schakelaar voor hydraulische generator. Schakelaar voor hydraulische druk (tools) Drukknop handmatig niveleren
BY-PASS BUTTON FOR OUTRIGGER LIMITING DEVICE - CONTROL DEVICES AT CONTROL PANELS - BY-PASS BUTTON FOR OUTRIGGER LIMITING DEVICE The telescope can be retracted and the booms can be lowered by pressing and holding this button while operating the control levers. NOTE ! Always retract the telescope sections first, then lower the 1st boom ! NOTE ! Never elevate the booms by pushing this button, if the outriggers and rear axle lock (if fitted) are not properly in their working position ! CAUTION ! WHEN USING THIS BY-PASS BUTTON THE ELECTRICAL LIMIT SWITCHES DO NOT WORK. IT IS THE RESPONSIBILITY OF THE OPERATOR TO KEEP THE UNIT WITHIN A SAFE WORKING RANGE !!!
- BEDIENING DRAAITOREN / WERKKORF - Bediening mogelijk aan draaitoren en in de werkkorf. - Meerdere bewegingen gelijktijdig mogelijk . - Alle bewegingen rustig uitvoeren , voorkom onnodige en abrupte bewegingen , oncomfortabel en leid tot grote dynamische lasten. - Activeer de bediening met het RPM -voet pedaal , en houd deze ingedrukt ! RPM -voet pedaal
- BEDIENING DRAAITOREN / WERKKORF - JOY STICKS LET OP ! ALLE TUSSENLIGGENDE HOEKEN GEVEN GECOMBINEERDE BEWEGINGEN ! Let op ! Vergeet niet het voetpedaal ingedrukt te houden tijdens de bewegingen !
- BEDIENING DRAAITOREN / WERKKORF - Hoogwerker oprichten 1. ”Druk de korfarm aan tegen de 1st boom. 1. 2. 3. 2. Richt de eerste boom voldoende op zodat ruimte ontstaat om de korfarm te “openen” 1. 2. 3. 3. “ Open “ de korfarm +/- 50 cm - Nu zijn alle bewegingen vrij ! opm ! Alle bewegingen en werkbereik / cabine beveiliging worden nu bewaakt.
Naar transportpositie - BEDIENING DRAAITOREN / WERKKORF - Naar transportpositie Water monitor, Redplatform, Railing van de ladder in transport positie en de korf in de middenpositie !!! CHECK BEFORE LOWERING !!! - Let op , slechts 1 persoon in de korf tijdens bewegingen naar transport positie. - Let op , controleer of alle gereedschappen en materialen uit de korf zijn voordat deze naar transport positie gebracht wordt. 1. 2. 3. 4. 5. 1. Controleer de middenpositie van de korf (controle lamp aan). 2. Schuif de telescoop volledig in . 3. Sluit de korfarm en druk deze aan 4. Draai naar de midden positie (de controle lamp gaat aan recht boven de midden positie ). 5. Laat nu de hoofdarm zakken in de transport steun.
EENZIJDIG AFGESTEMPELD - BEDIENING DRAAITOREN WERK KORF - EENZIJDIG AFGESTEMPELD - Als het mogelijk is en er is voldoende ruimte, is het aan te bevelen tenminste 1 stempel aan de ONBELASTE ZIJDE UIT TE SCHUIVEN zo ver als mogelijk . Zwenksector +/- 185o - Bij het bereiken van einde sector, moet de ROTATIE SNELHEID afgeremd worden dit om te voorkomen dat deze abrupt stopt en er te grote dynamische lasten optreden. Stempels volledig uit aan 1 zijde en alle 4 stempels afgestempeld en waterpas Remt niet zelf af ! Remt niet zelf af !
NARROW JACKING (OPTIONEEL) - SMAL AFSTEMPELEN - NARROW JACKING (OPTIONEEL) 2. Richt de 1st boom volledig op. 4. 1st boom voor en achter vrij binnen de ±6o sector. 3. Oranje controle lamp 1st boom volledig opgericht. 1. Verticale deel stempels volledig zichtbaar.
- 24 VOLT NOOD POMP - - De noodpomp is bedoeld om bij uitval van de hoofdmotor veilig weg te kunnen draaien of inpakken. - Gebruik de pomp in cycles !! 5 minuten AAN , 5 minuten UIT. LET OP ! LANGER GEBRUIK KAN DE POMP MOTOR OVERVERHITTEN !!! - Alle bewegingen werken normaal , let op , 1 beweging tegelijk uitvoeren ! Gebruik RPM -voet pedaal etc. etc. LET OP ! GEBRUIK DE NOODPOMP ALLEEN IN NOODSITUATIES !
- AANVULLENDE UITRUSTING - LADDER PAKKET ATTENTIE ! HET IS NIET TOEGESTAAN HOOGWERKER BEWEGINGEN UIT TE VOEREN MET PERSONEN OP HET LADDERPAKKET !!! PER LADDERSECTIE MAXIMAAL 2 PERSONEN TEGELIJK OP HET LADDERPAKKET !!!
WATER GORDIJN ONDER DE KORF - AANVULLENDE UITRUSTING - WATER GORDIJN ONDER DE KORF Afsluiter open / dicht . - Rustig openen en sluiten. Nozzle’s.
- AANVULLENDE UITRUSTING - WATER MONITOR - Vast gemonteerd aan de werkkorf , variabel mondstuk, 1600 – 3500 ltr bij 10 bar. Bediening handmatig , afsluiter onder de monitor na gebruik weer openen. Let op ! Breng voor het inpakken de monitor terug in de transport positie , monitor links of rechts naar onder in de hoek !!
- AANVULLENDE UITRUSTING - WATER SYSTEEM - Sluit de externe watertoevoer aan op het verzamelstuk, maximale opvoerdruk is 16 BAR , boven deze druk openen zich veiligheids ventielen onder de auto - OPEN ALTIJD ALS EERSTE DE AFSLUITER ONDER DE WATERMONITOR , OPEN OF SLUIT VERVOLGENS RUSTIG DE WATER TOEVOER . - Altijd afsluiters rustig openen en sluiten. - Voorkom waterslag in het systeem. GEBRUIK BIJ WINTER CONDITIES: - Let op ijsvorming aan de telescoopdelen , dit kan schade veroorzaken ! . - Let op ijsvorming op het platform, uitglijden is niet ondenkbaar ! - Let op ijsvorming aan de korf , dit kan overbelasting veroorzaken !
NA GEBRUIK VAN HET WATER SYSTEEM - AANVULLENDE UITRUSTING - NA GEBRUIK VAN HET WATER SYSTEEM - Na gebruik van het water systeem, OPEN ALLE DRAINS EN RICHT DE HOOGWERKER VOLLEDIG OP , hiermee loopt het systeem volledig leeg. Laat hierna de afsluiter onder de monitor en waterinlaat open. - BIJ INZET WATERMONITOR KUNT U ALLE BEWEGINGEN VAN DE HOOGWERKER GEBRUIKEN , HOUD HIERBIJ ZO MOGELIJK DE MONITOR OPEN.
- SYMBOLEN BIJ DE JOYSTCKS - 1ST BOOM OPRICHTEN . . . TERUG
- SYMBOLEN BIJ DE JOYSTICKS - 1ST BOOM NEIGEN . . . TERUG
2ND BOOM OPENEN ( KORFARM) - SYMBOLEN BIJ DE JOYSTICKS - 2ND BOOM OPENEN ( KORFARM) . . . TERUG
2ND BOOM NEIGEN EN SLUITEN ( KORFARM) - SYMBOLEN BIJ DE JOYSTICKS - 2ND BOOM NEIGEN EN SLUITEN ( KORFARM) . . . TERUG
TELESCOOP UITSCHUIVEN - SYMBOLEN BIJ DE JOYSTICKS - TELESCOOP UITSCHUIVEN . . . TERUG
TELESCOOP INSCHUIVEN let op de waterslang rechts aan de onderboom !! - SYMBOLEN BIJ DE JOYSTICKS - TELESCOOP INSCHUIVEN let op de waterslang rechts aan de onderboom !! . . . TERUG
- SYMBOLEN BIJ DE JOYSTICKS - ZWENKEN NAAR LINKS . . . TERUG
- SYMBOLEN BIJ DE JOYSTICKS - ZWENKEN NAAR RECHTS . . . TERUG